M'n Pentium D930 3.0Ghz @ 3.98Ghz loopt idle op 60 graden, stressed op 80 graden... Hiernaast wordt m'n 7900GT stressed 75 graden. Zijn deze temperaturen te hoog voor deze onderdelen? Ik heb tot op heden nog geen artifacts kunnen ontdekken.
Als het stabiel draait, is het niet te hoog.
Pentium D's zijn zowiezo gigantische energieslurpers (ze hebben een TDP van 130 watt) en worden dus best wel warm. Mocht je de temperaturen toch te hoog vinden, dan zou je kunnen investeren in andere koeling.
Pentium D's zijn zowiezo gigantische energieslurpers (ze hebben een TDP van 130 watt) en worden dus best wel warm. Mocht je de temperaturen toch te hoog vinden, dan zou je kunnen investeren in andere koeling.
[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]
Ja, zorg eens voor wat airflow.pietschie schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 12:50:
Zijn deze temperaturen te hoog voor deze onderdelen?
Verwijderd
Ik zou ook zeggen dat een processor die idle 60 graden wordt, en stressed 80, zijn levensduur niet helemaal gaat meemaken... Volgens mij slijt hij hierdoor best hard. Toch?
Verwijderd
In idle 60 graden is al best veel, ik zou toch proberen om hem stressed rond de 70 graden te krijgen, en je graka terug naar 60 stressed, wat voor koeling zit erop?
Het geheel zit in een Antec Case Sonata II, welke de CPU dmv een tunnel voorziet van koude lucht. Hiernaast een flinke casefan... Zou het veel uitmaken om xtra casefan aan de voorkant de monteren die lucht de kast inblaast?
De CPU-koeling is een standaard boxed Intel-koeler.
[ Voor 11% gewijzigd door pietschie op 19-05-2006 13:10 ]
Verwijderd
Dit maakt zeker veel uit ja, denk er ook maar eens over om een andere proccesor koeler te installe samen met een andere graka koeler, hierbij een grote case fan erbij en je daalt al 15 graden schat ik.pietschie schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 13:09:
Zou het veel uitmaken om xtra casefan aan de voorkant de monteren die lucht de kast inblaast?
Verwijderd
Misschien is dit ook niet verstandig met je boxed koeler te doen. Ik zou je zeker aanraden een andere koeler te kopen voor je CPU. (Zalman / Thermaltake / enz, genoeg over te vinden)pietschie schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 12:50:
M'n Pentium D930 3.0Ghz @ 3.98Ghz loopt idle op 60 graden, stressed op 80 graden...
Verder wanneer je zorgt dat je circulatie een beetje goed is, simpelweg door een beetje te redeneren (bijv dat de warme lucht naar de bovenkant van je kast zal stromen) kun je wat extra casefans toevoegen. Dit is volgens mij nooit onverstandig.
een Antec Sonata 2 heeft aan de achterkant al een 12 CM fan zitten, dus voor de CPU temp zal dat weinig uit gaan maken. Ook is het vrij normaal dat een Pentium D rond de 60 graden idle wordt met de standaard koeler, helemaal als 'ie is overgeclockt. Die CPU's verstoken nou eenmaal ontzettend watts en worden daardoor ook warm. Een optie zou inderdaad een andere CPU koeler kunnen zijn.
Door een 12 CM fan in de voorkant te monteren zou je de GPU temp nog wel iets naar beneden kunnen krijgen. Je harde schijven worden dan ook gelijk gekoeld, dus dat is dan ook mooi meegenomen.
Door een 12 CM fan in de voorkant te monteren zou je de GPU temp nog wel iets naar beneden kunnen krijgen. Je harde schijven worden dan ook gelijk gekoeld, dus dat is dan ook mooi meegenomen.
[ Voor 12% gewijzigd door Rhannie op 19-05-2006 13:19 ]
[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]
mmm, wat helps is de koeler schoon te maken, na een paar weken raakt zo'n koeler nog al vol met stoff en zeker de latere Intel Standaard Koelers zijn erg gevoelig voor stof. Ik kan ook alleen maar aanraden dat je eerst kijkt of je de koeler niet schoon kan maken.
Maar dan nog.. Je CPU is een behoorlijk warme...en zit behoorlijk dicht op hoe ver ze de cpu in die revisie kunnen pushen zonder mega koeling.
Maar dan nog.. Je CPU is een behoorlijk warme...en zit behoorlijk dicht op hoe ver ze de cpu in die revisie kunnen pushen zonder mega koeling.
There is no place like ::1
Das intel jong, dat heb ik ook maar dan met een 550 en dus 1 core.
Je stressed temp is echter 10 graden hoger...
