Quicksearch is irritant!

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:11
Elke keer als ik de quicksearch voor een tweede keer gebruik, gaat hij automatisch zoeken op google.
Kan ik die optie ergens uitzetten, vind het namelijk zeer irritant!
Als ik iets wil zoeken op google, dan ga ik wel naar de google site of selecteer google dan wel handmatig als die mogelijkheid er is.
Nu zoek ik wat en type een woord in, maar ik vind geen goede berichten; dan pas ik mijn search wat aan, maar dan gaat hij automatisch naar google, waarna ik weer een pagina terug moet om weer GoT te kiezen i.p.v. google. (zeer omslachting allemaal)
Misschien doe ik wel iets fout en kan ik het wel vastzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
Oke, heb het even snel doorgebladerd ( is namelijk nogal veel) maar toch vind ik dat google niks met dit forum te maken heeft.
Ik vind het prima dat er een link is naar google, alleen dan handmatig.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil geen discussie uitlokken, maar er zijn er toch veel die net als mij ook irritant vinden.
Kan het scherm onder de quicksearch ( waarin staat GoT of Google of Dit forum) niet "uitgeklapt" blijven staan, zodat je een search doet en daaronder klikt op GoT of Google of Dit forum?
Is een even snelle handeling als je nu doet, maar veel duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 07-10 14:42

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Goh dat gedrag is me nog nooit opgevallen eigenlijk :X Maar ik begrijp de redenatie erachter wel :) Is dit alleen niet meer iets voor React Bugs en Featurerequests?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

jenk schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:53:
Begrijp me niet verkeerd, ik wil geen discussie uitlokken, maar er zijn er toch veel die net als mij ook irritant vinden.
Maar er zijn er ook erg veel die het juist erg handig vinden :) alleen laten die zich meestal niet zien in dit soort topics
Als ik iets zoek met die quicksearch dan krijg ik het standaard search scherm met daaronder de results.
Ik kan in dat searchscherm direct mijn query aanpassen of ik kan met een klik op de seachknop van de quicksearch direct mijn query doorsturen naar google :)

[ Voor 6% gewijzigd door Erkens op 18-05-2006 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:56

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ik ergerde me hier vanochtend ook al aan. :(

Een beetje tweaker gebruikt Firefox, en daar heb je al een google balkje in. Of is dit soms een verborgen reclame, voor elke google opdracht krijgt T.net wat? :+

nieuw venster, google typen > ctrl + enter en klaar.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Ik ergerde hier me ook vaak aan, het gebeurde me zo vaak, dat ik inmiddels de quicksearch niet meer gebruik. Als dat de bedoeling was, heeft 't z'n effect wel bereikt :)

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Yay ik ben niet alleen!

Ook ik, rustig van aard, schiet uit mijn slof als die kleresearch na een typo ineens google tevoorschijn toont.

Bentochgeenn00bofzo?

;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ergerde mij hier ook idd vaak aan, vooral na een simpele typo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-10 21:17
Hoe vaak ik hier wel niet mee de mist in ben gegaan..... vreselijk irritant :/

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-10 09:04

Sosabowski

nerd

with ^^

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:15

Klippy

Still Game

Het is al vaker besproken, maar ik ben heter nog steeds mee eens dat het irritant is.
Je denkt er meestal gewoon niet aan om naar het andere zoekveld te gaan als je in de quicksearch een foutje hebt gemaakt. Ik snap de reden wel, maar fijn is het niet.
Als ik op Google wil zoeken, zoek ik wel op Google.nl en niet via GoT.

Ik denk zelf dat meer mensen het irritant vinden dan handig.
Dus ondanks dat het al vaker besproken is, het blijft terug komen, vind het wel fijn als jullie daar nog eens over nadenken :)

[edit]
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 03:33:
[...]

Juist omdat het vaker terugkomt!
Dat bedoelde ik ja :P

[ Voor 16% gewijzigd door Klippy op 18-05-2006 03:45 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klippy schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 03:28:
Het is al vaker besproken, maar ik ben heter nog steeds mee eens dat het irritant is.
Je denkt er meestal gewoon niet aan om naar het andere zoekveld te gaan als je in de quicksearch een foutje hebt gemaakt. Ik snap de reden wel, maar fijn is het niet.
Als ik op Google wil zoeken, zoek ik wel op Google.nl en niet via GoT.

Ik denk zelf dat meer mensen het irritant vinden dan handig.
Dus ondanks dat het al vaker besproken is, het blijft terug komen, vind het wel fijn als jullie daar nog eens over nadenken :)
Juist omdat het vaker terugkomt! Ik wil me ook maar even melden- verschikkelijk. De redenatie erachter snap ik, maar dat neemt niet weg dat het frustrerend is (op het moment dat ik de search nodig heb gaat het meestal al niet zo goed :+ ). Misschien is het dus punt deze "feature" te herzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om maar niet tot de zwijgende toestemmers te worden gerekend... ik heb hier ook weleens last van. Kom nou, een extra prefje kan toch geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-10 20:05

ThaHandy

Discovery Channel

Ik gebruik het al niet meer sins dag 1 dat het er is
elke keer dat gekut met google bij een 2e quickseach. }:O

Gebruik gewoon de standaard search knoppie zoals ik jaaaaaren doe

/edit

Precies het zelfde bij een quicksearch in een topic.

Wil je in de quicksearch doen naar een woord in een topic
1e keer geen resultaat en probeer je een andere woord gaat i kijken op GoT ipv topic }:O
woei wat quick :/

[ Voor 48% gewijzigd door ThaHandy op 18-05-2006 03:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 06:34

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Defiant schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 00:06:
Ik ergerde hier me ook vaak aan, het gebeurde me zo vaak, dat ik inmiddels de quicksearch niet meer gebruik. Als dat de bedoeling was, heeft 't z'n effect wel bereikt :)
Same here.
Ik gebruik de Quicksearch ook niet meer. :)

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:26
Same hier, echt vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

* elevator vind de quicksearch juist fijn \o/

Als ik eenmaal in de quicksearch resultaten ga ik niet meer die kleine quicksearch gebruiken maar gebruik ik het 'full' searchform :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
Eensch, enorm vervelende 'feature'...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:13

Nik

Moet zeggen dat ik er ook last van heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:31

TwoR

Gekleurde stippen

elevator schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 07:16:
* elevator vind de quicksearch juist fijn \o/

