warmte-ontwikkeling harde schijven

Pagina: 1
Acties:
  • 718 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:45
Ik wil een fanless server-tje bouwen (waarschijnlijk VIA-epia) om mijn squeezebox van muziek te voorzien en misschien ook nog als data-server. Daarbij wil ik een zo klein mogelijke behuizing gebruiken. In volgorde van belangrijkheid:
1 laag stroomgebruik
2 zo stil mogelijk
3 behuizing zo klein mogelijk

Ik wil 1 (mogelijk ooit 2) schijf van minimaal 250 GB installeren PATA of SATA maakt me niet uit.
250 GB = 3,5" toch? Prestaties zijn niet zo belangrijk

De vraag: zijn er grote verschillen in warmte-ontwikkeling tussen de verschillende merken? Zo ja welke zijn het koelst?

Elk advies is uiterst welkom!

...

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Ik heb hier een 250GB pata van WD, is idle rond de 40 graden en stressed kan die naar de 50 lopen. (Wel goed stil!)

Zelf dacht ik dat Seagate en Samsung wel de koelste/stilste waren.

[ Voor 32% gewijzigd door MensionXL op 19-05-2006 15:08 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:41

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

laptop (2.5") schijf nemen.. (ja die zijn er niet in 250GB)

Laat maar.. .

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
neem een 5400rpm 3,5inch schijf? samsung heeft er zo, staan in de pricewatch

[ Voor 6% gewijzigd door anglico op 19-05-2006 15:18 ]

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Hier draait een Maxtor 6L120P0 (120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133) in een Compaq Deskpro EN SFF. Dit systeem wordt gebruikt om te downloaden uit nieuwsgroepen en Torrents binnen te halen. De temperatuur van deze schijf schommeld zo tussen de 30 en 35 graden.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MensionXL schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 15:07:
Ik heb hier een 250GB pata van WD, is idle rond de 40 graden en stressed kan die naar de 50 lopen. (Wel goed stil!)

Zelf dacht ik dat Seagate en Samsung wel de koelste/stilste waren.
Een kleine waarschuwing die 50 graden is wel een beetje erg warm. Veelal geven hardeschijf fabrikanten 5o graden op als max. bedrijfs temperatuur. Mogelij kdat het verstandig is eens naar wat extra verkoeling van je schijf te kijken.

Voor TS kijk inderdaad eens naar 5400rpm schijven (voor data opslag) of de schijven voor laptops. Het nadeel van de laatste is, wanneer je veel opslag capaciteit wil hebben wordt het relatief duur.

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 19-05-2006 21:40 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

_Dune_ schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 21:38:
[...]

Een kleine waarschuwing die 50 graden is wel een beetje erg warm. Veelal geven hardeschijf fabrikanten 5o graden op als max. bedrijfs temperatuur. Mogelij kdat het verstandig is eens naar wat extra verkoeling van je schijf te kijken.

Voor TS kijk inderdaad eens naar 5400rpm schijven (voor data opslag) of de schijven voor laptops. Het nadeel van de laatste is, wanneer je veel opslag capaciteit wil hebben wordt het relatief duur.
offtopic:
Hmm, denk je? Het loopt al bijna 2 jaar zo en nog steeds geen problemen...
Ik heb ook geen zin in herrie van die fans dus weet je misschien een setje dat je me kan aanraden omdat ze zo stil zijn? Prijs doet er niet zo toe.

Goedkoop bellen via VoIP

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Lees het volgende topic ook eens door: [rml][ Low-noise/Low-cost]All-in-1 thuis server[/rml].

Dit is een topic van mij met ook de vraag om een laag energie verbruik en beetje stil systeem. Ik heb dan mischien andere keuzes gemaakt dan die jij zou doen, maar er staat wel veel info in iig.

Ik zou voor laptop hdd gaan trouwens, aangezien die een stuk minder verbruiken en warm worden dan een gewone schijf. Hier even een quote uit dat topic over 3,5" hdd vs laptop hdd:
Farmerwood schreef op woensdag 19 april 2006 @ 10:57:
[...]

Even ter extra info bij die 20W waar je een vraagteken bij gezet hebt.
Op deze site staat een mooi calculatortje.
Mijn PD6000 verbuikt in netwerkmode zo'n 14 W. Tel daar de +/- 5 W van mijn laptopHD bij en je blijft onder de 20W. Een gewone 3,5" harde schijf verbruikt zo 25-30W dus dan gaat het harder.
offtopic:
(het systeem heb ik nog niet, aangezien ik er nog geen tijd meer voor heb gehad)

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Ik heb zelf een samsung 120 gb gekocht en die is erg stil en ook niet al te warm 23 graden idle en stressed iets van 30-35.

