Toon posts:

[Barebone] multimedia pc advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 574 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik ben momenteel een systeem aan het samenstellen, eentje die gebruikt gaat worden als "multimedia centre". Ik wil deze via DVI aansluiten op mijn LCD TV (Philips Cineos 42"). Ook moet er een DVI lopen naar een apart kleiner scherm (BenQ 20" widescreen). De videokaart moet dus 2x DVI hebben. Volstaat gewone DVI hier of moet ik dan DVI-I hebben? Zoals uit de TT al op te maken was, gaat het om een barebone, omdat ik dit mooi vind staan, en omdat het compact is. Het liefst maak ik gebruik van een Athlon 64 x2 processor, en dan met name de 3800+ lijkt me interessant. Als barebone had ik al de AOpen XC Cube EZ482 op het oog, deze heeft namelijk ook een PCI-e slot. Dan dacht ik nog aan 2gb Corsair erin voor het nodige geheugen. Welke video kaart zal ik nemen? Het liefst wil ik er eentje die HDTV ondersteunt. De videokaart mag zo'n 300 tot 400 euro kosten, en ook moet die ViVO en 2x DVI hebben en als het kan ook nog passief gekoeld zijn. Welke videokaart zal ik dan kiezen? En past dit alles wel in een barebone? Kom gerust met hele andere barebone alternatieven!

Alvast hartstikke bedankt voor de moeite :)

Verwijderd

XFX GeForce 7900GT (Retail, ViVo, TV-out, 2x DVI) € 329,-
Sapphire Radeon X1800XT (Light-Retail, TV-out, Video-in, 2xDVI) € 319,-

Deze zijn geen passief gekoelde

Maar ik heb er geen idee van als dit past in een barebone.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 12:51 ]

• Timvanh
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:53
let inderdaad goed op de voeding die in de barbone zit. Sommige barbones hebben nogal karige voeding, en dat kan nog wel eens problemen opleveren...

Verwijderd

Als het perzee passief moet zijn zou ik neigen naar 2x 7600gs in sli.. alleen volgens mij heb je dan geen dual screen meer ofwel?

Edit: misschien is dit ook wat als kast? Maakt het allemaal wat makkelijker lijkt mij
http://www.sallandautomat...productinfo.php?pid=16779

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 12:44 ]

Verwijderd

SLI? Gewoon een simpele dual DVI head kaart.
SLI lijkt me nogal overkill, met name omdat de meeste barebones hier totaal geen ruimte voor heben.

Eventjes gezocht naar een dual DVI kaart... http://www.gistron.com/in...a0ebf76c5ec9a3439f6a3183d

Een X1600 van 199 eurootjes. Misschien wel duur, ik weet niet wat er precies op de markt is op dit gebied.

Volgens mij waren er hele series 6600 videokaarten die passief en DVI (dubbel?) hadden...
edit: http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=J9GX35&
Een 6600, niet passief, misschien wat met passieve/stille koeling te bereiken?

Daarnaast is het natuurlijk interessant om een dual of single chip TV kaart er in te zetten. Ik zou zelfs zeggen dat dát je videokaart met ViVo juist erg ontlast qua hitte, etc... maar als iemand daar wat beters over zegt ben ik geïnteresseerd :)

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 12:59 . Reden: dingen toevoegen ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee, die kast van coolermaster is gewoon een ATX toch? Wel mooi, lijkt me ook wel een idee. En zo'n TV kaart, wat kan je daar allemaal mee?

• Timvanh
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:53
dat is idd een gewone atx kast.

Met een TV kaart kan je TV kijken op je PC :P, in de meeste gevallen ook opnemen, kijk even goed of de TV-kaart stereo is, je hebt ze ook die nog mono zijn. In de meeste gevallen zit er ook radio bij. Video-in video-out, dat soort dingen, wat je verwacht van een TV-kaart :P

Verwijderd

Topicstarter
Okee, en dan sluit je op je PC kaart de (in mijn geval) analoge TV kabel aan, en dan kan je dat beeld dus ook opnemen op je PC? Dat lijkt me wel ideaal!

Verwijderd

correct :)

Ik merk dat je niets afweet van TV Tuners. Om het verschil duidelijk te maken tussen dual en single chip, en alle voordelen en nadelen, verwijs ik je naar het forum hier, of naar de Best Buy Guide om je op weg te helpen.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 13:46 . Reden: pffrt ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee zal ik doen. :)

Verwijderd

Er zijn ook kaarten voor opnemen en kijken tegelijk. Dan heb je een dual tuner nodig!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp kan de Hauppauge WinTV PVR-500MCE opnemen en kijken te gelijk...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:25:
Als ik het goed begrijp kan de Hauppauge WinTV PVR-500MCE opnemen en kijken te gelijk...
Klopt helemaal !

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, dan weet ik wat dat betreft voldoende :)

Verwijderd

Gaat dit systeem nog voor iets anders gebruikt worden dan multimedia doeleinden?
Ander lijkt dit systeem me imho een beetje overkill. Ik denk zelf voor multimedia doeleinden 2GB Ram een beetje teveel van het goede is.

