Nu SGI machines steeds goedkoper worden (Heb zelf voor een prikkie een Octane2 van ebay) en SGI balanceerd op het randje van de afgrond zit ik eigenlijk te wachten tot er nou eindelijk eens een open-source initiatief komt van SGI. Op dit moment zit een port door hunzelf er wellicht niet in, maar open-sourcen staat niets meer in de weg zo lijkt me....
Sgi had wat mij betreft al veel eerder IRIX kunnen porten naar X86.
Dan had het misschien wel eens heel anders kunnen lopen. (denk ik)
Dat lijkt (nog steeds) maar niet te gebeuren.
En de reden waarom is me compleet onduidelijk. ik bedoel IRIX is bijna dood nu, maar het is een fantastisch besturings systeem, er is zeer relaxte grafische software voor en het heeft nog steeds het beste bestands-systeem voor grote mediabestanden: XFS.
De reden dat SGI uitgeweken is naar Linux en Windows had destijds vooral een economische reden: Er was vraag naar.
Zelfs als Sgi IRIX nu alsnog vrijgeeft denk ik dat er genoeg enthousiaste OSS devs zijn die de port willen maken.
Wellicht ben ik vooral nostalgisch en zullen de voordelen van IRIX over Linux niet gigantisch zijn (if any) maar het lijkt me gewoon tof als IRIX zou blijven bestaan.
IF ONLY
Sgi had wat mij betreft al veel eerder IRIX kunnen porten naar X86.
Dan had het misschien wel eens heel anders kunnen lopen. (denk ik)
Dat lijkt (nog steeds) maar niet te gebeuren.
En de reden waarom is me compleet onduidelijk. ik bedoel IRIX is bijna dood nu, maar het is een fantastisch besturings systeem, er is zeer relaxte grafische software voor en het heeft nog steeds het beste bestands-systeem voor grote mediabestanden: XFS.
De reden dat SGI uitgeweken is naar Linux en Windows had destijds vooral een economische reden: Er was vraag naar.
Zelfs als Sgi IRIX nu alsnog vrijgeeft denk ik dat er genoeg enthousiaste OSS devs zijn die de port willen maken.
Wellicht ben ik vooral nostalgisch en zullen de voordelen van IRIX over Linux niet gigantisch zijn (if any) maar het lijkt me gewoon tof als IRIX zou blijven bestaan.
IF ONLY