[Tips] Bruilofts fotografie

Pagina: 1
Acties:
  • 3.325 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Beste tweakers,

Sinds 5 weken heb ik een Canon EOS 350d met een Sigma 17-70 f/2.8 / 4.5 lens. Volgende week gaat mijn zus trouwen en zou ik graag mooie platen willen schieten van deze dag. Ik heb de gehele manual van de 350d doorgelezen en alle functies zijn mij duidelijk.

Graag wil ik jullie vragen of jullie tips hebben om de foto's zo scherp mogelijk te maken zoals op welke diafragma waarde ik het beste kan schieten. Ik meen gelezen te hebben dat de Sigma in verhhouding rond de f/5.6 goed gaat presteren.

Misschien dat jullie nog leuke tips hebben qua compositie etc? Ik vind het leuk om te experimenteren namelijk.

Ik beschik over:
- Canon EOS 350d.
- Sigma 17-70 f2.8 - 4.5 DC macro
- Manfrotto Monopod

Alvast bedankt! :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:26
HEEEL veel oefenen. Ik denk niet dat je heel veel aan de monopod hebt... Probeer heel veel instellingen, leer je de camera kopen. En koop aub een goede TTL flitser.

|>

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:21
Trouwerij = Flitser

Verwijderd

Vanaf onderaan deze pagina staan ook flink wat nuttige tips, dus doe er je voordeel mee :)

En probeer veel te oefenen, zeker ook in combinatie met een flitser. Dat is lastiger dan het lijkt om het mooi te krijgen. Als je het geld ervoor over hebt is een externe flitser een verstandige keus, al is dat buiten niet zo hard nodig denk ik. Duimen voor goed weer dus :P

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-01 14:51
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 20:53:
Vanaf onderaan deze pagina staan ook flink wat nuttige tips, dus doe er je voordeel mee :)

En probeer veel te oefenen, zeker ook in combinatie met een flitser. Dat is lastiger dan het lijkt om het mooi te krijgen. Als je het geld ervoor over hebt is een externe flitser een verstandige keus, al is dat buiten niet zo hard nodig denk ik. Duimen voor goed weer dus :P
Flitser kan buiten zeker wel nodig zijn. Ik heb het zelf meegemaakt bij mn neef toen ie ging trouwen. Als ze bv de auto uitstappen, of, in hun geval, de kerk uit lopen (waar de zon dus eigenlijk achter stond, je fotografeerde dus tegen het licht in) was ik blij dat ik de flitser had om zo de voorkant in te flitsen.

Verwijderd

2 Stops diafragmeren (F5.6 voor een F2.8 lens) zorgt bij de meeste lenzen wel voor scherpere en contrastrijkere foto's. Maar verkijk je niet op die 5.6, in 70mm stand zou je dan al meer dan F8 moeten gebruiken.

Maar voor goede bruidsfoto's is die absolute scherpte helemaal niet zo belangrijk, je moet de juiste momenten weten te pakken die later als (weergave van de) herinnering zullen gaan dienen. Dan maakt 't niet uit dat 't contrast niet optimaal is, enz. Bewegingsonscherpte is een stuk storender, en wanneer je de lens vol opengooit, kan je sluitertijd wat korter, waardoor minder kans op wazige foto's.
Bovendien is bij een diafragma van F4.5 op 70mm je scherptediepte wat kleiner, en bij portretten en close-ups is dat vrijwel altijd een voordeel.

Een eenbeen statief is vooral handig wanneer je binnen (gemeentehuis, kerk, etc.) wilt fotograferen zonder te storen. Je hoeft dan veel minder gauw te flitsen, en je bent mobieler dan met een driepoot statief. Maar dan is 't nog veel belangrijker dat je zelf als fotograaf onzichtbaar bent, dus niet irritant "in beeld" gaan staan omdat je vindt dat je voor die ene topfoto best wel naast de dominee/pastoor/imam kunt gaan staan.

Maar het belangrijkste: een goede flitser! Wanneer je het ingebouwde flitsertje van willekeurig welke dSLR gebruikt, weet je zeker dat de sfeer in bv. de trouwzaal of de kerk volledig om zeep wordt geholpen (op de foto, dan :)).
Een flitser die grotere ruimtes aankan (denk aan richtgetal 30 of hoger), en die indirect kan flitsen (via het plafond van de trouwzaal) of waar je een diffusor voor kan zetten (maakt 't flitslicht zachter, handig in de kerk) is essentieel voor goede trouwfoto's.
Die diffusor kan overigens ook 1 of 2 laagjes van een papieren zakdoekje zijn die je over je flitser hangt, kost niks, maar ziet er niet meteen professioneel uit... ;)
Ik zweer zelf bij Metz flitsers (gebruik nu een 45 CL-4 staafflitser), maar Canon heeft ook wel flitsers die prima zullen voldoen. Alleen is een goede flitser niet echt goedkoop...

En voor de goede sfeerfoto's tijdens het diner, het feest, etc.: gewoon goed kijken, en de juiste momenten proberen te pakken. Ook dan is een goede flitser overigens essentieel.

edit:
Toen ik dit begon te tikken waren er nog 0 replies... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2006 21:11 ]

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:04
bruiloft van je zus?

1 tip: geniet van de dag, en ga je niet te veel focussen op het maken van foto's. Ik hoop dat je niet de "officiele" fotograaf bent, bruiloften schieten bij vrienden is zowiezo ontzettend moeilijk.

ik neem iig bij de bruiloft van mijn vader over een paar weken alleen maar mijn fuji s2 mee om er wat sfeer foto;s mee te maken, niet om officielle foto;s te maken. ik wil gewoon na een paar uurtjes rustig een drankje kunnen doen zonder me druk te maken over foto;s die ik nog zou moeten maken.

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
nachtnet schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 21:11:
bruiloft van je zus?

1 tip: geniet van de dag, en ga je niet te veel focussen op het maken van foto's. Ik hoop dat je niet de "officiele" fotograaf bent, bruiloften schieten bij vrienden is zowiezo ontzettend moeilijk.

ik neem iig bij de bruiloft van mijn vader over een paar weken alleen maar mijn fuji s2 mee om er wat sfeer foto;s mee te maken, niet om officielle foto;s te maken. ik wil gewoon na een paar uurtjes rustig een drankje kunnen doen zonder me druk te maken over foto;s die ik nog zou moeten maken.
Goede tip!
Vorig jaar bij m´n zus ook als extra fotograaf gefungeerd maar gelukkig waren er nog 2 pro´s ingehuurd. Ik zou het niet eens willen als ik de enige fotograaf was voor een trouwerij. En genieten van de dag is echt iets wat je moet doen.

