Toon posts:

Downsnelheid wisselend 4mbit -> 2mbit

Pagina: 1
Acties:
  • 757 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds ik klant ben bij Het Net problemen met mijn verbinding.

Ik heb een 4mbit (down) abonnement (snel surfen). De upload haalt gewoon de snelheid die deze moet hebben.

Mijn internetverbinding verspringt van 4 mbit (wat ik moet halen) naar 2 mbit. De waardes in de modem verspringen ook. Als ik aan het downloaden ben op 4 mbit komt het vaak voor dat het modem zich reset en dat ik daarna nog maar met 2 mbit kan downloaden. Als ik in de modem kijk zie ik dat deze waarde ook is veranderd. Volgens KPN staat het profiel in de centrale op 4 mbit.

Ik heb ontdekt dat als ik het modem reboot/reset dat deze weer de goede waardes van 4 mbit doorkrijgt, dit is echter niet altijd het geval.

Er zijn al verschillende monteurs van KPN langs geweest in de tijd dat ik nog een speedtouch 510 modem had. Ze hebben de lijn doorgemeten en zeiden dat de lijn goed was. Bij het laatste bezoek hebben ze weer op het ISRA punt gemeten en per ongeluk het modem gereset. Toevallig werd de snelheid weer 4mbit. Ik had toen nog niet ontdekt dat ik het modem kon resetten om de 4 mbit weer terug te krijgen. Na een aantal uur nadat de monteurs weg waren weer 2 mbit.

Ondertussen heb ik Surfen en bellen van Het Net, oftewel internetplusbellen van KPN. Ik heb een nieuwe kabel tussen mijn isra-punt en splitter zitten en alle kabels modem splitter enz vervangen.

Ik had stiekem gehoopt dat als ik mijn nieuwe modem (experia box) kreeg dat het probleem verholpen was maar dit blijkt niet zo te zijn. Ik heb er zelf nog een probleem bij gekregen (bij downloaden van nieuwsgroepen stoort(stottert) de lijn, netlimiter op 160 kb/sec helpt niet??)

Ondertussen weer een nieuwe call bij KPN neergelegt en werd vanmorgen gebeld door KPN met het advies dat ik het beste mijn abonnement kan downgraden. De rede hiervoor zou zijn dat ik te ver van de centrale afwoon (3,8 km). Ik vind het vreemd dat ik af en toe wel de goede snelheid haal en soms niet. Als ik te ver van de centrale afwoon zou ik de snelheid toch helemaal niet moeten halen. Ook is het raar dat mijn modem de verkeerde snelheid doorkrijgt. Dit zou toch altijd 4mbit moeten zijn.

Even alles op een rijtje:
Abonnement: snel surfen en bellen Het Net (4mbit down)
Modem: Experiabox
Geprobeerd: rechtstreeks op het israpunt, andere modem.

Wat nog te proberen?
lijn isra -> spitter vervangen door een kortere (nu 2m) kabel en dat meteen utp?
ander abonnement/provider?

Wie heeft hier ervaring mee? Ik ben hopelijk niet de enigste/eerste in NL met dit probleem.

Mocht er nog iets ontbreken/onduidelijk zijn, licht ik het graag toe.

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:13

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

klinkt mij in de oren als een instabiele lijn, op het randje van de te behalen snelheid. Op dat moment is het niet zo vreemd dat ie klappert.

Als de lijn helemaal 100% in orde zou zijn, zou het mogelijk moeten zijn om idd 4 mbit te halen. Ehcter, dit geld voor een ADSL2+ centrale. waarschijnlijk sta je nog gewoon op adsl1, en dan zit je echt op het randje van de te behalen snelheid.

Is je lijn niet helemaal in orde, dan klappert ie al snel. Is het rustig op de lijn, dan hebje meer kans op 4 mbit, dan wanneer er meer mensen online gaan.

Ik denk dat er echt weinig anders opzit dan idd te downgraden. Downgraden is bij KPN vaak het laatste redmiddel, als het voor hen enigzins te doen is om je toch de contractsnelheid te laten halen, dan doen ze dat wel.

En gezien het feit dat je al door de HetNet 2e lijn, en de IPB 2e lijn diverse malen geholpen bent, en er dus diverse tickets in staan, plus diverse kpnmonteurs op locatie, denk ik dat alles wel gedaan is.