Ik zelf heb een arctic freezer 7 eropgezet
dit scheelt nogal en is een stuk stiller
Je stressed temp is echter 10 graden hoger...
Ik zelf heb een arctic freezer 7 eropgezet
dit scheelt nogal en is een stuk stiller
Al die reacties van mensen die beweren dat de P-D hartstikke warm wordt weten natuurlijk niet waarover ze praten. De Pentium D 9xx serie is op 65nm gemaakt en daardoor een heel stuk koeler dan de 8xx serie welke inderdaad 130W kon verstoken. Met de 9xx zit dit rond de 90W TS heeft z`n CPU echter ruim overgeclocked dus de TDP zal uiteraard gestegen zijn.
Dat de TS zelf niet doorheeft dat met de boxed cooler de CPU na 1GHz overclocken wat warmpjes wordt vind ik wat raar, zulke acties zijn niet echt bevorderlijk voor de levensduur van je hardware. Je 7900GT is ook wat te heet. Waarschijnlijk warmt je CPU koeler de kasttemperatuur zo op dat je kaart niet goed genoeg gekoeld wordt.
Mijn tips:
Kijk een hoe het zit met de koelpasta tussen de cooler en processor, als dit zo`n thermal pad is dan moet je dit er RAP afhalen en fatsoenlijke koelpasta tussen doen. Scheelt zeker al 10 graden.
Kijk naar een andere koeler voor de CPU bijvoorbeeld Zalman 7700 of Thermalright XP120 + Fan
Kijk of je VGA kaart nu nog zo warm is, is dit het geval -> Zalman VF900 / Arctic Accelzero X1
ps: GoT is geen helpdesk waar je als gebruiker alleen maar VRAAGT, het is ook de bedoeling dat JIJ andere gebruikers helpt
Dat de TS zelf niet doorheeft dat met de boxed cooler de CPU na 1GHz overclocken wat warmpjes wordt vind ik wat raar, zulke acties zijn niet echt bevorderlijk voor de levensduur van je hardware. Je 7900GT is ook wat te heet. Waarschijnlijk warmt je CPU koeler de kasttemperatuur zo op dat je kaart niet goed genoeg gekoeld wordt.
Mijn tips:
Kijk een hoe het zit met de koelpasta tussen de cooler en processor, als dit zo`n thermal pad is dan moet je dit er RAP afhalen en fatsoenlijke koelpasta tussen doen. Scheelt zeker al 10 graden.
Kijk naar een andere koeler voor de CPU bijvoorbeeld Zalman 7700 of Thermalright XP120 + Fan
Kijk of je VGA kaart nu nog zo warm is, is dit het geval -> Zalman VF900 / Arctic Accelzero X1
ps: GoT is geen helpdesk waar je als gebruiker alleen maar VRAAGT, het is ook de bedoeling dat JIJ andere gebruikers helpt
[ Voor 17% gewijzigd door -ErikE- op 19-05-2006 13:27 ]
Je hebt hem aardig overgeklokt, heb je daarbij ook je vcore verhoogd? Zo ja, staat die misschien ietwat erg hoog aangezien hij idle al 60 graden is. Kijk eens hoe warm hij is als hij op standaard snelheden loopt (ook vcore standaard). Ga dan overklokken zonder je vcore te verhogen, en kijk hoe ver je komt. Waarschijnlijk niet zo hoog als nu maar je proc is dan wel een stuk koeler.
Hallo
Hier op de zaak hadden we een 830 draaien, deze stond ook idle op 68-70 graden.
In deze 19" kast zit toch een goede airflow etc, maar dit vond hij niet leuk.
Inmiddels is het weer gedowngrade naar een 630 en draait alles netje weer rond de 50 graden.
Wat ook nog (ruim) genoeg blijkt voor de MS database die we hebben draaien met ons ERP pakket erop.
In deze 19" kast zit toch een goede airflow etc, maar dit vond hij niet leuk.
Inmiddels is het weer gedowngrade naar een 630 en draait alles netje weer rond de 50 graden.
Wat ook nog (ruim) genoeg blijkt voor de MS database die we hebben draaien met ons ERP pakket erop.
Je vergeet zeker even dat 95 watt nog steeds ontzettend veel is en dat je dat niet met elke koeler lekker koel kan houden. Daar komt bij dat hij de CPU bijna 1 GHz overgeclockt heeft. Zeker als dat gepaart is gegaan met een vCore verhoging, zit 'ie waarschijnlijk al over de 130 watt.p43000 schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 13:24:
Al die reacties van mensen die beweren dat de P-D hartstikke warm wordt weten natuurlijk niet waarover ze praten. De Pentium D 9xx serie is op 65nm gemaakt en daardoor een heel stuk koeler dan de 8xx serie welke inderdaad 130W kon verstoken. Met de 9xx zit dit rond de 90W TS heeft z`n CPU echter ruim overgeclocked dus de TDP zal uiteraard gestegen zijn.
