[suse 10.1]Booten van USB-drive naast windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het volgende is het geval, ik wil op een PC suse draaien, alleen ik wil de schijf waar windows op draait compleet intact laten. De gedachte is nu dat als ik de usb-schijf ingeschakeld heb, hij boot van USB en daarmee SUSE. is de usb drive niet ingeschakeld, dan draait hij gewoon windows.

Nu het probleem, als ik de windows-schijf (zo zal ik hem maar even noemen) ingeschakeld heb tijdens de installatie van suse, dan wil hij suse niet booten vanaf de usb-schijf (ik installeer grub op de usb-drive voor de duidelijkheid). Grub vind geen image en valt terug naar text-modus, en na het selecteren van suse komt hij met de melding dat de root partitie niet gemount kan worden.

Nou dacht ik dus, ik haal gewoon even de windows-schijf van de voeding en installeer dan. dit werkt perfect totdat ik wil booten met de windows-schijf ingeschakeld. In dit geval wordt dus de windows schijf HDA en de usb-schijf HDB in plaats van de HDA die deze schijf tijdens de installatie was. gevolg: hij probeert de NTFS partities te mounten in zijn linux filesystem. dit gaat niet lukken dus en hij eindigt in een kernel panic.

Mijn vraag: hoe kan ik dit praktisch oplossen. Kan ik in Suse aangeven dat hij zijn filesystems kan vinden op de drive met de bootloader oid? Alvast bedankt.

edit:
nog even wat specs:
de "windows" schijf is een Serial-ata schijf aangesloten op de nforce4 sata controller, geen raid. Het mobo is een asus A8N-SLI premium. Als er meer specs nodig zijn dan hoor ik het wel :)

[ Voor 8% gewijzigd door Magic op 18-05-2006 22:41 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-09 13:54
Het werken met labels zou een oplossing kunnen zijn. Je grub config zul je misschien wel ff aan moeten passen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Thanks, hoewel ik geen idee heb waar je het precies over hebt weet ik iig in welke richting ik het moet zoeken :)

edit:
even een minuutje googelen op grub en labels geeft al 2 mooie links, ik zal vanavond eens even kijken of ik er wat uit kan halen :)
http://lists.debian.org/debian-user/2004/01/msg05204.html
http://lists.debian.org/debian-user/2003/05/msg02594.html

[ Voor 54% gewijzigd door Magic op 19-05-2006 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Het is gelukt :)

Ik heb in de bootloader configuratie in YAST de verwijzing naar HDB gemaakt, hierna wou hij de filesystems niet mounten, stom van mij, ik was vergeten /etc/fstab ook even aan te passen, hierna deed ie het perfect. Bedankt voor de gouden tip :)