[iptables] routing troubles

Pagina: 1
Acties:

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:35
Ik zit met een erg vaag probleem waar ik niet uitkom, misschien dat een van jullie iets weet...

- Een linux PC heeft 2 NICs, eentje zit vast aan het netwerk met een vast IP adres, deze is prima te benaderen
- De andere NIC hangt aan het KPN modem en krijgt via DHCP een IP adres toegewezen. Dat adres is een "echt" Internet adres, dus zou te bereiken moeten zijn vanaf het net.

Nu doet zich het volgende voor:
- PC's die aan dezelfde modem hangen (heeft 4 poorten) kunnen bij de linux bal
- PC's vanaf iedere andere plaats kunnen er niet bij
- PC's vanaf "buiten" kunnen wél het modem vinden (pingen)
- Andere apparaten die aangesloten worden op hetzelfde modem worden wél gevonden

Op de PC's heb ik inmiddels alle vormen van firewall uitgezet (iptables stopped en SELinux uit), in de modem heb ik alle mogelijke route fouten bekeken en verwijderd. Sowieso werkt het dus met andere machines wel, dus kan er eigenlijk geen routing fout meer zijn.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat de linux PC alleen informatie vertrouwt die van hetzelfde subnet komt, aangezien een ping via het modem wel werkt. Maaarrrr... hoe kan dat zonder firewall?!

Ohja, dit is ook nog wel het moeite van 't vermelden waard: we gebruiken op het moment even 2 internet verbindingen. Ik probeer vanaf het lokale netwerk via internet verbinding te maken met de andere verbinding. Dus wat dat betreft is de routing ook geen probleem, gaat via lijn A het Internet op en moet via lijn B weer terugkomen. De enige machine die aan beide verbindingen hangt is de Linux computer dus, via 2 interfaces. Kan dat het probleem opleveren op een of andere manier?

[ Voor 19% gewijzigd door jsiegmund op 19-05-2006 14:19 ]

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

dat modem, dat klinkt meer als een multi-pc ding. Dus je nic aan die kant lijkt me dan eerder iets in de geest van 10.0.0.X te krijgen waarbij het modem 10.0.0.138 is.

maar nu dit:
- PC's die aan dezelfde modem hangen (heeft 4 poorten) kunnen bij de linux bal
Lijkt me ook logisch. Hoe benaderen ze die bak ? Met welk ip dus ? Dit gaat neem ik aan om NIC 1.
- PC's vanaf iedere andere plaats kunnen er niet bij
WAAR is dat precies ? PC's aan een switch die aan NIC 2 zit ?
- PC's vanaf "buiten" kunnen wél het modem vinden (pingen)
Staat dat niet standaard altijd uit :? iig wel redelijk logisch.
- Andere apparaten die aangesloten worden op hetzelfde modem worden wél gevonden
Door wie :? De bak met die twee nics neem ik aan ? iig ook logisch :)

Overall: geef eens wat meer info over subnets etc en mss een plaatje :)

| Hardcore - Terror |