Toon posts:

Ethernet over lichtnet - Verstatel compleet

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben sinds gister aangesloten bij Verstatel (20mbit Internet, Digitale TV, Telefonie)
Nu zit ik met een probleem met de verbinding tussen de ADSL modem router en mijn Digitale TV decoder.
In mijn situatie is het niet mogelijk om een UTP kabel te trekken. Nu was ik opzoek naar een oplossing om dit "draadloos" te doen.

Nu kwam ik de volgende oplossing tegen: Power over Ethernet.

Heb het een en ander gelezen op internet. En als ik het goed begrijp is het plug and play. Er is dus geen software nodig op de devices.

Zou dit ook werken icm Draytec router en Samsung digitale TV decoder?

de situatie is dan als volgt:

ADSL MODEM ROUTER -----> ETHERNET POWER ADAPTER---------> stroomnet------------> ETHERNET POWER ADAPTER ----------> SAMSUNG DIGITALE TV DECODER.

Nu kan ik vrij goedkoop aan deze apparaatjes van Sweex komen. Deze hebben een maximale doorvoersnelheid van 14Mbit. Mijn TV-Decoder heeft 4mbit nodig voor de stream. Deze word gereserveerd door mijn ADSL modem-Router d.m.v. QoS.

Heeft iemand hiermee ervaring>?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-04 10:01

Equator

Crew Council

#whisky #barista

PoE is heel wat anders dan dat jij nu schetst.. Dit is meer EoP :)

PoE is een techniek waarmee je losse devices niet meer hoeft te voorzien van een aparte voeding (denk aan Cisco IP telefoon apparaten) omdat de power geleverd wordt over het ethernet netwerk.

Wat jij hier laat zien is iets anders: Dit zou het ethernet moeten superpoleren over het stroomnet. Kan, daar dit vroeger ook wel werd gedaan met babyphones.. Maar dat was een gewoon radiosignaal

Maar wat is vrij goedkoop.. Als ze een tientje kosten kan je weinig buil vallen als later blijkt dat het niet lukt.. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Equator op 18-05-2006 13:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt power over ethernet is idd wat anders lees ik nu :)
Sory |:( |:(

Ik kan ze krijgen voor 25euro per adapater (verkoop prijs is normaal 49,-)
Het gaat om dit apparaat:

http://www.sweex.nl/product.asp?pid=481

Met babyphone ging het idd dmv een radio signaal. Dit is wat anders. Deze heeft echt verbinding over het stroomnet.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:51
Je moet goed opletten hoe het met je stroomgroepen zit. Sommige verbindingen zijn onmogelijk omdat die op een andere fase zitten o.i.d. voor zover ik het verhaal begrepen heb. Aan de andere kant: zet ze als het niet werkt op marktplaats voor 30 euro en je verkoopt ze toch wel...

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 13:32:
Je moet goed opletten hoe het met je stroomgroepen zit. Sommige verbindingen zijn onmogelijk omdat die op een andere fase zitten o.i.d. voor zover ik het verhaal begrepen heb. Aan de andere kant: zet ze als het niet werkt op marktplaats voor 30 euro en je verkoopt ze toch wel...
Dat zou betekenen dat je alleen een link kan leggen tussen 2 devices als ze op dezelfde GROEP zitten. Dat lijkt me toch onwaarschijnlijk.

• royco_100
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-04 11:38

royco_100

Enthousiaste Tweaker

Ik heb zelf ook zo'n setje, het moet wel binnen de zelfde groep fase blijven, anders gaat het niet werken. Stabiel is het zeker, ik merk het verschil niet tussen dit en een gewone netwerk kabel.

Reactie op hieronder: Of ik heb een hele rare set, maar bij mij moet toch echt binnen dezelfde groep blijven, speciaal nog een stukje verlengkabel gebruikt omdat de ene kant van mn kamer op een andere groep zit dan de andere, en hij dus in het begin niet werkte :? Ik heb trouwens adapters van MSI.
Wij hebben idd een aantal krachtstroom aansluitingen, dus het zal wel iets met die fases te maken hebben

[ Voor 63% gewijzigd door royco_100 op 18-05-2006 14:37 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Ik gebruik op dit moment zelf de Devolo stekkers en die werken enorm goed.

Ze hoeven niet op dezelfde groep te zitten, maar de "electriciteits meter" stopt het signaal wel. Je kunt dus gewoon door het hele huis werken.

Let wel op dat de "oude" versies érg slecht waren. De 11Mbit Devolos haalden over het algemeen niet meer dan 1Mbit. De 85Mbit devolo trekt zo'n 60Mbit zonder problemen. Ga er van uit dat de Sweex het over het algemeen slechter doen. Degene die je dus linkt zal waarschijnlijk nooit boven de 1Mbit uit gaan komen. Persoonlijk zou ik die dus sterk afraden.

