Good-looking Tex editor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Graag zou ik een goede Tex editor hebben voor op mijn Ubuntu-pc.
Onder Windows gebruikte ik eerst WinEdt, en later TexnicCenter. Vooral die laatste is wat mij betreft echt _/-\o_ Omdat onder Windowsdat echt de beste is: • een open-source (gratis) editor • hulp met lijsten, griekse tekens etc • erg handig (vind ik) in het gebruik (denk aan bundeling door projecten, documenttree) • gewoon een programma wat er goed uitziet (alsin: de gewone XP style)

Ik wil nu TeTexen onder Linux, maar kan ik geen goede editor vinden. Je kan het natuurlijk met Vim, GVim, Gedit etc, maar dat is mij iets te die-hard.
Aan de andere kant, je kan ook editten met Lyx, TeXmacs, of Emacs. Echter bieden zij mij allen niet wat ik wil: gewoon zelf de code invoeren, met hulp om bijv geselecteerde tekst italic of bold te maken, of een lijst te genereren. Al deze Linux programma's zijn of pre-GTK2.x-looking (lelijk en erg onhandig in gebruik), of WYSIWYG achtig.

Wat ik eigenlijk zoek is de Linux variant van TexnicCenter. Bestaat die? Natuurlijk is anders de laatste optie TexnicCenter te gebruiken met Wine, maar liever zie ik gewoon een native programma met dezelfde functionaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigben04
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-08 20:47
Ik gebruik Texmaker, ik vind 'm niet super maar handiger dan een normale text editor, o.a. vanwege het handigere navigeren door meerdere tex-files in een tree. Zie http://www.xm1math.net/texmaker/ . Helaas heeft Texmaker geen mooie Gnome-look maar daar kijk ik dan maar overheen.

[ Voor 19% gewijzigd door bigben04 op 18-05-2006 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
bigben04 schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 13:19:
Ik gebruik Texmaker, ik vind 'm niet super maar handiger dan een normale text editor, o.a. vanwege het handigere navigeren door meerdere tex-files in een tree. Zie http://www.xm1math.net/texmaker/ .
Ik moet zeggen dat het er op het eerste gezicht wel heel erg goed uit ziet. Handig, en inderdaad werkt alles naar behoren ;)
Helaas heeft Texmaker geen mooie Gnome-look maar daar kijk ik dan maar overheen.
Het is niet storend, en dit vind ik beter dan een hele oude ui.

Wat ik wel ervaar als probleem, is dat als ik "voor de eerste keer" op een item in het menu klik (edit, tools, math ed) er een menu komt, zoals het hoort. Ook is het menu weer weg als je met je muis weggaat. Klik/hover ik weer over dat item, komt er geen menu :? Doe ik nu wat verkeerd, mis ik iets.
Ik heb het gewoon uit de repo (versie 1.3-2) van ubuntu gehaald, samen met libqt4-core en libqt4-gui.
Zie hier een screenshot voor het probleem:
Afbeeldingslocatie: http://img210.imageshack.us/img210/1746/texmaker1av.th.png
ik klik dus op 'Bibliography' en krijg dit te zien (alleen laat Gnome mijn muis niet zien bij een screenshot, die staat dus op Bibliography)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2017

RRR

goR

Grote kans dat Kile is wat je zoekt, het heeft iig mijn voorkeur als t aankomt op tex editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:52
^^ Nog een Kile fan hiero (voor het editen van TeX dan).

Verreweg de fijnste editor die ik daarvoor heb gevonden tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
^^ met hun, Kile werkt erg prettig.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Al heb ik allemaal vieze KDE rommel geinstalleerd :p het werkt idd wel erg prettig. Hier zal ik verder naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kile is prima ja.

Ook de TeX plugin voor Eclipse schijnt aardig te zijn, maar ik heb Kile al dus daar inet echt verder naar gekeken.
Sowieso is Eclipse dan ook wel dikke overkill, tenzij je het al geinstalleerd hebt staan (bijv. als je devje bent).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Pagina: 1