Firewire poort kapot na stekker verkeerd om erin?

Pagina: 1
Acties:
  • 312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneuterveuter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 17:55
Normaal gesproken ben ik niet zo'n prutser :D, maar zojuist wilde ik m'n DV-camera via een Firewire kabel aansluiten op de poort aan de voorkant van m'n PC en toen heb ik blijkbaar de stekker verkeerd om in het contact gestoken. Dit zonder gebruik van veel kracht ofzo, maar blijkbaar ging het zo makkelijk omdat het metaal van het contact niet heel erg stevig is.
En nu krijg ik m'n camera niet meer aan de praat in Windows. Deze werkte voorheen dus prima. Heb ik de poort kapot gemaakt met deze actie?
Ik heb de 1394 poort in Windows en bios disabled en weer enabled met geen resultaat. De aansluiting achter op het moederbord werkt ook niet. Ik heb geen andere 1394-apparaten om mee te testen, dus is er misschien een andere manier om te kijken of de poort nog leeft?

Overzicht relevante specs:
Mobo: MSI RS480M2
Win: XP PRO SP2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik ga er wel vanuit dat hij rip is ;)

zitten alle pennetjes nog op de 'juiste' (dus dezelfde als voor je briljante actie) plek?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneuterveuter
Ja, voor zover ik kan zien wel. Er was ook echt geen kracht voor nodig, de meeste USB aansluitingen gaan stroever, daarom zette ik door :) Die aansluiting achterop doet het dus ook niet meer en toen heb ik goed opgelet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-05 23:00
hoe heb je dit precies voor elkaar gekregen?? Om welke soort Firewire poort gaat het? 4p, 6p of zelfs 9p?? Een 6p stekker verkeerd om gaat ook niet zonder geweld en voor een 4p moet je toch ook al behoorlijk lomp douwen! Een DV camera met 9p heb ik nog niet van gehoord....

Weet je zeker dat het geen ander probleem is? Bijvoorbeeld de firewire verbinding uit in Windows? Ook niet na meerdere keren proberen / kabel in en uit de aansluiting doen?

6p:
Afbeeldingslocatie: http://www.exotec.com.ar/descripciones/arts/ficha6.gif

4p:
Afbeeldingslocatie: http://www.exotec.com.ar/descripciones/arts/ficha4.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ben je hier nou serieus?

Sowieso: heb je hem helemaal erin gedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneuterveuter
Haha, al die verontwaardiging is leuk :) Maar nee ik ben serieus (dom). Het is een 4p op de camera en 6p vooraan op de case. En serieus zonder "veel" kracht. Achterop het mobo is het idd moeilijk om hem verkeerd om te doen, voorop zit dus een blijkbaar goedkoop frontje. Het metaal boog makkelijk weg. En hij zat er helemaal in. Maar misschien is de cameraaansluiting alleen maar kapot gegaan door deze actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik zou even een nieuw snoertje regelen (lenen?).
Daarmee sluit je iig al een en andre uit.

En kijk zelf eens heel goed of alles recht staat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-05 18:17
Je slaat de spijker op de kop. De FireWire chip in je camera is defect. Deze chipjes zijn hier schijnbaar erg gevoelig voor. Dat de chip op je moederbord kapot is, is maar een kleine kans. Er is namelijk gewoon teveel volt op een van de pinnetjes van je camera komen te staan.

Overigens klopt het dat je met goedkope firewirepoorten ze erg simpel verkeerdom aansluit. Het metaal buigt weg alsof het niets is. Ik heb dit zelf ook al eerder gezien (gelukkig hing er toen nog niets aan de kabel).

Edit: Overigens vind ik zowel de gevoeligheid van de FW controllers in (nieuwere) camera's als de mogelijkheid van het verkeerdom aan te sluiten 2 ontwerpfouten in FireWire. De poorten hadden net zoals bij USB en de 4 pins FireWire (en 90% van alle andere connectoren op PC's) zo ontworpen moeten worden dat niet alleen de 'mantel' voor bescherming zorgt van de inplugrichting.

[ Voor 29% gewijzigd door ShadowLord op 19-05-2006 00:38 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneuterveuter
Om het verhaal even compleet te maken: Ik heb nu getest of de camera werkt op een andere computer, maar helaas dus ook niet. Ik vrees dus dat ik inderdaad de camera kaput heb gemaakt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Al die mensen die hier om lachen gaan raar opkijken als het bij hun zelf gebeurt. Bij Firewire-spul van lage kwaliteit gaat dit heel makkelijk.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-05 21:26

The Zep Man

🏴‍☠️

Dus wat kunnen wij hiervan leren, lieve kijkbuistweakertjes? Voortaan gewoon eerst kijken hoe je de FireWire stekker in de poort moet stoppen voordat je hem erin stopt.

Een lullig advies, maar kan zoveel ellende besparen.

@SneuterVeuter
Had je nog garantie op die DV camera?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneuterveuter
The Zep Man schreef op maandag 29 mei 2006 @ 21:44:
@SneuterVeuter
Had je nog garantie op die DV camera?
Nope, camera van 10 jaar oud ofzo, een van de eerste, toen hadden ze volgens mij ook nog niet bedacht dat je dat ding ooit op een PC zou kunnen aansluiten (staat iig niks over in de handleiding). Was een kadootje van schoonpappa die 'm over had. Het is dus ook geen ramp, maar niet erg handig.

Maar ik blijf erbij dat de FWpoort voorop die kast slecht is. Er zit zeg maar geen "mal" voor het omhulsel waar je de stekker in steekt. Denk aan dat houten speelgoed voor kleuters, waarbij je driehoeken, cirkels en vierkanten in het goede gat moet steken, de vorm zorgt ervoor dat het maar op 1 manier kan. Die ontbreekt voorop, maar achterop zit ie wel. En raad eens welke het meest gebruikt wordt! :D
Maar goed, het blijft m'n eigen fout.

[ Voor 3% gewijzigd door Sneuterveuter op 30-05-2006 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:48
Fotootje zou leuk zijn.
Pagina: 1