[Excel] Voorwaardelijke opmaak aan de hand van ANDERE cel

Pagina: 1
Acties:
  • 3.974 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boondock_Saint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11-2023
Is het mogelijk om de opmaak van een cel te bepalen aan de hand van een andere cel? Bij de reguliere voorwaardelijke opmaak wordt de opmaak bepaald aan de hand van de waarde van die cel zelf.

Wat ik graag zou willen is het verbergen van een groep cellen en die zichtbaar maken als een andere cel een bepaalde waarde heeft. Zoiets in pseudo-code:

code:
1
2
if(celA1 > 5.5)
   showColumnB;

Ik heb al gezocht, maar ik kom steeds op die voorwaardelijke opmaak uit of het verbergen van cellen. Verder kan ik wel programmeren, maar weet praktisch niks van VB. Mocht het nou echter alleen met VB kunnen, dan zou ik het denk ik wel zelf uit kunnen vogelen :)

Any pointers?

Blasphemy is a victimless crime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Hier in Excel 2003 kun je bij voorwaardelijke opmaak per voorwaarde kiezen voor 'celwaarde is' of 'formule is'.
Als je die laatste gebruikt kun je verwijzen naar een andere cel.

edit:
Hm, hoe je vanuit voorwaardelijke opmaak cellen kan verbergen of laten zien weet ik even niet

[ Voor 29% gewijzigd door zwippie op 18-05-2006 18:35 ]

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boondock_Saint
zwippie schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:33:
Hier in Excel 2003 kun je bij voorwaardelijke opmaak per voorwaarde kiezen voor 'celwaarde is' of 'formule is'.

edit:
Hm, hoe je vanuit voorwaardelijke opmaak cellen kan verbergen of laten zien weet ik even niet
Stom, die had ik over het hoofd gezien. Hiermee kom ik al een heel eind. :)
Al is het nog niet mogelijk om cellen echt te verbergen, maar ik kan natuurlijk altijd nog een zwarte achtergrond instellen.

Ik heb trouwens ook Excel 2003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boondock_Saint
zwippie schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:33:

edit:
Euhm, ik zeg nou wel heel enthousiast dat ik hier een heel eind mee kom. Maar hoe werkt dat dan precies?

Als ik een formule instel, ="$B$1 > 3", dan kan ik in B1 een 4 invullen, maar dan gebeurt er niks :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat ik over het algemeen doe is : voorwaardelijke opmaak instellen op 1 cel, daarin dan zeggen dat ik een formule wil hebben, formule is van het principe : if ($b1>3;1;0) zodat er altijd 1 of nul uitkomt. en dan copieren en plakken speciaal ( alleen opmaak aanvinken ) op de rest van de kolom.

Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:34
In aanvulling op Gomez12: Let erop dat excel de neiging heeft pseudo willekeurig aanhalingstekens te plaatsen nadat je je formule hebt ingevoerd. Die belemmeren het goed functioneren van je formule vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je houdt wel het probleem dat echt verbergen met voorwaardelijke opmaak niet mogelijk is, terwijl een paar regels VBA in het worksheet_change() event het wel af kunnen handelen:

Visual Basic:
1
2
3
4
5
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target = Range("A1") Then
        Range("C:C").EntireColumn.Hidden = Range("A1") < 5
    End If
End Sub

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:34
@Niesje:
Mooi, (ik kende = Range("A1") < 5 trucje nog niet) maar VBA heeft ook wel nadelen. Met als meest relevante medegebruikers die in volstrekte paniek raken van schermpjes met de vraag of "macro's" wel OK zijn. En als tweede systeembeheerders die te moe werden van die vraag en dus macro maar helemaal afgeschakeld hebben.
Pagina: 1