Verwijderd

Bruiloften schieten bij vrienden is niet echt moeilijk, als je je maar realiseert dat je dan "aan het werk" bent. Je neemt niet deel aan de feestvreugde, maar je kijkt toe, en moet je dat ook goed realiseren.
Ik heb 't wel een paar keer gedaan (goede vrienden, beperkt budget), en heb inderdaad niet echt van de bruiloft zelf genoten (als feest), maar dat wist ik van tevoren toen ik toezegde "officiele" fotograaf te zijn.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Ik heb het net (onverwacht) gedaan bij mijn tante.. en het resultaat is best okay.. Ik was de enige met iets anders dan digicompacts... Ik ben best erg tevreden, en ik ben vrij kritisch op mezelf....

Ik heb voornamelijk een EF 50/1.4 prime gebruikt op f2, voornamelijk f2.8 en nog wat f5.6 als ik meer scherptediepte wilde...,

Ik heb de 17-85 vrijwel niet gebruikt omdat je dan toch behoorlijk stevig moet gaan bijflitsen (f4-5.6).

De trouwzaal van stadsdeel amsterdam oud zuid heeft ramen naar buiten, die je niet altijd kan ontwijken... Om dan geen witte vlakken te maken moet je dus vrij stevig inflitsen. (ik heb op ca 200 shots een set batterijen(oplaadbare) voor een goed deel leeggekregen, dus de 580ex heeft best mogen knallen, bijna alles bounceflash via het mooi bijna witte plafond daar)

Jij zal de sigma moeten gebruiken, en ga hem gewoon vol open gebruiken als de lichtomstandigheden dat vragen. Hij is dan iets minder scherp, maar ruim voldoende! geen zorgen om maken dus.
Waar je je zorgen om moet maken is een knappe flitser, en die op de 350d is niet knap, zoals al genoemd is... een 420ex minimaal. of alternatieven die gelijk of beter zijn dan dat.

Ohja, flitsen moet je ook leren, dus ik hoop dat je snel leert ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 19-05-2006 22:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• nachtnet
tip 2:
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 21:37:
..als je je maar realiseert dat je dan "aan het werk" bent. Je neemt niet deel aan de feestvreugde, maar je kijkt toe, en moet je dat ook goed realiseren.
tip 3: je hebt geen gebruiks ervaring met je camera, (ik neem niet aan dat je in de afgelopen 5 weken blindelings alle instellingen van je camera kent en weet te vinden en dat je ook nog eens weet welk effect bepaalde instellingen op je foto's hebben. Je hebt nu nog geen flitser dus ook geen ervaring met hoe dat icm jouw camera werkt.

tip 4: het is de bruiloft van je zus. Die gaat heus niet vaker dan 1x trouwen.*weet niet of je veel zussen/broers hebt maar Geniet van die bruiloft en laat niet een deel van het plezier verpesten door fotograaf te zijn. heeft trouwens als voordeel dat je ook op de foto;s terecht gaat komen

tip 5: Je kunt een bruiloft niet overdoen of herbeleven.

• Oyster
  • Niet online
Simon schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 20:34:
HEEEL veel oefenen. Ik denk niet dat je heel veel aan de monopod hebt... Probeer heel veel instellingen, leer je de camera kopen. En koop aub een goede TTL flitser.
Een goede flitser is iets voor in de toekomst. Ik vind dat ik nu al geinvesteerd heb in een goede set. Eigenlijk is een flitser onmisbaar in dit soort situaties, dus misschien kan ik er ergens eentje lenen. :)
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 20:53:

Goed weer zit er volgens het weerbericht jammergenoeg niet in. :'( Bedankt voor de link!
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 21:08:
2 Stops diafragmeren (F5.6 voor een F2.8 lens) zorgt bij de meeste lenzen wel voor scherpere en contrastrijkere foto's. Maar verkijk je niet op die 5.6, in 70mm stand zou je dan al meer dan F8 moeten gebruiken.

Maar voor goede bruidsfoto's is die absolute scherpte helemaal niet zo belangrijk, je moet de juiste momenten weten te pakken die later als (weergave van de) herinnering zullen gaan dienen. Dan maakt 't niet uit dat 't contrast niet optimaal is, enz. Bewegingsonscherpte is een stuk storender, en wanneer je de lens vol opengooit, kan je sluitertijd wat korter, waardoor minder kans op wazige foto's.
Bovendien is bij een diafragma van F4.5 op 70mm je scherptediepte wat kleiner, en bij portretten en close-ups is dat vrijwel altijd een voordeel.

Een eenbeen statief is vooral handig wanneer je binnen (gemeentehuis, kerk, etc.) wilt fotograferen zonder te storen. Je hoeft dan veel minder gauw te flitsen, en je bent mobieler dan met een driepoot statief. Maar dan is 't nog veel belangrijker dat je zelf als fotograaf onzichtbaar bent, dus niet irritant "in beeld" gaan staan omdat je vindt dat je voor die ene topfoto best wel naast de dominee/pastoor/imam kunt gaan staan.

Maar het belangrijkste: een goede flitser! Wanneer je het ingebouwde flitsertje van willekeurig welke dSLR gebruikt, weet je zeker dat de sfeer in bv. de trouwzaal of de kerk volledig om zeep wordt geholpen (op de foto, dan :)).
Een flitser die grotere ruimtes aankan (denk aan richtgetal 30 of hoger), en die indirect kan flitsen (via het plafond van de trouwzaal) of waar je een diffusor voor kan zetten (maakt 't flitslicht zachter, handig in de kerk) is essentieel voor goede trouwfoto's.
Die diffusor kan overigens ook 1 of 2 laagjes van een papieren zakdoekje zijn die je over je flitser hangt, kost niks, maar ziet er niet meteen professioneel uit... ;)
Ik zweer zelf bij Metz flitsers (gebruik nu een 45 CL-4 staafflitser), maar Canon heeft ook wel flitsers die prima zullen voldoen. Alleen is een goede flitser niet echt goedkoop...