Als ik eenmaal in de quicksearch resultaten ga ik niet meer die kleine quicksearch gebruiken maar gebruik ik het 'full' searchform :)
Inderdaad, als ik de resultaten niet goed genoeg vind gebruik ik verder de gewone zoekfunctie om beter te kunnen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenk
zou nu wel eens echt willen weten wie het irritant vind en wie niet.
Kunnen jullie geen Poll maken (zo heet dat geloof ik) zodat iedereen een bepaalde periode kan stemmen of hij het fijn vind werken of niet.
Kan iedereen daar zijn conclusies uit trekken en zal deze discussie waarschijnlijk nooit meer plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:44

crisp

Devver

Pixelated

Het grootste manko van het search-scherm is het feit dat het formulier zo ontzettend bloated is en de 'zoek'-knop meestal buiten beeld valt en je dus moet gaan scrollen (als je geen weet hebt van accesskeys ;) ) - dat is in 1.9.4 verbeterd dmv een veel compacter formulier.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-10 18:08

JHS

Splitting the thaum.

jenk: Het probleem met dit soort topics is dat er voornamelijk mensen in komen die het níet prettig vinden. Een groot deel van de mensen die het wel prettig vinden zullen hier niet reageren. Zo'n poll zal dan ook niet echt representatief zijn, en dus niet echt veel waarde hebben. Daarnaast is het niet per sé zo dat de wil van de meerderheid bepalend is - alhoewel het in dit specifieke geval wel meer moet meewegen in mijn ogen.

Desalniettemin nemen de developers dit soort opmerkingen natuurlijk serieus, zeker als ze steeds herhaald worden, lijkt mij :) . Er zal een dezer dan ook wel op gereageerd worden.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:20
Is het overbodig te melden dat ik deze feature ook ongewenst vind en dat ik mezelf er elke keer aan moet herinneren hem weer goed te zetten :) ..

Ik gebruik de quicksearch met meerdere zoek argumenten als de eerste niets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ik snap nog steeds niet dat als mensen vanuit de zoekresultaten weer omhoog scrollen ze dat hele formulier blijkbaar over het hoofd zien en vervolgens in een pietluttig klein invoerveldje hun zoekwoorden gaan aanpassen :? Of wordt hier weer de accesskey voor de quicksearch voor gebruikt? In dat geval kan ik er wel voor zorgen dat die in het 'echte' zoekscherm de focus op het invoerveld van het 'grote' zoekformulier legt :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Nou, ik kan me voorstellen dat je het zo gebruikt:
  • QuickSearch type je iets in
  • Je wordt gedirect naar de resultaten
  • Je drukt op home (op je keyboard)
  • Typt iets in in de quicksearch box
?

en accelerator keys zijn evil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

mja, als je op "home" drukt, dan kan ik me niet indenken dat je dat grote search formulier niet ziet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:56

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Dan nog, het kleine zoekbalkje is veel liever dan het irritant grote formulier..

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Viel mij ook al op inderaad... ERG storend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

crisp schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:09:
Ik snap nog steeds niet dat als mensen vanuit de zoekresultaten weer omhoog scrollen ze dat hele formulier blijkbaar over het hoofd zien en vervolgens in een pietluttig klein invoerveldje hun zoekwoorden gaan aanpassen :?
Ik snap dat ook niet :)

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is de beweegredenen achter het volgende: als je in een topic zoekt en er zijn geen resultaten voor je keyword(s), dan krijg je een no_messages_found scherm. 1: waarom kan je vanaf dat scherm niet weer in het topic zoeken en 2: waarom als je op back drukt in je browser, veranderd de search automatisch naar Dit topic (NOT)?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Angeloonie schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:35:
Dan nog, het kleine zoekbalkje is veel liever dan het irritant grote formulier..
Wat met het nieuwe formulier in 1.9.4 enorm verbeterd is, in mijn ogen. Ik vind eerlijkgezegd dat het zoekformulier daar ook meer opvalt dan nu. Misschien is het een goed idee om eerst dat af te wachten voor de werking van de quicksearch in /find/ heroverwogen wordt :) ?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:42
om3ega schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:05:
Is het overbodig te melden dat ik deze feature ook ongewenst vind en dat ik mezelf er elke keer aan moet herinneren hem weer goed te zetten :) ..

Ik gebruik de quicksearch met meerdere zoek argumenten als de eerste niets oplevert.
Dan meld ik het ook maar, wellicht helpt het iets..

Is me ook al zo vaak overkomen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Overigens is inmiddels best duidelijk dat een redelijk aantal mensen zich eraan ergeren. Dat blijven melden voegt niet echt meer iets toe ;) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zich is het wel raar dat als je op het zoekvenster uitkomt dat de quicksearch dan nog gewoon in beeld is, dat ding mag best wel weg in /search lijkt me :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens, elke keer als je aan het zoeken bent kun je die dropdown weer gaan terugzetten op GoT. Uit usability oogpunt is het ook een enorm rare feature, want je veranderd zonder enige vorm van user input de dropdown.

Als ik uitgebreid wil zoeken pak ik het volledige search formulier wel, maar als je snel wat wilt zoeken dan ga je niet ineens van een quicksearch overschakelen naar een volledige search. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 16:15

Klippy

Still Game

Volgens mij is daar ook niks aan te snappen :P
Als ik het zelf probeer nu denk ik ook, waarom zou je terug gaan naar dat kleine invoerveldje als je focus als in het goede invoerveld staat. Maar helaas zijn mensen niet zo simpel, over het ontwikkelen van een intuïtieve UI zijn honderden boeken geschreven en ze zijn er nog niet uit, dus ik denk dat we het niet begrijpen deel maar achterwege moeten laten :)
Feit is dat het gebeurd, ook door mezelf, hoe dom het ook is als je er over nadenkt, maar tijdens het snel zoeken heb je gewoon de neiging om terug te gaan naar je vorige invoerveld.
Lijkt me ook te verklaren, je vult wat in, ziet dat er een typfout staat, maar ondertussen heb je al op zoeken geklikt of enter gedrukt, eerste reactie: verander je typfout op de plaats waar je hem maakte, verstuur opnieuw.

