Toon posts:

Upgrade CPU van P4 1.5ghz 478 naar 3.4ghz Prescott zinvol?

Pagina: 1
Acties:
  • 734 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet zeggen dat ik een aardige leek ben op de huidige CPU markt. Ik heb geprobeerd te zoeken binnen de verschillende postings naar vergelijkingen tussen cpu's maar kom er niet helemaal uit. Ik hoop dat iemand mij misschien advies kan geven over het kopen van nieuw moederboard + cpu en geheugen, of toch alleen een nieuwe CPU voor het komende jaar.

Ik heb een tijdje terug zelf een pc in elkaar gezet met een

ASROCK P4V88 moederboard
Intel Pentium 4, 1500 MHz socket 478 (L2 Cache 256 KB)
1024 MB PC3200 DDR SDRAM
Disk Drive: Western Digital 250 GB IDE

Het werkt eigenlijk zeer stabiel alleen vind ik het te langzaam. Draai windows XP, programmeer veel met visual studio 2005, draai daarnaast SQL Express Server en doe ook veel met photoshop en af en toe wat video bewerking. Ik speel GEEN games.

Nu wil ik graag wat snelheid erbij maar op dit moment ben ik student dus zit ik graag voor een dubbeltje op de 1e rij ;)

Nu heb ik gezien dat op deze pagina van ASROCK staat dat mijn moederboard bv een Pentium 4 n3.40 GHz 800 MHz 1MB Prescott ondersteunt... Nu is mijn vraag, is dit een nuttige investering? Ik zie dat deze processor rond de 180 euro kost. Maar las ook wat reviews over dat het een niet erg goede processor is. Als ik eerlijk ben zie ik door de bomen het bos niet meer wat betreft de verschillende types cpu etc... Iedereen heeft het over dual core, core duo etc... Zit er veel snelheids verschil tussen een dual core d930 of een Pentium 4 n3.40 GHz 800 MHz 1MB Prescott?

Ik wil dus een goedkope upgrade doen, rond de 200 euro (als dit tenminste de moeite waard of mogelijk is) maar hoef niet het nieuwste van het nieuwste te hebben.

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid, voor zover ik weet zijn de dual-core's van Intel alleen beschikbaar met een 775-voetje. Dit betekent dat jij geen dual-core processor kan kopen en gebruiken zonder daarbij een nieuw mobo aan te schaffen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 22:00:
Even voor de duidelijkheid, voor zover ik weet zijn de dual-core's van Intel alleen beschikbaar met een 775-voetje. Dit betekent dat jij geen dual-core processor kan kopen en gebruiken zonder daarbij een nieuw mobo aan te schaffen.
Ja sorry, ik bedoelde dan ook of ik misschien toch beter een nieuw MB zou kunnen kopen en of ik dan met een dual-core processor veel terrein winst zou boeken ten opzichte van een P4 n3.40 GHz 800 MHz 1MB Prescott

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 22:00:
Dit betekent dat jij geen dual-core processor kan kopen en gebruiken zonder daarbij een nieuw mobo aan te schaffen.
Dat betekend dan ook weer dat hij een AGP bordje moet kopen. Of hij moet onboard graphics gebruiken. Ik denk wel dat je flinke snelheidswinst hebt tov die 1500 Mhz. Maar waar wil je het voor gaan gebruiken?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

KappuhH schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 22:07:
[...]
Dat betekend dan ook weer dat hij een AGP bordje moet kopen. Of hij moet onboard graphics gebruiken. Ik denk wel dat je flinke snelheidswinst hebt tov die 1500 Mhz. Maar waar wil je het voor gaan gebruiken?
Staat in zn post.

Tov je huidige 1500 MHz P4 (die zijn TRAAG) is het een ideale upgrade. Heb zelf ook een Prescott P4, 3,0 GHz @ 3,4, en bevalt me perfect. Vooral voor de toepassingen die jij ermee wilt gaan doen.

Ik zou het zeker niet laten.

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 05:52

Marando

Muziekje?

