[S-ATA] Interne harde schijf hotpluggen met gesloten case

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ik heb een Maxtor DM 10 (300Gb/s-versie) en een MSI K8N Neo2 Platinum (nForce3).
En zoals wij allemaal weten werkt dat allesbehalve vlekkeloos samen. Afbeeldingslocatie: http://meuk.gonadan.com/smileys/bonk3.gif

Nu ben ik na een heleboel gerotzooi zover gekomen dat windows vastloopt als ik de schijf al bij het opstarten aangesloten heb.
Als ik de schijf pas later aansluit werkt hij vlekkeloos.
Ik ben nu ongeveer zover dat ik me bij het compatibiliteitsprobleem neerleg :'(

Omdat ik over een extra PCI-controller ook weinig positieve berichten lees van mede-tweakers wil ik dat ook liever niet gokken.

Maar nu zit ik dus met een open kast omdat ik steeds die stekker er weer in moet prikken.
Weten jullie of er een oplossing bestaat om zo'n schijf te hotpluggen zonder dat ik m'n kast steeds moet open halen of open laten?
De kabeltjes door een kier naar buiten trekken is in principe een oplossing maar lijkt me verre van ideaal. :)

offtopic:
Ik vond dit forum eigenlijk niet helemaal geschikt voor mijn vraag omdat het niet specifiek over IO gaat maar ik wilde OH ook niet als dumpbak gebruiken ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:40
Gaat het om de data of de powercable?

De powercable kun je makkelijk doorknippen (alleen niet-ground draden -> anti-shock :P) en via een schakelaar op de voorkant aan en uitzetten. Een simpele on/off switch met 3 (gescheiden) polen is zat. 2 als je geen 3.3V hebt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 11:44:
Gaat het om de data of de powercable?

De powercable kun je makkelijk doorknippen (alleen niet-ground draden -> anti-shock :P) en via een schakelaar op de voorkant aan en uitzetten. Een simpele on/off switch met 3 (gescheiden) polen is zat. 2 als je geen 3.3V hebt.
Het liefst power inderdaad, ik denk dat het beter is om de datakabel er in te laten en dat de schijf geen stroom heeft dan om de schijf stroom te geven maar de datakabel er niet in te stoppen.
Buiten het feit dat als ik een S-ATA kabel doorknip ik het wel kan vergeten om daar een schakelaar tussen te hangen ;)

Ik zal trouwens nog wel even testen of hij wel op kan starten met alleen de datakabel er in :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
*schop*

Is dit de enige oplossing? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

mwja wat je misschien zou kunnen doen is een externe sata behuizing kopen, welke een DIRECTE sata doorvoer heeft..

dus niet een die het signaal converteerd naar USB, want die werken (meestal) niet, door incompatibiliteit met de onze o zo geliefde maxtor modellen!!! (%*)&%$%(&$()()*()* MAXTOR)

maar zoals jij stelt pakt jou nforce of promise controller de disks wel als je hotplugt, dan kan je met een externe behuizing welke een direct sata doorvoer kabel heeft, de boel wel hotpluggen, want dan heb je gewoon een externe voedingsadapter, met ws een aan uit knop...

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 09:24:
mwja wat je misschien zou kunnen doen is een externe sata behuizing kopen, welke een DIRECTE sata doorvoer heeft..

dus niet een die het signaal converteerd naar USB, want die werken (meestal) niet, door incompatibiliteit met de onze o zo geliefde maxtor modellen!!! (%*)&%$%(&$()()*()* MAXTOR)
Ik begon het net te verdringen... :/
maar zoals jij stelt pakt jou nforce of promise controller de disks wel als je hotplugt, dan kan je met een externe behuizing welke een direct sata doorvoer kabel heeft, de boel wel hotpluggen, want dan heb je gewoon een externe voedingsadapter, met ws een aan uit knop...
Mja, een externe behuizing kopen die hetzelfde doet als m'n huidige behuizing vind ik ook wat overdreven ;)

Ik heb nu de voedingskabel naar buiten gelegd en daar kan ik dan de stekker lostrekken.
Ik heb alleen wel ondervonden dat een schakelaar toch wel een goed idee is.
Ik propte hem er van het weekend waarschijnlijk scheef op en veroorzaakte kortsluiting.
Na een elektrisch knettertje stond m'n pc uit en deed niets meer.
Stroom er af en er op en hij deed het weer.
Niet erg slim :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Ik had precies hetzelfde probleem met mijn 250GB/16MB DM10 en nForce3 250gb chipset. Probeer je SATA schijf eens aan te sluiten op controller 4, en installeer de IDE drivers van Nvidia niet. Het werkt bij mij vlekkeloos.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 23:09:
Ik had precies hetzelfde probleem met mijn 250GB/16MB DM10 en nForce3 250gb chipset. Probeer je SATA schijf eens aan te sluiten op controller 4, en installeer de IDE drivers van Nvidia niet. Het werkt bij mij vlekkeloos.
Heej bedankt voor de tip :D
Is het deïnstalleren van de IDE drivers genoeg?
Of moet ik windows compleet herinstalleren?
En blijven m'n IDE apparaten dan wel goed werken op de standaard drivers? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1