Ben zelf ook aan een EPIA servertje begonnen in een zelfbouw MDF case:

[ Voor 50% gewijzigd door MTWZZ op 08-04-2010 15:27 ]

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• inhico
Vooralsnog kom ik na alle tips (waarvoor dank) en eigen research (@eghie: stom dat ik je topic over het hoofd heb gezien; uitstekende topic-start!) tot de conclusie dat ik ga voor een Via Epia systeem. DIe zijn "van zichzelf" fanless tot 800 MHz. Met de juiste case (bijv Serener met heatpipes) kan dat tot 1000 MHz (ik kwam zelfs 1500 MHz tegen). Alleen, die Serener cases zijn erg duur (190-290 euri).
HD wordt bij keuze voor die kleine case een 3,5" omdat ik die 250 GB wel het minimum vind en er is geen ruimte voor meer dan één HDD. Dan is die 5400 RPM wel een interessante optie.
Bovendien zijn 2,5" HDD's veel duurder per GB.

Alternatief zou kunnen zijn een iets grotere case, waar dan meerdere HDD's in passen. Dan gaat de meegeleverde voeding eruit en gebruik een externe 60-90W fanless voeding (of eventueel 2). Zo'n grotere kast heeft ook als voordeel dat er een passieve cpu-koeler in past, waardoor ook de snellere via procs interessant kunnen zijn. Verder past er dan een GBit-Lan kaart in.

Het doel is alleen een fileservertje, primair voor mijn squeezebox. Het ding hoeft ook in de toekomst niet meer te doen dan dat, daar heb ik andere PC's voor.

@MTWZZ: mooi servertje ben je aan het maken. Maar zo'n MDF kast draagt toch niet bij aan de koeling, of is dat niet nodig? Ik ging er vanuit dat een metalen kast helpt bij het koel houden.

...

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Is ook wel zo maar de aan de bovenkant komt nog een outtake fan die ongeveer boven de proc komt en zo ook de lucht van de HDD's meeneemt.

De intake gebeurt aan de achterkant waar die 4 sleuven naast elkaar zitten dus het zou allemaal genoeg moeten zijn. Dat EPIA bordje geeft namelijk amper warmte af dus het zou moeten gaan.

Ik zit er nog over te twijfelen of ik de koeler van de processor zelfs passief maak maar dat is nog even uitproberen wat geluid betreft.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Verwijderd

Heb 2 Seagate schijven. Snel stil en vrij cool. Maar heb nu een externe WD erbij en die is ook erg stil en blijft ook redelijk cool!

Verwijderd

3 maxtors hier; 36-36-38°, dus allemaal fris (idle, stressed gaan ze 2° hoger zitten)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Zie Storagereview: de Hitachi's nemen het minste vermogen op wanneer ze staan te idlen. Die worden dan ook het minst warm. Overigens hebben HDDs genoeg aan heel weinig airflow - als je een fan neemt die nog maar net draait, en die niet echt extra geluid produceert naast 2 HDDs, scheelt dat zomaar 10 graden. Zes of zeven Watt is niet zo moeilijk te koelen :) (er zijn ook mensen die er gewoon een heatsink of twee bovenop plakken :))

edit: vergat de link - http://storagereview.net/articles/200601/250_7.html

[ Voor 9% gewijzigd door John_Glenn op 20-05-2006 22:05 ]

Verwijderd

John_Glenn schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 22:05:
Zie Storagereview: de Hitachi's nemen het minste vermogen op wanneer ze staan te idlen. Die worden dan ook het minst warm. Overigens hebben HDDs genoeg aan heel weinig airflow - als je een fan neemt die nog maar net draait, en die niet echt extra geluid produceert naast 2 HDDs, scheelt dat zomaar 10 graden. Zes of zeven Watt is niet zo moeilijk te koelen :) (er zijn ook mensen die er gewoon een heatsink of twee bovenop plakken :))

edit: vergat de link - http://storagereview.net/articles/200601/250_7.html
Heatsinks moeten op de zijkant ;)
Waarom wil TS eigenlijk een fanless servertje, het is makkelijker om 2 stille 120mm fans op 5v te laten draaien, komen toch niet boven HDD's uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2006 22:11 ]

Verwijderd

MensionXL schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 11:17:
[...]

offtopic:
Hmm, denk je? Het loopt al bijna 2 jaar zo en nog steeds geen problemen...
Ik heb ook geen zin in herrie van die fans dus weet je misschien een setje dat je me kan aanraden omdat ze zo stil zijn? Prijs doet er niet zo toe.
Gewoon een hdd behuizing nemen, Nexus of Zalman. Eurootjes of 25 en het geheel is een stuk koeler en fanloos. Je moet alleen een 5,25" plekje hebben :)

• inhico
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 22:10:
[...]

