[XP] OEM licentie, dual-boot en VM?

Pagina: 1
Acties:

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Ik heb palnnen om een Apple MacBook te kopen. Dit is een Mac laptop met Intel processor. Naast OS X kan hier dual-boot Windows op geïnstalleerd worden. Nu had ik wat vraagjes over de XP licensering:
  1. Mag ik hier bij een derde partij een OEM licentie bij kopen? De leverancier, Apple, verkoopt Windows niet ;)
  2. Ik ga dual-boot gebruiken, dit vooral voor een paar spelletjes enzo, maar het zou ook wel handig als ik Parallels, een VMWare-achtig, programma erbij kon gebruiken voor de kleinere Windows taken. Mag ik hiervoor dezelfde licentie gebruiken? Het is immers op dezelfde computer.
Ik heb de EULA doorgelezen, en daar kon ik alleen wat info vinden over de tweede vraag: per licentie mag je Windows installeren op 1 computer. Maar ik weet dus niet af wat ze daarmee precies bedoelen, hoe zit dat dan met een VM op diezelfde computer?

Alvast bedankt!

• CremersDH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-01 14:49
Het mogen weet ik niet, maar lukken doet het in ieder geval niet zomaar.

Elke VMware virtual machine is uniek en vereist een unieke XP licentie.
Bij het registeren of check op genuine XP loop je dan ook in de problemen

[ Voor 4% gewijzigd door CremersDH op 19-05-2006 14:02 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sijmen schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 13:55:
• Mag ik hier bij een derde partij een OEM licentie bij kopen? De leverancier, Apple, verkoopt Windows niet ;)
Nee.
OEM mag alleen bij Essentiele hardware (moederbord) of nieuwe complete PC.
Licentie kan je dan ook alleen maar bij die PC gebruiken.

Stel dat het al zou mogen, wil je je book verkopen, moet je ook in dat geval de OEM licentie meeleveren.
• Ik ga dual-boot gebruiken, dit vooral voor een paar spelletjes enzo, maar het zou ook wel handig als ik Parallels, een VMWare-achtig, programma erbij kon gebruiken voor de kleinere Windows taken. Mag ik hiervoor dezelfde licentie gebruiken? Het is immers op dezelfde computer.
Als je een retail versie koopt "mag" dat wel weer, als je op dezelfde PC maar één instantie tegelijk kan gebruiken.
Wat dus weer niet mag is dezelfde licentie die op de PC draait, ook gebruiken in een VMware volledige installatie.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
BackSlash32 schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 16:18:
[...]
Nee.
OEM mag alleen bij Essentiele hardware (moederbord) of nieuwe complete PC.
Licentie kan je dan ook alleen maar bij die PC gebruiken.

Stel dat het al zou mogen, wil je je book verkopen, moet je ook in dat geval de OEM licentie meeleveren.
Ik zou hem dus tegelijk kopen met de laptop zelf. Moet het dan ook van dezelfde leverancier zijn? Als ik bij een bepaalde zaak de hardware koop moet ik ook dáár de software kopen?
[...]
Als je een retail versie koopt "mag" dat wel weer, als je op dezelfde PC maar één instantie tegelijk kan gebruiken.
Wat dus weer niet mag is dezelfde licentie die op de PC draait, ook gebruiken in een VMware volledige installatie.
Het is me niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen deze twee. Het gaat er dus om dat je maar 1 installatie tegelijk mag kunnen gebruiken?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-03 23:14
Sijmen schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 17:32:
[...]

Ik zou hem dus tegelijk kopen met de laptop zelf. Moet het dan ook van dezelfde leverancier zijn? Als ik bij een bepaalde zaak de hardware koop moet ik ook dáár de software kopen?

[...]

Het is me niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen deze twee. Het gaat er dus om dat je maar 1 installatie tegelijk mag kunnen gebruiken?
OEM mag alleen een PC leverancier verkopen aan jou indien jij een voledige computer koopt. MS heeft dit zellfs aangescherpt.
OEM licentie is niet overdraagbaar naar een andere computer.

Retail is dezelfde versie als die je krijgt bij een OEM versie met als verschil dat JIJ mag bepalen op welke machine dit word geinstaleerd. Kortom je zit vast aan een retail versie, daarnaast mag je elke licentie maar op 1 machine tegelijk gebruiken.
Een retail licentie kan in overleg met MS wel worden verplaats naar een andere machine.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:06

DDX

ok maar dan kan de TS dus bij een winkel een apple kopen + windows xp oem licentie
dat zou dan dus gewoon legaal zijn ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nog steeds niet.
De OEM deal is juist dat ie voorgeinstalleerd word als hoofd OS dan.

Bovendien zijn er geen Apple winkels die Windows erbij verkopen.

[ Voor 30% gewijzigd door alt-92 op 20-05-2006 19:01 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:06

DDX

ik kan bij techdata (groothandel) gewoon een apple en windows xp oem bestellen
en op basis waarvan kan je zien wat het 'hoofd os' is als er zowel macosx en windowsxp opstaan ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wat jij als MS partner als authorized reseller mag verkopen volgens je overeenkomst.

Pagina: 1