En voor de goede sfeerfoto's tijdens het diner, het feest, etc.: gewoon goed kijken, en de juiste momenten proberen te pakken. Ook dan is een goede flitser overigens essentieel.

edit:
Toen ik dit begon te tikken waren er nog 0 replies... :)
Geweldige tips! Wat betreft scherpte heb je idd helemaal gelijk. Het gaat om "het moment" en niet om de fototechnische juistheid van de foto. Ik probeer er ook naar te streven de sfeer goed vast te leggen. Dat is kenmerkend voor een goed getrainde fotograaf. Bedankt voor je tips, ik kan ze goed gebruiken. :)
nachtnet schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 21:11:
bruiloft van je zus?

Ik ben zeker niet de officiele fotograaf. Ik heb ook nadrukkelijk gezegd dat ik ook niet de verantwoordelijkheid van een professionele fotograaf wil dragen. Mocht er namelijk iets mislukken heb ik weinig zin in scheve gezichten. Ook ik wil graag van de dag genieten. :)
RonaldH schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 22:47:
Ik heb het net (onverwacht) gedaan bij mijn tante.. en het resultaat is best okay.. Ik was de enige met iets anders dan digicompacts... Ik ben best erg tevreden, en ik ben vrij kritisch op mezelf....

Ik heb voornamelijk een EF 50/1.4 prime gebruikt op f2, voornamelijk f2.8 en nog wat f5.6 als ik meer scherptediepte wilde...,

Ik heb de 17-85 vrijwel niet gebruikt omdat je dan toch behoorlijk stevig moet gaan bijflitsen (f4-5.6).

De trouwzaal van stadsdeel amsterdam oud zuid heeft ramen naar buiten, die je niet altijd kan ontwijken... Om dan geen witte vlakken te maken moet je dus vrij stevig inflitsen. (ik heb op ca 200 shots een set batterijen(oplaadbare) voor een goed deel leeggekregen, dus de 580ex heeft best mogen knallen, bijna alles bounceflash via het mooi bijna witte plafond daar)

Jij zal de sigma moeten gebruiken, en ga hem gewoon vol open gebruiken als de lichtomstandigheden dat vragen. Hij is dan iets minder scherp, maar ruim voldoende! geen zorgen om maken dus.
Waar je je zorgen om moet maken is een knappe flitser, en die op de 350d is niet knap, zoals al genoemd is... een 420ex minimaal. of alternatieven die gelijk of beter zijn dan dat.

Ohja, flitsen moet je ook leren, dus ik hoop dat je snel leert ;)
Leuk dat je je ervaringen even deelt! Ervaring krijg je namelijk ook door naar de ervaringen van andere mensen te luisteren. De flitser is eigenlijk wel noodzakelijk, maar helaas beschik ik daar zelf niet over.
nachtnet schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 23:09:
tip 2:
[...]

tip 3: je hebt geen gebruiks ervaring met je camera, (ik neem niet aan dat je in de afgelopen 5 weken blindelings alle instellingen van je camera kent en weet te vinden en dat je ook nog eens weet welk effect bepaalde instellingen op je foto's hebben. Je hebt nu nog geen flitser dus ook geen ervaring met hoe dat icm jouw camera werkt.

tip 4: het is de bruiloft van je zus. Die gaat heus niet vaker dan 1x trouwen.*weet niet of je veel zussen/broers hebt maar Geniet van die bruiloft en laat niet een deel van het plezier verpesten door fotograaf te zijn. heeft trouwens als voordeel dat je ook op de foto;s terecht gaat komen

tip 5: Je kunt een bruiloft niet overdoen of herbeleven.
Ondertussen kan ik alle stettings blindelings vinden. Ik kan ook de invloed van de settings inschatten. Wat dat betreft heb ik dat best snel onder de knie gekregen. Gelukkig ben ik niet de officiele fotograaf, maar daarom wil ik nog wel proberen mooie foto's te schieten.

Allemaal ontzettend bedankt voor jullie hulp. Ik het helaas niet even uitgebreid kunnen reageren als dat ik gewilt had, maar ik heb een hoop van jullie advies opgestoken, waarvoor dank! :)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47
Leuk dat je je ervaringen even deelt! Ervaring krijg je namelijk ook door naar de ervaringen van andere mensen te luisteren.
Naar ervaringen luisteren is handig en leerzaam, en je kan die dingen dan ook zelf toepassen, maar door enkel te luisteren krijg je geen ervaring. Pas door het zelf te doen, en te leren van de fouten die je maakt, doe je ervaring op.
Ik heb zelf ooit éénmaal foto's gemaakt van een trouw, en dan enkel in de kerk (analoog z/w); ik was ook niet de 'officiele' fotograaf.
Aangezien ik niet de beschikking had over een externe flitser, heb ik ook geprobeerd om niet te flitsen; en de resultaten zijn best goed gelukt.
Je diafragma een paar stops toedraaien, zal idd scherpere beelden opleveren, maar, als je niet de beschikking hebt over een externe flitser, zou ik gewoon zorgen dat je niet hoeft te flitsen, en dus, indien nodig, het diafragma volledig open zetten.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Op DPZ staat een topic waar je denk ik ook wel veel aan hebt: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=26282

• simon
Weet waar je aan begint zonder flitser... Dat kan écht knap lastig worden.

|>

Verwijderd

Kijk anders 's op de 2e-hands markt naar een leuke flitser.
Ik zag net op Marktplaats een mooie Metz 40AF-4C voor 20 euro!
Die zal misschien niet alle TTL-mogelijkheden van je 350D ondersteunen, maar 't zal prima werken, en is ideaal voor trouwerijen, etc.

En Metz flitsers gaan doodgewoon niet stuk. :)
M'n 45 CT-1 is al dik 20 jaar oud, en m'n 32 CT-3 met SCA-370 voetje waarschijnlijk 15 jaar (2e-hands gekocht), en die dingen blijven 't gewoon maar doen. En ze hebben er allebei al heel wat "vlieguren" opzitten...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 12:51 ]

Verwijderd

Zonder flitser is wat mij betreft een no-go, sowieso kun je dan je shoot in het bos voor de geposeerde foto's écht vergeten. Maar wat me opvalt is dat je heel sterk op de techniek focust, terwijl juist de kunst van een goede reportage maken het lastigste component is. De scherpte van een plaat is ondergeschikt aan de inhoud ervan, en daarop moet je meer letten. Je moet namelijk opeens een journalistieke stijl hanteren, maar soms ook weer juist de regiserende stijl.

