Huizenaanbod op internet

Pagina: 1
Acties:

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 15:32

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Ik ben makelaar, en ben meestal degene die de foto's van panden maakt die we in de verkoop krijgen.

Nu hebben we hier op het werk een eenvoudige digitale camera, al een paar jaartjes oud, maar het resultaat is soms best redelijk.

Nu vroeg ik mij eigenlijk af of de (amateur)fotografen hier op GoT het beter/anders/leuker/mooier zouden kunnen als de gebruikelijke foto's die je op internet ziet (vast wel :P).

Wat vinden jullie overigens van de kwaliteit van de gemiddelde woningpresentatie op internet?

Geef eens je mening (of voorbeelden natuurlijk) en misschien leer ik er zelf ook nog wat van.

Als voorbeeldje een paar foto's die ik zelf gemaakt heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.homevision.nl/images/roermondseweg167_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.homevision.nl/images/roermondseweg167_6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.homevision.nl/images/roermondseweg167_11.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Sebje op 19-05-2006 09:55 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:16

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Op zich zijn dit niet verkeerde kiekjes, maar ik denk dat je wat meer close-ups moet doen. Mensen willen natuurlijk wel een goed beeld van het huis. Als je van veraf schiet dan zie je natuurlijk de gebreken niet (of dat is natuurlijk weer niet goed voor de huizenverkoper zelf ;))

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Makelaars bedonderen altijd de foto's door met een groothoek-lens een kamer op de foto te zetten :P

Foto 1 : Dat takje links er niet op :)

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-01 11:36
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 09:54:
Makelaars bedonderen altijd de foto's door met een groothoek-lens een kamer op de foto te zetten :P

Foto 1 : Dat takje links er niet op :)
idd,
een normale stoel lijkt soms wel een 3-zitsbank en de opel Astra voor de deur een Porsche 911

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben niet echt in de markt voor een huis ofzo, maar soms kijken m'n vriendin en ik voor de gein en wat me dan opvalt is dat je nergens vergrotingen van foto's kunt bekijken (tenminste, daar waar wij keken niet). Een huis is een groot ding, dus dan wil je ook wel een beetje hoge resolutie foto's kunnen bekijken (schermvullend enzo).

Dat met die groothoek foto's ontkom je niet aan, je kunt niet met je 50mm een groot vertrek op de foto zetten, anders moet je een pano gaan stitchen ofzo, ook niet handig.

[ Voor 21% gewijzigd door Grrrrrene op 19-05-2006 10:01 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Sicko
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-01 00:16
Of je ziet een huis wat je wel bevalt, en dan hebben ze het over een grote hal oid of mooie keuken of badkamer. en dan staan er alleen foto's van de woonkamer op.
Graag foto's van belangrijke details die beschreven worden, en niet van die foto's waarbij staat "klik om te vergroten" je klikt erop en dan krijg je in een apart venster nog een keer zo'n thumbnail te zien.
Veel duidelijke foto's bij een huis doen mijn interesse al snel stijgen en dan heb ik sneller zo iets van toch maar even afspraak maken bij de makelaar.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Maak foto's zoals het is, bedonder je klanten niet door groothoek lenzen en zo te gebruiken of te photoshoppen (gimpen), en maak gewoon mooie foto's.
Het grootste probleem dat ik heb met die sites met foto's er op (en dead-tree-versies ook), is dat makelaars je bedonderen waar je bij staat (begrijpelijk, maar niet acceptabel) door de foto's te manipuleren.
Wat ik belangrijk vind van een huis, qua foto's, is:
- Een foto van de omgeving (van huis naar buiten)
- Een foto van het huis zelf, voor achter, zij (indien aanwezig)
- Een aantal foto's van de binnen kant van het huis

En gewoon eerlijke foto's. Ik denk, dat als de mensen weten dat ze bij jou eerlijk behandeld worden, dat ze het zeker zullen waarderen, en mond-op-mond reclame zal dan zeker positief zijn. Als je ze getructe foto's laat zien, en het huis is dan echt anders dan de foto's, zullen ze een stuk minder geneigd zijn om weer terug te komen, en bij jou te kopen (en weer die mond-op-mond reclame).

Wat commentaar op de foto's:
1: Stapje naar rechts volgende keer. Leuk takje, maar niet nodig
2: Wat is het? Is dit het uitzicht van uit het huis naar een bedrijfsterrein? Zo ja, laat maar, anders wat duidelijker maken
3: Mooie foto, maar ook nog een close-up van het terras (terras ziet er leuk uit).

