[PHP/GD] imagettftext print geen leestekens

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig met een behoorlijke maatwerk oplossing voor een klant waarbij artikels uit een database moet 'schrijven' op afbeeldingen die vervolgens weer worden ingelezen in een dynamische pageflip in Flash.

Nu heb ik de complete opzet eigenlijk staan alleen nu loop ik tegen het volgende aan: Ergens in PHP of GD gaat het fout wanneer ik speciale karakters probeer te plaatsen. Het gaat met name om ' , " en het euroteken.

Ik gebruik imagettftext om de regels op de afbeeldingen te schrijven met een ttf font ( verdana ).

Heeft iemand enig idee hoe ik er voor kan zorgen dat de leestekens wel naar behoren op de afbeelding kunnen komen? Het euroteken is op zich geen ramp maar de apostrof en aanhalingstekens wel.

Alvast bedankt!

P.S.: Ja, ik heb eerst goed gegoogled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het eerste dat in mij opkomt is dat het font dat je gebruikt die tekens helemaal niet bevat, of dat je ergens een charset-fout hebt. Aangezien Verdana die tekens wel zou moeten bevatten vermoed ik het tweede. Probeer de PHP-file in je editor eens op te slaan als UTF-8 (of juist als ISO8856) en kijk of dat verandering teweeg brengt.

Wat betekent "het gaat fout" eigenlijk? Komt er op de plaats van dat teken gewoon niets te staan? Of een spatie? Of misschien een verkeerd teken?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er komt een lege rechthoek voor in de plaats. Op zich betekend dit volgens de PHP-manual dat het font niet over die tekens beschikt. Het euroteken wordt vervangen door een lege spatie. Persoonlijk vermoed ik dat het iets met de encoding te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat zeg ik. ;) Heeft het veranderen van de charset in je editor geen effect?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het veranderen van de charset zorgde ervoor dat alles omgezet werdt naar 'chinese tekens'. Dit is gelukkig weer hersteld. Ik heb wel inmiddels de aanhalingstekens en apostroffen aan de praat ( vraag me alleen niet hoe ). Ik ben nu op een persoonlijke queeste om te achterhalen of het met het euro-teken zou lukken.

Hartelijk bedankt!