Verdere zelfstudie, dieper in PS, andere programma's?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-01 12:29
Hey,

Ik zit met een vraagje ivm "zelfstudie".
De laatste paar jaar heb ik mezelf leren werken met Photoshop door gewoon tutorials te volgen die ik vond op Internet.
Ondertussen werk ik samen met een bedrijfje waar ik regelmatig website-ontwerpen voor maak. Ik ben er nu dus ook semi-professioneel mee bezig.
Om een beetje bij te blijven wil ik natuurlijk zelf nog wel wat bijleren. Ik heb echter niet zo direct een idee van wat er goed in de markt ligt of wat handig is?
Momenteel werk ik bijna uitsluitend met PS, soms ook met Illustrator.
Graag zou ik dus in zelfstudie mijn kennis van PS verdiepen en ook andere programma's en technieken onder de knie krijgen.
Ik weet echter niet meteen waar ik daarmee moet beginnen? Boeken, websites,... en welke dan?
Kunnen jullie mij misschien wat adviseren? Hier zullen ongetwijfeld wel wat professionals zitten, dus dit leek me de beste plaats om eens te polsen.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Verwijderd

Hoewel ik geen prof ben wil ik toch even ingaan op je vraag. Ik denk dat het belangrijk is om voor jezelf duidelijk te krijgen: Ben ik een beginner of niet? Ik dacht een half jaar geleden ook dat ik best veel ervanaf wist door inderdaad tutorials etc. te volgen.

Toen ik mezelf er echter in ging verdiepen liep ik toch tegen het feit aan dat ik bij levels vaak maar wat schuifjes heen en weer sleurde totdat het er wel ok uitzag, maar hoe het nu daadwerkelijk in elkaar zat? geen idee. Hetzelfde geld eigenlijk nog veel meer voor curves. Ik heb heel veel opgestoken van de videotrainingen van www.totaltraining.com en lynda.com. Dit is voor mij de perfecte manier om te leren.

Het is ook belangrijk welke kant je met photoshop uit wilt, ga je er meer de echte fotobewerkingskant op of meer tekenen/ontwerp. Je zult je namelijk voor allebei toch wat verschillende technieken bij moeten brengen.

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-01 20:20

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Andere programma's, daarmee kan ik je Flash en 3D programma's aanraden als je webdesigner wil worden. Tegenwoordig ziet een gewone HTML website er al gauw saai uit vergeleken met een Flash site.

Dit ligt natuurlijk totaal aan het ontwerp en ik zeg ook helemaal niet dat Flash beter is dat een website coderen, maar je kan er tegenwoordig niet omheen dat er veel Flash wordt gebruikt in websites.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

MrVegeta schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 00:55:
Dit ligt natuurlijk totaal aan het ontwerp en ik zeg ook helemaal niet dat Flash beter is dat een website coderen, maar je kan er tegenwoordig niet omheen dat er veel Flash wordt gebruikt in websites.
:? Flash is leuk voor sommige menutjes maar het is zeker niet interesant om een website mee te bouwen. Dat heeft zat nadelen en een paar leuke voordelen. Maargoed.

Wat je verder kan doen om meer te leren is naar de klant luisteren. Wat willen die mensen. Wat willen die uiteindelijk zien. Dat je al wat leuke dingen kan doen is daarbij alleen maar een pluspunt. Maar als je dan samen met die mensen zit kan je samen tot nog veel toffere dingen komen. En dan heb je direct wat meer werk naar wat je wilt doen. Dus leer jij wat en kan een klant wat leuks en nieuws krijgen.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36
Webdesign is een vorm van interaction design. Daarom zou ik allereerst, als je jezelf verder wil ontwikkelen als professioneel webdesigner, eerst verdiepen in de beschikbare stof op het gebied van ID en Usability. Een goed boek om mee te beginnen is "About Face 2.0" van Alan Cooper...

Wat betreft je technische vaardigheden zou je inderdaad kunnen kijken 3D pakketten om je ontwerpen mee te verrijken en zou je ook Flash kunnen overwegen. Bij Flash is het vooral belangrijk dat je bekend bent met de beperkingen qua accessability en usability van Flash websites. Het merendeel van de websites die gemaakt zijn in Flash gaan hierbij de fout in.

Tenslotte, omdat je websites maakt: webstandaarden! Als je je nog niet verdiept hebt in de standaarden, neem dan zeker de tijd omdat te doen...

Wat betreft leermethodes: ik vind het zelf altijd fijn om te leren via boeken, maar er zijn ook genoeg online tutorials waar je je informatie vandaan kan halen...
MrVegeta schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 00:55:
Andere programma's, daarmee kan ik je Flash en 3D programma's aanraden als je webdesigner wil worden. Tegenwoordig ziet een gewone HTML website er al gauw saai uit vergeleken met een Flash site.
Onzin imo: dat ligt volledig aan de creativiteit en skills van de ontwerper. Een gewonen HTML website kan er even goed uitzien als een site gemaakt in Flash...

