[PHP5] website OO ontwerp

Pagina: 1
Acties:
  • 383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dag Allen

Ik ben bezig met het ontwerp van een redelijke website. Deze wil ik voor een groot deel OO gaan doen. Alleen ontwerptechnisch weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Begrijp me niet verkeerd; OO en UML met Java gaat me prima af, alleen om dezelfde OO-principes toe te passen op een website is toch wat anders. Omdat php5 van nature niet OO is(itt Java) kun je het ook op vele andere manieren doen.

Op veel website's wordt het OO gedeelte in PHP5 wel goed uitgelegd adh van simpele voorbeeldjes, maar die zijn er voornamelijk op gericht om de syntax door te krijgen. Alleen vind ik dat niet zo interessant, ik ben meer op zoek naar goede artikels die je een beetje in de goede richting sturen voor het OO ontwerp van een website in php5.

Zijn er mensen die hier wat zinnigs dingen over kunnen zeggen of evt artikels/boeken weten? Real-life examples zijn ook welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Y0ur1 op 19-05-2006 15:56 ]

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

HEt kloppen van de code is toch pas de laatste stap in het ontwerp, is het dan niet reeel te stellen dat het niet uitmaakt in welke taal je dit doet? Volg gewoon dezelfde principes als je met java zou volgen, het feit dat het ook anders kan weerhoudt je toch niet om het op die manier te doen?

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Ik zou vooral kijken naar het MVC model en naar patterns als ActiveRecord :) . Je bouwt dan een object geörienteerde weergave van je database die je via een (basic) O/R mapper laat corresponderen met je database. Dit zijn dan dingen als users, artikelen, pagina's, reacties, etcetera.

Je controller zou ik laten aanroepen via een dispatcher, waarbij het mijn voorkeur heeft om met configuratieregels te bepalen hoe een request omgezet wordt in een controller en functie aanroept. Het meest basale is dan denk ik domain.tld/controller/function/*params :) .

Als de controller klaar is laat je je framework / proceslaag of de controller zelf de view aanroepen, welke de beschikking zou moeten krijgen over in de controller beschikbaar gemaakte variabelen / objecten. Zie over dat laatste overigens Objects + Acties en Lagen + Acties :) .

Maar je geeft zelf al aan dat je weet hebt van OO, dus dit, of iets beters, kan je zelf toch wel uitdenken :) ? Stel een fatsoenlijke representatie op van het domein en de entiteiten en vat dit op dezelde manier in objecten als je met java zou doen?

Wat zie jij als hetgeen wat zo anders is aan websites :) ? Heb je anders misschien meer specifieke vragen?

DM!

• Y0ur1
  • Niet online
@UltimateB en JHS,

Ik denk dat ik voornamelijk op zoek ben naar wat voorbeelden, daar leer ik vaak het meest van. Ik heb een interessant artikel gevonden over het ActiveRecord pattern: http://www.daholygoat.com...aticPage&action=Page&id=8

• Y0ur1
  • Niet online
Weten jullie misschein nog interessante artikels? ActiveRecord zeker een techniek die ik ga gebruiken in ieder geval.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Misschien dat je iets hebt aan Zend Framework of dat het als voorbeeld kan dienen. De manual is al best interessante informatie uit te halen.

[ Voor 20% gewijzigd door Brakkie op 22-05-2006 08:58 ]

Systeem | Strava

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Ik zou eerder kijken naar de api van Ruby on Rails, of de PHP clone ervan: Cake :) . Het Zend Framework is naar mijn idee niet de ideale weergave van dit concept :P .

DM!

• Sir Guinhill
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-02 08:33
Een real life voorbeeld van OO en PHP is imo, XOOPS
Pagina: 1