Of dat logisch is: vast niet.
Of dat begrijpelijk is: zeker.
Of mensen dat veel doen: zie topics.
moto-moi schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:43:
Op zich is het wel raar dat als je op het zoekvenster uitkomt dat de quicksearch dan nog gewoon in beeld is, dat ding mag best wel weg in /search lijkt me :P
Ook een goede en vrij simpele oplossing denk ik :)

[ Voor 15% gewijzigd door Klippy op 18-05-2006 09:50 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:46:
Als ik uitgebreid wil zoeken pak ik het volledige search formulier wel, maar als je snel wat wilt zoeken dan ga je niet ineens van een quicksearch overschakelen naar een volledige search. :)
maar het punt is dat zodra je de quicksearch hebt gebruikt je automatisch in de full search terecht komt, de reden dat de quicksearch er is, is dat je niet een extra page request nodig hebt om het search form op te vragen.

maw:
moto-moi schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:43:
:)

hoewel dan wel de handige feature wegvalt waarmee je direct snel naar google door kunt gaan...

[ Voor 6% gewijzigd door Erkens op 18-05-2006 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:57

Sponge

Serious Game Developer

Ik 'irriteer' me er ook vaak aan. Maar ik probeer steeds vaker te herinneren dat ik toch maar even weer naar beneden moet scrollen, nadat ik omhoog ben gegaan.

Volgens mij blijft het trouwens gewoon op 'got' staan als er geen resultaten zijn/waren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Defiant schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 00:06:
Same here. Ik snap niet wat Google hier te zoeken heeft eigenlijk.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:51:
maar het punt is dat zodra je de quicksearch hebt gebruikt je automatisch in de full search terecht komt, de reden dat de quicksearch er is, is dat je niet een extra page request nodig hebt om het search form op te vragen.
Absoluut, maar waar men de denkfout in gaat is dat je opeens een ander formulier moet gaan gebruiken dan het quicksearch formulier.

Waarom zou ik het andere formulier gaan gebruiken als ik zojuist met het quicksearch formulier ook heb gezocht. Als het resultaat niet voldoet, dan verander ik in datzelfde formulier mijn criteria en zoek nog een keer.

Het is "hoe mensen omgaan met formulieren". Het is onnatuurlijk gedrag om ineens naar het advanced search formulier te switchen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Mwa, het gebeurt best wel vaak hoor :)

Als je geen zoekresultaten hebt, dan krijg je netjes een melding dat er niks is gevonden en dat je wellicht met de advanced search je zoekopdracht kan verfijnen ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 10:33:
Absoluut, maar waar men de denkfout in gaat is dat je opeens een ander formulier moet gaan gebruiken dan het quicksearch formulier.

Waarom zou ik het andere formulier gaan gebruiken als ik zojuist met het quicksearch formulier ook heb gezocht. Als het resultaat niet voldoet, dan verander ik in datzelfde formulier mijn criteria en zoek nog een keer.
omdat je dan niet meer bezig bent met "quicksearchen", dom gedrag van de gebruiker dus als ik het bot mag zeggen. Blijkbaar gebruiken mensen de quicksearch gewoon verkeerd, en verder staat het er toch erg duidelijk _waar_ je nu gaat zoeken.
Het is "hoe mensen omgaan met formulieren". Het is onnatuurlijk gedrag om ineens naar het advanced search formulier te switchen. :)
je bent daar al, er valt weinig te switchen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Vreemde functie, dit idee vind je ook niet op andere websites terug waardoor je users in verwarring brengt.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Laatst online: 12-07 20:25
In het kader van hoe meer klagers, hoe groter de kans dat het eruit wordt gesloopt meld ik me ook maar.

Zeer irritante functie. Aangezien ik altijd volautomatisch op het zoek knopje ram, trap ik er elke keer weer in en eindig ik dus in google.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 10:41:
dom gedrag van de gebruiker dus als ik het bot mag zeggen
Nee, slechte usability. Als een functie schijnbaar niet prettig wordt gevonden, en als het gedrag van de gebruiker anders is als dat wat de programmeur beoogde neer te zetten, dan is het gewoon een probleem van de functionaliteit en niet van de gebruiker. :)

Dat noemen ze gebruiksvriendelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 11:30:
[...]

Nee, slechte usability. Als een functie schijnbaar niet prettig wordt gevonden, en als het gedrag van de gebruiker anders is als dat wat de programmeur beoogde neer te zetten, dan is het gewoon een probleem van de functionaliteit en niet van de gebruiker. :)

Dat noemen ze gebruiksvriendelijk :)
Toch raar dat het "slechte usability" is als er vele mensen het juist enorm handig vinden :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:16

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik snap ook niet helemaal waarom je een quicksearch én een advanced search op dezelfde pagina zou willen hebben die in dezelfde data zoeken :). Het is ook nooit in mij opgekomen om de quicksearch weer aan te passen op het moment dat ik mijn search wil refinen, temeer omdat ik meestal wat forums wil toevoegen/verwijderen of de tijdspanne aan wil passen.

[ Voor 43% gewijzigd door .oisyn op 18-05-2006 11:35 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Joca schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 10:49:
In het kader van hoe meer klagers, hoe groter de kans dat het eruit wordt gesloopt meld ik me ook maar.

Zeer irritante functie. Aangezien ik altijd volautomatisch op het zoek knopje ram, trap ik er elke keer weer in en eindig ik dus in google.....
JHS schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:42:
Overigens is inmiddels best duidelijk dat een redelijk aantal mensen zich eraan ergeren. Dat blijven melden voegt niet echt meer iets toe ;) .
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 11:32:
Toch raar dat het "slechte usability" is als er vele mensen het juist enorm handig vinden :o
Voor zover ik het lees, kan het in een uitzonderlijk geval handig zijn, maar vinden de meeste gebruikers het een onhandige functionaliteit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 11:34:
[...] Voor zover ik het lees, kan het in een uitzonderlijk geval handig zijn, maar vinden de meeste gebruikers het een onhandige functionaliteit. :P
Zoals ik al zei bieden dit soort topics denk ik niet echt een representatieve weergave van de gebruikers, aangezien vooral mensen die het vervelend vinden geneigd zijn erin te reageren :) .

