Asus WL-500g Deluxe vs Linksys WRT54GS

Pagina: 1
Acties:
  • 1.234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb nu zelf een Asus WL-500g en niks dan lof over het apparaat. Het ding is gewoon retestabiel en valt praktisch nooit uit (in tegenstelling tot mijn internetverbinding...).

Nu zit ik er aan te denken te gaan upgraden naar de Asus WL-500g Deluxe (of misschien Premium, alleen daar heb ik nog niet echt veel specificaties van kunnen vinden). Maar mijn oog viel ook op de Linksys WRT54GS.

Linksys staat natuurlijk bekend om hun goede netwerkproducten en Asus staat bekend om hun kwaliteitshardware.
De Asus router heeft 2 USB 2.0 poorten (geen idee of de Premium versie dit ook heeft, de normale versie heeft 1 x LPT en 1 x USB 1.1) en de Deluxe heeft de Afterburner techniek. De Linksys heeft dan weer als antwoord Speedbooster.
De Deluxe versie heeft het WAN port dies probleem niet (wat de normale versie wel heeft), maar van de Linksys heb ik gehoord dat bij met name versie >= 4 er op de hardware is bezuinigd en dat versie 1, 2 en/of 3 niet echt meer verkrijgbaar zijn (ik wil wel een nieuwe aanschaffen, geen tweedehandsje dus).
De Linksys heeft 2 antennes. Dit zou (lijkt mij) de bereikbaarheid van het draadloos vergroten.
Van de Linksys zijn nog andere versies, zo heb ik al een WRT54GC, GL, GS, G, etc. gezien. Wellicht is een van die versies een nòg betere aanschaf dan de GS.

Wie kan mij overtuigen? Ik ben in eerste instantie natuurlijk voor de Asus, maar ik zou het heel jammer vinden als ik straks de Asus heb gekocht en er leuke features zijn voor de Linksys.

En mocht ik toch een Linksys kopen, waar moet ik dan op letten? Als ik een v3 (of v4?) zou kopen, zit ik goed of niet?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Volgens mij is afterburner sneller dan speedbooster. En als je geen eerdere versie van de GS kan krijgen, zou ik zeker geen GS kopen. Heb er zelf ook 1, een v2 met HyperWRT Thibor 15c, echt super.

Maar waarom wil je upgraden?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

l0c4lh0st schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 22:05:
De Deluxe versie heeft het WAN port dies probleem niet (wat de normale versie wel heeft)
Gewoon wan speed forceren naar 100Mbit hal duplex of full en probleem is opgelost :D

Wil je dan nu opeens niet meer upgraden ?
Afterburner is trouwens ook mogelijk op de oude asus wl-500g, maar daarvoor moet je wel een cleint hebben die het ook ondersteund.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 22:13 ]

• stryx
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-07-2022
Ik ken beide apparaten. Beide doen prima hun werk.
Qua functies is de Asus wat uitgebreider, voornamelijk door de usb poort, qua 'flashability' en zuivere netwerk functies biedt de linksys wat meer. De meeste mensen kunne prima vooruit met beide apparaten.

Mijn advies: Als je da Asus al hebt bespaar je het geld en de moeite, en als je sneller wilt wacht dan op de 'n' standaard.

• Tanuki
  • Niet online
Eigenlijk was het upgraden voornamelijk vanwege het WAN port dies probleem en afterburner, ja...

En de keuze hangt eigenlijk af van het feit dat de Linksys 2 antennes heeft (Asus maar 1), de Deluxe versie het WAN port dies probleem niet heeft, de Linksys misschien beter samen werkt met Linksys apparatuur (ik ben van plan ook een gigabit switch aan te schaffen, waarschijnlijk een Linksys, maar dit zou eventueel ook een Asus kunnen worden).

Ik ben er eigenlijk gewoon nog niet over uit, het zijn beide heel goede producten, maar ik twijfel tussen die 2.

Sowieso zou de Linksys dan alleen een optie zijn wanneer het versie 1 of 2 betreft.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Misschien ook punt om mee te nemen in de afweging:

Support van ASUS = bestaat niet
Support van Linksys = Enorm goed, kosteloos een vervangend product, geen vragen gesteld. Kosteloos opgehaald, kosteloos nieuw gebracht.

Mijn WRT54G's en adapters staan al zo'n jaar non-stop de knipperen zonder een enkele reboot... Perfecto. Kan natuurlijk niet oordelen over alle Linksys producten.

[ Voor 28% gewijzigd door Darth Malak op 17-05-2006 23:27 ]

• BHQ
  • Laatst online: 01-04 21:17

BHQ

Speedbooster en Afterburner zijn beide een ander naampje voor dezelfde Broadcom-techniek. De Asus heeft een beter bereik omdat deze meer mW's de lucht in gooit. Daarnaast is het normaal voor een WRT54GS om constant te crashen, wat bij de Asus niet zal gebeuren (hoogstens iets trager met p2p).

Tenzij je dus een oudere versie te pakken weet te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door BHQ op 18-05-2006 13:42 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die turbo-technieken werken in principe alleen maar met hardware van dezelfde producent (Asus met Asus, Linksys met Linksys).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Yapser schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 13:20:
Speedbooster en Afterburner zijn beide een ander naampje voor dezelfde Broadcom-techniek. De Asus heeft een beter bereik omdat deze meer mW's de lucht in gooit. Daarnaast is het normaal voor een WRT54GS om constant te crashen, wat bij de Asus niet zal gebeuren (hoogstens iets trager met p2p).