Ik vraag me dan ook af of je hieraan moet gaan beginnen: je hebt geen ervaring met je materiaal, waardoor je ook dat stuk niet onder controle hebt. Je zult veel te veel bezig zijn met je camera, je gaat na je eerste drie rijlessen ook niet in een raceauto door Amsterdam heen crossen; je bent domweg teveel bezig met de techniek om op de drukke stad te letten. Daarnaast mis je een werkelijk essentieel stuk apparatuur én mis je ook de ervaring.

Ik heb zelf ook nog geen ervaring met het schieten van bruiloften, maar ik ga 7 sept. als no-cure no-pay meelopen om het te leren. Als backupfotograaf om ervaring op te doen met alles :) Maar dat is bij mensen die ik verder niet ken, waardoor de dag die je deels zult missen omdat je druk bezig bent, niet zo heel veel emotionele waarde voor mij heeft. Dat ligt bij jou vermoedelijk anders, zonde als je het moet missen omdat je druk bent :)
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 12:42:
Kijk anders 's op de 2e-hands markt naar een leuke flitser.
Ik zag net op Marktplaats een mooie Metz 40AF-4C voor 20 euro!
Die zal misschien niet alle TTL-mogelijkheden van je 350D ondersteunen, maar 't zal prima werken, en is ideaal voor trouwerijen, etc.
Als beginner met een camera wil je écht niet handmatig je flitser in moeten stellen, hij gaat het al moeilijk genoeg hebben met de belichting (witte trouwjurk + zon enzo) en dan ook nog even een flitser juist in moeten stellen? Trek €250,- uit voor een 430EX waar €50,- cashback op zit, die ga je sowieso een keer halen :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 12:45 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Bruiloft van mijn tante was geen uitgebreid gebeuren. Ceremonie in stadsdeelkantoor, en dan een leuke lunch. Dus geen uitgebreide receptie waar je heel veel indrukken en sfeer van mee moet pakken als onderdeel van de reportage. Hierdoor was het makkelijk om een relatief compleet beeld te maken van de dag. Als er veel meer gebeurd op een groter evenement, dan wordt het evenveel moeilijker. Je moet iig je apparatuur kunnen dromen, zodat je daar geen tel aan kwijt bent.
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 12:43:

[...]

Als beginner met een camera wil je écht niet handmatig je flitser in moeten stellen, hij gaat het al moeilijk genoeg hebben met de belichting (witte trouwjurk + zon enzo) en dan ook nog even een flitser juist in moeten stellen? Trek €250,- uit voor een 430EX waar €50,- cashback op zit, die ga je sowieso een keer halen :)
Amen. Flitsen is meer dan moeilijk genoeg met een TTL flitser. (De handleiding van de 580EX is bijna net zo dik als de cam. Tel uit je winst.)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

@neographikal
Uit de handleiding van die 40AF-4:
U kunt de mecablitz in principe alleen bij TTL-flitsgestuurde camera's gebruiken!

Bij TTL-flitsgestuurde camera's meet een sensor het door het objectief (Through The Lens) op de film vallende licht en schakelt de flitser bij voldoende belichting uit. Of de camera die functie heeft, vindt u in de gebruiksaanwijzing.
De -4C versie ondersteunt alle EOS types, dus ook de Canon dSLR's. Dus hoezo handmatig instellen???

En dan nog, hoe moeilijk is 't om je camera op handmatig in te stellen, diafragma op F8, en een oude niet-TTL flitser op 200 ASA (=ISO) en F8? Afhankelijk van hoeveel je het omgevingslicht mee wilt laten spelen kun je de sluitertijd varieren, zolang je maar niet sneller dan 1/250 gaat.
Bij indirect flitsen (binnen) zou ik dan het diafragma van de camera op F5.6 zetten (flitser blijft op F8),
en buiten zou ik beide diafragma waardes eerder op F11 zetten, omdat bij mooi weer die max. sluitertijd van 1/250 wel 's problematisch kan zijn.

Jouw oplossing (een 430EX) is 10 x zo duur als de mijne, en ik denk dat 't niet eens zo veel toevoegt aan het gebruiksgemak of de kwaliteit.

Geen idee hoe 't bij Canon zit, maar m'n Pentax *ist DS kan ook prima overweg met m'n oude Metz 32 CT-3 met SCA-370 voetje (bedoeld voor TTL-ondersteuning voor Pentax A analoge camera's).
Dat geeft 2 beperkingen t.o.v. m'n Metz 45 CL-4:
- Ik moet in Av mode schieten. Boeien, want dat doe ik altijd al.
- Er zit geen infrarood focus assist lampje op, maar die zit wel op die 40AF-4.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 13:35 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 13:31:
En dan nog, hoe moeilijk is 't om je camera op handmatig in te stellen, diafragma op F8, en een oude niet-TTL flitser op 200 ASA (=ISO) en F8?
Volgens mij ga je voorbij aan
Sinds 5 weken heb ik een Canon EOS 350d met een Sigma 17-70 f/2.8 / 4.5 lens.
Ik krijg nu niet echt de indruk dat de topicstarter een erg ervaren fotograaf is en dat hele technische verhaal wat je nu noteerd is voor iemand die nog maar net is begonnen niet echt makkelijke kost te noemen ;)

Ik heb zelf ook een TTL-flitser en zou totaal niet weten hoe ik hem goed handmatig in zou moeten stellen. Ik denk ook niet dat je daar veel tijd voor wilt besteden als je zit met een bruiloft waar je unieke momenten wilt vastleggen, je de camera in moet stellen en een flitser moet instellen.

Voor het fotograferen van een bruiloft zou in in deze situatie gewoon relaxt rondbanjeren en af en toe wat foto's nemen. De echte foto's worden dan toch wel door de ingehuurde fotograaf genomen. Alles wat je er zelf schiet kan een leuke aanvulling zijn daarop :) En idd, een flitser lijkt me zeer aan te bevelen. Mocht je die aanschaffen, ga er dan ook vantevoren mee oefenen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 13:31:
@neographikal
Uit de handleiding van die 40AF-4:
[...]
De -4C versie ondersteunt alle EOS types, dus ook de Canon dSLR's. Dus hoezo handmatig instellen???

