Ik zit een beetje in de knoei met de layout voor mijn startpagina.. Hij wordt bijna helemaal correct weergegeven in FF en IE, maar beide browsers hebben een ander probleem. Ik heb al allerlei sites en tutorials van w3schools enzo bekeken, maar zonder resultaat.
Wat is het probleem?
FF:
Een border die zou moeten doorlopen tot onder en ook langs de hele onderkant wordt niet weergegeven, in IE wel gewoon.
IE:
Er zit een stuk ruimte tussen twee kolommen die ik niet weg krijg. Ik geloof niet dat het aan het boxmodel ligt, want welke waarde ik ook als margin neem, die ruimte blijft er.. Rare is wel dat als ik de margin verhoog, het wel naar rechts verschuift, maar naar links gaat dus niet. (wat juist is wat is wil, zodat het naadloos aansluit).
En dan wilde ik ook graag dat de hoogte als percentage wordt genomen, dus dat het mee veranderd als je het browservenster aanpast in grootte. Hoe dat moest vond ik gelukkig wel hier, maar ook hier zit weer een verschil tussen FF en IE, blijkbaar berekent een van de twee de hoogte anders, waardoor er in IE veel sneller een scrollbar verschijnt. En in FF krijg je onderin een steeds groter stuk lege ruimte..
Ik heb even een testpaginaatje gemaakt waarop het allemaal wat duidelijker is te zien, zonder alle meuk van de echte site
Hier nog even de bijhorende code:
Het zal vast iets simpels zijn waardoor het niet helemaal 100% werkt bij mij, maar ik kom er niet meer uit.
Wat is het probleem?
FF:
Een border die zou moeten doorlopen tot onder en ook langs de hele onderkant wordt niet weergegeven, in IE wel gewoon.
IE:
Er zit een stuk ruimte tussen twee kolommen die ik niet weg krijg. Ik geloof niet dat het aan het boxmodel ligt, want welke waarde ik ook als margin neem, die ruimte blijft er.. Rare is wel dat als ik de margin verhoog, het wel naar rechts verschuift, maar naar links gaat dus niet. (wat juist is wat is wil, zodat het naadloos aansluit).
En dan wilde ik ook graag dat de hoogte als percentage wordt genomen, dus dat het mee veranderd als je het browservenster aanpast in grootte. Hoe dat moest vond ik gelukkig wel hier, maar ook hier zit weer een verschil tussen FF en IE, blijkbaar berekent een van de twee de hoogte anders, waardoor er in IE veel sneller een scrollbar verschijnt. En in FF krijg je onderin een steeds groter stuk lege ruimte..
Ik heb even een testpaginaatje gemaakt waarop het allemaal wat duidelijker is te zien, zonder alle meuk van de echte site
Hier nog even de bijhorende code:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> <html> <head> <link rel="stylesheet" href="styletest.css" type="text/css"> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> <title>Untitled Document</title> </head> <body> <div id="bovenGroen"> </div> <div id="omtrek"> <div id="linksBlauw"> </div> <div id="middenRood"> </div> <div id="onderGeel"> </div> </div> </body> </html> |
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| html, body{ height: 90%; margin:10px 10px 10px 10px; } #bovenGroen{ background-color:#00FF00; position:relative; height:50px; border:solid 1px; border-right:solid 2px; } #omtrek { position:relative; margin-top:8px; height:90%; border-style:solid; border-width:1px 2px 2px 1px; } #linksBlauw{ background-color:#0000FF; position:relative; width:150px; height:100%; float:left; border-right:1px solid; } #middenRood{ position:relative; background-color:#FF0000; margin-left:151px; height:100%; } #onderGeel{ background-color:#FFFF00; position:relative; height:60px; border-top: solid 1px; } |
Het zal vast iets simpels zijn waardoor het niet helemaal 100% werkt bij mij, maar ik kom er niet meer uit.
Kater? Eerst water, de rest komt later