Maar nogmaals: Ik denk een groot deel van dit probleem opgelost is met het nieuwe zoekvenster in 1.9.4, dus ik denk dat het handig is om daar op te wachten ;) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ik heb wel een idee hoe dit netjes te wijzigen door bijvoorbeeld in het gewone zoekscherm een extra link te plaatsen 'zoek op deze termen in google' en de quicksearch dan verder op 'GoT' te laten staan.
Best of both worlds?

offtopic:
Overigens irriteer ik mij aan het te pas en te onpas gebruik van het woord 'irritant'; een mug die om je hoofd zoemt is irritant, dit soort zaken zijn hooguit 'lastig', 'vervelend', 'onlogisch' of 'niet zo handig'

[ Voor 37% gewijzigd door crisp op 18-05-2006 11:39 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:31

TwoR

Gekleurde stippen

Joca schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 10:49:

Nee dat is een oplossing, de hardste klager trekt meestal aan het kortste eind.

En als je alleen vol automatisch op een knopje ramt zonder te lezen zou dat dan niet een puntje van verbetering voor jezelf zijn ipv de gene die het gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

crisp schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 11:37:
Ik heb wel een idee hoe dit netjes te wijzigen door bijvoorbeeld in het gewone zoekscherm een extra link te plaatsen 'zoek op deze termen in google' en de quicksearch dan verder op 'GoT' te laten staan.
Best of both worlds?
Dat lijkt mij persoonlijk een uitstekende oplossing d:)b .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-10 17:20

dawuss

gadgeteer

Ik heb me er nog nooit echt aan gestoord, maar vreemd en vooral inconsequent is het wel. Als je in een list_topics de quicksearch gebruikt, switched hij daarna naar Google, maar als je dat in een topic doet, blijft 'ie wel gewoon op "in dit topic" staan.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Best of both worlds?
Heb je nog tijd om mijn vraag hier te beantwoorden? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Laatst online: 12-07 20:25
TwoR schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 11:39:
[...]

Nee dat is een oplossing, de hardste klager trekt meestal aan het kortste eind.

En als je alleen vol automatisch op een knopje ramt zonder te lezen zou dat dan niet een puntje van verbetering voor jezelf zijn ipv de gene die het gemaakt heeft.
Als niemand zou klagen zou er nooit wat veranderen toch? Waarom zou er een feedback zijn als de wensen van de gebruiker niet gewaardeerd zouden worden?
De meeste mensen krijgen nu eenmaal pas een idee als een ander iets heeft gemaakt waar ze het niet mee eens zijn, of lastig in gebruik vinden. Dan doen ze idd hun 'beklag'.

Je hoort me overigens ook niet zeggen dat ik het niet zelf op kan lossen, door elke keer te lezen wat er staat zou het idd minder snel gebeuren. Maar de mens (en vooral ik als het op handelingen aangaat) is een gewoonte dier, ik blijf er dan ook telkens in trappen. Call me stupid.

De opmerkin van JHS had ik even gemist....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

BtM909 schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 11:44:
[...]

Heb je nog tijd om mijn vraag hier te beantwoorden? O-)
sure: :)
BtM909 schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:38:
[...]
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is de beweegredenen achter het volgende: als je in een topic zoekt en er zijn geen resultaten voor je keyword(s), dan krijg je een no_messages_found scherm. 1: waarom kan je vanaf dat scherm niet weer in het topic zoeken
Dat is al vaker gemeld maar Parse heeft daar tot nog toe geen mogelijkheid voor ingebouwd; wmb mag hier in de templates een {messages_search_empty} ofzo voor geintroduceerd worden waar je op kan checken en alternatieve uitleg kan geven binnen de topicview ipv een algemene error.
en 2: waarom als je op back drukt in je browser, veranderd de search automatisch naar Dit topic (NOT)?
Dat is een Firefox bug

[ Voor 15% gewijzigd door crisp op 18-05-2006 12:03 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Ik sluit me ook maar aan als "klager"... :P

Ik zit regelmatig opeens met Google voor m'n neus, terwijl dat dus nìet de bedoeling was...

[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 18-05-2006 17:41 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

offtopic:
Overigens irriteer ik mij aan het te pas en te onpas gebruik van het woord 'irritant'; een mug die om je hoofd zoemt is irritant, dit soort zaken zijn hooguit 'lastig', 'vervelend', 'onlogisch' of 'niet zo handig'
Ik kan me anders goed voorstellen dat iemand het aardig irritant vindt als ie voor de zoveelste keer ongewild op Google terecht komt. :P

Overigens heb ik hier zelf misschien hooguit één keer "last" van gehad, maar ik begrijp wel dat sommige mensen zich eraan storen. De oplossing die je zelf biedt in diezelfde post lijkt me prima. d:)b

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-NMe- schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 17:59:
[...]
Overigens heb ik hier zelf misschien hooguit één keer "last" van gehad, maar ik begrijp wel dat sommige mensen zich eraan storen. De oplossing die je zelf biedt in diezelfde post lijkt me prima. d:)b
Ik kom het vaak genoeg tegen, je kan misschien zeggen van "ja, een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen" en daar heb je overschot van gelijk. Maaaaaaar.. op GoT is alles vrij logisch en functioneel opgebouwd, met dank aan de React Crew, en dan loop je op die manier handige automatismen op (in de volksmond beter gekend als GoTismen). Door het gebruik van die automatismen en mede door de logische GoT filosofie zit je dan maar vlijtig te zoeken naar een onderwerp waar je per se een topic wilt over openen. Toch maar even checken of iemand je niet nét voor was geweest.. Twee queries verder zit je ineens verweesd op je scherm te kijken naar de Google zoekresultaten net zoals deze smiley :/ en ben je uit je GoT-ritme gekegeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabien
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 11:09
Dat er een redenatie achter zit, wil niet zeggen dat het ook gebruiiksvriendelijk is. Sterker nog, als de redenatie die van een programmeur is, is hij in veel gevallen juist het tegenovergestelde van gebruiksvriendelijk. En het lijkt me duidelijk dat de mensen die de quicksearch gebruiken, er snel zat van zijn.

Dat je weinig klachten krijgt, wil niet zeggen dat iedereen tevreden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
Ik heb hier wel een eerder op gereageerd volgens mij, maar ik vind de redenatie achter deze feature ook erg vreemd. Programmeurs moeten niet handelen voor de gebruiker, zeker niet op een forum als Got. Als ik op google wil zoeken dán zoek ik zelf wel op google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Best of both worlds?
Done voor 1.9.4, lijkt me opgelost dus :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Laatst online: 19:33
Dabien schreef op maandag 22 mei 2006 @ 10:10:
[...]