En dan nog, hoe moeilijk is 't om je camera op handmatig in te stellen, diafragma op F8, en een oude niet-TTL flitser op 200 ASA (=ISO) en F8? Afhankelijk van hoeveel je het omgevingslicht mee wilt laten spelen kun je de sluitertijd varieren, zolang je maar niet sneller dan 1/250 gaat.
Bij indirect flitsen (binnen) zou ik dan het diafragma van de camera op F5.6 zetten (flitser blijft op F8),
en buiten zou ik beide diafragma waardes eerder op F11 zetten, omdat bij mooi weer die max. sluitertijd van 1/250 wel 's problematisch kan zijn.

Jouw oplossing (een 430EX) is 10 x zo duur als de mijne, en ik denk dat 't niet eens zo veel toevoegt aan het gebruiksgemak of de kwaliteit.

Geen idee hoe 't bij Canon zit, maar m'n Pentax *ist DS kan ook prima overweg met m'n oude Metz 32 CT-3 met SCA-370 voetje (bedoeld voor TTL-ondersteuning voor Pentax A analoge camera's).
Dat geeft 2 beperkingen t.o.v. m'n Metz 45 CL-4:
- Ik moet in Av mode schieten. Boeien, want dat doe ik altijd al.
- Er zit geen infrarood focus assist lampje op, maar die zit wel op die 40AF-4.
Sorry, ik dacht te zien dat het een non-TTL flitser was. Daarnaast is het voor een 430EX geen enkel probleem om tot 1/4000ste te gaan met de highsync-stand en heb ik zelf toch altijd liever een merkeigen flitser. Je ziet toch meer compatibiliteitsproblemen met de Sigma's / Metz's / etc en Canon blijft echt voorlopig gewoon deze standaard gebruiken :) Ja het kost een paar centen extra, maar het werkt gegarandeerd, het kan ding kan ook slafe spelen en het behoud z'n waarde ook heel behoorlijk. Ik denk toch echt dat je het geld er weer uit haalt :)

Daar komt trouwens bij dat flitsfotografie, zelfs met een goede TTL-flitser, een vak apart is wat je niet zomaar 1-2-3 leert. Daarom is het de vraag of de TS hieraan moet gaan beginnen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 13:59 ]

Verwijderd

@SmartDoDo:
Xander gaf ook al aan dat 'ie nu alle instellingen van z'n camera al door had, dus misschien is 't een snelle leerling? ;)

@neographikal:
M'n Metz 45 CL-4 kan ook prima overweg met highsync, maar m'n oudere Metzen niet. Die waren bedoeld voor analoge SLR's, en die hadden die mogelijkheid doodgewoon niet: 1/125 was gewoon het minimum bij een verticale sluiter, en 1/60 bij een horizontale sluiter.

Over Sigma flitsers kan ik niks zeggen, maar met Metz heb ik nog nooit compatibiliteitsproblemen gehad. En het argument van merkeigen flitsers snap ik niet echt: Canon / Nikon / Pentax / KM / etc. richten zich vooral op de camera's en de lenzen, en flitsers zijn "bijproduct". Terwijl Metz het juist (in dit segment) moet hebben van z'n flitsers, en daar al decennia lang in gespecialiseerd is.
Ja het kost een paar centen extra
Verkijk je er niet op. :) M'n 45 CL-4 met SCA-3000 adapter (daar zit o.a. 't infrarood lampje in) en SCA-3702 voetje (voor de specifieke Pentax ondersteuning) is een flink stuk duurder dan jouw 430EX, maar zit dan ook in een ander segment. Wanneer ik 'm bv. wil aansluiten op een Hasselblad of een oude Leica M, dan kan dat: gewoon even een ander kabeltje gebruiken.
Wil ik 'm gebruiken op een Nikon of Canon dSLR? Alleen het voetje hoeft dan vervangen te worden.

Ik begrijp je terughoudendheid t.o.v. "vreemdmerk" flitsers (heb hier ook nog een Osram flitser liggen die 't niet goed doet op een paar van m'n analoge camera's), maar zoals ik al eerder zei, ik zweer bij Metz, en ben nog nooit teleurgesteld.

• simon
Eh, Afterlife, bega nu geen domme fout. Canon én Nikon dSLRS hebben rond de Digi/analoog switch ook een nieuw flits systeem aangenomen. TTL flitsers op een Digi SLR doen 't ongeveer altijd op 100% sterkte. Dus de EZ serie en oude metz SCA adapters halen geen drol uit op SLRS. Sigma en Metz hebben beiden op Canon en Nikon wel eens wat quirks, maar de huidige modellen veel minder.

|>

Verwijderd

Weet je dat zeker, van die switch? Is bij Canon en Nikon dat TTL gebeuren niet meer backwards compatible? Geen idee eigenlijk, als Pentax-gebruiker...

Dat de oude 3-cijferige Metz SCA adapters niet meer worden ondersteund kan ik me wel voorstellen, maar die flitser op Marktplaats (40 AF-4C) is een dedicated Canon EOS flitser. Die zou toch ook gewoon op een 350D moeten werken???

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:50:
Weet je dat zeker, van die switch? Is bij Canon en Nikon dat TTL gebeuren niet meer backwards compatible? Geen idee eigenlijk, als Pentax-gebruiker...

Dat de oude 3-cijferige Metz SCA adapters niet meer worden ondersteund kan ik me wel voorstellen, maar die flitser op Marktplaats (40 AF-4C) is een dedicated Canon EOS flitser. Die zou toch ook gewoon op een 350D moeten werken???
goed leesvoer, dan snap je alles :)

Maar ik denk dat het punt nu wel duidelijk is, zorg dat je in ieder geval een flitser hebt, voor de rest is dit nogal offtopic :)

• simon
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:50:

nope... er is een groot verschil tussen de flits techniek van analoog (reflectie van film) en digitaal (preflash)...

|>

Verwijderd

Neo, dank voor de link, alleen is de inhoudsopgave al langer dan ik wilde lezen... :)

En 't wordt idd wat offtopic. Maarrehhh werkt zo'n 40 AF-4C nou wel of niet op een 350D? :+

Verwijderd

Sorry, toch nog even offtopic...
Simon schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:57:
nope... er is een groot verschil tussen de flits techniek van analoog (reflectie van film) en digitaal (preflash)...
Dat verschil zit in de camera, en niet in de flitser. Voor de TTL-flitser is 't genoeg als 'ie op het juiste moment van de camera doorkrijgt dat er genoeg licht is geweest. Bij Pentax kan dat blijkbaar wel backward compatible, en bij Canon en Nikon niet? Klinkt mij meer als marketing strategie in de oren.

