Toon posts:

ervaring suse 10.1 + xgl & compiz

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben benieuwd wie van jullie suse10.1 + xgl en compiz window manager heeft geinstalleerd, wat wat jullie hiervan vinden.

Zelf heb ik het geinstalleerd volgens deze howto:
http://www.novell.com/coolsolutions/feature/17174.html

Ik vind zelf de scale mode nogal vreemd werken, als je namelijk F11 indrukt zou het (volgens de howto) moeten werken.
Maar bij mij werkt deze scale mode alleen als ik met me muis naar de rechtsboven ga. Dus heel irritant als je het venster wilt sluiten.

En als je in scale mode bent, en je klikt vervolgens op een titelbalk van een willekeurig venster, dan wordt het betreffende venster geminimaliseerd ipv naar de voorgrond gebracht.

Ook werkt m'n 'bureaublad weergeven' knop niet meer.

Zo vind ik dat er nogwel wat meer dingen niet helemaal functioneel werken.

Graag wil ik jullie ervaring!

btw. ik gebruik suse 10.1 met KDE + nvidia drivers

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? :/

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Heeft Peddro hier geen XGL/Compiz? peddro in "Post hier je Non-Windows screenshots - D..."

Wachtop hem, of mail hem ofzo ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Ja, daar ben ik dan... ;)

Compiz draait idd een beetje vreemd onder SuSE 10.1, een echte oordeel kan ik er niet over vormen want ik heb nooit de final van 10.1 gedraait, ik ben afgehaakt bij de 2e beta ervan...

Ook was toen Compiz erg buggy, dat heeft er ook niet mee aan geholpen moet ik eerlijk zeggen, ik heb het toen gedaan met de tutorial van OpenSuse.org

Als je echt goed Compiz wilt draaien, raad ik je van harte aan om geen SuSE te gebruiken maar Ubuntu, want de ondersteuning van de communitie is er veel beter voor en de Quinnstorm Packages gaan er heerlijk mee om (worden zelfs speciale versies voor gemaakt...)

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik gebruik wel xgl in combinatie met compiz, maar dan weer niet onder Suse 10.1 maar onder Ubuntu Dapper. Het instellen was wat werk, maar sindsdien werkt het vrijwel vlekkeloos. De enige momenten waarop het niet werkt, is als er in de updates een bug zit, maar die is er meestal na een dag wel weer uit. Daarnaast zijn er wel wat applicaties die er niet goed mee omgaan. Evolution 2.6.1 geeft bijvoorbeeld het Alarms-venster niet goed weer als xgl/compiz draait. Daarnaast werken OpenGL-apps heel raar, de achtergrond is transparant en daardoor moeilijk te zien. Onder Metacity werkt het echter allemaal zoals het hoort, dus als ik per se een OpenGL-app moet draaien (qemu ofzo) dan laad ik Metacity wel :) .

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
Denk dat ik dan (k)ubuntu maar eens ga proberen.

Bij mij stikt het echt vn de fouten, al paar x alles opnieuw geinstalleerd, zonder resultaat, hopelijk wordt dit snel verholpen!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 18:29:
Bij mij stikt het echt vn de fouten, al paar x alles opnieuw geinstalleerd, zonder resultaat, hopelijk wordt dit snel verholpen!
Als jij fouten meldt, dan kan het zijn dat er meer/sneller fouten verholpen worden ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
Als jij fouten meldt, dan kan het zijn dat er meer/sneller fouten verholpen worden ;)
Was ik eigelijk ook van plan, maar aangezien ik nog linux noob ben leek het mij verstandig om eerst jullie mening te vragen, voordat ik zomaar begin te roepen dat die hele xgl zooi niet werkt ;)

Verwijderd

XGL is nu nog wat buggy, maar ik zou toch kiezen voor Novell hiervoor.
Zou even wachten op novell linux desktop 10. (op Suse Enterprise Desktop, heet het nu geloof ik weer)
Goede kans dat die redelijk stabiel is, en voor de prijs hoef je het niet te laten.

http://www.novell.com/products/desktop/preview.html

Verwijderd

Hier heb ik net xgl + compiz geinstalleerd op een verse SUSE 10.1. Werkt prima tot nu toe. Alt-tab met video, desktop roteren, transparantie, zoomen, wobbly windows, alles doet 't.