Dat er een redenatie achter zit, wil niet zeggen dat het ook gebruiiksvriendelijk is. Sterker nog, als de redenatie die van een programmeur is, is hij in veel gevallen juist het tegenovergestelde van gebruiksvriendelijk. En het lijkt me duidelijk dat de mensen die de quicksearch gebruiken, er snel zat van zijn.

Dat je weinig klachten krijgt, wil niet zeggen dat iedereen tevreden is.
Met slim. Dit is een typisch geval van een programmeur die een interaction design beslissing neemt en iets implementeerd zoals hij het het het liefst zou zien (net als bv. target="_blank" op websites gericht op beginners). Ik erger me er ook al tijden aan en ik kom geregeld ongewild op google als ik iets op GoT wil zoeken (idd. door meerdere keren achter elkaar de quicksearch te gebruiken, de naam "quick" geef mijns inziens als duidelijk genoeg aan waarom ik daar gebruik van maak). Dat klachten hierover worden afgedaan als "niet representatief" is nogal onzin imo. Doe dan op z'n minst een usability onderzoekje naar deze "feature" om te kijken of je gelijk hebt...

Disclaimer: ik hoop dat ik niet overkom als een enorme zeikert, maar als iemand die veel bezig is met interaction design en usability kan ik het niet laten om wat te willen doen aan de misconceptie van veel programmeurs die denken dat ze de gebruikers begrijpen :P...
crisp schreef op maandag 22 mei 2006 @ 23:08:
[...]

Done voor 1.9.4, lijkt me opgelost dus :)
En m'n verhaal is al weer overbodig :P :)...

[ Voor 12% gewijzigd door equationunequal op 22-05-2006 23:14 ]

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Vold schreef op maandag 22 mei 2006 @ 22:48:
Ik heb hier wel een eerder op gereageerd volgens mij, maar ik vind de redenatie achter deze feature ook erg vreemd. Programmeurs moeten niet handelen voor de gebruiker, zeker niet op een forum als Got. Als ik op google wil zoeken dán zoek ik zelf wel op google.
En geheid als het andersom was, hadden er topics bestaan over waarom het niet handiger is om daar direct google te selecteren ;)

Ik vind het iets te kort door de bocht dat er alleen maar over programmeurs en hun kortzichtheid wordt gesproken. Een hoop zaken wordt heel erg goed nagedacht mbt usability en accessibility. Misschien niet zo kort door de bocht praten, maar je toch eerst verdiepen in je "tegenstander" :)

Hankey schreef op maandag 22 mei 2006 @ 23:12:
[...]

Disclaimer: ik hoop dat ik niet overkom als een enorme zeikert, maar als iemand die veel bezig is met interaction design en usability kan ik het niet laten om wat te willen doen aan de misconceptie van veel programmeurs die denken dat ze de gebruikers begrijpen :P...
[...]
En ik kan het niet laten om wat te willen doen aan de misconceptie van gebruikers die denken dat ze een programmeur begrijpen ;)

[ Voor 26% gewijzigd door BtM909 op 22-05-2006 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
BtM909 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 23:19:
[...]

En geheid als het andersom was, hadden er topics bestaan over waarom het niet handiger is om daar direct google te selecteren ;)

Ik vind het iets te kort door de bocht dat er alleen maar over programmeurs en hun kortzichtheid wordt gesproken. Een hoop zaken wordt heel erg goed nagedacht mbt usability en accessibility. Misschien niet zo kort door de bocht praten, maar je toch eerst verdiepen in je "tegenstander" :)
Als je het simpelweg bekijkt vanuit het Goal Directed Design perspectief (oftwel vanuit de gebruiker):

Doel wat de gebruiker wil berijken met de GoT quicksearch: snel zoeken op GoT.

Hoe wordt dit doel bereikt: door snel relevante zoekresultaten van GoT te laten zien.
Hoe wordt dit doel niet bereikt: door relevante zoekresultaten van Google te laten zien.

De "feature" schiet daarmee z'n doel voorbij...
En ik kan het niet laten om wat te willen doen aan de misconceptie van gebruikers die denken dat ze een programmeur begrijpen ;)
Tip: ga "The Inmates Are Running The Assilum" & "About Face 2.0" van Alan Cooper lezen, daar kan je een hoop uit leren ;)...

Punt blijft dat je programmeurs geen design beslissingen moet laten nemen, hoe goed bedoeld deze ook zijn. Daar heb je interaction designers en usability experts voor...

* equationunequal is interaction designer en programmeert daarnaast ook nog eens regelmatig ;)

[ Voor 38% gewijzigd door equationunequal op 22-05-2006 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Hankey schreef op maandag 22 mei 2006 @ 23:25:
[...]

Als je het simpelweg bekijkt vanuit het Goal Directed Design perspectief (oftwel vanuit de gebruiker):

Doel wat de gebruiker wil berijken met de GoT quicksearch: snel zoeken op GoT.

Hoe wordt dit doel bereikt: door snel relevante zoekresultaten van GoT te laten zien.
Hoe wordt dit doel niet bereikt: door relevante zoekresultaten van Google te laten zien.

De "feature" schiet daarmee z'n doel voorbij...
Grappig want dat is precies wat de quicksearch doet. Je krijgt vervolgens, als je toch niks aan de snelle zoekresultaten hebt, twee opties: of je verfijnt je zoekwoorden met de uitgebreide search of je gebruikt de quicksearch om verder te zoeken buiten GoT (snel zoeken met Google in dit geval ;))

Ik ben het met Gordijn eens dat een form-element niet zomaar zonder user-input zou mogen veranderen, maar het lijkt me in dit geval meer dat mensen een bepaalde handeling verkeerd uitvoeren.

Dan is nog de morele vraag: ga je je bezoekers opvoeden of pas je je website aan aan het gedrag van je bezoekers ;)
[...]

Tip: ga "The Inmates Are Running The Assilum" & "About Face 2.0" van Alan Cooper lezen, daar kan je een hoop uit leren ;)...

Punt blijft dat je programmeurs geen design beslissingen moet laten nemen, hoe goed bedoeld deze ook zijn. Daar heb je interaction designers en usability experts voor...
En mijn punt blijft, hoe weet jij dat tweakers alleen programmeurs heeft voor interaction design and usability ;)
* BtM909 is interaction designer en programmeert daarnaast ook nog eens regelmatig ;)
Oh, dus jij kan blijkbaar wel allebei en bij Tweakers.net kan dat zeker niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
BtM909 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 23:19:
[...]