Met betrekking tot wat je zegt over de waardes in je modem:

je modem traint in op max 4mbit, je profiel in de centrale. Echter, is die waarde niet stabiel te halen, dan zal het modem onderhandelen met de centrale over de snelheid, net zolang tot er een stabiele waarde uitkomt, in dit geval 2 mbit dus. Na een reset komt ie dan weer op de profielsnelheid, maar t modem ziet zelf al dat dat gewoon niet goed werkt.

[edit]
post je waardes uiit je experiabox eens:

via je browser naar 192.168.2.1 (tenminste als je webinterface het al doet :P )
dan naar status, aan de linkerkant op internet klikken, en dan ff alle waarden bij adsl line kopieren en hier posten

[ Voor 9% gewijzigd door _Mystikal_ op 18-05-2006 11:33 . Reden: modemwaardes ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het snelle antwoord. Wat ik er niet bij heb gezet is dat ik hiervoor Hccnet als provider heb gehad. Volgens mij weten was de lijn toen veel stabieler.

Bij deze de waarde uit de experiabox:

Internet
Connection status: Connected (0:02:26:10)
Connection mode: Always on
IP address: *.*.*.*
MAC address: 00:01:E3:C5:F1:62
Default gateway: 195.190.249.46
Preferred DNS server: 195.121.1.34
Alternate DNS server: 195.121.1.66
Downstream rate: 2208 kbps
Upstream rate: 256 kbps
PPPoE pass-through: Enabled
ADSL Line
Status: Cable connected
Line mode: G.992.1 (G.DMT)
Maximum line rate: 2208 kbps (downstream) / 256 kbps (upstream)
Noise margin: 6 dB (downstream) / 20 dB (upstream)
Line attenuation: 39 dB (downstream) / 39 dB (upstream)
Output power: 19 dBm (downstream) / 11 dBm (upstream)
Address Translation (NAT)
Status: Enabled
NAT table: 62 entries
Empty
Dynamic DNS
Status: Disabled

*Kan de waardes ook nog een keer posten als ik 4 mbit heb, of is dat nutteloos?

Het is wel zo dat rond 11 's avonds en 's morgensvroeg de modem op 4 mbit traint rond 10/11 uur reset hij zijn eigen en 2mbit. Maar heb er ook dagen tussen zitten dat ik gewoon met 4mbit kan downloaden.
Zou het ontzettend balen vinden als ik moest downgraden. Heb bij mijn zoektocht naar een nieuwe provider juist er op gelet dat ik fatsoenlijk kan downloaden. Ben voordat ik mijn abonnement bij Het Net heb afgesloten al aangemeld geweest bij Tele2 -> 6 mbit, maar daar kon ik de ene keer geen 6 mbit en toen weer wel enz enz en het max wat ik daar kon halen was 4mbit. Daarna aangemeld bij solcon (bitstream) maar was hetzelfde verhaal. Nu toch weer terug bij KPN en dan krijg je dit???

Zou het niet ergens aan de hardware in de centrale zelf kunnen liggen? of heeft KPN hier een waterdichte controle over?
Misschien overstappen naar de iets duurdere zusterprovider XS4ALL? of is dat verloren moeite?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 13:09 . Reden: waardes posten bij 4mbit ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 13:08:
Bij deze de waarde uit de experiabox:

Internet
Connection status: Connected (0:02:26:10)
Connection mode: Always on
IP address: *.*.*.*
MAC address: 00:01:E3:C5:F1:62
Default gateway: 195.190.249.46
Preferred DNS server: 195.121.1.34
Alternate DNS server: 195.121.1.66
Downstream rate: 2208 kbps
Upstream rate: 256 kbps
PPPoE pass-through: Enabled
ADSL Line
Maximum line rate: 2208 kbps (downstream) / 256 kbps (upstream)
Address Translation (NAT)
Status: Enabled
NAT table: 62 entries
Empty
Dynamic DNS
Status: Disabled

*Kan de waardes ook nog een keer posten als ik 4 mbit heb, of is dat nutteloos?
Nee, das niet nutteloos, maar ik zie zo al dat je NoiseMargin op 6dB staat: Waarschijnlijk zal dat op 4Mbit nog lager zijn en dan is het niet gek dat ie omlaag traint.
Het is wel zo dat rond 11 's avonds en 's morgensvroeg de modem op 4 mbit traint rond 10/11 uur reset hij zijn eigen en 2mbit. Maar heb er ook dagen tussen zitten dat ik gewoon met 4mbit kan downloaden.
Het kan zijn dat in de kabel bij jou in de straat veel andere *DSL klanten zijn (of een met ISDN30),
Dat zorgt voor overspraak in je lijn. Wellicht dat die andere DSL lijnen overdag wel aan staan waardoor die overspraak van invloed kan zijn...
Zou het ontzettend balen vinden als ik moest downgraden. Heb bij mijn zoektocht naar een nieuwe provider juist er op gelet dat ik fatsoenlijk kan downloaden. Ben voordat ik mijn abonnement bij Het Net heb afgesloten al aangemeld geweest bij Tele2 -> 6 mbit, maar daar kon ik de ene keer geen 6 mbit en toen weer wel enz enz en het max wat ik daar kon halen was 4mbit. Daarna aangemeld bij solcon (bitstream) maar was hetzelfde verhaal. Nu toch weer terug bij KPN en dan krijg je dit???

