Werken is gezond, laat het daarom over aan de zieken!
Verwijderd
Zou dus moeten zijn dat ie van de kaart mag/kan booten, en dat het default ID 0 is waarvan ie boot.
Vraag is natuurlijk, is/was je boot disk wel op ID 0? Kan natuurlijk ook een andere zijn geweest (ja, dat komt voor met systeembeheerders die niks van hardware afweten).
Verwijderd
Verwijderd
vraag 2 hoe lang niet uit geweest
vraag 3 spec's server ,merk
Op de scsi schijf staan ook de info om de schijf manuel in de bios goed te zetten 'dacht ik'.
(cillinders/head verhaal)
ID 0 verhaal is voor unix.
Draait de schijf wel als er stroom op staat, anders leg de schijf op zijn zij .. ivm kogelagers te veel versleten zijn.
[ Voor 37% gewijzigd door dion_b op 19-05-2006 15:54 ]
ik krijg bij booten nu de melding "no disk installed by bios", deze melding komt na het automatisch detecteren van de scsi drives. Ik kan dan ctrl i duwen om te configureren maar heb geen idee wat ik daar moet doen.Punica- schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 15:00:
Wat gezegt word, kijk of in je bios uberhaupt de SCSI controller gezien word, en probeer even onder welk ID je OS disk zit.
het betreft een asus da-2200 scsi kaart
op het systeem staat windows 2000 server geinstalleerd. De pc is ca 4 maanden niet meer aangeweest.
Jezus man, anders breng je 'm ff de verkeerde kant op, je geeft met je 'id0 verhaal is voor unix' aan dat je ook echt never nooit met SCSI gewerkt heb, of 'r uberhaupt verstand van hebt.Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 15:04:
vraag 1 wat voor os?
Op de scsi schijf staan ook de info om de schijf manuel in de bios goed te zetten 'dacht ik'.
Draait de schijf wel als er stroom op staat, anders leg de schijf op zijn zij .. ivm kogelagers te veel versleten zijn.
SCSI werkt met device ID's, net zoiets als bij IDE, primary en secundairy (ja ik weet 't, wel erg simpele vergelijking maar toch).
Je schijf 'in het bios goed zetten met cylinders etc etc' slaat ook kant nog wal, aangezien je SCSI controller dit regelt, niet je bios.
De ID's worden toegewezen voordat er maar naar je OS gekeken word, dit moet handmatig gebeuren dmv Jumpers op de schijf of de backplane (met Serial SCSI is dit voorbij). Dit bepaald in welke volgorde je systeem de schijven ziet.
Die opmerking over versleten kogellagers in een schijf slaat ook echt nergens op.
Hmm, als je het bios van je SCSI controller in gaat, detecteerd ie dan wel de schijven ? Anders zit er namelijk echt hardware matig iets niet meer goed.haroldd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 15:14:
[...]
ik krijg bij booten nu de melding "no disk installed by bios", deze melding komt na het automatisch detecteren van de scsi drives. Ik kan dan ctrl i duwen om te configureren maar heb geen idee wat ik daar moet doen.
het betreft een asus da-2200 scsi kaart
op het systeem staat windows 2000 server geinstalleerd. De pc is ca 4 maanden niet meer aangeweest.
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 15:04:
vraag 1 wat voor os?
ja ik kan de grootte van de schijven zien dus dat werkt wel.Punica- schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 15:17:
[...]
Hmm, als je het bios van je SCSI controller in gaat, detecteerd ie dan wel de schijven ? Anders zit er namelijk echt hardware matig iets niet meer goed.
en als hij verder gaat met opstarten gaat ie de "devices" afscannen en dan vindt hij ze ook, maar op het moment dat hij moet beginnen met het starten van windows krijg ik disk error.
had net eens ff w2k cd erin gedaan en dan op f6 en scsi drivers geinstalleerd. dan zag hij de drives ook niet.
Okee, nu word het voor mij ook gokken.haroldd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 15:20:
[...]
ja ik kan de grootte van de schijven zien dus dat werkt wel.
en als hij verder gaat met opstarten gaat ie de "devices" afscannen en dan vindt hij ze ook, maar op het moment dat hij moet beginnen met het starten van windows krijg ik disk error.
had net eens ff w2k cd erin gedaan en dan op f6 en scsi drivers geinstalleerd. dan zag hij de drives ook niet.
Waarom ie de drives niet ziet na laden van driver heb ik 1 vraag voor, kan het een RAID array zijn? Dan ziet ie namelijk wel je fysieke drives (vandaar dat je die bij booten langs ziet komen) maar als er nog geen logische drive geconfigureerd is, zal je OS geen disken zien.
En het booten verhaal, heb je in je bios als first boot device je SCSI controller geselecteerd, of als het mogelijk is om in te stellen, stel in 'try other boot device'
Factory default eventueel ook je SCSI controller.
Verwijderd
Heb zoiets wel eens gehad met mijn SATA RAID 0 config nl. Iets met verkeerde volgorde van drivers laden ofzo. Ziet ie wel de disken, maar niet de array.
In jouw geval zou de setup dus iig de disken moeten zien als er geen array gespecificeerd is lijkt mij.
ja het is een raid array, ik kan tijdens opstarten ook nog kiezen voor instellingen "SCSI-BIOS van Symbios". kan ik daar iets mee?Punica- schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 15:28:
[...]
Okee, nu word het voor mij ook gokken.
Waarom ie de drives niet ziet na laden van driver heb ik 1 vraag voor, kan het een RAID array zijn? Dan ziet ie namelijk wel je fysieke drives (vandaar dat je die bij booten langs ziet komen) maar als er nog geen logische drive geconfigureerd is, zal je OS geen disken zien.
En het booten verhaal, heb je in je bios als first boot device je SCSI controller geselecteerd, of als het mogelijk is om in te stellen, stel in 'try other boot device'
Factory default eventueel ook je SCSI controller.
als opties bij "try other boot device" staat scsi en network.
[ Voor 4% gewijzigd door haroldd op 19-05-2006 15:48 ]
Ik denk dat je een SCSI controller heeft wat beide kan, native scsi is het asus deel, RAID is het symbios deel.haroldd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 15:48:
[...]
ja het is een raid array, ik kan tijdens opstarten ook nog kiezen voor instellingen "SCSI-BIOS van Symbios". kan ik daar iets mee?
als opties bij "try other boot device" staat scsi en network.
Misschien is het mogelijk om in 1 van je controllers aan te vinken dat het de array bootable moet zijn ?
CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro
zal nog eens bios gaan naspitten danBen1985 schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 16:17:
Dit heb ik ook weleens gehad met een oude LSI kaart. Daar stond in de bios van die kaart een instelling niet helemaal goed. Daar stond namelijk uit dat ie van de scsi schijven kon booten.