Daar twijfel ik toch wel sterk aan.. Hoeveel topics zijn er tot nu toe geweest om zo'n idioot idee aan te vragen. ("verander ongevraagd een form na één handeling") Het zou mooi zijn als je zoiets standaard op je site gaat doen, dat wordt het echt een puinhoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Ook ik sluit me aan bij de topic starter. Als ik iets op Google wil zoeken typ ik dat in Firefox rechtsboven wel in. :)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-10 15:50

Bud_s

Team Anticimex & Lock

Wildfire schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 17:41:
Ik sluit me ook maar aan als "klager"... :P

Ik zit regelmatig opeens met Google voor m'n neus, terwijl dat dus nìet de bedoeling was...
^^^ vind het ook super irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vold schreef op maandag 22 mei 2006 @ 23:46:
[...]

Daar twijfel ik toch wel sterk aan..
Ik ook... Wie bedenkt het nou dat het handig is om ineens google voor je neus te krijgen... Als ik dat zo graag wil, installeer ik de google toolbar wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
BtM909 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 23:35:
Grappig want dat is precies wat de quicksearch doet. Je krijgt vervolgens, als je toch niks aan de snelle zoekresultaten hebt, twee opties: of je verfijnt je zoekwoorden met de uitgebreide search of je gebruikt de quicksearch om verder te zoeken buiten GoT (snel zoeken met Google in dit geval ;))
En daar maak je dus een denkfout: je verfijnt namelijk niet altijd je zoekresultaten; je wilt regelmatig even blijven "quicksearchen". Dat doe je, jawel, met de "quicksearch" (home: quicksearch, scroll, home, quicksearch, scroll, home, quicksearch, etc.)...

Nog leuker is het als je eerste quicksearch geen zoekresultaten oplevert: nog maar een keer proberen dan, kut, google, *klikt op backspace om terug naar GoT te gaan*...
Ik ben het met Gordijn eens dat een form-element niet zomaar zonder user-input zou mogen veranderen, maar het lijkt me in dit geval meer dat mensen een bepaalde handeling verkeerd uitvoeren.
Leg eens uit, waarom is die handeling "verkeerd"? ;) Al zouden gebruikers een "fout" maken, dan is het de taak van de ontwerpers om te zorgen dat deze fout voorkomen wordt bij het gebruik van het systeem. "Make errors as impossible as possible"...
Dan is nog de morele vraag: ga je je bezoekers opvoeden of pas je je website aan aan het gedrag van je bezoekers ;)
Antwoord: website aanpassen aan je gebruikers...
En mijn punt blijft, hoe weet jij dat tweakers alleen programmeurs heeft voor interaction design and usability ;)
Dat weet ik niet, maar dat leidde ik af aan de hand van de kromme redenatie die wordt gebruikt om dit usability knelpunt binnen de site goed te praten en de klachten af te doen als niet representatief.
Oh, dus jij kan blijkbaar wel allebei en bij Tweakers.net kan dat zeker niet? ;)
Interaction design is mijn vak, programmeren doe ik er naast. Ik heb dan ook meer verstand van interaction design en usability dan van programmeren, net als de meeste programmeurs meer afweten van programmeren dan van interaction design. Mijn programmeerkennis is voldoende om te kunnen weten wat er wel en wat niet mogelijk is en helpt mij om programmeurs uit te kunnen leggen hoe ze mijn ontwerpen moeten implementeren. Ik zeg daarbij niet dat tweakers niet beide kan (heck, met zo'n grote ploeg moet er vast wel iemand tussen zitten die een boek of twee over usability heeft gelezen), maar het valt me op dat veel antwoorden hier vanuit het perspectief van de programmeur worden gegeven en klachten worden afgedaan als "niet representatief". Dan ga je toch een beetje twijfelen...

Anyways, blij dat het opgelost wordt... :)

[ Voor 4% gewijzigd door equationunequal op 23-05-2006 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Mensen, lees toch de draad voordat je blaat; de Google-feature is in 1.9.4 (welke binnenkort z'n intrede zal doen) losgekoppelt van de quicksearch (maar nog wel als optie beschikbaar).

Vwb usability en interaction design: ik geef toe dat ik daar niet voor gestudeerd heb. Ik kan mij meestal echter wel prima verplaatsen in de gemiddelde gebruiker en ben ook iemand die zeker luistert naar feedback. Af en toe echter neem ik ook mijn eigen beleving als maatstaf en dat blijkt toch vaak weer te hoog gegrepen, het is immers bekend dat de gemiddelde mens qua formuleren van zoekopdrachten meestal niet veel verder komt dan een handjevol - vaak generieke - steekwoorden. Het feit dat de gemiddelde GoTTer blijkbaar weer terugkeert naar de quicksearch in plaats van het uitgebreide zoekformulier te gebruiken dat vele malen meer mogelijkheden biedt om zeer specifiek te zoeken bewijst dat nogmaals (en de querylogs uit Omega overigens ook) :P

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Hankey schreef op maandag 22 mei 2006 @ 23:58:
[...]

En daar maak je dus een denkfout: je verfijnt namelijk niet altijd je zoekresultaten; je wilt regelmatig even blijven "quicksearchen". Dat doe je, jawel, met de "quicksearch" (home: quicksearch, scroll, home, quicksearch, scroll, home, quicksearch, etc.)...

Nog leuker is het als je eerste quicksearch geen zoekresultaten oplevert: nog maar een keer proberen dan, kut, google, *klikt op backspace om terug naar GoT te gaan*...
Nou, ik zal het je sterker vertellen. De originele discussie had moeten zijn: waarom heeft het zoek-scherm / resultaten-scherm ook een quicksearch bovenaan zichtbaar ;)

Een quicksearch hergebruiken dat is geen usability. Jij maakt hier de denkfout door ervanuit te gaan (en dat is wat ik bedoel met "verkeerde handeling") dat het nog steeds dezelfde handeling is. Naar mijn mening is dat dus niet een vervolg handeling. Quicksearch doe je per keer opnieuw, dat jij het misbruikt om je zoek-opdracht te verfijnen ;)

En een klein rondje op het internet doet mijn verhaal alleen maar bevestigen. Of heeft Microsoft ook geen usability experts in dienst? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

In de oude layout had het zoekscherm zelf ook geen quicksearch maar omdat het dan wel erg kaal aan zou doen in de huidige layout hadden we besloten de quicksearch wel te laten staan met als feature om je zoekterm op Google los te laten. Zo is het eigenlijk 'ontstaan'.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crisp schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 08:24:
In de oude layout had het zoekscherm zelf ook geen quicksearch maar omdat het dan wel erg kaal aan zou doen in de huidige layout hadden we besloten de quicksearch wel te laten staan met als feature om je zoekterm op Google los te laten. Zo is het eigenlijk 'ontstaan'.
Wat dus duidelijk een juiste beslissing is geweest, want schijnbaar wordt die quicksearch meer gebruikt dan de normale search.