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 13:37:
Ik gebruik op dit moment zelf de Devolo stekkers en die werken enorm goed.

Ze hoeven niet op dezelfde groep te zitten, maar de "electriciteits meter" stopt het signaal wel. Je kunt dus gewoon door het hele huis werken.

Let wel op dat de "oude" versies érg slecht waren. De 11Mbit Devolos haalden over het algemeen niet meer dan 1Mbit. De 85Mbit devolo trekt zo'n 60Mbit zonder problemen. Ga er van uit dat de Sweex het over het algemeen slechter doen. Degene die je dus linkt zal waarschijnlijk nooit boven de 1Mbit uit gaan komen. Persoonlijk zou ik die dus sterk afraden.
Dat je niet in dezelfde groep moet blijven is dat alleen bij die Devolo's of is dat bij alle andere power connectors?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:41
Bij Telenet (Belgische kabel-isp) worden deze dingen ook geleverd. Ik weet wel niet welk merk.
Aangezien ze ook gewoon digitale tv en 20mbit internet leveren, zal het allemaal wel goed lopen, denk ik.
Maar je zal idd wel kwaliteits-stekkers moeten gebruiken (maw, best geen Sweex ;) )

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 13:40:
[...]

Dat je niet in dezelfde groep moet blijven is dat alleen bij die Devolo's of is dat bij alle andere power connectors?
Je kan er vanuit gaan dat dit werkt op alle groepen in je huis welke op dezelfde fase zitten.
Een gewoon woonhuis heeft maar 1 fase (tenzij je electrisch kookt, of een freesmachine in je schuur hebt staan)

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik zou kwa snelheid toch wel genoeg moeten hebben aan die Sweex 14mbit.

De afstand wat overbrugt moet worden is ongeveer 7meter. En ik moet minimaal 4mbit overhouden.

Verwijderd

Toevallig is een collega, as we speak, die dingen (Sweex 14 Mbit) aan het testen hier. Is bedoeld voor een thuiswerkplek van een andere collega waarheen we niet eenvoudig UTP kunnen trekken. Tot nu toe klinkt het allemaal erg positief...... en de afstand gaat met 7 meter geen probleem opleveren. Hij is nu 3 verdiepingen naar boven om te testen, laat het zo wel even weten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:22:
Toevallig is een collega, as we speak, die dingen (Sweex 14 Mbit) aan het testen hier. Is bedoeld voor een thuiswerkplek van een andere collega waarheen we niet eenvoudig UTP kunnen trekken. Tot nu toe klinkt het allemaal erg positief...... en de afstand gaat met 7 meter geen probleem opleveren. Hij is nu 3 verdiepingen naar boven om te testen, laat het zo wel even weten.
Oke, Super!!!! Tnx alvast!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:24:
[...]

Oke, Super!!!! Tnx alvast!
Testen is klaar. Zolang je op dezelfde "fase" blijft, werken die dingen prima. Ook als je op verschillende "groepen" zit gaat het nog steeds prima, zolang die groepen dus allemaal maar op dezelfde fase zitten. (Hou er alleen rekening mee, dat het signaal in dit geval via de meterkast moet. De af te leggen afstand wordt dan dus wel wat groter en dat levert wel wat snelheidsverlies. Maar het moet wel erg gek worden wil je uiteindelijk nog minder dan 4 Mbit overhouden.) Dus zolang je thuis geen krachtstroom-aansluiting hebt, kun je die dingen best gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:32:
[...]

Testen is klaar. Zolang je op dezelfde "fase" blijft, werken die dingen prima. Ook als je op verschillende "groepen" zit gaat het nog steeds prima, zolang die groepen dus allemaal maar op dezelfde fase zitten. (Hou er alleen rekening mee, dat het signaal in dit geval via de meterkast moet. De af te leggen afstand wordt dan dus wel wat groter en dat levert wel wat snelheidsverlies. Maar het moet wel erg gek worden wil je uiteindelijk nog minder dan 4 Mbit overhouden.) Dus zolang je thuis geen krachtstroom-aansluiting hebt, kun je die dingen best gebruiken.
Oke, ik ga ze vanmiddag ophalen en gelijk even testen.

Maar het is dus niet perse nodig om software te installeren op de apparaten. Het is dus eigenlijk aansluiten en werken??

Want aan de ene kant zit mijn ADSL modem router. En aan de andere kant mijn TV decoder.

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-04 17:12
Ik heb het zelf ook draaien hier, en ik ben er best tevreden over: Aan de ene kant zit het in een switch, aan de andere kant ook. Aansluiten op een ADSL router en de TV decoder zou gewoon moeten werken.