Heatsinks moeten op de zijkant ;)
Waarom wil TS eigenlijk een fanless servertje, het is makkelijker om 2 stille 120mm fans op 5v te laten draaien, komen toch niet boven HDD's uit.
Ik wil fanless, vanwege geluid en stroomverbruik. En een proc die fanless werkt kan dat omdat ie weinig stroom gebruikt. En ik wil onafhankelijk zijn van fans; hoe minder er beweegt hoe beter. Het ding staat dadelijk 24/7 aan, dicht bij de slaapkamer.

...

• blmp
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

blmp

Life is Strange

Dat dicht bij slaapkamer vind ik eigenlijk wel raar excuus :/ . Even weekje op je kamer en je slaapt weer goed, dan kan je bijna niet meer zonder zelfs. :+

Patient gamer

Verwijderd

Het gaat hier mss wat off-topic. Je vroeg hoe het zat met warmte-ontwikkeling van schijven. Zoals ook hierboven al vermeld staat is het de regel hoe minder toeren, hoe minder warmte. Dus 2.5" schijven die kleiner en minder rpm draaien zijn beter (en stukken duurder).

Ik heb hier onder andere Maxtor, Samsung en WD schijven. De WD 320 GB is steeds de koelste van de hoop. Ondanks het feit dat die bij mij boven de 4 andere hangt en zonder fan wordt gekoeld. Als je de die schijf dan ook nog op zijn zijkant plaatst met min 1 cm tussen de schijven heb je geen fans nodig.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik kan je alleszins wel vertellen dat de harddisks in mijn oude RAID-set (vijf schijven) vrij frequent uitvallers lieten optekenen toen ik er geen koeling voor had voorzien. Eerlijk gezegd heb ik nooit de temperaturen ervan gemeten, maar ze werden bloedheet. Daar hield je echt je hand niet op.

Na zo enkele uitvallers heb ik een grote stille traagdraaiende fan voor de disks geplaatst. De luchtverplaatsing is nauwelijks een briesje te noemen en de fan is zo stil dat het geluid ervan overstemd wordt door het gezoem van de schijven... Maar het koelend vermogen is spectaculair: De schijven voelen koel tot hoogstens lauw aan. Sindsdien heb ik overigens geen uitvallers meer gehad in die RAID-set. Dus voor mij is er wel een duidelijk verband tussen temperatuur en levensduur van harddisks. Zoals "John_Glenn" ook al zei kan de situatie al sterk verbeterd worden met een minimale luchtstroom.

Natuurlijk is de situatie hier wel iets anders omdat jij slechts 1, hoogstens 2 schijven wilt die je goed vrij kunt ophangen terwijl bij mij 5 schijven op korte afstand van elkaar zaten en mekaar opwarmden.

Een optie is iets als de Silentmaxx Harddisk gleuidsdemper. Niet alleen zorgt dit ding ervoor dat het geluid van de schijf nog verder gedempt wordt, door het grote aluminium koeloppervlak zouden de koelprestaties nog moeten verbeteren ook.

• inhico
[b][message=25803540,noline]
Een optie is iets als de Silentmaxx Harddisk gleuidsdemper. Niet alleen zorgt dit ding ervoor dat het geluid van de schijf nog verder gedempt wordt, door het grote aluminium koeloppervlak zouden de koelprestaties nog moeten verbeteren ook.
Dat is inderdaad een goeie tip! Combineer ik dat met een 5400 rpm Samsung van 250 GB. Moet ik wel weer een wat grotere case scoren...

Edit: die 5400 rpm is lastig leverbaar en relatief duur. Misschien toch maar een "gewone" 7200 rpm

[ Voor 10% gewijzigd door inhico op 23-05-2006 23:39 ]

...

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:07
Ik weet niet of het helemaal aansluit op je vraag maar wellicht toch een nuttige bijdrage :-).

Zelf heb ik ook een Squeezebox en ik wilde deze dus ook voeden met een kleine, stille fileserver. Ik heb daar uiteindelijk een tweede hands HP E-pc voor gebruikt. Een 250 GB harde schijf kun je daar niet inzetten maar met de nieuwe 80 GB HD die er nu inzit ben ik dik tevreden.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
http://www.silentpcreview.com/article22-page1.html

goed artikel over passieve hdd koeling. Moet ik zelf ook nog eens toepassen op m'n server schijven.

http://www.silentpcreview.com/article8-page1.html

en daar een leuk artikel over hdd silencing. De suspension techniek lijkt me briljant. Heb je in weze een fysieke scheiding tussen je HDD en je case -> geen virbatie overdracht. Gecombineerd met extra koelribben op de zeikanten en een op 5V draaiende fan -> stil, goed gekoeld......
Pagina: 1