Bij mijn weten bestaat zoiets eigenlijk niet....? (ook niet in KDE wat dat betreft)
Dat heeft ook een reden; als je bij het renderen van de inhoud van een directory ook al subdirectories moet gaan openen, kan dit allerlei (nare) effecten hebben op de performance. Ik gok dat in het geval van (Windows) Explorer gewoon wat hacks/heuristics zijn ingebouwd waardoor dit alleen gebeurt als het een lokale harddisk is (bv.). Maar stel even wat er gebeurt als: de directory feitelijk een CD-ROM, trage netwerkmount, USB-stick, diskette, etc. is. In Linux kun je 't allemaal gewoon mounten als een directory en niemand die 't verschil ziet (filesystem abstractie). (btw. ik zwijg dan nog maar helemaal van symlinks en hardlinks).
Ondanks dat je conceptueel geen verschil kunt zien, wil je toch niet in alle gevallen die links volgen! Zou je toch zoiets willen maken, dan moet je (als programmeur) de 'verkenner' (nautilus, konqueror) door die filesystem abstractie heen laten kijken en gebaseerd op sensible 'gokwerk' (bv. dit is NFS dus laat maar zitten, dit is USB dus zal wel gaan, de CD-ROM hiervoor laten opspinnen hoeft dan waarschijnlijk weer net even niet..etc.) de keus maken in welke gevallen je de link wel/niet gaat volgen.
Ik denk dat het daarom nog niet is gebeurd; veel unix-programmeurs gaan liever voor het 'cleane' ontwerp dan het doorbreken van abstracties vanwege een, laten we wel wezen, nou ook weer niet
zo geweldig boeiende toevoeging.
Want dat is de grap: als je eenmaal begint met uitzonderingen en het doorbreken van abstracties, dan vergeet je altijd iets, moet je alles weer dupliceren wat die abstractie nou juist voor je oploste, etc.
Had je bijvoorbeeld al aan deze gedacht: neem een laptop...spin even de harddisk en CD-ROM op, doe nog wat netwerk-access en access een USB-stick...en daar ging weer 5 minuten accutijd voor niks. Dus voeg maar ffkes toe, een check of we op accu lopen of op netspanning. De eerstvolgende na mij kan vast nog wel een compleet ander issue bedenken wat hierop ook van invloed gaat zijn (bv. automounting, weet ik veel, noemt u maarrrrr..).
Misschien niet het antwoord wat je zocht; wel een verklaring waarom het misschien niet zo eenvoudig is te maken als je misschien zou denken (en misschien zelfs niet eens wenselijk, afhankelijk van hoe je er tegenaan kijkt).