Om het draaiende te krijgen, heb ik de instructie van deze link gebruik (onderaan):

http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/254/42/

Met een Nvidia is dit een minuut werk.

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mja ik wil heel graag xgl + compiz draaien. Bij voorkeur onder ubuntu. Probleem is alleen dat ik wel twee monitoren heb. Daar kan xgl nog niet echt mee overweg. Voorlopig geen xgl/compiz hier :/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 22:16:
XGL is nu nog wat buggy, maar ik zou toch kiezen voor Novell hiervoor.
Zou even wachten op novell linux desktop 10. (op Suse Enterprise Desktop, heet het nu geloof ik weer)
Goede kans dat die redelijk stabiel is, en voor de prijs hoef je het niet te laten.

http://www.novell.com/products/desktop/preview.html
De nieuwe naam is: SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED).
Mss ga ik deze versie wel kopen (komt namelijk ook voor het eerst een nederlandse versie uit).
Maar de prijs zal waarschijnlijk wel rond de 100 euro zijn. Wat ik nog altijd veel geld vind ;)
Hier heb ik net xgl + compiz geinstalleerd op een verse SUSE 10.1. Werkt prima tot nu toe. Alt-tab met video, desktop roteren, transparantie, zoomen, wobbly windows, alles doet 't.

Om het draaiende te krijgen, heb ik de instructie van deze link gebruik (onderaan):

http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/254/42/

Met een Nvidia is dit een minuut werk.
Thnx, deze howto ga ik ook ff proberen, is toch weer net iets anders.
btw, gebruik je KDE of GNOME, of nog iets anders :9 ?

• Harm
  • Niet online
E-jey schreef op zondag 21 mei 2006 @ 23:55:
Mja ik wil heel graag xgl + compiz draaien. Bij voorkeur onder ubuntu. Probleem is alleen dat ik wel twee monitoren heb. Daar kan xgl nog niet echt mee overweg. Voorlopig geen xgl/compiz hier :/
De laatste versies van xgl/compiz zouden daar gewoon goed mee moeten werken hoor. Ergens in een ander topic over compiz/xgl hier op GoT staan ook wel screenshots trouwens.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik draai XGL / compiz vanuit "live" CVS (gentoo). Ik zeg "live", want de snapshots ze zijn 3 of 4 dagen oud...

dat is deze HOWTO.

MIsschien kun je er nog wat tips uithalen...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• E-jey
  • Niet online
Harm schreef op maandag 22 mei 2006 @ 00:02:
[...]

De laatste versies van xgl/compiz zouden daar gewoon goed mee moeten werken hoor. Ergens in een ander topic over compiz/xgl hier op GoT staan ook wel screenshots trouwens.
dit topic bedoel je: [rml][ Ubuntu/Xgl]Twinview en Xgl + compiz[/rml] ?
Daar staat dat xgl op twee schermen niet fatsoenlijk werkt omdat de xinerame info weg is. Verder heb ik nog niets gevonden over twinview support in xgl.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 00:01:
[...]
De nieuwe naam is: SUSE Linux Enterprise Desktop (SLED).
Oh fantastisch.
Binnenkort naast geil geheugen ook een sletterig besturingssysteem. :+

• Harm
  • Niet online
E-jey schreef op maandag 22 mei 2006 @ 12:36:
[...]

dit topic bedoel je: [rml][ Ubuntu/Xgl]Twinview en Xgl + compiz[/rml] ?
Daar staat dat xgl op twee schermen niet fatsoenlijk werkt omdat de xinerame info weg is. Verder heb ik nog niets gevonden over twinview support in xgl.
Uit het changelog op http://www.beerorkid.com/compiz/ (wel eventjes wat scrollen) valt op te maken dat er patches zijn toegevoegd voor xinerama. Je zou het dus weer eens kunnen proberen onder Ubuntu :) .

