Toon posts:

Freecom FHD-2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zag bij RV-computers een aanbieding; Freecom FHD-2

Nu staat er iets over een voeding als de USB poort niet genoeg stroom geeft.

http://www.freecom.com/objects/00001709.pdf

Ik wil een draagbare opslag voor gegevens die ik altijd bij me kan hebben. Het liefst zonder voeding te gebruiken. Nu kwam ik deze tegen en qua geld - opslag is het zeer veel voor je geld. Maar ik wil geen voeding gebruiken. Ik wil m gewoon als USB stick gebruiken. Maar een USB stick van 1 GB kost ook 30,- Dus dit is 20 / 30 GB voor bijna dezelfde prijs
De verkoper vertelde mij dat je bij USB 1.1 wel een voeding nodig hebt en bij USB 2.0 niet. Is dit waar?

Hebben mensen hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Geen reactie?!

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

In een oude c't las ik dat het vooral de inschakel-spanning te hoog kan zijn bij de 2.5" modellen. Volgens de specificatie voor usb, levert een usb-poort max 500mA, bij het opstarten van de schijf is dit bij veel modellen hoger. Dit zou tot gevolg kunnen hebben dat de zekering er uit vliegt. De meeste mainboards zullen wel wat speling hebben, maar het zou toch een keer kunnen gebeuren.

Modellen met bijvoorbeeld een 1.8" hd kunnen vrijwel allemaal probleemloos zonder voeding worden gebruikt. Bijvoorbeeld, als je bij freecom wilt blijven, een FHD-XS. Maar die zijn wel tot 3x zo duur....

Of je gebruikt de (meegeleverde?) voeding, of je neemt de gok dat het wel goed zal gaan :+

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik las net ergens naar heeeel veel speurwerk dat het waarschijnlijk wel lukt zonder voeding als je m maar kort insteekt... bij langer kopieren heeft ie meer nodig..

Verwijderd

Zelf heb ik een FHD2 pro 80 GB, die heeft de mogelijkheid om van een 2de usb poort ook stroom te nemen. Voor laptops die zonder netspanning werken is dit soms handig (heb dit wel nog nooit nodig gehad). Het verhaal dat je een voeding nodig hebt indien je wat meer wil kopieren lijkt me een zeververhaal. Er is mss even wat meer stroom nodig tijden het opstarten. Freecom is een vrij betrouwbaar merk. Als ze zeggen dat het usb powered is, dan is het dat ook 8)

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Fout! :>
edit@hierboven: Kijk, precies, zo is het!

Heb hier een USB>IDE converter en een stapel 2.5" schijven, en heb wat getest:

Schijven trekken bij het opstarten vaak nét precies 500mA, sommige wat meer, mobo levert dit vaak gewoon.
Dr zijn ook schijven die echt 1A oid. trekken (de snellere modellen) die hebben dus (even) een 2e USB-poort nodig.

Nadat ze spinnen is 500mA meer dan genoeg, de meesten komen niet boven de 200mA uit bij flink swappen.
Dusja, als je een moderne 4200r/5400r schijf hebt gaat het gewoon werken. Sommige 5400r/7200r schijven zullen het dus niet aankunnen.

Schade aan je mobo is trouwens ook bijna onmogelijk, er is geen 'zekering' of wat dan ook.
Als je echt langere tijd 1A zou trekken zou het misschien niet goed zijn voor sommige mobo's, maar de schijfjes hebben maar héél eventjes een piek.

[ Voor 5% gewijzigd door DarthPlastic op 21-05-2006 17:32 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

DarthPlastic schreef op zondag 21 mei 2006 @ 17:32:
... Schade aan je mobo is trouwens ook bijna onmogelijk, er is geen 'zekering' of wat dan ook....
Sorry, maar op dit punt ben ik het niet met je eens. Er zijn namelijk wel degelijk zekeringen voor de usb-poorten op je moederbord. Deze zijn vrij klein en zitten er vast op gesoldeerd. Hier een voorbeeldje van een resetable usb-fuse van Aopen. Bij de meeste moederborden zijn ze echter niet resetable en als ze er uit vliegen zijn ze dus ook niet gewoon te vervangen. Wat in de praktijk betekend dat je een usb-poort minder hebt.
Pagina: 1