Zelfbouw; is dit een beetje goed?

Pagina: 1
Acties:

• Djang
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-02 20:16
Systeem:

Moederbord: ASUS A8N-SLI Deluxe
Geheugen: Corsair 400 Mhz 2GB
Voeding: IBL Power NT 400 Watt
Videokaart: Asus Geforce 7800 GTX
HDD: Samsung 250 GB

Ik heb dit systeem exact een jaar geleden gebouwd.
Het is mijn eerste zelfbouw systeem ooit.
Werkt nog steeds hardstikken goed geen problemen (geen vastlopers en uitvallers)
Alleen ik lees steeds vaker over systemen van mensen die veel koeler zijn dan die van mij.
Dus nu vroeg ik mij af.... is er enige reden nodig om mijn zorgen te maken over mij systeem?
Deze vraag wil ik baseren zowel op mijn temps als op mijn voltages.
Hier zijn mij specs vanuit SpeedFan, 1e foto idle, 2e foto stressed.

Afbeeldingslocatie: http://img170.imageshack.us/img170/2466/screen15fu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img170.imageshack.us/img170/4239/screen23fw.jpg

Nog even wat foto's voor duidelijk systeem overzicht:

Afbeeldingslocatie: http://img529.imageshack.us/img529/4056/screen38an.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img524.imageshack.us/img524/997/screen42hz.th.jpg

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Enkele opmerkingen:
Harde schijf koelers zonder een ventilator doen niet heel veel met je harde schijf temperatuur.
Je stressed temperaturen zijn helemaal niet zorgwekkend, in idle kan het wel wat koeler. Heb je CnQ aanstaan?

Verwijderd

ZIet er goed uit lijkt me zo, als je er zelf geen problemen mee hebt hoef je je nergens zorgen over te maken. Zet er nog wel ff bij wat voor cpu je gebruikt, maar de temps lijken mij normaal met zon systeem. Ben geen wijsgeer op dit gebied :P

Ziet er gewoon netjes uit

edit: HDD koelers zijn wel verstandig, volgensmij heeft het ook iets met garantie te maken van je HDD! Kan dit alleen niet bevestigen!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 22:54 ]

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-02 19:22
voltages lijke me aardig goed, ook de temps zijn niet slecht ofzo, maar wat voor processor zit er op? dat kan wel uitmaken.

Edit: te laat :P

[ Voor 11% gewijzigd door cossy nl op 17-05-2006 22:54 ]

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Enigste wat ik persoonlijk te warm vindt is je HDD. Voorderest ziet het er allemaal netjes uit toch? CPU van 57 graden is niet iets om je zorgen over te maken.

Hoe koel jeje HDD nu? Als ik het goed zie zie ik een SilentMaXX HDD silencer die het geluid van je HDD reduceert? Misschien moet je eens proberen om een fannatje op deze silencer te zetten. Persoonlijk vindt ik een graadje of 42 warm genoeg voor een HDD.
cossy nl schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 22:53:
voltages lijke me aardig goed, ook de temps zijn niet slecht ofzo, maar wat voor processor zit er op? dat kan wel uitmaken.

Edit: te laat :P
Als we kijken naar het moederbord weten we dat er een S939 CPU inzit. En als we kijken naar speedfan zie we dat daar 2 cores worden weergegeven. Dus waarschijnlijk zit er een S939 AMD Dual Core in :)

[ Voor 36% gewijzigd door MisteRMeesteR op 17-05-2006 22:56 ]

www.google.nl

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Het ziet er allemaal mooi stofvrij uit. Alleen waarom heb je 3 van zo'n kleine ventilators als casefans :? Die dingen maken veel herrie en verplaatsen relatief weinig lucht.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 22:28
Ziet er prima uit. Zalman koeler voor de videokaart, koeler voor je hd, rounded ide kabels. Alleen je kast is het probleem zo te zien kan de warme lucht niet weg uit de kast. Probeer wat air-flow te creeeren door voorin een casefan te plaatsen die lucht aanvoert(die zit er al volgens mij? als ik het goed zie mah die is veel te klein!! beter 80mm) en achterin een grote casefan 80mm/92mm/120mm die de warme lucht naar buiten blaast.

Helaas zie ik daarvoor geen mogelijkheden in je behuizing? Klopt dat...

Zo houd ik 4 harde schijven (in me server) die direct boven elkaar zijn geplaatst koel met 2 intake fans van 80mm die koude lucht eroverheen blazen op slechts 25/30 graden. en uiteraard een outtake fan.

De enige mogelijkheid die ik zie voor verbetering is een andere behuizing aan te schaffen. Want de warme lucht kan zo te zien niet weg. Maar als ik jou was zou ik je geen zorgen maken op die temps kan je systeem probleemloos werken.

[ Voor 6% gewijzigd door et36s op 17-05-2006 23:03 ]

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 23:03

edeboeck

mie noow noooothing ...