• ekoopman
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-02 22:12
Offtopic:
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 15:55:
[...]

Oh fantastisch.
Binnenkort naast geil geheugen ook een sletterig besturingssysteem. :+
Op een dell-erig systeem?

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb ervaring met Suse 10.1 final en Xgl onder GNOME. Het aan de praat krijgen is niet moeilijk mits je een juiste howto hebt. Op mijn ATi Radeon 9800 Pro draaide het prima, alhoewel ik de volgende limitaties tegenkwam:

- F11 (vensteroverzicht) is inderdaad dood. Muis rechtsboven plaatsen werkt enkel.
- Het resizen van een venster gaat belabberd.
- Scrollen gaat niet optimiaal.
- Werkt niet met twee monitoren.

Voor de rest leek het soepel en stabiel te lopen. In tegenstelling tot de Kororaa XGL Live CD (momenteel niet downloadbaar wegens niet voldoen aan GPL licentie, er werden binary drivers meegeleverd) werkte bijvoorbeeld de zoom en transparant functie wel. :)
Voor mij moet Xgl in Suse nog iets verder rijpen voordat ik het gebruiken ga. Momenteel gebruik ik Suse 10.1 met KDE in een dual monitor setup.

🌞🍃

Verwijderd

Kroxigor schreef op maandag 22 mei 2006 @ 18:00:
Offtopic:

[...]

Op een dell-erig systeem?
JA ! (geen grap)

Ben overigens goed te spreken over Novell & Linux tot nu toe.
Volgens mij is dit een zeer geslaagde combinatie.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 18:48 ]

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 00:59
Harm schreef op maandag 22 mei 2006 @ 17:52:
[...]

Uit het changelog op http://www.beerorkid.com/compiz/ (wel eventjes wat scrollen) valt op te maken dat er patches zijn toegevoegd voor xinerama. Je zou het dus weer eens kunnen proberen onder Ubuntu :) .
Klopt :) Bij mij werkt het sinds vorige week dan ook weer :)

Verwijderd

Topicstarter
THXN voor al jullie reacties, maar meer is natuurlijk altijd welkom! ;)

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 01:19
Afgelopen week ook SuSE 10.1 geinstalleerd en ben er zeer tevreden mee. De eerste Linux distro waarmee ik mijn de ATI drivers heb kunnen installeren voor x86_64 + X850XT zonder problemen. Dus naar aanleiding van deze topic gelijk maar even Xgl geprobeerd.... sjonge, wat was dat makkelijk om te installeren. Gewoon even die pakketten en twee regeltjes in de console. Super!

En Xgl heeft me helemaal onderste boven. Ik ben dan ook niet veel gewend....van MacOSX heb ik ooit vaag gezien dat er een een goed Window-systeem inzit... en Vista Beta heb ik nog niet getest, dus dit is mijn eerste ervaring met 3D Desktops ... maar WAUW, wat super. Het loopt soepeler en mooier dan de 2D Desktop op SuSE!

Hopelijk zitten er niet al te veel bugs in, maar ik werk er nu een half uur mee en het is hartstikke stabiel..... voor ik blijf hier voorlopig mee werken.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

• E-jey
  • Niet online
Ik ben erg blij dat ik XGL/Compiz nu goed op mijn dual screen kan draaien. Het ziet er zo cool uit. Nu gaan we maar eens volledig over op linux. Ik moet alleen nog wat vinden voor het autosyncen van me windows telefoon en een alternatief zoeken voor newsleecher...

