[VB.NET] spellingscontroler/ suggesties

Pagina: 1
Acties:

• toost
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik ben bezig met het maken van een eigen spellingscontrole in een vb.net applicatie. Even voor de duidelijkheid: ik kan geen open-source / office componenten gebruiken, het moet een zelfgemaakte spellingscontrole zijn. Nu ga ik alleen tegen 1 ding aanlopen en dat zijn de suggesties.

Vandaar dat ik graag wil weten wat het idee is achter de suggesties, hoe worden die gevonden. Het lijkt mij dat dit op basis van reguliere expressies gebeurd. Maar aangezien dat niet mijn sterkste punt is, wat is dan de logica achter zo'n reguliere expressie die op suggesties controleerd aan de hand van een aangegeven string.

Alle ideeén zijn welkom :)

greets TooST

edit: ben mijn ideeen vergeten :P

Wanneer het mogelijk is zou je kunnen controleren op %, maar ik weet niet of die optie er is in reguliere expressies. bv. Wanneer 80% van de chars van het ingevoerde woord overeenkomt met een woord uit de 'woordenlijst' dan kan het een suggestie zijn.

edit 2: Dit is wat ik via google vond:

suggestions for misspelled words are generated using phonetic (sounds like) matching and ranked by a typographical score (looks like).

daar is dus ook een idee maar geen idee hoe dit uit te werken is.

[ Voor 32% gewijzigd door toost op 18-05-2006 09:54 ]

This space for rent. Serious inquiries only please.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Suggesties werken niet met reguliere expressies. Reguliere expressies zijn bedoeld om een vaststaand patroon te vinden. Waar jij naar op zoek bent is en manier om op elkaar lijkende woorden te vinden. Een voorbeeld hiervan is de levenshtein distance.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• toost
aah dan zit ik echt verkeerd :) ik ga daar eens op googlen

edit: zozo dat is heavy shit :P, daar ben ik wel even zoet mee denk ik

[ Voor 39% gewijzigd door toost op 18-05-2006 11:28 ]

• toost
okay ik denk dat ik er nu wel een idee van heb hoe het werkt:

je hebt een woord als input, doormiddel van Doublemetaphone krijg je een primarykey en een alternatekey.

Dit doe je ook voor elk woord in je woordlijst, en deze sla je op in een array oid (hashtable heb ik ook gezien in een c#.net voorbeeld)

en dan ga je keys vergelijken als je foutwoord.primarykey overeenkomt met woordlijst.woord.primarykey dan kan het een suggestie zijn. enz.

Kan iemand mijn verhaal verifieren? Want de voorbeelden die ik vond zijn in c#.net en daar kan ik niet veel mee.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

toost schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 11:52:
Kan iemand mijn verhaal verifieren? Want de voorbeelden die ik vond zijn in c#.net en daar kan ik niet veel mee.
Je hebt genoeg translators van VB.Net naar C#; maar an sich moet het niet zo een probleem zijn om C# te lezen :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• toost
jah dat weet ik, maar ik wil ook graag het idee achter iets dat ik programeer snappen :)

maar ik denk dat mijn verhaal wel klopt.

van codeproject.com (http://www.codeproject.com/string/dmetaphone1.asp)\

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Primary Key = Primary Key
 Strongest Match

Secondary Key = Primary Key
 Normal Match

Primary Key = Secondary Key
 Normal Match

Alternate Key = Alternate Key
 Minimal Match

dus ik ga het maar eens proberen

[ Voor 69% gewijzigd door toost op 18-05-2006 12:04 ]

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

een iets simpelere methode kan een aangepaste versie van het shift-and algoritme zijn...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Pagina: 1