Stel, je koopt een D200, en je kunt opeens de spullen van de F6 niet meer gebruiken? Lijkt me niet dat Nikon zo tewerk gaat...

• simon
Jawel, je kan eigenwijs zijn wat je wil, maar dat werkt niet. Die SB-24s van nikon werken volgens mij ook niet op de D70, D200 en rest. Enkel de pro serie schijnt daar speciale support voor te hebben. De Canon EZ serie werkt ook niet op een D camera. De communicatie body/flitser werkt gewoon anders. Vroeger reflecteerde de film het licht, nu niet meer. De camera moet nu de flitser een preflash laten geven, heel snel de boel berekenen, dan goed flitsen..

|>

Verwijderd

Ik ben niet eigenwijs, maar alleen maar verbaasd.

• simon
Was eigenlijk ook met knipoog bedoeld :P Maar waarom denk je dat die oude flitsers zo goedkoop weggaan, voor 50 euro heb je al een 430EZ...

|>

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
wat en hoop drukte allemaal over die flitser. je moet uitstekend in staat zijn om zonder flitser hele mooie foto's te maken op zo'n dag. zelf probeer(de) ik het gebruik van een flitser ook tot het minimale te reduceren, die foto's waar je echt een flitser voor nodig hebt, moet je dan gewoon vergeten. tenslotte ben je niet dé fotograaf, maar een gast met een fototoestel.

vergeet de techniek, vergeet wellicht zelfs de compositie, geniet van de dag en probeer op mooie/bijzondere/goede momenten foto's te maken. gewoon lekker snappen, het gevoel van de dag proberen vast te leggen.

@neo, waarom kan je zonder een flitser de shoot in het bos voor de geposeerde foto's echt vergeten? juist bij die geposeerde foto's gebruik ik vrijwel nooit een flitser.

Verwijderd

lateef schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 16:07:
@neo, waarom kan je zonder een flitser de shoot in het bos voor de geposeerde foto's echt vergeten? juist bij die geposeerde foto's gebruik ik vrijwel nooit een flitser.
Vergeten is misschien wat te hard gezegd, maar ik vind het erg prettig om het gezicht even lekker uit te laten komen door een kleine invulflits. Dan ligt de nadruk er net wat meer op :) Ik heb zoals ik al eerder zei geen ervaring met bruiloften, maar ik doe het ook wel eens gewoon als portretfoto :) Anders wordt het vaak zo'n doffe boel is mijn ervaring, met name wanneer er hier en daar een stukje zon door komt, is het prettig om de kunstzon bij je te hebben :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 16:25 ]

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 12:39
Afgelopen donderdag toevallig zelf nog een reportage geschoten op de bruiloft van mijn zus. Gelukkig niet als 1e fotograaf voor de main pictures, maar om een beeld te geven van de hele dag. Er was ook een vriend van hen gevraagd hetzelfde te doen, om op deze wijze een gevarieerd beeld te geven (niets is lastiger dan bij bekenden objectief te fotograferen).

Ik kan je nu met een gerust hart vertellen dat 2 zaken een must zijn:

1 is een goede flitser (desnoods 2e hands)
2 is, schiet ALLES in RAW

Puntje 1 omdat de vriend welke dus ook bezig was, het met zijn interne flitsertje (Nikon D70) probeerde. Ik kan je verklappen, da's geen succes. Tuurlijk heeft hij leuke foto's kunnen nemen, maar binnen is of alles te donker met een lichtere vlek, of het is "doodgeflitst".

Puntje 2 heb ik nu bij het nabewerken (gisteren en vandaag pfff) enorm veel profeit van. Je zult zien dat binnenfoto's, genomen met externe flitser veelal toch nog iets meer/minder brightness nodig hebben. Met JPEG ben je dan helaas snel aan de grenzen van het toelaatbare. Om het zo te zeggen "it saved my ass". Je kunt nog zo goed de handleiding bestuderen, praktijk laat zich niet in een alinea tekst vangen.

Bij alle bovenstaande geld dat het puur mijn mening is, gebaseerd op de praktijk van een aantal shoots, waarvan dit de eerste digitale was.

Verwijderd

Hier nog maar eens een linkje met wat flitsadviezen. Wat ik nog niet gehoord heb is de term slow-synch flitsen. Hierdoor bevries je bewegingsonscherpte door je onderwerp in te flitsen, maar gebruik je een langere sluitertijd waardoor de achtergrond mooi doortekend is. Het heeft bij de bruiloft van een vriend van mij veel mooiere foto's opgeleverd dan bouncen (ruimte vaak te hoog) en direct flitsen (doodflitsen).

Verwijderd

Maarrehhh werkt zo'n 40 AF-4C nou wel of niet op een 350D?
Ik heb me wat ingelezen in de link die Neographikal gaf, en Canon blijkt diverse TTL-implementaties te hebben: TTL, A-TTL, E-TTL en E-TTL II. Voor de 350D heb je minimaal E-TTL nodig om van alle gemakken te zijn voorzien.
Van de Metz 40 AF-4 heb ik nog niet kunnen achterhalen of 'ie ook E-TTL ondersteunt, maar volgens Photozone doet z'n iets grotere broertje 44 AF-4 dat wel. Wie weet die 40 ook?

En we hebben 't hier over een prima flitser die voor 2 tientjes op Marktplaats staat! Werkt 't niet, jammer dan, maar geen man overboord.

@Mig39:
De term slowsync is idd nog niet gevallen, maar 't principe wel:

Verwijderd

1/250ste is géén slowsync ;) Je kunt het een heel eind rekken, afhankelijk van de omstandigheden en je eigen vaste hand tot 1 volle seconde :)

Verwijderd

Zeg ik toch? Zolang je maar niet sneller gaat dan 1/250.

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Mijn ervaring is dat een slechte fotograaf je trouwfoto's behoorlijk kan verpesten. Vooral juist de foto in het bos ging helemaal mis. Met echt knip- en plakwerk met een donker en lichte foto de compositie maar geprobeerd te redden, maar het blijft een raar gezicht zo'n foto op een fotogeplakt in je trouwalbum (fotograaf gebruikte een analoge Nikon A.D. 2000). Ik ben dus flink getild voor ƒ1000,-.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Trouwerij is niet doen als je 5 weken een cam hebt. En trouwerij is niet alleen flitser, maar ook een goeie bracket. En alle ins en outs van je locatie kennen. Bij elke weervorm.

