Enige tijd geleden kreeg mijn PC last van onverklaarbare crashes. Het komt van kwaad tot erger en ondertussen start het systeem steeds slechter op.
systeem specs:
• ASUS P2B rev. 1.10 motherboard BIOS 1014.003
• 640 MB 100Mhz 2-2-2CL SD-RAM
• Celeron 1.3 GHz CPU (Tualatin)
• Aopen Geforce 4 Ti4200 64 MB TV-Out/DVI.
• Soundblaster Live! with digital I/O
• Seagate Barracuda 7200.7 Silent 80 GB UDMA/100 7200 RPM HDD
• Seagate Barracuda 20 GB UDMA/66 7200 RPM HDD
• NEC 3540A DVD+/-RW
• HP8100i CD-RW
• 3.5" FDD
• 5.25" FDD
• MediaForte Momenta DSP 56K data/fax/voice modem
• Sitecom LN-001 NIC
• Internal USB hub
De PSU is een Fortron/Source model no. FSP235-60GT 235 Watt:
Wat heb ik zelf al gedaan:
- De voeding en de CPU koeler schoongeblazen. De voeding wordt overigens niet heet.
- Memtest86 laten lopen. Dit gaf 0 errors.
- MBM monitor eens laten meedraaien en die geeft voor de +5V en +12 V een waarde van +5.02V resp. +11.98V aan. Een op een molex aangesloten multimeter gaf aan +5.13V resp.+12.08V. De PC trekt ongeveer 1 Ampère uit het lichtnet.
- Een test van de HDDs met Seatools. Ook hier 0 errors.
- Een virusscan en een S&D spyware scan. Geen virussen of spyware gevonden.
Het systeem heeft lange tijd goed gelopen. De problemen kwamen dus niet na een hardware upgrade. Alle ventilatoren draaien overigens.
Wat gebeurt er zoal:
Je moet soms 4 tot 5 keer herstarten na een hangup en/of een spontane reboot. Het lijkt net alsof de zaak eerst op temperatuur moet komen om te kunnen werken. Als het systeem dan uiteindelijk blijft draaien, werkt het wel stabiel. Voor het zover is heb je verschijnselen zoals:
- Het systeem reboot spontaan
- Het beeld gaat op zwart en het systeem doet niets meer
- Het systeem bevriest maar het beeld blijft
- Het systeem reboot: eerst komt de BIOS melding van de GF4 kaart, dan piept het mobo en vervolgens blijft de zaak staan en blijft het beeld op zwart. Er verschijnt geen BIOS medling van het mobo.
- Je zet de systeem na een hang-up uit door de power knop lang ingedrukt te houden. Als je dan de power knop loslaat, springt de voeding weer aan!
Mijn eigen analyse
Voor zover ik het kan beoordelen zit het probleem in:
- de PSU
Deze is van 1999 en zoals alle electronica degradeert een voeding. Het kan zijn dat de voeding gewoon op is en het niet meer trekt.
- De videokaart
Brakke videokaarten kunnen de ook de meest rare verschijnselen oproepen. Helaas heb ik geen idee hoe ik dat kan vaststellen, anders dan door de videokaart te vervangen. Daar heb ik nl. een probleem: de kaart zit muurvast in het AGP slot; met geen mogelijkheid krijg ik het ding nog eruit (zonder het mobo te slopen).
Heeft iemand nog ideëen of tips voor mij?
systeem specs:
• ASUS P2B rev. 1.10 motherboard BIOS 1014.003
• 640 MB 100Mhz 2-2-2CL SD-RAM
• Celeron 1.3 GHz CPU (Tualatin)
• Aopen Geforce 4 Ti4200 64 MB TV-Out/DVI.
• Soundblaster Live! with digital I/O
• Seagate Barracuda 7200.7 Silent 80 GB UDMA/100 7200 RPM HDD
• Seagate Barracuda 20 GB UDMA/66 7200 RPM HDD
• NEC 3540A DVD+/-RW
• HP8100i CD-RW
• 3.5" FDD
• 5.25" FDD
• MediaForte Momenta DSP 56K data/fax/voice modem
• Sitecom LN-001 NIC
• Internal USB hub
De PSU is een Fortron/Source model no. FSP235-60GT 235 Watt:
| +3.3V (A) | +5V (A) | +12V (A) | -5V (A) | -12V (A) | |
| PSU specs | 14 | 22 | 8 | 0,3 | 0,8 |
Wat heb ik zelf al gedaan:
- De voeding en de CPU koeler schoongeblazen. De voeding wordt overigens niet heet.
- Memtest86 laten lopen. Dit gaf 0 errors.
- MBM monitor eens laten meedraaien en die geeft voor de +5V en +12 V een waarde van +5.02V resp. +11.98V aan. Een op een molex aangesloten multimeter gaf aan +5.13V resp.+12.08V. De PC trekt ongeveer 1 Ampère uit het lichtnet.
- Een test van de HDDs met Seatools. Ook hier 0 errors.
- Een virusscan en een S&D spyware scan. Geen virussen of spyware gevonden.
Het systeem heeft lange tijd goed gelopen. De problemen kwamen dus niet na een hardware upgrade. Alle ventilatoren draaien overigens.
Wat gebeurt er zoal:
Je moet soms 4 tot 5 keer herstarten na een hangup en/of een spontane reboot. Het lijkt net alsof de zaak eerst op temperatuur moet komen om te kunnen werken. Als het systeem dan uiteindelijk blijft draaien, werkt het wel stabiel. Voor het zover is heb je verschijnselen zoals:
- Het systeem reboot spontaan
- Het beeld gaat op zwart en het systeem doet niets meer
- Het systeem bevriest maar het beeld blijft
- Het systeem reboot: eerst komt de BIOS melding van de GF4 kaart, dan piept het mobo en vervolgens blijft de zaak staan en blijft het beeld op zwart. Er verschijnt geen BIOS medling van het mobo.
- Je zet de systeem na een hang-up uit door de power knop lang ingedrukt te houden. Als je dan de power knop loslaat, springt de voeding weer aan!
Mijn eigen analyse
Voor zover ik het kan beoordelen zit het probleem in:
- de PSU
Deze is van 1999 en zoals alle electronica degradeert een voeding. Het kan zijn dat de voeding gewoon op is en het niet meer trekt.
- De videokaart
Brakke videokaarten kunnen de ook de meest rare verschijnselen oproepen. Helaas heb ik geen idee hoe ik dat kan vaststellen, anders dan door de videokaart te vervangen. Daar heb ik nl. een probleem: de kaart zit muurvast in het AGP slot; met geen mogelijkheid krijg ik het ding nog eruit (zonder het mobo te slopen).
Heeft iemand nog ideëen of tips voor mij?
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!