Toon posts:

[BCB6 C++] Boek

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
D.m.v. zelf-studie, zit ik nu al een poosje in BCB6 te proggen en dat bevalt me prima. Sinds een tijdje heb ik standaard het boek "C++ Builder 6 Developer's Guide" naast me liggen. Ik denk alleen dat dit boek net effe verder is dan ik ben. (maar opzich wel een okay boek)

Nu las ik hier over "Sams Teach Yourself Borland C++ Builder in 21 days".

Vraag: sluit dit boek aan op de versie 6 builder waar ik mee werk?
Ik zie namelijk dat dit boek uit 1997 is en in 1998 is het boek voor C++ Builder 5 uitgekomen.

Dus voordat ik over ga tot aanschaf van zo'n dikke pil die ongetwijfeld weer een paar tientjes kost, zou ik willen vragen of hier iemand ervaring mee heeft?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als het boek in 1997 is uitgekomen, en C++ Builder 5 komt uit 1998, dan is er no way dat de dingen die nieuw zijn sinds versie 6 erin behandeld zijn. Ik denk dat je beter een ander boek kunt zoeken.

Wist je trouwens dat Borland C++ Builder 6 ook al achterhaald is? Voor zover ik weet is begin dit jaar Delphi 2006 uitgekomen, en daar zit een nieuwe versie van de C++ Builder bij. Je kan die versie geloof ik ook los kopen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
Dus je zegt eigenlijk dat ik die oude meuk moet laten liggen en over moet stappen op Delphi?

Ik lees me echt helemaal suf hier op GoT over "welke programmeertaal" te kiezen. Echt iedereen heeft hier een andere mening over. Heb ooit de knoop doorgehakt en met C++ begonnen in combinatie met de Builder van Borland omdat ik voor me werk een prog moest schrijven wat al een onderliggende C++ code had.

Maar het liefst wil ik me 1 taal die-hard aanleren en wel om in de toekomst allerhande Windows Applicaties te kunnen schrijven. Is Delphi dan de optie, omdat ik Borland al gewend ben?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:44
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 10:26:
Dus je zegt eigenlijk dat ik die oude meuk moet laten liggen en over moet stappen op Delphi?
Nee, hij zegt dat er met Delphi 2006 ook een nieuwe BCB uitgekomen is.
Ik lees me echt helemaal suf hier op GoT over "welke programmeertaal" te kiezen. Echt iedereen heeft hier een andere mening over.
Idd, iedereen heeft een eigen mening, en iedereen zal 'zijn' favoriete taal aanprijzen. Echter, als je leert programmeren, doet het er in eerste instantie niet zo toe in welke taal je leert programmeren. Je leert nl. programmeren en daarom heb je idd een taal nodig. Je leert niet een specifieke taal.
Als je eenmaal de concepten doorhebt, is het redelijk eenvoudig om van de ene taal naar de andere over te stappen (als beide talen natuurlijk tot hetzelfde paradigma behoren).

C++ kan een goede taal zijn om in te leren programmeren; Object Pascal (Delphi) kan dat ook zijn. Als je C++ Builder kan, is overstappen naar Delphi voor een groot deel gewoon een kwestie van de syntax aan te leren; C++ Builder en Delphi gebruiken nl. dezelfde library.
Maar het liefst wil ik me 1 taal die-hard aanleren en wel om in de toekomst allerhande Windows Applicaties te kunnen schrijven. Is Delphi dan de optie, omdat ik Borland al gewend ben?
Eén taal aanleren.... Vergeet niet dat je dan wel eens zou kunnen vastroesten. Ik bedoel; de taal die je nu leert, kan misschien wel goed zijn, en veel gebruikt zijn, maar als je 10 jaar lang enkel naar die ene taal kijkt, verschiet dan niet dat je binnen een aantal jaar misschien wel hopeloos achterop geraakt bent.

https://fgheysels.github.io/

• roxy707
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-07-2025
Sams Teach Yourself Borland C++ Builder in 21 days gaat over BCB3....

Wij hebben op de zaak in het verleden gekozen voor BCB omdat de meeste van ons het C++ beter beheersten dan Delphi/Pascal... Daar ligt mi het belangrijkste verschil voor de keuze tussen BCB en Delphi

Verwijderd

Ik heb de 'teach yourself visual c++ in 21 days'-versie van zo'n boek en vind het achteraf een beetje een miskoop (al een flink aantal jaren terug gekocht overigens; inmiddels kan ik goed programmeren :) )
Het boek behandelt een hoop basisdingen, maar gaat nergens echt diep genoeg op in. Bij bijna elk hoofdstuk zat ik na afloop nog met vragen die in dat boek dus niet terug te vinden zijn. Het boek leert je geen c++, maar in mijn geval het gebruik van MFC in combinatie met de in visual studio aanwezige wizards. De BCB versie van dat boek zal waarschijnlijk dezelfde aanpak hanteren.

Bedenk trouwens ook even goed wat je nu aan het leren bent. BCB bestaat uit de c++ compiler (en c++ is standaard), en borland's user interface library en die is echt borland specifiek, net als dat MFC (redelijk) microsoft specifiek is.

Verwijderd

Topicstarter
@roxy707: Dat is duidelijk, bedankt.

Verder ga ik niet meer door over welke taal. Anders wordt het de zoveeeeeelste "Welke taal moet ik kiezen"-topic. En die zijn er meer dan genoeg...

Wat betreft dat vastroesten heb je misschien wel gelijk. Ach, ik kijk wat het in de toekomst wordt. Eerst Delphi 2006 dan maar eens bekijken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 10:48:
Verder ga ik niet meer door over welke taal. Anders wordt het de zoveeeeeelste "Welke taal moet ik kiezen"-topic. En die zijn er meer dan genoeg...
Maak er dan een 'welke library moet ik leren'-topic van :P . En in dat geval, zoals ik in m'n vorige post al een beetje aangaf, probeer niet vast te roesten op borland's VCL (zo heet die toch?) maar bekijk voor je niet-user-interface code ook eens goed dingen als de STL (wat een onduidelijke library is om mee te beginnen en de constructies blinken ook niet uit in leesbaarheid, maar hij is wel consequent opgezet en na de learning curve makkelijk te gebruiken).
Pagina: 1