Het is absoluut de moeite waard om je 1.5Ghz slome P4 om te ruilen voor zo'n niet verkeerde 3.4Ghz processor. Als je max 200 euro wilt besteden is dit manier om er echt op vooruit te gaan!

:)

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Gezien het budget dat je noemt en het feit dat je mobo het ondersteundt is een snellere P4 geen foute keuze.
Pricewatch: pricewatch: Intel Pentium 4 3,20GHz (S478, 512KB, 800MHz FSB, Boxed)= , wel even kijken of t een OEM of boxed is (ivm evt. koeler)

De enige 'pech' is het feit dat er voor AGP in de nabije toekomst steeds minder videokaarten beschikbaar zullen komen, bij een evt. defecte videokaart kan dat naar opspelen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:42:
[...]

Staat in zn post.

Tov je huidige 1500 MHz P4 (die zijn TRAAG) is het een ideale upgrade. Heb zelf ook een Prescott P4, 3,0 GHz @ 3,4, en bevalt me perfect. Vooral voor de toepassingen die jij ermee wilt gaan doen.

Ik zou het zeker niet laten.
Okee dan :) Bedankt allemaal, dit zijn zeer duidelijke antwoorden.
De enige 'pech' is het feit dat er voor AGP in de nabije toekomst steeds minder videokaarten beschikbaar zullen komen
Tsja daar kom ik wel overheen, werk op dit moment zelfs met een 16 MB kaartje, zal binnenkort wel voor iets nieuws (agp) gaan kijken ivm Vista, Aero hoeft van mij niet.

Heb ik nog een laatste vraag naar aanleiding hiervan, is het verschil kwa snelheid tussen een Prescott P4 GHz @ 3,4 en een P4 3,4 GHz D950 Dual Core 800MHz groot voor de aplicaties die ik draai?

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 23:07:
Tsja daar kom ik wel overheen, werk op dit moment zelfs met een 16 MB kaartje, zal binnenkort wel voor iets nieuws (agp) gaan kijken ivm Vista, Aero hoeft van mij niet.

Heb ik nog een laatste vraag naar aanleiding hiervan, is het verschil kwa snelheid tussen een Prescott P4 GHz @ 3,4 en een P4 3,4 GHz D950 Dual Core 800MHz groot voor de aplicaties die ik draai?
Als je dan toch ook een nieuwe videokaart wil zou ik direct een nieuw moederbord kopen, een PCI graka en die processor op S775. Heb je altijd meer uitbreidingsmogelijkheden...

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:32
En dan mag hij natuurlijk ook meteen nog z'n geheugen vervangen ... Zo blijf je bezig. Zoek de hoogste CPU (socket 478) die je moederbord trekt en die financieel nog aantrekkelijk is. Dat zal wel een P4 3,0GHz zijn, of iets in die richting.

^ Wat hij zegt.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:53

Thandor

SilverStreak

Ik zie hier een Intel Pentium 4 3,2GHz 'Northwood' voor €178,-. Met die processor ga je er flink op vooruit.

Dual-core processoren zijn ook aantrekkelijk maar daarvoor moet je een nieuw moederbord kopen én met sommige applicaties is de Intel Pentium D 930 trager dan een Intel Pentium 4 3,2GHz 'Northwood'. Gezien je met de 3,2GHz 'Northwood' al een enorme performanceboost (en aantrekkelijke upgrade) krijgt denk ik dat een dual-core machine incl. een nieuw moederbord nog niet nodig zal zijn.

Als we wat prestatievergelijkingen wilt, zie deze link :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zondag 21 mei 2006 @ 01:06:
Ik zie hier een Intel Pentium 4 3,2GHz 'Northwood' voor €178,-. Met die processor ga je er flink op vooruit.

Dual-core processoren zijn ook aantrekkelijk maar daarvoor moet je een nieuw moederbord kopen én met sommige applicaties is de Intel Pentium D 930 trager dan een Intel Pentium 4 3,2GHz 'Northwood'. Gezien je met de 3,2GHz 'Northwood' al een enorme performanceboost (en aantrekkelijke upgrade) krijgt denk ik dat een dual-core machine incl. een nieuw moederbord nog niet nodig zal zijn.

