folder.jpg in gnome

Pagina: 1
Acties:

• Stefos
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09-2025
Ik draai op mijn laptop ubuntu 6.06 met gnome 2.14, en ik vroeg me af of het net als in windows mogelijk was om een preview van een folder te krijgen in nautilus. Dus als ik een jpg genaamd folder.jpg in de map zet dat dat als preview icoon voor de folder gebruikt wordt.

Is hier misschien een plugin/extensie/mod voor?

Verwijderd

voor zover ik weet doet ie dat automagisch, Draai zelf ubuntu 5.10 met standaard gnome en heb zowiezo een preview met filmpjes, mischien dat het ligt aan mijn thema, zal even kijken als ik thuis ben.

• Stefos
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09-2025
een preview van foto's in een folder als je in icon view kijkt? hmm, als dat zo is moet ik tohc echt beter kijken, maar kan het nergens vinden!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:51:
voor zover ik weet doet ie dat automagisch, Draai zelf ubuntu 5.10 met standaard gnome en heb zowiezo een preview met filmpjes, mischien dat het ligt aan mijn thema, zal even kijken als ik thuis ben.
Neej, wat jij bedoelt is een preview van de video of afbeelding terwijl je al in de directory zit. De TS wil graag een preview krijgen van de inhoud van een directory op het moment dat hij naar het betreffende directory-icoon kijkt. Jij zit dus in de map zelf en de TS zit een stapje hoger.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:05
Bij mijn weten bestaat zoiets eigenlijk niet....? (ook niet in KDE wat dat betreft)

Dat heeft ook een reden; als je bij het renderen van de inhoud van een directory ook al subdirectories moet gaan openen, kan dit allerlei (nare) effecten hebben op de performance. Ik gok dat in het geval van (Windows) Explorer gewoon wat hacks/heuristics zijn ingebouwd waardoor dit alleen gebeurt als het een lokale harddisk is (bv.). Maar stel even wat er gebeurt als: de directory feitelijk een CD-ROM, trage netwerkmount, USB-stick, diskette, etc. is. In Linux kun je 't allemaal gewoon mounten als een directory en niemand die 't verschil ziet (filesystem abstractie). (btw. ik zwijg dan nog maar helemaal van symlinks en hardlinks).

Ondanks dat je conceptueel geen verschil kunt zien, wil je toch niet in alle gevallen die links volgen! Zou je toch zoiets willen maken, dan moet je (als programmeur) de 'verkenner' (nautilus, konqueror) door die filesystem abstractie heen laten kijken en gebaseerd op sensible 'gokwerk' (bv. dit is NFS dus laat maar zitten, dit is USB dus zal wel gaan, de CD-ROM hiervoor laten opspinnen hoeft dan waarschijnlijk weer net even niet..etc.) de keus maken in welke gevallen je de link wel/niet gaat volgen.

Ik denk dat het daarom nog niet is gebeurd; veel unix-programmeurs gaan liever voor het 'cleane' ontwerp dan het doorbreken van abstracties vanwege een, laten we wel wezen, nou ook weer niet zo geweldig boeiende toevoeging.

Want dat is de grap: als je eenmaal begint met uitzonderingen en het doorbreken van abstracties, dan vergeet je altijd iets, moet je alles weer dupliceren wat die abstractie nou juist voor je oploste, etc.

Had je bijvoorbeeld al aan deze gedacht: neem een laptop...spin even de harddisk en CD-ROM op, doe nog wat netwerk-access en access een USB-stick...en daar ging weer 5 minuten accutijd voor niks. Dus voeg maar ffkes toe, een check of we op accu lopen of op netspanning. De eerstvolgende na mij kan vast nog wel een compleet ander issue bedenken wat hierop ook van invloed gaat zijn (bv. automounting, weet ik veel, noemt u maarrrrr..).

Misschien niet het antwoord wat je zocht; wel een verklaring waarom het misschien niet zo eenvoudig is te maken als je misschien zou denken (en misschien zelfs niet eens wenselijk, afhankelijk van hoe je er tegenaan kijkt). :)

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Op zich klinkt je verhaal wel erg logisch inderdaad :) . Echter, als je nu in Nautilus gaat kijken, worden er ook previews gemaakt van bepaalde bestanden. In je preferences kan je globaal aangeven van welke bestanden wel en van welke je geen previews wil. De gemaakte previews worden gecachet, waardoor ze een volgende keer vrijwel instantly tevoorschijn komen. Ik gok dat het niet vreselijk veel performance kost als er vanuit die gecachete previews een preview van de inhoud van een directory wordt samengesteld in plaats van het huidige directory-icoon. Temeer daar je zo'n preview ook weer kan cachen.