Zou het niet ergens aan de hardware in de centrale zelf kunnen liggen? of heeft KPN hier een waterdichte controle over?
Misschien overstappen naar de iets duurdere zusterprovider XS4ALL? of is dat verloren moeite?
Als andere DSL providers ook moeite hebben kan KPN het inderdaad soms wel lukken, maar heeft op zich ook last van dezelfde technische beperkingen. Het zou natuurlijk wel kunnen dat de DSLAM in de centrale moeilijk doet/bijna stuk is, maar de kans daarop is klein. Als dat zo is dan kunnen ze dat vaak wel bij KPN zien dat de DSLAM slecht is, maar als het maar een poortje betreft, dan kan de zoektocht soms lang duren.
Overstappen naar XS4ALL heeft weinig zin: zelfde KPN ADSL verbinding, zelfde DSLAM en zelfde telefoonkabel. Verder heb je natuurlijk nog een jaarcontract met je Surfen en Bellen...
Wat betreft de downgrade: laat ze daar vooral nog even mee wachten tot je lijn helemaal goed nagekeken is, als er echt geen technische defecten zijn lijkt het me pas verstandig om die downgrade te laten uitvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 13:53:

Nee, das niet nutteloos, maar ik zie zo al dat je NoiseMargin op 6dB staat: Waarschijnlijk zal dat op 4Mbit nog lager zijn en dan is het niet gek dat ie omlaag traint.
Sorry noise margin. Wat ik opgezocht heb is dit de kwaliteit van de lijn, of zit ik nu verkeerd?
Dit is dus door KPN niet te verhogen, bv versterken van het signaal?
Het kan zijn dat in de kabel bij jou in de straat veel andere *DSL klanten zijn (of een met ISDN30),
Dat zorgt voor overspraak in je lijn. Wellicht dat die andere DSL lijnen overdag wel aan staan waardoor die overspraak van invloed kan zijn...
Ik weet niet precies hoe de bekabeling van KPN loopt maar we wonen in het buitengebied en er zijn hier niet zoveel mensen die op het verdeelstation aangesloten kunnen zitten, het grootste deel ken ik namelijk persoonlijk. Of heeft het totale aantal gebruikers op de centrale (ipv verdeelstation) invloed op de drukte/overboeking.
Als andere DSL providers ook moeite hebben kan KPN het inderdaad soms wel lukken, maar heeft op zich ook last van dezelfde technische beperkingen. Het zou natuurlijk wel kunnen dat de DSLAM in de centrale moeilijk doet/bijna stuk is, maar de kans daarop is klein. Als dat zo is dan kunnen ze dat vaak wel bij KPN zien dat de DSLAM slecht is, maar als het maar een poortje betreft, dan kan de zoektocht soms lang duren.
Overstappen naar XS4ALL heeft weinig zin: zelfde KPN ADSL verbinding, zelfde DSLAM en zelfde telefoonkabel. Verder heb je natuurlijk nog een jaarcontract met je Surfen en Bellen...
Wat betreft de downgrade: laat ze daar vooral nog even mee wachten tot je lijn helemaal goed nagekeken is, als er echt geen technische defecten zijn lijkt het me pas verstandig om die downgrade te laten uitvoeren.
Het zou ook kunnen dat er dus een poort op de router in de centrale het bijna begeeft.

Wat kan ik nu het beste doen? Nog even bij KPN blijven zeuren of de hoop opgeven.
Zal zo snel mogelijk de waardes bij 4 mbit posten en op zoek gaan naar een UTP telefoonkabel... Hebben ze die bij een primafoon of zelf knippen?