Ik gebruik de quicksearch meer, dan het openen van de forum listings an sich, en waarom? Omdat ik het forum als een 2de google gebruik. Het forum is voor mij meer een zoekmachine dan een daadwerkelijk discussieplatform. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
BtM909 schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 00:20:
Nou, ik zal het je sterker vertellen. De originele discussie had moeten zijn: waarom heeft het zoek-scherm / resultaten-scherm ook een quicksearch bovenaan zichtbaar ;)
Waarom niet? Ze kunnen perfect naast elkaar gebruikt worden. De quicksearch voor het snelle zoeken, de gewone search voor de uitgebreide zoekacties. Dat is ook precies de manier waarop ik en vele anderen met mij er gebruik van maken: snel ff wat opzoeken -> quicksearch, geavanceerd zoeken op bv. een datum of een user -> gewone search...
Een quicksearch hergebruiken dat is geen usability. Jij maakt hier de denkfout door ervanuit te gaan (en dat is wat ik bedoel met "verkeerde handeling") dat het nog steeds dezelfde handeling is. Naar mijn mening is dat dus niet een vervolg handeling. Quicksearch doe je per keer opnieuw, dat jij het misbruikt om je zoek-opdracht te verfijnen ;)
Daar maak jij nog steeds een denkfout. Je noemt het misbruik, terwijl dat helemaal niet zo is. Het is slechts het gebruik maken van een handige feature die je in staat stelt om snel te kunnen zoeken. Voor de gebruiker verandert er niets aan de handeling en is er ook geen reden dat er anders met de input wordt omgegaan...
En een klein rondje op het internet doet mijn verhaal alleen maar bevestigen. Of heeft Microsoft ook geen usability experts in dienst? ;)
Microsoft is nou niet bepaald het walhallah van usability specialisten. Als er een bedrijf is dat regelmatig zwaar de mist in gaat (de boeken over usability staan vol met voorbeelden van Microsoft applicaties) zijn zij het wel. Als je dan toch graag een vergelijking wilt hebben: kijk naar Google. Het hoofdscherm van google is in weze niets meer dan een quicksearch. Als je even snel iets op wilt zoeken voer je een keyword in en druk je op search. Wil je echter geavanceerd zoeken, dan is er een advanced search optie. Tien keer raden hoe het meest van Google gebruik gemaakt wordt...
crisp schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 08:24:
De quicksearch laten staan is wmb. een goede keuze. Het sluit aan bij de richtlijn dat je gebruikers de keuze moet bieden waarop ze gebruik maken van een interface en geen forcing functions moet gebruiken om ze jouw gewenste richting op te krijgen. Dat er daarna verondersteld is dat de gebruiker na de eerste mislukte quicksearch meteen naar Google gestuurd wil worden is gewoon een foutje geweest en daar kan je alleen maar van leren. Het is goed dat het wordt gefixed in de volgende versie iig, dat laat iig zien dat er wordt geluistert naar de gebruikers (daar kunnen veel andere sites en fora nog wat van leren) en dat de kop niet in het zand wordt gestoken...

En om niet als een enorme zeikert over te komen: verder is GoT (react) een forum dat imo gewoon goed in elkaar zit en heb ik er weinig op aan te merken :)...

[ Voor 28% gewijzigd door equationunequal op 23-05-2006 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hankey schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 09:21:
Microsoft is nou niet bepaald het walhallah van usability specialisten. Als er een bedrijf is dat regelmatig zwaar de mist in gaat (de boeken over usability staan vol met voorbeelden van Microsoft applicaties) zijn zij het wel....
Je realiseert je denk ik niet hoeveel software Microsoft elk jaar wegzet, en wat er geinvesteerd wordt in onderzoek naar usability in hun dedicated teams met academisch geschoold personeel. Ik durf wel te beweren dat Microsoft eenzaam aan de top staat van software companies met een meer dan uitmuntende staat van dienst op usability vlak. Als usability professional student zou je ook moeten weten dat het een subjectief onderwerp is met verschillende uitgangspunten.

Een bedrijf wat een stuk software kan neerzetten dat door miljoenen mensen op een gebruiksvriendelijke manier kan worden toegepast is belangrijker dan de stories van auteurs die graag de hoge bomen in de industrie gebruiken om hun punten aan te tonen. Meer dan eens heeft Microsoft de markt opengebroken door hun visie op usability. Ze maken absoluut fouten, maar die staan in schril contrast met wat ze hebben bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 09:36:
[...]

Je realiseert je denk ik niet hoeveel software Microsoft elk jaar wegzet, en wat er geinvesteerd wordt in onderzoek naar usability in hun dedicated teams met academisch geschoold personeel. Ik durf wel te beweren dat Microsoft eenzaam aan de top staat van software companies met een meer dan uitmuntende staat van dienst op usability vlak. Als usability professional zou je ook moeten weten dat het een subjectief onderwerp is met verschillende uitgangspunten.
Het grote probleem met Microsoft is dat ze niet bepaald een vaste lijn hebben op het gebied van usability. De ene keer doen ze bv. iets goed, wat in de volgende iteractie compleet overhoop wordt gehaald, en omgekeerd. Als je een graag een groot software bedrijf als voorbeeld voor goede usability wilt nemen kan je beter bij Apple kijken (al hebben die ook genoeg fouten gemaakt): die zijn een stuk beter op weg in de goede richting...
Een bedrijf wat een stuk software kan neerzetten dat door miljoenen mensen op een gebruiksvriendelijke manier kan worden toegepast is belangrijker dan de stories van auteurs die graag de hoge bomen in de industrie gebruiken om hun punten aan te tonen. Meer dan eens heeft Microsoft de markt opengebroken door hun visie op usability. Ze maken absoluut fouten, maar die staan in schril contrast met wat ze hebben bereikt.
Maar toch is het noodzakelijk om die fouten duidelijk te maken en niet, nogmaals, je kop in het zand te steken en te doen alsof er niets aan de hand is. Iedereen en elk bedrijf maakt fouten. Het gaat erom hoe je van die fouten kan leren. Als je die verhalen van die "auteurs" (mensen met jarenlange ervaring op het gebied van software ontwikkeling, interaction design en usability, zoals Alan Cooper) negeert haal je alleen jezelf maar onderuit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
crisp schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 00:10:
het is immers bekend dat de gemiddelde mens qua formuleren van zoekopdrachten meestal niet veel verder komt dan een handjevol - vaak generieke - steekwoorden.
We zijn verwend geraakt door Google. :o