Verwijderd

Zoals Harm zegt is er al een perfect werkend mechanisme om previews te generen en de opties zijn heel duidelijk:

Afbeeldingslocatie: http://www.few.vu.nl/~mwagena/images/preview_thumb.png

Ik zie niet in waarom dat vanuit het doorbreken van abstracties een negatief punt is? Je kunt heel duidelijk zeggen waar je wel en niet previews van wilt hebben, als jij het risico wilt nemen om over je LAN previews te bekijken en daardoor wat performance in te leveren is het toch geen probleem? De standaardinstelling is local files only en iedere machine kan daar volgens mij prima mee overweg. Vanuit ontwerp standpunt is het toch gewoon een extra stapje door een poging te doen (indien toegestaan, lokaal wel, samba/ssh/etc niet bijv) de inhoud van een file te renderen. Een file manager die iets "meer" doet met je files is toch niet perse een ontwerpfout? Het kost nou eenmaal wat processorkracht maar dit hebben veel gebruikers ervoor over.

Zoals je in het screenshot ziet is er bij de huidige functionaliteit al een item voor: "Folders - Count number of items". Dit zou een dergelijke functionaliteit (kijken of een folder lokaal is of niet) ook al toe moeten passen toch? Daarom lijkt het mij ook geen probleem om folder previews weer te geven. De enige informatie die je nodig hebt om het "veilig" te kunnen doen is of het een lokale of een niet lokale folder is. Naar mijn idee zou dit nagenoeg geen performance winst kosten ten opzichte van het alleen previewen van files (zonder folder preview).

Een flinterdun extra (abstractie)laagje bovenop Nautilis voor folder preview zouden veel mensen kunnen waarderen (waaronder ikzelf ;)).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 23:25 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Stefos schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:46:
Ik draai op mijn laptop ubuntu 6.06 met gnome 2.14, en ik vroeg me af of het net als in windows mogelijk was om een preview van een folder te krijgen in nautilus. Dus als ik een jpg genaamd folder.jpg in de map zet dat dat als preview icoon voor de folder gebruikt wordt.

Is hier misschien een plugin/extensie/mod voor?
Ik gebruik geen Windows dus weet niet precies wat je bedoelt...
Maar je kan via "properties" binnen Nautilus toch gewoon per folder-icon kiezen voor "custom icon"? Dan kan je elke folder een apart icoontje geven, bijvoorbeeld "folder.jpg" dus... Of bedoel je iets anders?

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wat volgens mij ook zal meespelen, is het feit dat Nautilus voor elke omgeving dezelfde lay-out hanteert. Heb je een icon-view, heb je dat in elke folder. Wil je jpg's thumbnailen, is dat bij elke folder.
Wat Windows doet, is voor de 400 laatste folders (default instelling) de weergave onthouden. Als je dan ook nog de inhoud van die mappen die je wil thumbnailen gaat cachen.....
Ik denk dat Wilke toch een goed punt heeft aangesneden en dat er meer problemen opduiken dan dat je er functionalteit in terug krijgt :)
Mithras86 schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 23:26:
Wat volgens mij ook zal meespelen, is het feit dat Nautilus voor elke omgeving dezelfde lay-out hanteert. Heb je een icon-view, heb je dat in elke folder. Wil je jpg's thumbnailen, is dat bij elke folder.
Wat Windows doet, is voor de 400 laatste folders (default instelling) de weergave onthouden. Als je dan ook nog de inhoud van die mappen die je wil thumbnailen gaat cachen.....
Ik denk dat Wilke toch een goed punt heeft aangesneden en dat er meer problemen opduiken dan dat je er functionalteit in terug krijgt :)
Het gaat erom dat als je in Windows een folder hebt met allemaal plaatjes, je deze folder kan markeren dat het plaatjes bevat. Wat Windows vervolgens doet, is het folder icoontje vervangen door 4 kleine thumbnails van de eerste 4 foto's uit die folder. Dit kan ook met film-fragmenten. Zo kan je al een level hoger zien wat er in je folder zit.

Zoals je hier kan zien, van Google geplukt:
Afbeeldingslocatie: http://www.gowestafrica.org/techblog/uploaded_images/changeafolderasicon-754710.jpg

offtopic:
En ik vind dat eigenlijk alleen maar irritant. Aangezien je soms een folder in detail wil zien, krijg je vervolgens altijd de details te zien, en dat wil ik helemaal niet :(

[ Voor 59% gewijzigd door mithras op 18-05-2006 23:30 ]

• brehloi
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 15:48
Even een voorbeeldje dan maar. Het gaat om een bestand genaamd "folder.jpg" zoals je deze in windows kan gebruiken. Hiermee kan je een map voorzien van een plaatje. Ook in bijvoorbeeld XMBC voor de Xbox werkt dit. Kost wel wat werk maar als je het bijhoud geen probleem. Het resultaat is wel ideaal in ieder geval. Ook ik heb me wel verbaasd dat dit niet werkte in gnome (ubuntu).
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/vanvelden/bart/map_voorbeeld_small.jpg
En dus je hoeft dus niet zoals bij de post hierboven iets te doen om het werkend te krijgen. Als in volautomagisch.

