BtM909 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 23:35:
Grappig want dat is precies wat de quicksearch doet. Je krijgt vervolgens, als je toch niks aan de snelle zoekresultaten hebt, twee opties: of je verfijnt je zoekwoorden met de uitgebreide search of je gebruikt de quicksearch om verder te zoeken buiten GoT (snel zoeken met Google in dit geval

)
En daar maak je dus een denkfout: je verfijnt namelijk niet altijd je zoekresultaten; je wilt regelmatig even blijven "quicksearchen". Dat doe je, jawel, met de "quicksearch" (home: quicksearch, scroll, home, quicksearch, scroll, home, quicksearch, etc.)...
Nog leuker is het als je eerste quicksearch geen zoekresultaten oplevert: nog maar een keer proberen dan, kut, google, *klikt op backspace om terug naar GoT te gaan*...
Ik ben het met Gordijn eens dat een form-element niet zomaar zonder user-input zou mogen veranderen, maar het lijkt me in dit geval meer dat mensen een bepaalde handeling verkeerd uitvoeren.
Leg eens uit, waarom is die handeling "verkeerd"?

Al zouden gebruikers een "fout" maken, dan is het de taak van de ontwerpers om te zorgen dat deze fout voorkomen wordt bij het gebruik van het systeem. "Make errors as impossible as possible"...
Dan is nog de morele vraag: ga je je bezoekers opvoeden of pas je je website aan aan het gedrag van je bezoekers

Antwoord: website aanpassen aan je gebruikers...
En mijn punt blijft, hoe weet jij dat tweakers alleen programmeurs heeft voor interaction design and usability

Dat weet ik niet, maar dat leidde ik af aan de hand van de kromme redenatie die wordt gebruikt om dit usability knelpunt binnen de site goed te praten en de klachten af te doen als niet representatief.
Oh, dus jij kan blijkbaar wel allebei en bij Tweakers.net kan dat zeker niet?

Interaction design is mijn vak, programmeren doe ik er naast. Ik heb dan ook meer verstand van interaction design en usability dan van programmeren, net als de meeste programmeurs meer afweten van programmeren dan van interaction design. Mijn programmeerkennis is voldoende om te kunnen weten wat er wel en wat niet mogelijk is en helpt mij om programmeurs uit te kunnen leggen hoe ze mijn ontwerpen moeten implementeren. Ik zeg daarbij niet dat tweakers niet beide kan (heck, met zo'n grote ploeg moet er vast wel iemand tussen zitten die een boek of twee over usability heeft gelezen), maar het valt me op dat veel antwoorden hier vanuit het perspectief van de programmeur worden gegeven en klachten worden afgedaan als "niet representatief". Dan ga je toch een beetje twijfelen...
Anyways, blij dat het opgelost wordt...
[
Voor 4% gewijzigd door
equationunequal op 23-05-2006 00:00
]