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

utp telefoonkabel zelf knippen en de goede stekkertjes eraan knijpen, met de juiste aders. (zie kpn handleiding)

Verwijderd

Topicstarter
Na een keer de modem gereboot te hebben krijg ik ineens dit:

ADSL Line
Maximum line rate: 2112 kbps (downstream) / 256 kbps (upstream)
Noise margin: 2147483647 dB (downstream) / 20 dB (upstream)

beetje hoge Noise margin??

Wat moet eigenlijk de normale Noise Margin zijn?

Edit: na een enkele keer refreshen komt de modem weer op:
ADSL Line
Maximum line rate: 2080 kbps (downstream) / 256 kbps (upstream)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 18:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is zijn de waardes bij 4 mbit:

ADSL Line
Maximum line rate: 4096 kbps (downstream) / 256 kbps (upstream)
Noise margin: 9 dB (downstream) / 31 dB (upstream)

Om 6.30 deze morgen: Noise margin: 12 dB (downstream) / 31 dB (upstream)

De Noise margin is nu hoger! zowel up als down! Is dit positief of negatief of maakt het allemaal niets uit?

Iemand?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2006 06:32 . Reden: waardes 6.30 toegevoegd ]

Verwijderd

Het is niet een probleem van overboeking, maar meer van spectrum: Als er in de grote kabel waar jouw aderpaar in zit meer ADSL of ISDN30 aansluitingen zitten kan dat overspraak geven...
Die noise margin die je eerst noemde lijkt me heel erg onwaarschijnlijk: waarschijnlijk te laag om goed weer te geven vandaar dat rare getal. Goede noise margin is in principe boven de 12 dB.
Technisch gezien kan het signaal sterker worden gemaakt, maar dat doet KPN niet, het mag namelijk niet, anders heb je weer teveel overspraak op andere lijnen.
Mijn advies: Blijven bellen (desnoods via KPN Storingsdienst)... Blijf rustig en probeer constructief te blijven. Het uitzoeken van dit soort problemen duurt helaas soms even, maar aangezien je nu Surfen en Bellen hebt heb je het voordeel dat je wat dichter bij KPN zit qua helpdesk.
Veel succes in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu mijn kabel tussen het Isra en de splitter vervangen door een UTP kabel (2 meter). Nog steeds is de noise Margin niet hoger. Heb zelfs ontdekt dat de noise margin af en toe verspringt naar 3. Heb de draden aan het Isra vast gesoldeert en aan de kant van de splitter 2x opnieuw een stekkertje aangeknipt. Deze kabel moet dus goed zijn.

Hoe kan het zo zijn als KPN de lijn downgrade dat de noise margin dan hoger wordt? Nu haal ik ook geen hoge noise margin als mijn modem op 2mbit traint. Of ligt dat aan het profiel in de centrale. Als dit zo is zou dat betekenen dat als ze mijn profiel verhogen naar bv 6 mbit dan ik mijn 4 mbit wel haal. :)

Downgraden is eigenlijk alleen voor KPN dat ze de contractsnelheden halen of zie ik dat verkeerd?
Vind het dan toch vreemd dat als ik de postcodecheck doe op xs4all, aangegeven wordt dat er zelfs 8mbit geleverd kan worden op mijn adres (nu weet ik dat dat niet waar is) maar ik vind het verschil wel groot 2 of 8!

Downgraden zie ik al helemaal niet zitten, volgens de site van Het Net krijg ik dan een 1,5mbit verbinding!!! Dat is 2,5 mbit lager dan ik eigenlijk voor ogen had. :(

Wat ik nu heb is toch nog 0,5 mbit sneller dan een ander abonnement.

Heeft iemand nog meer advies/ideeen die ik kan proberen, anders zal ik maandag weer een call bij KPN neerleggen. Weet niet of het zin heeft?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2006 17:11 . Reden: typo ]

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:21
Kun je niet gewoon een signaal versterker aan je irsa punt aansluiten? Die dus het inkomende signaal wat versterkt en doorstuurt zodat je modem denkt dattie een perfect signaal krijgt. En het uitgangssignaal ook een kleine extra boost geven zodat het zowieso goed aankomt....?!

Verwijderd

Topicstarter
weet niet of zoiets bestaat?

Verwacht het niet omdat dan iedereen die ver van de centrale af zit een snel abonnement aan zou kunnen...

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 18:14:
weet niet of zoiets bestaat?

Verwacht het niet omdat dan iedereen die ver van de centrale af zit een snel abonnement aan zou kunnen...
Bestaat niet. ADSL Signaal is niet te versterken, anders zou inderdaad iedereen een snelle veribnding kunnen krijgen.
Pagina: 1