De snelheid is vooral erg afhankelijk of het direct in een stopcontact wordt gedaan, of dat de apparaten in een stekkerdoos worden gestopt: dat laatste is een regelrechte afrader.

Maar de 4Mbit haal ik niet (maar het zijn wel erg oude (>2 jaar) oude dingen van Devolo...

Verwijderd

Topicstarter
Poltergeist schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:59:
Ik heb het zelf ook draaien hier, en ik ben er best tevreden over: Aan de ene kant zit het in een switch, aan de andere kant ook. Aansluiten op een ADSL router en de TV decoder zou gewoon moeten werken.

De snelheid is vooral erg afhankelijk of het direct in een stopcontact wordt gedaan, of dat de apparaten in een stekkerdoos worden gestopt: dat laatste is een regelrechte afrader.

Maar de 4Mbit haal ik niet (maar het zijn wel erg oude (>2 jaar) oude dingen van Devolo...
Wat voor een afstand is het van device1 ---> meterkast --> device 2

• Poltergeist
Van boven naar beneden is het ongeveer 4 meter, van meterkast naar andere switch ongeveer 3 meter (via verschillende groepen).

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Title change in order ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Equator op 18-05-2006 15:47 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

die dingen heten "powerline ethernet". je was zo dichtbij met de orignele naam.

Werkt gewoon als de groepen in dezelfde fase zitten. Ontstoorders kunnen de performance verslechteren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:36:
[...]

Oke, ik ga ze vanmiddag ophalen en gelijk even testen.

Maar het is dus niet perse nodig om software te installeren op de apparaten. Het is dus eigenlijk aansluiten en werken??

Want aan de ene kant zit mijn ADSL modem router. En aan de andere kant mijn TV decoder.
Je hoeft niks te installeren. Mijn collega heeft vandaag de CD helemaal niet gebruikt, gewoon plug & play. (Het ene apparaatje aan een router aangesloten en het andere apparaatje aan een laptop en internetten maar.)

• Poltergeist
Installatie is inderdaad niet nodig (behalve, uiteraard, de USB versies). De software op CD kan zorgen voor een stukje encryptie, maar omdat het signaal toch niet naar een andere fase gaat, kunnen je buren toch niet meekijken.

Overigens was het bij die Develo's zo dat de adapter niet fysiek op de PC hoefde te worden aangesloten. De software scande gewoon het netwerk en vond beide adapters.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gisteren gestest met ee Sweex 14mbit adapter, Maar ik hield niet genoeg bandbreedte over voor mijn Versatel decoder. Het werkte allemaal wel. Alleen het beeld ging heel schokkerig.

Ga het van de week proberen met de Devolo's

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 09:46:Ga het van de week proberen met de Devolo's
Ik zou dan wel de Highspeed versies van Devolo gebruiken. Die hebben zonder meer genoeg bandbreedte (tenminste; bij mij wel.... genoeg voor gaming, genoeg voor streaming DivX en genoeg voor beiden tegelijk door elkaar :))

Verwijderd

SMC heeft ook nieuwe adaptors. Vrienden van mij hebben die getest, en goed bevoden. Zelf werk ik met Negear 14 Mb adaptors, en die werken ook heel goed eigenlijk, maar ja, die zijn dan spijtig genoeg te traag.

• Vjenne
  • Laatst online: 23-03 22:00
Erg interessant dit allemaal.
Zou het ook goed mogelijk zijn om een netwerk van ongeveer 30 computers op te zetten met dit systeem? Ik moet namelijk over een tijdje 9 maanden in een oude flat bivakkeren zonder internet. Op deze manier hoef ik die flat niet open te slopen om kabels te leggen en hoef ik geen giga dure sterke draadloze accespoint aan te schaffen.
Het gaat in dit geval dus niet over topsnelheden e.d. Maar wel lekker kunnen internetten. Zelf zat ik te denken aan een ongeveer 80mbit adapter aan een modem en dan in iedere kamer een 11mBit adapter.
Ben erg benieuwd of jullie dit een optie vinden.

Verwijderd

Vjenne > Dit gaat niet werken. De 80mbit adapters draaien op een andere standaard dan de 11mbit versie en kunnen zeer waarschijnlijk niet met elkaar communiceren.

Je hebt 11mbit ter beschikking bij je router, dan moet je 11 delen door 30, en dan hou je 0.3mbit over per gebruiker.

Deze oplossingen zijn leuk als je niet een kabel wil trekken naar je meterkast. Maar niet binnen een heel pand, hier hou je niet voldoende snelheid voor over.

Of je moet meerdere fases ter beschikking hebben, dan aan iedere fase een adapter, die je weer verzameld op 1 switch, en aan die switch hang je dan ook je router. Hierdoor kan je op iedere fase een aantal clients kwijt, waardoor je al meer snelheid overhoud per client.
Pagina: 1