Weet echt niet veel van hardware (kan enkel eenvoudig systeempje in mekaar zetten zonder probs), maar wat me opvalt, is fan 3:
  • idle: 912 RPM
  • stressed: 0 RPM
???

• Djang
8)7 Sorry was even een belangrijk onderdeel vergeten:
Proc: AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4400+

CnQ staat niet aan.

Ik had de SilentMaxx aangeschaft omdat de HDD veel herrie maakte.

Die 2 60 mm fans zaten er standaard in, ik had ze al vervangen door Paps versies.

Ik heb inderdaad weinig opties wat fans betreft in de Tenor case.
In kan altijd nog proberen een extra fan te plaatsen bij de HDD.
Met een beetje gepruts kan ik ook wel voor elkaar kunnen krijgen om de 80 mm intake fan te vervangen voor een grotere.

* idle: 912 RPM
* stressed: 0 RPM

hehe ja wat dat betfreft.
Dat is de Northbridge cooler die kan niet goed signalen uitlezen.

[ Voor 77% gewijzigd door Djang op 17-05-2006 23:10 ]

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:10

spaceboy

Op grote hoogte

Djang schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 22:58:
8)7 Sorry was even een belangrijk onderdeel vergeten:

Proc: AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4400+
Op zich best knap dat je met zo'n processor dat systeem EEN JAAR GELEDEN hebt kunnen bouwen. Temeer omdat AMD zelf die processor pas eind mei 2005 aankondigde (http://www.amd.com/us-en/...,51_104_543~98647,00.html). Verder een iets te hoog pats-topic dit, maar goed, dat terzijde...

Het ziet er wel akelig clinisch netjes uit daar... :)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Verwijderd

koelblok klopt wel hoor, het is die die op een 4400 zit (4200 heeft geen heatpipes zitten op de standaardkoeler)
Verder vind ik je temps niet zo schitterend, moet zeker beter kunnen.
Ik draai met een 4400x2 (overklokt tot iets voorbij een FX60), en 4hd's en 2 casefan's
CPU 60°
Chipset 39°
HD1 37
HD2 37
HD3 38
HD4 39

Je zou zoals door meerdere gezegd moeten proberen er een 80mm intake in te krijgen...

edit: ik draai DPC, dus 24/24 100% cpubelasting

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 23:14 ]

• Djang
Nouja kort een jaar dan ;)
Ik ben heel netjes dus ik houdt alles heel schoon.
De intake is een 80 mm fan draait op 700.

btw: wou nog even kwijt, ondanks de temperaturen is het systeem wel super stil.

Ik wil echt niet patserig overkomen hoor.
Ik maak me gewoon zorgen omdat dit mijn eerste zelfbouw is en er veel tijd, lol en liefde in het bouwen van dit systeem is gegaan.

Het was al een rot klus om de case stil te krijgen met een goed behoud van de temperatuur.
Zolang de volts en temps niet catastrofaal zijn heb ik daar vreden mee.
Ik had achteraf toch beter een staande case moeten aanschaffen |:(

Tot nu toe in ieder geval al erg bedankt voor de snelle geruststellende feedback _/-\o_

[ Voor 68% gewijzigd door Djang op 17-05-2006 23:30 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:28
Ik zou eventueel bovenin nog een gaatje maken voor een 80cm fan, daar heb je de warmste lucht, en wil je ze afvoeren. Aan de achterkant heb je van die kleine fannetjes zitten, als je die weglaat zal de voeding daardoor wat verse lucht trekken, die meteen je proc wat afkoelt.

Maar hij zit goed in elkaar, en is koud genoeg zo te zien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Ik zou er niks aan veranderen. Het heeft een mooie temperatuur voor de clock die jij gedaan hebt. Zeer nette prestatie !! _/-\o_

• Timvanh
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:50
Ik zou je geen zorgen meer maken. De temperatuurs zijn misschien wel iets aan de hoge kant, maar absoluut niet gevaarlijk. Je PC kan gewoon goed met die temperaturen werken. En als je ook nu tevreden bent met het geluid dat je pc produceert zou ik het zo houden, een extra case-fan levert natuurlijk ook meer geluid op ;).

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:25

Theo

moederbord

Djang schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:12:
Nouja kort een jaar dan ;)
Ik ben heel netjes dus ik houdt alles heel schoon.
De intake is een 80 mm fan draait op 700.
een 80 mm fan die zo langzaam draait?? Sluit die fan eens aan op 12 volt direct, dus zonder fancontrollers. Dit zou best wel eens iets kunnen schelen.
bij jouw vf700cu zat een kabeltje zodat je je vf700cu fan op 12 en op 5 volt kon laten lopen. Plug de stekker va je 80 mm intake in de 12 volt aansluitig daarvan, dan weet je zeker dat de fan maximaal draait en niet geregeld/begrensd wordt door het mobo

Nu met WP, PV, EV en PC

• Timvanh
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:50
het nadeel is dan wel weer dat je meer lawaai krijgt en volgens mij is de TS blij met zijn stille PC :P

Verwijderd

Laat het in zijn waarde. Hij presteerd goed, en is koel genoeg. Er zullen geen defecten optreden dmv warmte.