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Hankey schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 09:21:
Als je dan toch graag een vergelijking wilt hebben: kijk naar Google. Het hoofdscherm van google is in weze niets meer dan een quicksearch. Als je even snel iets op wilt zoeken voer je een keyword in en druk je op search. Wil je echter geavanceerd zoeken, dan is er een advanced search optie. Tien keer raden hoe het meest van Google gebruik gemaakt wordt...
Dan vindt ik het bij google vervolgens weer vreemd dat ik na de advanced search te gebruiken weer terug kom op een pagina met een simpele (quicksearch) layout. Als ik de zoekopdracht wil verfijnen wil ik dat immers in hetzelfde formulier kunnen doen als waar ik mijn search gestart ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeggen, maak is een nieuw topic aan voor een discussie over de effectiviteit van usability door Microsoft, want LA is daar niet de plek voor. Ik ben het namelijk niet met je punten eens, omdat ik vind dat je in je mening te generaliserend kijkt naar Microsoft en het aspect van de auteur cq makkelijke prooi niet in acht neemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 20:47:
[...]

Ik zou zeggen, maak is een nieuw topic aan voor een discussie over de effectiviteit van usability door Microsoft, want LA is daar niet de plek voor. Ik ben het namelijk niet met je punten eens, omdat ik vind dat je in je mening te generaliserend kijkt naar Microsoft en het aspect van de auteur cq makkelijke prooi niet in acht neemt :)
Ik wil daar best een keer met je over discussieren, maar dan nadat ik klaar ben met mijn afstudeeropdracht (jawel, een usability onderzoek en interaction design opdracht :P) over een maandje, nu even geen tijd voor. Ik zeg echter nergens dat Microsoft alleen maar slechte dingen doet op het gebied van usability, integendeel. Ze zijn echter wel erg inconsistent op dit gebied en krijgen het voor elkaar om goede usability in latere releases van een applicatie ineens zonder aantoonbaar goede reden opzij te gooien. Ik heb genoeg voorbeelden en literatuur van usability experts (Cooper, Schneiderman, Norman, etc.) die mijn beweringen met goede argumentatie en resultaten uit usability onderzoeken ondersteunen...

/off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Kan best zijn dat het eens ontstaan is 'omdat het kan' maar dat wil nog niet zeggen dat het enige toegevoegde waarde heeft, Het is hier tweakers.net... Een beetje tweaker snapt zelf wel hoe ie op google moet zoeken (daar heeft ie sowieso een ingebouwde functie in zijn browser voor) en verwacht niet dat zijn dierbare forum hem automagisch die kant op wijst.

Het is vreselijk irritant en het voegt helemaal niets toe. Tot aan de grootse n00b en de meest onervaren beginner, een google search kunnen ze toch echt helemaal zelfstandig wel beginnen, die hint is volslagen overbodig. De enige functie die het heeft is de usability in de weg staan.

Een optie inbouwen en daar mee in je sas zijn is een ding, maar irritatie opwekken is het andere.
De omgekeerde wereld wordt hier bewerkstelligd, ik zoek tegenwoordig via Google op GoT topics (in mijn eigen browser, niet via t.net) omdat ik de eigen search van GoT zo strontvervelend vind.

Leuk bedacht maar een dikke 2 uit de praktijk!

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Pietert schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 03:39:
Kan best zijn dat het eens ontstaan is 'omdat het kan' maar dat wil nog niet zeggen dat het enige toegevoegde waarde heeft, Het is hier tweakers.net... Een beetje tweaker snapt zelf wel hoe ie op google moet zoeken (daar heeft ie sowieso een ingebouwde functie in zijn browser voor) en verwacht niet dat zijn dierbare forum hem automagisch die kant op wijst.
De toegevoegde waarde die het heeft (zelfde query doorsturen naar Google) heeft voor mij wel waarde, alsmede vele andere users. Beetje kortzichtig van je dat je niet verder dan je zelf wilt kijken.
Het is vreselijk irritant en het voegt helemaal niets toe. Tot aan de grootse n00b en de meest onervaren beginner, een google search kunnen ze toch echt helemaal zelfstandig wel beginnen, die hint is volslagen overbodig. De enige functie die het heeft is de usability in de weg staan.
correctie, _JIJ_ vind het irritant, en ik vind het een beetje jammer dat je mij meteen tot onder het niveau van een n00b schuift...

Maargoed, voor mensen zoals jij die niet lezen * zeiken over zaken die al lang en breed beschreven zijn in dit topic incl "oplossing" * kan het idd lastig zijn ja.
Een optie inbouwen en daar mee in je sas zijn is een ding, maar irritatie opwekken is het andere.
De omgekeerde wereld wordt hier bewerkstelligd, ik zoek tegenwoordig via Google op GoT topics (in mijn eigen browser, niet via t.net) omdat ik de eigen search van GoT zo strontvervelend vind.
google vindt veel minder relevante topics dan de GoT search hoor :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

De discussie over of het wel of niet irritant is, is niet meer relevant :) . Het is opgelost, de quicksearch verwijst in de volgende versie niet langer naar GoT als je je in het zoekvenster bevindt. Het lijkt me dan ook niet zinnig om hier verder te discussiëren over dit onderwerp. Aangezien dat maar blijft gebeuren ondanks het voorgaande sluit ik het topic :) . Als je wil discussiëren over useability in het algemeen en de 'oude' quicksearch in dat kader kan dat lijkt me in Webdesign, Markup & Clientside Scripting.

DM!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.