Trouwerijen doe je als je de ervaring hebt om het bruidspaar en familie te kunnen garanderen (!) dat wat jij schiet, in de smaak gaat vallen bij hun. Dat is dus vooraf duidelijk maken wat zij willen, aan de hand van foto's (al dan niet van collega's). Achteraf kan het niet even overnieuw. Als ik een zus zou hebben zou ik niet graag over zoiets stoms als 'even foto's maken' een jaar boos aangekeken worden.

Ik zou er met 5 weken ervaring niet aan beginnen. Ik mag me inmiddels redelijk behendig noemen in het fotograferen onder speciale omstandigheden qua licht en omgeving (na enkele jaren dance- en concertfotografie gedaan te hebben voor een paar grote organisaties) en toch vind ik elke bruiloft keer op keer weer spannend. Ik heb er nog twee op de agenda staan, waarbij de 2e in september, van goede vrienden van me. Die wonen ook nog eens een jakkereind weg waardoor ik echt twee dagen van tevoren kwijt ben om de locatie vast te bezoeken, belichtingstesten te doen etc. Kijken of je het plafond haalt met je flitser, dat soort grappen.

Bedenk voor jezelf wat je wilt, en spreek dat ook af met je zus. Wil je voor de leuk plaatjes schieten? Koop dan gewoon (desnoods 2ehands) een paar goeie primes, bijv een 50/1.8 en een 85/2.8 ofzo, en je komt een heel eind. Ook zonder flitser, die direct een stuk duurder is denk ik (en waarvan je de techniek nog niet beheerst). Wil je goeie foto's en ga je een bruidsreportage doen? Dan zou ik nu maar vast met een goeie vriend of vriendin het bos in trekken om te gaan oefenen. Anders red je 't echt niet.

[ Voor 79% gewijzigd door HunterPro op 22-05-2006 14:13 ]

Verwijderd

neographikal schrijft over een cash back op de 430 ex, maar er is alleen 50 euro cashback op de 580 ex, en die is weer flink duurder dan de 430 ex

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 15:58:
neographikal schrijft over een cash back op de 430 ex, maar er is alleen 50 euro cashback op de 580 ex, en die is weer flink duurder dan de 430 ex
Helaas, my bad :) Alleen de 580 deze keer inderdaad :)

• Oyster
  • Niet online
Ik vind persoonlijk dat sommige leden er veel te serieus op ingaan. Mijn zus heeft me gewoon gevraagd om leuke plaatjes te schieten op haar trouwdag. Het gaat vooralsnog niet om kwalitatief hoogstaande plaatjes, het gaat om leuke foto's dat de sfeer op die dag goed vastlegt. Daarbij is het helemaal niet belangrijk of iedere foto kwalitatief uitmunted is. Ik ben dr broer en niet een ingehuurde fotograaf. Daarom heb ik ook niet de noodzaak om dure primes en flitseres etc aan te schaffen. Het is niet alleen de aparatuur dat een goede fotograaf maak, het gaat om de invulling die de fotograaf aan de compositie geeft. Daarom wil ik eerst leren goed foto's te maken en ervaring krijgen. Dan kan ik altijd nog (dure) spullen aanschaffen mocht ik hiermee niet meer uit de voeten kunnen. :)

De dag zit erop en ik heb rond de 200 foto's geschoten. Afgezien van een paar (2 of 3) onderbelichte foto's ben ik ERG! tevreden over het resultaat. Na het doornemen van de foto's heb ik meteen een paar punten die in het vervolg beter kunnen. Met de foto's is helemaal niets mis, het is alleen het puntje op de i. Grappig dat mensen met een point en shoot in sommige situaties niet uit de voeten kunnen waarin ze moeten flitsen. Daar had ik totaal geen last van en kon foto's maken zonder de flits te gebruiken. Dat is denk ik voornamelijk te danken aan de Sigma. Een heerlijke lens!

Verder wil ik jullie ontzettend bedanken voor al het advies. Serieus of niet jullie hebben me een stukje inzicht gegeven waar ik rekening mee kan houden en waar ik in de toekomst verder op kan borduren. Daarvoor wil ik jullie even bedanken. Fotografie is een erg leuke hobby en ben ook zeker van plan deze hobby in de toekomst serieus aan te pakken. Bedankt!

Verwijderd

Blij dat 't goed gegaan is, en dat je tevreden bent over 't resultaat! En ook dat je ziet dat er nog dingetjes voor verbetering vatbaar zijn. Hopelijk zijn je zus en (nu) je zwager (of schoonzus, maar die kans is wat kleiner :)) ook tevreden?

Enne... ik hoop dat je zelf ook van de dag hebt kunnen genieten!
En die flitser en extra lenzen komen er vast wel zo te horen, daar ontkom je niet aan als 't virus eenmaal heeft toegeslagen. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 20:13 ]

• nachtnet
gelukkig dat je tevreden bent over je foto's

genoeg gepraat.. laat eens wat foto;s zien

Verwijderd

hmmm vanmorgen bij de partnerregistratie van mijn beste vriendin fototjes gemaakt, valt dat ook onder trouwfotografie :P ok geen glamour trouwjurkjes en nette pakken bij dat soort zaken maar toch wel gezellie :)

• Peentje
  • Laatst online: 27-01 16:31

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

vrienden van ons gaan volgend jaar juli trouwen, en ik ben sinds een half jaar in het bezit van een 400d, ik heb al veel foto's (4500) gemaakt en experimenteer erg veel.

Ik heb al een sigma 18-50 2.8 aangezien de 18-200 niet echt lichtsterk is, deze lens zal dus hoogstwaarschijnlijk 95% van de aankomende trouwdag op mijn camera zitten. Ik ben aardig tevreden over deze lens en vind vooral de scherpte erg goed.

Als eerst moet ik zeggen dat ik niet gevraagd ben (ja als fotograaf dan) maar er wel de hele dag bij ben, ik ga dus lekker genieten maar ook veel foto's maken.

's-avonds houden ze een feest in een tent (hoop een witte) en daar wil ik dus ook de nodige sfeerfoto's maken aangezien de vaste fotograaf hoogstwaarschijnlijk niet aanwezig gaat zijn daar, (ze hebben nog geen prof. fotograaf).

Ik weet dus ondanks dat ze in de zomer trouwen dat een externe flitser noodzakelijk is, ik neig ook naar de 430EX maar het financiele plaatje houd me nog tegen maar dat even terzijde, daar is het canon flitstopic voor.