Daarintegen, hoemeer rpm, hoe meer geluid!

Verwijderd

Misschien begrijp ik het verkeerd maar mijn systeem met ook een AMD Dualcore wordt stressed niet warmer dan 43 graden... dus 57 lijkt me wat aan de hoge kant.. zeker als je weet dat ik hem op een 25% oc heb draaien.... nu heb ik wel een TT Armor, maar zoveel mag dat toch niet schelen?

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 12:09:
Misschien begrijp ik het verkeerd maar mijn systeem met ook een AMD Dualcore wordt stressed niet warmer dan 43 graden... dus 57 lijkt me wat aan de hoge kant.. zeker als je weet dat ik hem op een 25% oc heb draaien.... nu heb ik wel een TT Armor, maar zoveel mag dat toch niet schelen?
Ik heb idd ook een X2 3800 met zalman 7700 op laagste snelheid en hij wordt (overclocked tot 2650mhz en full stressed) maar 53 graden. Dus vind 57 graden inderdaad wat aan de hoge kant.

Maar ja...de koeling in zo'n desktop kast is ook niet echt ideaal natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Ebayzo op 18-05-2006 12:49 ]

Default blanke hetero

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:23
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 12:09:
Als je kijkt naar de inrichting van de kast. alles op en inelkaar Voeding vlak bij je mobo net als je HDD enz. Hierdoor is de lcuhtstroom niet effectief. en krijgt de PC hierdoor meer warmte. opzich is dit niet schadelijk voor de PC.

Wat ik zou doen is terhoogte van de CPU fan 5 gaatjes borendie afwerken met een alu ringetjes word zomaar je CPU aantal graden lager.
Krijgt hierdoor frisse lucht.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Ligt het nou aan mij of draaien jouw fans nou zo sloom?
En ik vind het aardig warm..

Afbeeldingslocatie: http://img520.imageshack.us/img520/3057/temp7dc.jpg

(X2 3800+, A8N-E, WD SE16 320GB, 7600GT @ 490/1600) (12 mm fan, boxed koeler, stock koeler videokaart, geen extra koelingsspullen)
En hij draait nu aardig veel (winrar, msn messenger, ie, macromedia dreamweaver 8, smart ftp, nis 2006, shoutcast, utorrent, photoshop cs)

Laurens

[ Voor 10% gewijzigd door lvrijn op 18-05-2006 16:59 ]

• Djang
Ze draaien allemaal onder de 1000 toeren omdat ze dan geruisloos zijn. dus ze draaien inderdaad erg sloom.
De HDD zou wel op de plek waar de intake fan zit geplaatst kunnen worden maar dan trilt de kast erg mee, omdat ie dan direct op het frame zit.

Maar als het niet schaad laat ik alles inderdaad zo.
Ik kan altijd nog wat stilte inleveren voor wat meer kloeling door de toeren wat te verhogen.
Ik heb alleen niet zoveel verstand van volts, die zitten ook wel goed?

[ Voor 5% gewijzigd door Djang op 18-05-2006 18:51 ]

Verwijderd

Djang schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:50:
Ze draaien allemaal onder de 1000 toeren omdat ze dan geruisloos zijn. dus ze draaien inderdaad erg sloom.
De HDD zou wel op de plek waar de intake fan zit geplaatst kunnen worden maar dan trilt de kast erg mee, omdat ie dan direct op het frame zit.

Maar als het niet schaad laat ik alles inderdaad zo.
Ik kan altijd nog wat stilte inleveren voor wat meer kloeling door de toeren wat te verhogen.
Ik heb alleen niet zoveel verstand van volts, die zitten ook wel goed?
Eventueel rubbertjes (creatief zijn) tussen de fan en de case doen? Dat verminderd het resoneren!

• Djang
Ik ben toch een beetje bezig geweest met mijn PC om een beetje de airflow te verbeteren.
En het is geluk door alleen de front panel; te werwijderen van de HDD.

Afbeeldingslocatie: http://img359.imageshack.us/img359/6308/untitled12tu.jpg

Nu had ik een idee, wat ik ook voor het eerst kan proberen.
Een blowhole met een 92 cm Fan.

Afbeeldingslocatie: http://img489.imageshack.us/img489/5665/pict00062wj.th.jpg

Ik vroeg mij af voordat ik een gat in mijn kast ga boren of dit enig effect zou geven.
Weet trouwens ook iemand een mooie mod voor een front panel of een kant en klaren front panel.
Eentje dat met een soort raster effect is gedaan.
Dan kan ik bijvoorbeeld wel een front panel van de bay weer plaatsen zonder dat er ophogingen van de temps zijn.

ps: overigens wil ik wel even iedereen hardstikken bedanken voor de fijne en nuttig replies.

m.v.g
Django
Pagina: 1