Even voor de duidelijkheid, natuurlijk verwachtte ik een verhoging in temperatuur. De vraag betrof puur of de processor fysiek deze temperaturen aankan, en of dus extra koeling nodig is. Heb nu de Vcore weer op standaard staan en hij draait nu op 3.75 Ghz. De resultaten:
Idle:
CPU - 50 graden
GPU - 53 graden
MB - 35 graden
Stressed:
CPU - 72 graden
GPU - 62 graden
MB - 40 graden
De extra in Vcore en 0.25 Ghz zorgen dus voor een +10 graden... Zal vd week eens kijken naar extra koeling. Update volgt...
Idle:
CPU - 50 graden
GPU - 53 graden
MB - 35 graden
Stressed:
CPU - 72 graden
GPU - 62 graden
MB - 40 graden
De extra in Vcore en 0.25 Ghz zorgen dus voor een +10 graden... Zal vd week eens kijken naar extra koeling. Update volgt...
Verwijderd
Duidelijk dat die boxed koeler niet is gebouwd om op te gaan zitten oc'en he 
Zowiezo als je met oc'ing begint kijk dan voor een wat betere koeler. Kan zijn de Zalman of de Artic silver... Freezinghardware hebben een hele scala aan koelers waar je naar kan kijken. Zal vast wel een model tussenstaan die aan jou "needs" voldoet.
Zowiezo als je met oc'ing begint kijk dan voor een wat betere koeler. Kan zijn de Zalman of de Artic silver... Freezinghardware hebben een hele scala aan koelers waar je naar kan kijken. Zal vast wel een model tussenstaan die aan jou "needs" voldoet.
De Intel Pentuim D930 mag volgens Intel maximaal 68.6ºC worden. Als je een PC wilt bouwen die aan de eisen van Intel voldoet (Thermal Requirements) dan zou je ervoor moeten zorgern dat de processor niet warmer wordt dan de door Intel opgegeven temperatuur. Echter heb je de processor overclocked en neem ik aan dat je dergelijke regels niet zozeer in acht neemt.
Ik zou dus zeggen, zorg ervoor dat die processor niet boven de 70ºC uitkomt wanneer je gaat overclocken met de standaard vCore. Wanneer je de vCore gaat verhogen gaat deze maximale 'veilige' temperatuur omlaag en met een redelijke vCore increase is het wellicht verstandig om niet boven de 66ºC uit te komen.
Ofwel, zorg voor betere processor koeling. Neem in acht dat airflow de processorkoeling ook kan beïnvloeden. Zowel negatief als positief.
Verder is de statement 'Als je geen artifacts hebt is het wel goed' geen statement waarvan je uit mag gaan. Hardware die té warm wordt voor langdurige hoeft niet zozeer fouten te genereren.
Ik zou dus zeggen, zorg ervoor dat die processor niet boven de 70ºC uitkomt wanneer je gaat overclocken met de standaard vCore. Wanneer je de vCore gaat verhogen gaat deze maximale 'veilige' temperatuur omlaag en met een redelijke vCore increase is het wellicht verstandig om niet boven de 66ºC uit te komen.
Ofwel, zorg voor betere processor koeling. Neem in acht dat airflow de processorkoeling ook kan beïnvloeden. Zowel negatief als positief.
Verder is de statement 'Als je geen artifacts hebt is het wel goed' geen statement waarvan je uit mag gaan. Hardware die té warm wordt voor langdurige hoeft niet zozeer fouten te genereren.
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Zo, de cooling-upgrade is voltooid:
CPU: Zalman CNPS9500
GPU: Zalman VF900Cu
Case: 2e Antec 120mm casefan
De CPU draait wederom stabiel op 3.98 Ghz met verhoogde Vcore:
Idle 50 graden
Stressed 66 graden
Niets om over te klagen dus!
De GPU begin ik nu aan, eens kijken wat ik hieruit kan persen. Update volgt wederom...
Idle 50 graden
Stressed 66 graden
Niets om over te klagen dus!
De GPU begin ik nu aan, eens kijken wat ik hieruit kan persen. Update volgt wederom...
Vind het nog behoorlijk warm..Mijn D930 word 33 IDLE 40 LOAD op 15x 250 is 3750 mhz.pietschie schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 19:37:
Zo, de cooling-upgrade is voltooid:
Idle 50 graden
Stressed 66 graden
Niets om over te klagen dus!![]()
Standaard vcore dat wel
Arctic Freezer 7 pro doet z'n werk goed
Tubes....It's what make music music!
Pagina: 1