Maar omdat ik graag goed met mijn apparatuur om wil kunnen gaan eer dat ik begin aan zoiets wil ik dus op zeer korte termijn een flitser aanschaffen zodat ik tegen de tijd dat het moment daar is, in ieder geval weet hoe ik met de apparatuur om moet gaan.

Nu vind ik de flitser op mijn 400d erg beperkt, op bijna alle foto's heb ik dus donkere hoeken enz. maar nu schiet ik met flitser ook vaak op f 2.8 maar ik heb al verschillende malen gelezen dat als je personen e.d. fotografeerd het beter is om dan rond de f 4.0 te fotograveren.

kortom zijn er nog wat praktische tips voor een amateurfotograaf m.b.t. het nemen van portretfoto's en snapshots tijdens een bruiloft? (ik denk al aardig thuis te zijn in de technische termen dus hou je niet in). Ook tips m.b.t. flitsen zijn welkom ik heb toch tijd genoeg om eea uit te proberen straks. Ik heb ook al veel forums gelezen en weet ook wel hoe het ongeveer zit met afstand diafragma en hun relatie met elkaar als je moet flitsen, maar ik mis gewoon nog wat praktische input.

Wat betreft glas denk ik dat ik aardig goed zit, de sigma (400 euro) was al een rib uit mijn lijf, maar ik heb er zeker geen spijt van.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
er lopen nu een aantal topics over trouwfotografie, is het niet handiger om dit centraal te houden?

maar een flitser is niet zo noodzakelijk hoor. gewoon het aanwezig licht gebruiken. en beter om portretten op 4.0 te schieten? hoe kom je aan die wijsheid?

en niet de fotograaf in de weg gaan lopen.

• Peentje
  • Laatst online: 27-01 16:31

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

lateef schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 19:49:

maar een flitser is niet zo noodzakelijk hoor. gewoon het aanwezig licht gebruiken. en beter om portretten op 4.0 te schieten? hoe kom je aan die wijsheid?
stond een paar posts hier boven, maar die zijn al wat ouder.
en niet de fotograaf in de weg gaan lopen.
Was ik zeker niet van plan, vooral 's-avonds zal ik het tegen de aanwezige compactcamera's/semi prof op moeten nemen en dan is de fotograaf niet meer aanwezig.

[ Voor 0% gewijzigd door Peentje op 20-11-2007 20:20 . Reden: 6e post van afterlife was 4.5 btw ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Wat flitsen betreft, ga eens wat schieten in M modus (dan moet je echt alles zelf instellen) met de popup flitser erbij. Zet dan je flitscompensatie onder de SET knop (zie C.fn optie, submenu in menu) zodat je dit telkens snel aan kan passen. Ik heb al een paar shots gemaakt op deze manier waarbij je verrassend goed een gezicht helder kan krijgen zonder dat de flits direct sterk aanwezig is in de foto.

Ik heb zelf nog niet een goede flitser, maar deze heb ik prioriteit no 1 gemaakt na wat slechtere ervaringen in donkere ruimten (café's). Met de popup flits probeer ik al ruwe gewoonten in te slijten qua flitsen.

Uiteraard zal je het weer opnieuw moeten aanleren met een echte flits, maar je bent dan in ieder geval al niet meer bang voor witte flitslichten in je foto's :P

Verwijderd

Wekkel schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 23:01:
Wat flitsen betreft, ga eens wat schieten in M modus (dan moet je echt alles zelf instellen) met de popup flitser erbij. Zet dan je flitscompensatie onder de SET knop (zie C.fn optie, submenu in menu) zodat je dit telkens snel aan kan passen. Ik heb al een paar shots gemaakt op deze manier waarbij je verrassend goed een gezicht helder kan krijgen zonder dat de flits direct sterk aanwezig is in de foto.
Voor een indruk van de flash(kwaliteit) van de 400D met 50mm/1.8 lens: de meeste fotos op http://picasaweb.google.fr/rcx.smit/Lorraine20Ans/ zijn geschoten in de M mode, 1/50 sec, f/2,5 en 400 ISO met flashcorrectie op -1 tot 0. Het valt me alleszinsmee!

(de fotos zijn trouwens nog onbewerkte JPG's (vanuit RAW met DPP), ze moeten nog worden geselecteerd, gecropt en gecurved....)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2007 02:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 01:34:
[...]

Voor een indruk van de flash(kwaliteit) van de 400D met 50mm/1.8 lens: de meeste fotos op http://picasaweb.google.fr/rcx.smit/Lorraine20Ans/ zijn geschoten in de M mode, 1/50 sec, f/2,5 en 400 ISO met flashcorrectie op -1 tot 0. Het valt me alleszinsmee!

(de fotos zijn trouwens nog onbewerkte JPG's (vanuit RAW met DPP), ze moeten nog worden geselecteerd, gecropt en gecurved....)
Link werkt niet

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-12-2025
@rcsmit: je moet het betreffende album "openbaar" maken willen we wat kunnen zien :*)

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Het spijt me :/ maar ik lees hier flash en popup.... De kriebels gaan me over de rug :X

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

en hier wat fototjes van een partnerregistratie , ok het is nog net geen huwelijksreportage maar het was een leuke oefening voor de eerste keer :)

http://thehospages.com/pictures/misc/2007-11-20-registratie/

Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/misc/2007-11-20-registratie/thumb2/image45.jpg

Verwijderd

hier dan nog een snelle cursus bruiloftsfotografie voor dummies :+

neem een foto van de bruid
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2008-parties/2008-03-20-ubuntu_theatre_benefit_party/thumb2/image37.jpg

en samen
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2008-parties/2008-03-20-ubuntu_theatre_benefit_party/thumb2/image38.jpg

de bruid naar het altaar loopt
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2008-parties/2008-03-20-ubuntu_theatre_benefit_party/thumb2/image41.jpg

de ringen
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2008-parties/2008-03-20-ubuntu_theatre_benefit_party/thumb2/image39.jpg

de jankende vriendinnen
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2008-parties/2008-03-20-ubuntu_theatre_benefit_party/thumb2/image42.jpg

de kus
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2008-parties/2008-03-20-ubuntu_theatre_benefit_party/thumb2/image43.jpg

zo volgende :w

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-01 02:34

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 20:45:
hier dan nog een snelle cursus bruiloftsfotografie voor dummies :+

neem een foto van de bruid
[afbeelding]

en samen
[afbeelding]