Toon posts:

[demon][smoothwall] internet blijft wegvallen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik zal de situatie die ik heb zo uitgebreid mogelijk beschrijven.

De smoothwall server met op de interface naar buiten demon en op interface naar binnen een switch met een pc of 8 funktioneerde eerst zonder enig probleem.

Nu moet mijn huisbaas klussen in het huis dus zijn we verhuist naar het huis ernaast. gat in de muur, lange kabel van modem naar de server die nu in het andere huis staat.
Die komt daar binnen op een patchbay, gaat naar server, gaat naar switch, die gaat weer naar de patchbay die naar alle kamers gaat.

Nu valt internet echt om de 5 minuten weg. Smoothwall brengt de connectie blijkbaar niet terug op (vraag 1 is dan ook, kan dat niet automatisch?)
ALs ik dan vanuit mijn pc de smoothwall benader is er een normale verbinding.

Nu heb ik de utpkabel via de patchbay op mijn eigen pc gezet, en de connectie blijft nu wel op, maar wel met frappante ping tijden, zoals je hier kunt zien:

http://www.flickr.com/photos/16369137@N00/149222235/
http://www.flickr.com/photos/16369137@N00/149225811/

Denken jullie dat het aan de lange utp kabel kan liggen?
en idd dus, kan smoothwal zelf niet proberen de connectie naar buiten weer op te zetten? ik ben dat rebooten wel zat!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2006 13:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik ben met mijn laptop vlakbij het dsl mdoem gaan zitten om het n etwerk te skippen en daar krijg ik ook om de 20 pings eentje met een ontzettend lange tijd.

Dit gooit dan denk ik smoothwall plat en die kan dan alleen weer internet delen als ie gereset is. Weet echt niemand hoe dit anders kan?

En bij wie moet ik nu zijn voor die lange pingtijden? KPN, demon, Huisbaas?

hulp! alstublieft!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Naar de site waar jij naar toe pingt (demon) krijg ik ook slechte/wisselende ping tijden, dat ligt niet aan jouw verbinding.
Probeer eens te pingen naar het ip adres van jouw modem (als hij niet als bridge staat), gaat dat goed?
Heb je overingens nog probleme wanner je direct op het modem test met normaal gebruik?

Wat geeft smoothwall aan op het moment dat hij niet verbonden is?

Ik denk dat het probleem van de wegvallende verbinding de kabel is. Wanneer de penbezetting niet goed is gaat het op korte afstanden nog vaak goed, maar bij langere afstanden gaat het mis. Probeer eens de wan-interface van smoothwall op 10Mb half duplex te zetten, dan gaat het vaak met een slechte kabel ook nog redelijk. Dit lost dan alleen het wegvallen op, niet de pingtijden, maar is dat echt het probleem dat je hebt, of valt jou dat nu op omdat je er naar toe kijkt?

Verwijderd

Topicstarter
hoi!

dankje voor de reactie, dat klinkt wel plausible wat je daar zegt. nu heb ik alleen een paar probleempjes (ik ben een beetje admin tegen wil en dank)

ik weet niet het ip van mijn modem, 192.168.1.1 pingen komt ieg niet terug.

Tot zover heb ik altijd smoothwall gereset als ik op smoothwall (met ssh) niet meer naar google of demon kon pingen. Ik meen te herinneren dat de smoothwall site gewoon alle normale processen als running liet zien.
Normaal gebruik direct daar heb ik niet getest omdat dat in een koude gang beneden aan de trap is. ik heb wel een tijdje de server overgeslagen en de kabel naar mijn pc omgeleid, dat ging dan wel goed.

en ik weet dus ook niet hoe ik de wan snelheid kan veranderen, mijn modem doos heeft nog een of andere kabel, kan ik via dat ding instellingen op het modem aanpassen?

het gaat mij echt om het wegvallen, maar de pingtijden deed mij denken dat het daar ergens mis ging

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Met een trace kun je kijken wat het ip adres is. Het kan overigens dat jouw modem als bridge staat ingesteld en dan lukt het niet.
Wat ook kan, waneer je jouw pc rechtstreeks aansluit op het modem en dhcp gebruikt, is de default gateway die je toegewezen krijgt waarschijnelijk het adres van het modem.
Een ping naar het ipadres is als het goed rond de 1ms, ongeveer de zelfde tijd als een ping naar smoothwall.

Smoothwall is gebaseerd op linux, dus waarschijenlijk gaat het instellen van een interface op de standaard linux manier. Ik verwacht dat het zo lukt met ifconfig (media type) http://www.die.net/doc/linux/man/man8/ifconfig.8.html

Controleer eens of de lange kabel aansgeslotenis zoals bij FAQ - Netwerken staat. Een veel gemaakte fout is dat voor pin 3 en 6 niet aders uit 1 twisting wordt genomen. Wanneer de kabel is aangesloten niet 3 en 6 uit 1 twisting te nemen (let op de kleuren bij de tekening in de faq) is dat waarschijnelijk de fout.

Verwijderd

Topicstarter
ik zit net te denken 100baseT mag toch redelijk lang zijn, ik denk dat het nu zon 20 meter is oid, volgens mji benadert hij die grens niet eens. ik lbijf het raar vinden dat het wel werkt maar niet continue.

ik zal dat naar beneden schroeven eens gaan proberen.

Verwijderd

Topicstarter
ik werd het **** zat en ik vond smoothwall toch al redelijk beperkt, dus ik heb nu clarkconnect geïnstalleerd, hij runt nu al een tijdje en ik heb er wel vertrouwenin.

als ik ifconfig trouwens run krijg ik dit te zien

eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:5A:6C:7F:A6
inet addr:192.168.0.1 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::210:5aff:fe6c:7fa6/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:528005 errors:117 dropped:0 overruns:0 frame:117
TX packets:374235 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:410219340 (391.2 MiB) TX bytes:83962387 (80.0 MiB)
Interrupt:11 Base address:0x7c00

117 errors dus, ik weet niet wat het precies inhoud
Pagina: 1