Copy.com

Verwijderd

Ik kijk ook wel eens met mijn vriendin op huizensites en ik moet me dan aansluiten waar hierboven allemaal gezegt is.
wat ik dus wel zou willen zien zijn:

- meer fotos (misschien stuk of 20 per huis) (niet als het een 2 kamer flat is natuurlijk :) )
- grotere foto's iets van 4MP
- misschien video als je door het huis heen loopt (1 keer gezien op makelaar site, was echt handig)

dat was het welk zo'n beetje :)

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-01 19:31

Metro2002

Memento mori

Zorg dat je fotos kan vergroten. Zorg dat alle kamers een foto hebben en dat mensen een goed totaalbeeld hebben van de woning en ook evt van de omgeving. (zet dat er ook een klein beetje op)

funda.nl bv is een site waarop duidelijk te zien is hoe het niet moet.
postzegel formaat foto's in een belabberde kwaliteit met maar een paar foto's per huis.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Een video is inderdaad ideaal....zie je meteen het hele huis van binnen. Dan nog een of twee foto's van buiten, en een paar highlights binnen, en je bent klaar....enige probleem zal zijn de video om te zetten naar digitaal (hoewel dat tegenwoordig ook niet moeilijk meer is)

Copy.com

Verwijderd

ik zag laatst 3dtours via 3dimerce.
zie voorbeeld 3dimerce
dat zou perfect zijn voor presentaties.
niet zo goedkoop als foto's maar wel erg mooi!
in het duurdere segment?

Verwijderd

Een huizenfoto op internet hoeft niet persé mooi of fotografisch interessant te zijn. Het gaat puur om beeldregistratie. Dat de klant een goede indruk krijgt van het huis. Dat kan in principe met een compact cameratje. Al zie ik in deze foto's dat de zonnewering al bijna is 'uitgebeten'. Dynamisch bereik van zo'n compactje is niet super...

Goed, je zult er vast meer ervaring in hebben dan ik, maar ik zou van elke kant van het huis één foto nemen, een terrasje of tuin nog een keer apart.
Binnen ook wat functionele foto's, maar hier kan je soms wel leuk spelen. Heeft een huis een keuken met een bar, ga dan zowel voor als achter de bar een foto maken. Kijken hoe anders dat lijkt. Let binnen ook op dat je geen stukken overbelicht hebt, bijvoorbeeld uit een raam. Krijg je zo gauw een waas in de foto.

Maar wil je een goede investering doen, dan is een 350D met 10-22 lens of zoiets, een goed idee.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Ja, zo'n 350D met 10-22 is leuk, maar op 10 mm wel veel vervorming, zal de klant wel opvallen. Op 12 mm is 't al aardig minder. Groothoek is wel erg mooi natuurlijk. Hiernaast zal een pola ook helpen :)

|>

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Ik vraag me altijd af waarom je niet aan de hand van de tekening van het huis per ruimte een paar foto's kunt bekijken. Op de openingspagina zie je dan een paar highlights (tuin, keuken, woonkamer, badkamer, grote slaapkamer oid) en als je verder leest kan je dan via die tekening op een kamer klikken. Elke kamer heeft dan een aantal foto's uit verschillende hoeken, net als de tuin natuurlijk. Dat is al minder ingewikkeld dan een video, maar geeft wel echt een goed beeld.

Ik heb er ooit wel over gedacht om een dergelijke dienst aan te bieden aan makelaars, maar uiteindelijk bedacht ik me dat dat en niet zo goed zou verdienen en toch wel zou moeten gaan vervelen op een bepaald moment.

Over wide-angle foto's: om een goed overzicht te krijgen wil je wel wide-angle werken, maar je moet er tegelijk voor zorgen dat je zo min mogelijk vertekening hebt. Op ±20mm effectief vind ik het altijd prima te doen en je bent toch lekker wijd bezig. :)

Bericht hierboven

• Siemi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-01 09:08
Misschien een idee om eens over de grens te kijken. Hier is een toko bezig met het opzetten van een professioneel makelaars netwerk. Dat doen ze op dezelfde manier als autotrader zeg maar. Zij hosten de content en de makelaar heeft een mooie eigen front end site.

Als voorbeeld mijn eigen apartement (hij staat nog op de site als verhuurd). Dit geeft een veel betere indruk van het geheel.
http://www.lindaoh.net/prop_info.php?id=00616

It doesn't make sense to make sense.....

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 10:59

SeatRider

Hips don't lie

Siemi schreef op zondag 21 mei 2006 @ 11:19:
Als voorbeeld mijn eigen apartement (hij staat nog op de site als verhuurd). Dit geeft een veel betere indruk van het geheel.
Offtopic: Zo jij woont cool zeg! Zit je daar voor je werk, of je dinnetje?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

SeatRider schreef op zondag 21 mei 2006 @ 11:31:
[...]

Offtopic: Zo jij woont cool zeg! Zit je daar voor je werk, of je dinnetje?
Met alle respect, maar wat is hier cool aan? Afbeeldingslocatie: http://www.viewtooffer.com/upload/props/photos/00616image3.jpg

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:16

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 15:41:
[...]