Als we wat prestatievergelijkingen wilt, zie deze link :)
Bedankt voor de link.

Ik ga zeker voor de Northwood! Mede omdat ik meerdere malen voorbij heb zien komen dat de Prescott veel warmer wordt en niet eens sneller is in veel gevallen. Voor de € 178 lijkt me dat inderdaad een goede upgrade, kan ik mijn geheugen en moederboard blijven gebruiken.

Erg bedankt allemaal voor jullie tips!

Verwijderd

btje off-topic: ik heb wat onderzoek gedaan naar grafische kaarten (1 mnd geleden, kan weer gewijzigd zijn). Er zijn nauwelijks nog agp top segment grakas. Maar onlangs heeft nvidia toch weer een agp kaart uitgebracht op redelijk top segment niveau, de Geforce 7800GS. Deze doet iets van 15%-20% onder voor zn pci tegenhanger maar is dus bijzonder GOOOOD.

Hier een wel interessant stukje van http://www.neoseeker.com/...iews/bfg7800gs_agp/6.html:

(het gaat om de nieuwe 7800GS, maar het stukje begint over de oude 6600GT).

A word about the 6600 GT for the many of you already have a card of this performance class. The 6600 GT, while still a good card, can only really compare price-wise. Those of you used to the performance of the 6600GT will have noticed the huge gap in performance between that legacy card and the 7800GS flagship, especially in some tests where the results appear unplayable at all. Keep in mind that our tests are designed for the high end spectrum of cards, which means that not only is the 7800GS an excellent performer, it is a very good upgrade for AGP users who have the CPU power to take advantage of it. Owners of more powerful AGP cards may hesitate to upgrade however. In most aspects the 7800GS is a higher performer, but there are cards which have performance close enough to question this as an upgrade. If you already own a 6800GT, X850XT PE, or even an X800XL/XT you probably won't consider upgrade FROM one of those cards to the 7800GS, unless you really must have SM3.0 and transparency antialiasing. If you are considering an upgrade TO one of those performance cards, the 7800GS makes a lot of sense.

From what I have witnessed with this card, it sits quite well with Nvidia's flagship 7800 series. This is very good news for the majority of us that still use the AGP format and are not yet convinced that the move to PCI-E can yet warrant the upgrade costs involved. For the top graphic performance available for the AGP, this is the card you want. That said, keep in mind that this card would require a beefy setup, to see any real performance gains over the current crop of high end AGP cards.

Samenvattend, de 7800GT (wel erg duur) is bijzonder goed. Goedkoop alternatief zou zijn de 6800GT. Maar als je overweegt zoiets aan te schaffen (6800, X850XT,...) is het aan te raden om dan maar meteen een upgrade naar 7800gt te overwegen.

mvg Arne

PS Ben wel benieuwd waar je uiteindelijk de northwood het goedkoopst vindt, ik ben ook op zoek maar denk toch voor de prescott te gaan; beetje prijsafhankelijk is dat wel.

Overigens is dat samen al snel 400 euro investering; het hangt echt van je schijven, mobo en geheugen af of dit de moeite waard is...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 12:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor je verhaal, echter hoef ik helemaal geen interessante video kaart, gewoon een cheapass AGP kaart voor 50 euro en klaar.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 16:01

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Mocht je toch 'n volledige upgrade zoeken....
Asrock verkoopt 'n bord dat zowel AGP als PCI-E ondersteund en waar je je geheugen mee naar toe kunt nemen: http://www.asrock.com/product/775Dual-VSTA.htm (ca. € 60,-)
Blijft de aanschaf van 'n nieuwe processor, en dat is kiezen...
Je kunt 'n D930 nemen (ca. € 200,-), maar dan ga je boven budget.
Een andere optie is om nu met minder genoegen te nemen (bijv. D805 € 130,-) en straks als de Core-processors betaalbaar zijn weer te upgraden. Met bovengenoemd moederbord is dat mogelijk, en als je dan optie 2 kiest blijft 't binnen budget.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Pagina: 1