[ Voor 32% gewijzigd door equationunequal op 19-05-2006 12:28 ]

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Verwijderd

disjfa schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 01:12:
[...]

:? Flash is leuk voor sommige menutjes maar het is zeker niet interesant om een website mee te bouwen. Dat heeft zat nadelen en een paar leuke voordelen. Maargoed.
een beetje offtopic, maar dit is natuurlijk een mening, geen feit ;)

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-01 20:20

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

"en ik zeg ook helemaal niet dat Flash beter is dat een website coderen".

Ik heb ook niet gezegd dat het beter is om een website compleet in Flash te maken dan met HTML. Maar Flash is gewoon een veel gebruikte aplicatie om websites meer flitsend te maken.

Ik denk dat veel klanten dat wel "leuk" vinden.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 23:01:

Toen ik mezelf er echter in ging verdiepen liep ik toch tegen het feit aan dat ik bij levels vaak maar wat schuifjes heen en weer sleurde totdat het er wel ok uitzag, maar hoe het nu daadwerkelijk in elkaar zat? geen idee. Hetzelfde geld eigenlijk nog veel meer voor curves. Ik heb heel veel opgestoken van de videotrainingen van www.totaltraining.com en lynda.com. Dit is voor mij de perfecte manier om te leren.
Voor beide site's moet je betalen of niet?

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-01 12:29
Hankey schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 12:25:
...Tenslotte, omdat je websites maakt: webstandaarden! Als je je nog niet verdiept hebt in de standaarden, neem dan zeker de tijd omdat te doen...

Wat betreft leermethodes: ik vind het zelf altijd fijn om te leren via boeken, maar er zijn ook genoeg online tutorials waar je je informatie vandaan kan halen...
...
Wat bedoel je juist met die webstandaarden? Waar kan ik daarover informatie vinden?

Ik volg al een hele tijd gewoon tutorials, meestal van good-tutorials.com, maar of ik daar nu nog veel speciaal kan uithalen?

Voor alle duidelijkheid: het gaat me in PS dus wel meer om het ontwerpen, minder om fotobewerking.

Wat 3D progs betreft: kan je mij een simpel pakket aanraden (liefst ook niet te duur, want voor die pakketten durven ze nogal veel vragen... :( ).

Ik heb al wel eens een beetje van Flash gezien, maar ik zou eens een goeie studiebron moeten vinden. Iemand die misschien al eens een goed boek om Flash te leren heeft gebruikt?

Voor alle duidelijkheid: ik heb geen studies in deze richting gedaan. Ik heb wel een IT-opleiding gehad, maar grafisch ontwerp e.d. zat daar niet in. Ik heb dit enkel geleerd door persoonlijke interesse.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36
Firecracker schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 13:26:
[...]

Wat bedoel je juist met die webstandaarden? Waar kan ik daarover informatie vinden?
Met webstandaarden bedoel ik standaarden op het gebied van HTML, CSS ed. Veel info daarover is te vinden op w3c.org, w3schools.com, alistapart.com, etc.
Ik volg al een hele tijd gewoon tutorials, meestal van good-tutorials.com, maar of ik daar nu nog veel speciaal kan uithalen?

Voor alle duidelijkheid: het gaat me in PS dus wel meer om het ontwerpen, minder om fotobewerking.
Je zou kunnen overwegen om een boek met geavanceerde tutorials aan te schaffen, daar haal je al een stuk meer uit dan simpele tutorials op websites. Verder: veel experimenteren...
Wat 3D progs betreft: kan je mij een simpel pakket aanraden (liefst ook niet te duur, want voor die pakketten durven ze nogal veel vragen... :( ).
Blender.org: helemaal gratis (en open source). Echt simpel is het echter niet, maar dat is geen een 3D pakket...
Ik heb al wel eens een beetje van Flash gezien, maar ik zou eens een goeie studiebron moeten vinden. Iemand die misschien al eens een goed boek om Flash te leren heeft gebruikt?
Ik heb zelf Foundation Flash 8 & The Flash 8 Actionscript Bible. Het eerste boek is vooral een inleiding in Flash en bedoeld voor ontwerpers, terwijl het tweede zich volledig richt op programmeren in Flash.

Daarnaast: gotoandlearn.com, een site met duidelijk flash video tutorials...
Voor alle duidelijkheid: ik heb geen studies in deze richting gedaan. Ik heb wel een IT-opleiding gehad, maar grafisch ontwerp e.d. zat daar niet in. Ik heb dit enkel geleerd door persoonlijke interesse.
Iedereen moet ergens beginnen :)...

[ Voor 3% gewijzigd door equationunequal op 20-05-2006 16:27 ]

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Pagina: 1