Met alle respect, maar wat is hier cool aan? [afbeelding]
Kijk eens naar de panorama shot die je meteen in beeld krijgt :? Trouwens vind ik een pano shot helemaal niet verkeerd hoor om te gebruiken als promo materiaal. Het kost enigzins wat tijd om het voor te bereiden, maar dan heb je ook wat ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Floris schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 15:32:
Ik vraag me altijd af waarom je niet aan de hand van de tekening van het huis per ruimte een paar foto's kunt bekijken. .....
dat is wat ze bij 3dimerce dus ook doen
Is inderdaad erg makkelijk.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2025

MrSleeves

You'll thank me later.

Grrrrrene schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 10:00:
Ik ben niet echt in de markt voor een huis ofzo, maar soms kijken m'n vriendin en ik voor de gein en wat me dan opvalt is dat je nergens vergrotingen van foto's kunt bekijken (tenminste, daar waar wij keken niet). Een huis is een groot ding, dus dan wil je ook wel een beetje hoge resolutie foto's kunnen bekijken (schermvullend enzo).
Precies, dat probleem hadden wij ook steeds (maar wij keken niet voor de gein). Er zijn er maar een paar die het begrijpen. Sowieso alleen bij de site van de makelaar zelf zijn de echte foto's zichtbaar. atta.nl heeft het wat dat betreft goed begrepen; die gebruiken dan ook een spiegelreflex. Op llk-makelaars.nl hebben ze het half begrepen; die maken de foto's kleiner, terwijl het soms een 3MP-foto is (laden duurt ultra-lang soms).
Dat met die groothoek foto's ontkom je niet aan, je kunt niet met je 50mm een groot vertrek op de foto zetten, anders moet je een pano gaan stitchen ofzo, ook niet handig.
Daar ontkom je inderdaad niet aan; en de foto's bij atta die soms op 18mm zijn geschoten, laten gewoon alles zien. Als ik de grootte van de kamers erbij zie, kan ik me wel voorstelling maken.

En foto's zijn in principe maar lokkertjes natuurlijk.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Siemi schreef op zondag 21 mei 2006 @ 11:19:
Misschien een idee om eens over de grens te kijken. Hier is een toko bezig met het opzetten van een professioneel makelaars netwerk. Dat doen ze op dezelfde manier als autotrader zeg maar. Zij hosten de content en de makelaar heeft een mooie eigen front end site.

Ziet er leuk uit, maar hier vind ik het pano idee wel slecht uitgewerkt. Ik snap dat rechte lijnen krom worden in de hoeken, maar hier blijft het krom, hoe je er ook naar kijkt. Ik dacht eerst (serieus) dat je gebogen muren had, opzich erg chique, maar niet praktisch. Later pas merkte ik dat alles krom was, dat geeft een (IMO) te vertekend beeld.

Niettemin stukken beter dan die 300x200 plaatjes die je veel ziet, online.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Gek dat iedereen zich ergert aan de veelgebruikte groothoekopnames. Ik zie deze juist erg weinig voorbij komen. Ik denk vaker "had hier maar een ultra groothoekje gebruikt dan was het huis aantrekkelijker geworden".

Ik sluit mij aan bij de tip voor de hogere resolutie icm een lage resolutie thumbnail. Verder zou ik willen vragen om iets beter op te letten wanneer er gefotografeerd wordt. Al die uitgebeten luchten en harde schaduwen of juist extreme bewolking maken het huis er niet mooier op. Is het onmogelijk om op een zonnige ochtend een aantal huizen achter elkaar te fotograferen?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 20:34
@sebje: Is het geen idee om die foto's door fotografen (eventueel in opleiding) te laten maken? Zeg dat je een 3 studenten hebt die dit voor je doen in een stad dan heb je goedkoop foto's van goede kwaliteit en zei een heel leuk bijbaantje.

Verwijderd

MrSleeves schreef op maandag 22 mei 2006 @ 08:10:
[...]

En foto's zijn in principe maar lokkertjes natuurlijk.
Ben ik het niet mee eens.
Mensen die op zoek zijn naar huizen beoordelen vaak adhv de foto's of ze wel of geen bezichtiging willen doen.
Er zijn (sinds internetsites van makelaars/funda) minder bezichtigingen dan daarvoor.
De bezichtigingen die er zijn zijn wel veel effectiever.
Het is dus een filter voor mensen om wel of niet te gaan kijken.
Overigens niet altijd terecht; mensen beoordelen nog veel te vaak op interieur. Dat koop je er over het algemeen niet bij.
Let hier op bij het maken van foto's!
Probeer het huis te laten zien, niet het interieur (alhoewel dat wel iets kan zeggen over het huis; de indeling).

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2025

MrSleeves

You'll thank me later.

Okee, dat ben ik wel met je eens. Aan de andere kant heb ik al best wat huizen bezichtigd, waarbij de foto's toch een compleet ander beeld gaven; ze waren nog net niet geretoucheerd, maar veel scheelde het niet.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Pagina: 1