Toon posts:

BenQ DW1655 vs Plextor PX-755

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag, in mijn zoektocht naar een DL DVD brander heb ik mijn keuze beperkt tot de genoemde modellen maar ondanks het lezen van veel reviews kan ik maar geen keuze maken. De specificaties zijn nagenoeg gelijk en de reviews zijn over beide modellen enthousiast. Wat ik vooral belangrijk vind is een goede foutcorrectie, compatibiliteit met verschillende media, schrijfkwaliteit, het kunnen rippen van beveiligde audio cd's, en een stille drive. Lightscribe boeit mij weinig en ik hoef ook niet de nieuwste safedisc beveiliging te omzeilen.

Dankzij goede ervaringen ten opzichte van Lite-On neig ik weer naar een plextor. Maar als ik in de pricewatch kijk is de plextor bijna 3x zo duur (87 vs 35 euro). Verder krijgt de BenQ van cdrinfo.com een hogere score voor het lezen van media. Daarentegen is een plextor uit eigen ervaring fluisterstil terwijl ik erg uiteenlopende dingen over BenQ lees. Is plextor nu echt dat prijsverschil waard of zijn ze gewoon (te) duur? Kleine kans dat iemand beide modellen bezit maar heeft iemand enig idee?

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb wel een BenQ 1655 maar geen Plextor 755.
Deze BenQ bevalt me goed als brander, maar hij is niet fluisterstil. Ook scant hij minder goed dan mijn oudere BenQ 1620.
Wat Plextor betreft heb ik wisselende ervaringen; cd-branders waren meestal goed, maar dvd-branders vaak niet. Je kunt ervaringen met een oudere Plextor niet toepassen op nieuwere modellen, want Plextor bouwt zelf geen dvd-branders maar koopt ze in (en past ze aan) bij wisselende fabrieken. Een vorig model was een aangepaste BenQ. Wel krijg (kreeg?) je voor het extra bedrag een betere garantie: omruilen zonder vragen en zonder verzendkosten. Of dat nog geldt weet ik niet. Ik koop om de paar maanden een andere brander dus aan die garantie heb ik weinig,
Overigens geldt voor alle merken dat je ervaringen niet kunt vertalen naar nieuwe modellen. Beter op cdfreaks.com e.d. sites kijken wat anderen erover melden.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie, ik ben toch maar voor een plextor gegaan ivm de compatibiliteitsproblemen van BenQ met verbatim DVD+R DL en het stillere loopwerk. Die 50 euro verschil zijn wel te overzien :)

Overigens zijn enkele modellen van plextor inderdaad op chipsets van andere fabrikanten gebaseerd maar de nieuwste modellen zijn weer door plextor zelf ontwikkeld. Gelukkig maar want functies zoals silent mode werden niet door die bewuste modellen ondersteund ;(

• drfruit
  • Niet online
Gefeliciteerd met je Plextor. Ik hoop dat je meldt hoe hij bevalt als je wat ervaring hebt.

Overigens zijn de compatibiliteitsproblemen van de BenQ 1655 met +DL mij niet bekend. Je moet wel de goede media gebruiken, maar dat geldt ook voor de Plextor. Als je MKM 003 neemt gaat het mis met beide branders, en aan andere merken dan Verbatim begin ik helemaal niet meer. De enige die goed bevallen zijn de 2.4x Verbatim +R DL (MKM 001). Die brand ik met de BenQ 1655 op 6x (met gepatchte firmware) en ik krijg steevast een kwaliteitsscore van 95 in CD DVD Speed. Dat is bijzonder goed voor DL media, zeker op die snelheid.

[ Voor 22% gewijzigd door drfruit op 20-05-2006 14:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Begin volgende week verwacht ik 'm in handen te hebben. Als ik er een paar dagen mee heb gespeeld zal ik wel een stukje schrijven.

Die review waar ik iets over compatibiliteitsproblemen had gelezen kan ik niet meer vinden. Misschien vergis ik me, ik kom nu alleen nog maar goede resultaten tegen. Overigens heb ik ook 2.4x Verbatim +R DL (MKM 001). Ik zal eens kijken of ik CD DVD Speed in handen kan krijgen zodat we resultaten kunnen vergelijken :)

• drfruit
  • Niet online
Pagina: 1