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

E-jey schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 14:57:
Ik ben erg blij dat ik XGL/Compiz nu goed op mijn dual screen kan draaien. Het ziet er zo cool uit. Nu gaan we maar eens volledig over op linux. Ik moet alleen nog wat vinden voor het autosyncen van me windows telefoon en een alternatief zoeken voor newsleecher...
offtopic:
Klibido is dé vervanger van Newsleecher :)

Verwijderd

Geen XGL opmerking/vraag maar meer over de installatie zelf.

Ik heb een promise raid controler en in de bios heb ik heb gewoon als 'ide controler'.

Nu werkt dit als een speer onder alle distro's die ik maar ken maar ik dacht ik ga suse eens proberen. Echter deze kan die schijven niet vinden - heel vreemd.

Ik 'floep' naar console, doe modprobe sata_promise (libata en scsi worden als depend geladen) so far so good. Vervolgens probeer ik sd_mod te ladan dus voor de schijven, en krijg ik een vage melding:

sd_mod needs updating - use bus_type

Iemand een idee?

Verwijderd

Topicstarter
@ Gila: Mss is het beter als je hiervoor een nieuw topic maakt.

Ik heb gister nog weer eens geprobeerd om xgl te installeren.
Dat installeren lukt ook wel, maar k blijf steeds meet dezelfde fouten:
F11 werkt niet (scale mode, alleen als ik met muis naar rechtboven ga)
scale mode toont de geminimaliseerde vensters niet (of is dit standaard, lijkt me raar)
bereaublad tonen knop werkt niet meer.
en nog aantal foutjes..

als ik in terminal de gnome control center op start (gnome-control-center).
en dan desktop effect setting aanklik dan staat er bij video card:
GeForce4 Ti 4200 AG..
Your Grapics card is not in Xgl's database.

Xgl is enabled, but might not perform well with this card.

To disable Xgl and return to the 2D desktop, press "Disable 3D Desktop" below. This will log you out and return you to the login screen.

als ik op die button klik geeft m'n consule: /opt/gnome/bin/gnome-xgl-switch: line 32: /opt/gnome/sbin/gdm-safe-restart: Onbekend bestand of map
(knop werkt dus niet)

Ik dacht dat de Ti 4200 ondersteund werd?
Iemand nog een idee?

offtopic: wie is bekend met ninan (soort newsleecher) ?
screenshot lijken goed, maar krijg het nie aan de praat.

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-01 17:16
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 17:35:
[...]

als ik in terminal de gnome control center op start (gnome-control-center).
en dan desktop effect setting aanklik dan staat er bij video card:
GeForce4 Ti 4200 AG..
Your Grapics card is not in Xgl's database.

Xgl is enabled, but might not perform well with this card.

To disable Xgl and return to the 2D desktop, press "Disable 3D Desktop" below. This will log you out and return you to the login screen.

als ik op die button klik geeft m'n consule: /opt/gnome/bin/gnome-xgl-switch: line 32: /opt/gnome/sbin/gdm-safe-restart: Onbekend bestand of map
(knop werkt dus niet)

Ik dacht dat de Ti 4200 ondersteund werd?
Iemand nog een idee?

offtopic: wie is bekend met ninan (soort newsleecher) ?
screenshot lijken goed, maar krijg het nie aan de praat.
Mijn kaart heeft hetzelfde probleem (Asus 6600 LE). Bij mij werkt echter helemaal niets, alleen de transparency van windows aanpassen werkt... verder niets (ik heb ook geen venster randen meer, kan dus ook niet slepen :( ). Ik hoop dat mn kaart ooit nog gesupport wordt, is wel vaker later aan de beurt om 1 of andere reden... Die reset button werkt wel bij mij.

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

Verwijderd

Topicstarter
CrisT schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 22:56:
[...]

