Toon posts:

na RMA A8N-E veel problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
een klein jaar geleden kocht ik een nieuw systeem met een amd 64 3000+, 1 gig ram, een 200 gig sata van Maxtor, nvidia gforce 6600 en een A8N-E van ASUS

alles draaide perfect, iedereen was happy, tot de koeler op de south bridge het begaf en de pc stilaan een trage dood tegemoed ging

aangezien ik nog garantie had heb ik dit moederbord dan gaan omwissellen voor een nieuw

nu zit ik met niets dan problemen

als ik XP installeerde (nog een versie zonder SP1 of 2) dan bleef hij soms volledig hangen onder het booten, als ie dan wel bootte was het enorm traag
ik heb dan proberen te installeren met de nforce RAID controller, met de nforce disk controller en met alle2 tegelijk, maar dan gaf hij een foutmelding dat die drivers niet konden geinstalleerd worden nadat ik het volledige installatieproces had doorlopen en eindelijk in explorer zat

ik heb dan het zelfde getest met een xp cd met SP2 met zowat het zelfde resultaat
nu heb ik in het bios alle RAID uitgezet en xp geinstalleerd zonder de nforce drivers
dit is de tot nu toe stabielste installatie

het boot proces verloopt nog altijd tergend langzaam en copieren van bestanden tussen mijn 2 partities is ook een ramp

|:(

iemand nog goeie ideëen ?

het klinkt allemaal misschien wat n00b maar ik ben dan ook geen expert ;)

help ! :)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kort samengevat is je probleem als volgt: Je harde schijf is extreem traag.

Wat ik zou doen: Zet de nVidia firewall in je bios uit mocht deze nog niet uit staan. Dan de allernieuwste drivers downloaden van de nVidia website voor je moederbord. Uit dit driver pakket haal je de serial ata + raid drivers en je zet deze op diskette. Vervolgens installeer je XP sp2. Hierna installeer je de moederbord drivers in Windows volledig, behalve de nvidia firewall drivers. Presto :).

Alternatief: De nvidia driver integreren in je Windows en je eigen installatie cd maken met nLite. Werkt uber simpel en snel. Op deze manier heb je een ouderwetse floppy drive nodig.

Gratis tip: Lees dit even door. Zou je ook je zin willen beginnen met een hoofdletter en proberen je post netjes in te delen in overzichtelijke alinea's? Dat leest een stuk fijner! Rechtsboven zit een mooie edit knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif) waarmee je je post kan veranderen. Welkom op GoT trouwens :).

[ Voor 20% gewijzigd door dr snuggles op 19-05-2006 14:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
hoofdletters zijn nogal saai en typen niet zo handig :p

Maar ik zal mijn best doen hier in het vervolg op te letten. :)

• er staat geen nVidia firewall in mijn bios (?)
  • de nieuwste drivers heb ik gedownload en die werken perfect op de raid controller na
  • het disketje heb ik al gemaakt en gebruikt en gefaald
De drivers op het disketje zijn wel niet de allernieuwste, maar wel van de (nieuwe) cd die bij het nieuwe moederbord zaten.
De fileversions komen grotendeels overeen.

Is er een manier om dit via bios tweaking/foefelen in windows op te lossen of moet ik echt opnieuw installeren?

tnx

• dr snuggles
  • Niet online
De 1GBit ethernet controller op je moederbord heeft ondersteuning voor een hardwarematige firewall. Deze veroorzaakt alleen maar problemen. Ik kon mij vaag herinneren dat je dit bij de advanced settings in je bios kon veranderen, maar dat weet ik niet meer zeker. In ieder geval: niet gebruiken en geen nvidia firewall software installeren. Nu je toch in je bios bent, je raid settings zou ik gewoon uit laten (zoals je al gedaan hebt) zolang je het niet gebruikt.

Verder zou ik gewoon de nieuwste drivers gebruiken en niet die bij je moederbord zaten. En uiteraard de nvidia IDE drivers nog installeren. Als alles langzaam blijft dan kun je eens kijken of je harde schijf kapot is. Dit kan makkelijk met tooltjes van de fabrikant van je harde schijf, of met de Ultime Boot cd for Windows.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal die nlite testen

Nog een belangrijke vraag:

de unattended install, formatteerd die ook uw volledige harde schijf ? of mag je dat nog zelf doen ? want ik zit met 2 partities en D: wil ik ECHT niet kwijt

grtz
regards

• dr snuggles
  • Niet online
nLite past alleen de installatie cd van Windows aan en formatteert dus standaard niets. Normaal stelt Windows je een aantal vragen tijdens het installeren. Met nLite kan je de antwoorden van te voren alvast geven. Wanneer je bijvoorbeeld niet kiest voor unattended maar give default oid, dan staat alles al voor je ingevuld en hoef je alleen een paar keer op ok te drukken. Alleen het formatteren in het begin moet je met give default zelf doen. Op die manier kan het ook niet fout gaan :).

Met hetzelfde nLite kun je ook de s-ata drivers toevoegen aan de drivers die al op de Windows cd staan. Je kunt sp2 erin stoppen, updates enz. Ook kun je alvast wat tweaks van te voren toepassen. Scheelt je veel tijd iig.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

wwillem schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 14:31:

Uit dit driver pakket haal je de serial ata + raid drivers en je zet deze op diskette. Vervolgens installeer je XP sp2.
De serial ata drivers zijn gelijk aan de zo beruchte SW drivers waardoor je wellicht nog meer problemen zult krijgen dan je al hebt (bv datacorruptie of het helemaal niet meer willen booten).

Ik zelf draai ook met een Nforce4 bordje (Ultra-D) maar heb de Nvidia Sata drivers helemaal niet geinstalleerd. Is ook nergens voor nodig.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik windows clean installeer zonder nvidia drivers at all, heb ik de basisproblemen al: traag booten en niet-zo-snelle harddisk interactie, dus ik denk dat die drivers echt wel nodig zijn

Ik heb dan maar een paar cd'tjes in elkaar gestoken met nlite met verschillende toegevoegde drivers (1 met de SATA-ide drivers en 1 met de SATARAID drivers)
nu hopen dat ik het aan de praat krijg met één van deze install cds ;)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Waneer je in RAID draait zou je de SATA-IDE divers niet nodig hebben. Draai je in gewoon SATA setup zou je ze ook niet nodig moeten hebben gezien SATA support gewoon in Windows XP ingebakken zit, zie ook mijn eerdere opmerking. Verder zul je de nvidia drivers wel moeten installeren maar de SW ide drivers en de Nvidia firewall (activea armour etc) niet! Deze laatsten geven namelijk bij veel mensen soortgelijke problemen als jij nu ondervind.

[ Voor 34% gewijzigd door Bor op 20-05-2006 15:31 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1