Wellicht eens hier een kijkje nemen, het zou onder zowel gnome als kde ook werken:
http://louhi.kempele.fi/~skyostil/projects/albumart/

[ Voor 23% gewijzigd door brehloi op 19-05-2006 00:02 ]

• Wilke
Harm schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 19:10:
Op zich klinkt je verhaal wel erg logisch inderdaad :) . Echter, als je nu in Nautilus gaat kijken, worden er ook previews gemaakt van bepaalde bestanden. In je preferences kan je globaal aangeven van welke bestanden wel en van welke je geen previews wil. De gemaakte previews worden gecachet, waardoor ze een volgende keer vrijwel instantly tevoorschijn komen.
Jawel, maar die bestanden staan altijd in de huidige directory! (en ja dat maakt uit).

Ik weet zeker dat Explorer wel de nodige hacks en kleine workarounds bevat om te zorgen dat deze feature niet te veel problemen veroorzaakt. Ik weet ook dat het in sommige gevallen nog steeds niet helemaal lekker gaat. Bijvoorbeeld, als ik met Daemon tools een image heb gemount over een netwerkdrive, de netwerkdrive is vervolgens weggevallen, daemon tools simuleert dan dat de drive niet werkt, maar explorer hangt wel 30 seconden voordat ik "My computer" kan bezichtigen. Dit omdat 'My computer' probeert te laten zien wat de naam is van het gemounte volume (dus, bestanden of metadata opent in de subdirectory). Dat is dus precies het soort effect wat ik bedoel. Explorer bevat ongetwijfeld hacks om te zorgen dat dit met CD-ROM's, USB sticks en CIFS-mounts allemaal prima gaat (hoewel...met slecht leesbare CD-ROM's..). Maar Daemon Tools, tja, daar reken je dan weer net niet mee als Microsoft-programmeur (can't blame 'em).

Het doorbreken van zo'n filesystem abstractie is dus "slecht" in die zin, dat het voor de programmeur (op lange termijn) een hel wordt om de hele zooi werkend te houden. Bovendien zit je allerlei functionaliteit te dupliceren die elders ook al gemaakt is. Waarom denk je dat in de eerste plaats die filesystem abstractie is bedacht: natuurlijk zodat je niet in elke applicatie hoeft te klooien met de ondersteuning van allerlei soorten media! Dus natuurlijk is het (als programmeur!) slecht als je die abstractie vervolgens weer moet gaan verbreken.

Voor de gebruiker is het "goed" in die zin, dat je een handige feature krijgt. Maar soms ook "slecht", namelijk op het moment dat het problemen veroorzaakt (Bv: ik wil via "My computer" naar "C:" browsen maar moet eerst 10 seconden wachten omdat er een slecht leesbare CD in drive D: zit. Like, WTF!? Ik vroeg helemaal niet om iets met drive D te doen!") of bv. de levensduur van m'n laptop-accu onnodig verkort (zie boven).

• Wilke
Ik zeg dus overigens niet dat het niet kan (Explorer maakt het tegendeel nogal duidelijk ;) ), maar wel dat als je het goed wilt doen, je (als programmeur) behoorlijk moet gaan prutsen om de voor de hand liggende problemen te omzeilen, wat op de lange termijn de source code van de "verkenner" (nautilus, konqueror) slechter onderhoudbaar zal maken. En alsnog zul je niet alle problemen kunnen omzeilen.

Maar goed, topicstarter was geloof ik gewoon op zoek naar een plugin of iets om dit mee te bereiken, of die er zijn dat weet ik niet :P

Hmm btw, in Konqueror schijnt het, iig met de hand, wel te kunnen:

http://www.kde-forum.org/...nqueror-folder-icons.html

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 15:31

killercow

eth0

hmm, hoe moeilijk is het om een shell scriptje dit te laten doen?

Aangezien je in nautilus toch al een image als folder icon kunt gebruiken, kun je een of ander shell script dit gerust af en toe even laten scannen, en indien folder.* aanwezig is, deze als icon voor de huidige map zetten. (of verwijderen indien niet aanwezig)

hmm, je icon wordt iig opgeslagen in:
~/.naulius/metadata/$protocol.$path

En die filebevat dan wat XML, inclusief een argument Custom_icon.
Helaas blijkt deze file niet contant gelezen te worden, en zal nautilus de gegevens dus wel ergens in mem hebben.

Als je de icon weg gooit gaat nautlius automatisch weer terug naar de default icon.
Dus volgens mij moet je eigenlijk gewoon als default folder.jpg als custom icon kunnen zetten. (waarna er vanzelf een normale icon getood wordt, als dat ding er niet is)

nu alleen nog kijken of de metadata files ook wildcards kunnen bevatten.

[ Voor 48% gewijzigd door killercow op 19-05-2006 10:56 ]

openkat.nl al gezien?

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 09:22
Iemand heeft al een bugreport geopend: http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=325372. Ik zou zeggen, maak ook een account (als je die nog niet hebt) en voeg je commentaar toe. Hopelijk is het over een half jaar geimplementeerd! :)

Onvoorstelbaar!

Pagina: 1