Mijn kaart heeft hetzelfde probleem (Asus 6600 LE). Bij mij werkt echter helemaal niets, alleen de transparency van windows aanpassen werkt... verder niets (ik heb ook geen venster randen meer, kan dus ook niet slepen :( ). Ik hoop dat mn kaart ooit nog gesupport wordt, is wel vaker later aan de beurt om 1 of andere reden... Die reset button werkt wel bij mij.
Jou kaart wordt wel ondersteund (net als de mijne).
zie: http://gentoo-wiki.com/HARDWARE_Video_Card_Support_Under_XGL

Dat je geen venster randen meer hebt komt zeer waarschijnlijk doordat je compiz niet goed geinstalleerd hebt.
Als je deze howto excact volgt werkt het (waarschijnlijk) wel:
http://www.novell.com/coolsolutions/feature/17174.html

Maar of alle XGL functies werken? ;(

Hopelijk worden de de bugs dr snel uitgehaald en de ondersteuning wat beter...

• E-jey
  • Niet online
CrisT schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 22:56:
[...]

Werkt het ook niet als je vanaf de Kororaa live cd boot? Als het daar wel werkt dan weet je zeker dat het niet aan je videokaar ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Werkt het ook niet als je vanaf de Kororaa live cd boot? Als het daar wel werkt dan weet je zeker dat het niet aan je videokaar ligt.
Bij mij werkt het vanaf kororaa cd goed!
K vind het daarom ook zo raar dat het met suse niet goed werkt:(

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Dat ligt niet aan jou... het ligt meer aan de combinatie SuSE & Compiz... sommige dingen wil gewoon idd niet... helaasch...

• falcon4ever
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2021
Rainmaker schreef op maandag 22 mei 2006 @ 01:10:
Ik draai XGL / compiz vanuit "live" CVS (gentoo). Ik zeg "live", want de snapshots ze zijn 3 of 4 dagen oud...

dat is deze HOWTO.

MIsschien kun je er nog wat tips uithalen...
In dat geval zou ik gewoon Kororaa installeren, gentoo met xgl en je hoeft niet veel in te stellen. Plus de mogelijkheid voor een HD install. (Werkte prima op mijn simpele i855gm)

Moet zelf nog SuSe10.1 met xgl proberen maarja, het is zo'n groote download :+

[ Voor 14% gewijzigd door falcon4ever op 25-05-2006 19:12 ]

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 01:19
In één van de demo's van Xgl die ik ooit gezien heb, werd een 3D Wallpaper gedemonstreerd. Dit zou ik ook wel graag willen installeren. Heeft iemand hier meer informatie over?

Voor een idee van wat ik bedoel, zie dit filmpje (vanaf positie 10:00)
http://video.google.com/videoplay?docid=-199899523054020719

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Verwijderd

Ik draai hier ook SuSE 10.1 met XGL en Compiz, werkt super moet ik zeggen! 8) 8)
Snap niet dat hier mensen zeggen dat je beter ubuntu kunt gebruiken als je compiz en xgl wilt..

ff offtopic maar: Wat is dat toch? Waarom word ubuntu zo gehyped? Heb heel wat linux distro's gebruikt in afgelopen jaren (incl. ubuntu dapper een paar weken geleden) maar begrijp niet waarom per se ubuntu zo populair is..
Het is een mooie distro, maar kan mijn insziens (nog) niet op tegen distro's met al een lang verleden als bijv SuSE...

anyways..
Je moet gewoon de juiste instructies volgen (afhankelijk van je videokaart)

Verder die F11 toets doet bij mij overigens ook niets, zoom enzo werkt wel prima! _/-\o_
Oh, ik gebruik gnome voor mijn xgl desktop overigens.
Ik heb voor kde geen xgl geconfigureerd, dit omwille van remote access (via freenx) en dat werkt natuurlijk niet goed met opengl apps en dus ook niet met xgl/compiz

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Heb SLED enige tijd geleden gezien en dat zag er goed uit. Nu nog een pc'tje zoeken om het te testen. :)

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Pagina: 1