Toon posts:

Netwerk problematiek

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn netwerk. Is voor mij een beetje te complex geworden.
Ik heb vier computers die verbonden zijn met 1 dataserver. Dit gaat doormiddel van een domein. Dit stuk werkt prima. Alleen heb ik geen internet op die data server (werkt op server 2003). Het internet verloopt namelijk via een internet server. Deze heeft twee netwerkkaarten. 1 voor de inkomende adsl lijn en er gaat er 1 naar een switch die verbonden staat met de data server. Op die internet server heb ik reeds internet (automatisch een ip adres laten toewijzen). Ik heb met een netwerkbrug internet proberen te krijgen op de data server, maar omdat de data server een vast ipadres heeft (moet, omdat hier alle werkplekken op aangesloten zijn), lukt dat niet. Dit lukt wel als ik de dataserver ook instel op automatisch ipadres toewijzen.
Mijn tcp/ip gegevens van de dataserver zijn:
ipadres: 10.10.0.2
subnetmasker: 255.255.225.0
standaard gateway: 10.10.0.1
voorkeurs DNS server: 10.10.0.2

Wie kan mij helpen?
Bij voorbaad dank!!!

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-03 13:03
bij mij is ip van router 192.168.1.1 maar jij kun dat zeker zelf veranderen om dat je eigen server hebt.
Probeer eens op de pc start->uitvoeren->cmd->type: ipconfig

Verwijderd

Topicstarter
op die internet server heb ik al internet. dus ik heb wel contact met de router. ik wil alleen het internet door sluizen van de internet server naar de data server. daar loop ik vast

Verwijderd

Dan stel je toch gewoon op de 'dataserver' als gateway het ipadres van de router in?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dns wijst naar de server zelf ..... dat werkt niet

Iperf

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-04 16:09
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 22:47:
Dan stel je toch gewoon op de 'dataserver' als gateway het ipadres van de router in?
Dat lijkt mij dus ook. Ervanuitgaand dat "internet-server" aan NAT doet kun je zijn IP als gateway opgeven op je dataserver. DNS op je dataserver moet natuurlijk via je internet-server gaan. Zoals je t nu hebt resolved ie DNS requests bij zichzelf. Dat zal niet gaan werken, tenzij ie de request weer bij een andere DNS vandaan haalt.

Wat is het ip van je huidige internet server?

Als je het overzicht kwijt bent kun je t beter opnieuw documenteren of instellen.
Ik heb met een netwerkbrug internet proberen te krijgen op de data server,
dingen "zomaar proberen" op een productieserver lijkt me nogal niet slim.
(moet, omdat hier alle werkplekken op aangesloten zijn),
Ik zou dit gebeuren van je af zetten en dit laten doen door de systeembeheerder. Als t bedrijf straks op zn bek licht omdat jij als medewerker op de server zit te wroeten heb je een probleem.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

En wat is het ip dan van de internet-bak ?
Ik zie het probleem niet. Ik neem aan dat je fileserver/ad ook DNS draait? Zo niet kun je meer problemen verwachten met je clients.

Goede situatie:
Gateway: 10.0.0.1
Dataserver: 10.0.0.2
Dataserver draait dns die query's forward naar de dns server van je provider.
Je clients gebruiken de data-server dan als dns-server.

[ Voor 37% gewijzigd door KillerAce_NL op 18-05-2006 23:16 ]

Pagina: 1