Maar ik kan het ook mis hebben....

eerst dacht ik dat de X1800 ook een beetje overkill was, maar als je ViVo wil en HDTV dan kom je al snel in het iets duurdere segment kaarten

Verwijderd

Topicstarter
2 gb is allicht een beetje teveel van het goede, maar er zal ook op gegamed gaan worden... Dus misschien is 2gb een investment in future?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 17:55:
Gaat dit systeem nog voor iets anders gebruikt worden dan multimedia doeleinden?
Ander lijkt dit systeem me imho een beetje overkill. Ik denk zelf voor multimedia doeleinden 2GB Ram een beetje teveel van het goede is.

Maar ik kan het ook mis hebben....

eerst dacht ik dat de X1800 ook een beetje overkill was, maar als je ViVo wil en HDTV dan kom je al snel in het iets duurdere segment kaarten
Als je HDTV wil draaien is niet alleen je GPU een belangrijke factor, maar ook je CPU en geheugen. Zeker een goede keuze van de TS om dit te nemen. Ik zou dit niet veranderen. Tevens vind photoshop het wel lekker 8)7

Verwijderd

als je er normaal op wil gamen haal je nooit de passieve koeling
tenzij je aan een x1600XT genoeg hebt, maar die is niet denderend
ik zou gewoon een 7900GT in stoppen, prima kaartje en goedkoop

maar trekt de voeding van je barebone dat wel?

Verwijderd

Topicstarter
Denk ik niet, de meeste zijn maar 150 tot hooguit 200 watt. Maar een Barebone voeding is toch gewoon hetzelfde als een normale ATX voeding. Dan prop ik er zelf wel een 500 watt voeding in o.i.d.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 08:29:
Denk ik niet, de meeste zijn maar 150 tot hooguit 200 watt. Maar een Barebone voeding is toch gewoon hetzelfde als een normale ATX voeding. Dan prop ik er zelf wel een 500 watt voeding in o.i.d.
Voedingen bij barebones, zijn anders gemaakt, om minimaal, toch het beste te presteren. Je kan een 500w voeding hebben in een pc, die maar rëeel 200 geeft. Vaak bij goede barebones worden goede voedingen gebruikt!

Wat je kan doen is eventueel informeren wat een barebone voeding kost ( maatje kleiner als standaard ). Ga dan voor 400w.

De barebone voeding is het halve formaat van een normale voeding. Deze zijn dus niet hetzelfde.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2006 08:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is misschien wel een goed idee om dat te doen ja. Iemand nog suggesties voor een barebone waar een PCI-e videokaart inpast en een PCI tv tuner kaart? Moet wel AMD Athlon 64 x2 compatible zijn... Dus socket 939.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 09:13:
Het is misschien wel een goed idee om dat te doen ja. Iemand nog suggesties voor een barebone waar een PCI-e videokaart inpast en een PCI tv tuner kaart? Moet wel AMD Athlon 64 x2 compatible zijn... Dus socket 939.
Shuttle SN25P voor het ouder type barebone, nieuwere barebone incl SLI SN26P. Ik zou gaan voor de SN25P aangezien die alles bied wat je nodig hebt. Tevens is het misschien mogelijk bij shuttle een andere voeding te kopen. Er gaat in die barebone een pci x16 kaart ( 7900GT ) en dan heb je nog ruimte voor je TV kaart.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 15:04
Of je neemt een barebone met 2 5.25" sloten waar je deze voeding speciaal voor vga-kaarten in stopt..
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/product/Power/PurePower/w0099/+w99_image/3-1.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/product/Power/PurePower/w0099/+w99_image/4-1.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/product/Power/PurePower/w0099/+w99_image/3-3.jpg
World's First nVIDIA SLi Certified Dual VGA Card-Dedicated Power Supply

[ Voor 3% gewijzigd door Occy74 op 19-05-2006 09:27 ]

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar dan heb ik geen ruimte meer van dvd e.d.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 14:58:
Ja, maar dan heb ik geen ruimte meer van dvd e.d.
Zoals drunkfux zei, neem een barebone met 2x ruimte voor een 5.25 sleeve. 1 word er dan gebruikt voor je DVD brander, en 1 voor die voeding. Je komt dan uit bij de SN26... versie van Shuttle. Deze zijn iets duurder maar je kan er wel 2 in kwijt. Anders kom je al snel op een mini tower uit.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, is misschien een optie, maar ik kan ook nog gaan kijken voor een mooie horizontaal staande kast, dus niet omhoog, maar liggend. Wat is hier allemaal op dat gebied te vinden voor moois? Het liefst zwart. :7

De Cooler Master Cavalier heb ik al gezien, zoiets als dit bedoel ik dus. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2006 16:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
*schopje* :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 16:16:
Okee, is misschien een optie, maar ik kan ook nog gaan kijken voor een mooie horizontaal staande kast, dus niet omhoog, maar liggend. Wat is hier allemaal op dat gebied te vinden voor moois? Het liefst zwart. :7

De Cooler Master Cavalier heb ik al gezien, zoiets als dit bedoel ik dus. :)
Waarom niet even bij webwinkels zoeken onder het kopje media center ofzo.. :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 14:07:
[...]

Waarom niet even bij webwinkels zoeken onder het kopje media center ofzo.. :*)
Ja dat is ook een optie, maar vaak kun je ze dan niet zelf samenstellen...
Pagina: 1