Tenzij je dus een oudere versie te pakken weet te krijgen.
Ehm, mijn GS crashed nooit, dus waar je dat vandaan haalt....

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Tanuki
  • Niet online
Nog een punt dat de aanschaf van een Linksys wellicht aantrekkelijker maakt: Bij de ASUS moet je bij elke keer dat je instellingen verandert, de router rebooten...

Ik ga eens informeren bij webshops of ze toevallig de oudere versies ook nog hebben...

• BHQ
  • Laatst online: 01-04 21:17

BHQ

CrashOne schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:03:
[...]

Ehm, mijn GS crashed nooit, dus waar je dat vandaan haalt....
Gaat dan ook om de nieuwste versies, de oude zijn prima.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 22:12:
[...]

Gewoon wan speed forceren naar 100Mbit hal duplex of full en probleem is opgelost :D

Wil je dan nu opeens niet meer upgraden ?
Afterburner is trouwens ook mogelijk op de oude asus wl-500g, maar daarvoor moet je wel een cleint hebben die het ook ondersteund.
Dit keer niet negeren he ;)
Voor afterburn moet je eerst wel ff een custom firmware op zetten.

• Eagle666
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-03 17:55
Ik wil dus niet upgraden maar gewoon een draadloze router kopen. Ik kan je het volgende alvast zeggen: vergeet die Linksys!

De WRT54G en zijn alternatieven GS en GL zijn niet meer zo betrouwbaar. Zelf werk ik met WRT54G versie 4 en ik vind het een topproduct maar voor een andere studentenhuis wilde ik deze ook halen maar bleek het een versie 5 te zijn en dat ding is enorm bagger. Zoek rond en je zult overal, ook hier op GoT, de problemen van dat ding vinden. Ook de nieuwste firmwares lossen het probleem niet op. Een alternatief was altijd de WRT54GL die niets anders was dan een open-source versie van de oude versie 4. Mooi dus, maar helaas, 2 weken geleden nergens meer te verkrijgen en bestellen kon ook niet. Nu zijn ze er echter weer, maar weer helaas: tis ook een versie 5 geworden!!! Ok bij WRT54GL versie 5 kun je de firmware wel veranderen (een alternatieve firmware is bij de gewone WRT54G versie 5 niet mogelijk) maar de hardware is net zo goed veranderd. Wat hebben ze nou gedaan? Het interne geheugen is tov versie 4 gehalveerd! Nou als je p2p programma's gebruikt (DC++, eMule, Bittorrent, etc, etc) worden er enorm veel poorten per pc open en dichtgegooid, en dan heb ik het niet over wat je in een NAT tabel in je router invult. Al die poorten worden in een extra tabel in het geheugen van je router bijgehouden, het geheugen loopt vol, ... en je router crasht!!! Dus wat moeten ze nou niet doen? Het geheugen halveren :(

Dus ik zou kiezen voor de ASUS WL-500g Deluxe. Maar helaas, die wil ik ook, en wat blijkt, nergens meer op voorraad en ook niet meer te bestellen (sommige zeggen nog van wel maar dan wacht je 1 tot 2 weken om vervolgens te horen dat de leverancier deze niet meer levert). De WL-500g deluxe zal over ongeveer 1 week worden vervangen door ASUS door de WL-700g. Daarom wordt de 500g Deluxe niet meer geleverd. Ook de 500g Premium komt eraan. Zodoende.

Dus mijn advies: wacht nog eventjes.
Om heel eerlijk te zijn kan ik helaas niet langer wachten en zoek naar een ander alternatief. Maar ja, wat eigenlijk? De Linksys en ASUS zijn dus wel de toplijn...

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-04 20:56
Ik heb zelf de ASUS Wl-500g gehad prima ding, nu heb ik de Linksys WRT54GX ook goed iets meer instel mogelijkheden en wat makkelijker ingebruik, maar vooral de afstand is verder en meer constant.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Tanuki
  • Niet online
Ik had de WL-500g Deluxe besteld, maar na enige tijd wachten heb ik gemerkt dat deze niet meer leverbaar is..... Dan maar wachten op de WL-500g Premium. :)

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 10:08

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

l0c4lh0st schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 09:50:
Ik had de WL-500g Deluxe besteld, maar na enige tijd wachten heb ik gemerkt dat deze niet meer leverbaar is..... Dan maar wachten op de WL-500g Premium. :)
Als ik jou was zou ik de Vobis nog proberen... ik laat de Premium links liggen, omdat deze nogal problemen qua bereik heeft nu ie net leverbaar is.. ik heb Vobis gebeld en die hadden nog een aantal Deluxe routers liggen.

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Eagle666 schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 19:41:
Een alternatief was altijd de WRT54GL die niets anders was dan een open-source versie van de oude versie 4. Mooi dus, maar helaas, 2 weken geleden nergens meer te verkrijgen en bestellen kon ook niet. Nu zijn ze er echter weer, maar weer helaas: tis ook een versie 5 geworden!!!
Grrrr :( Ik wilde er net eentje gaan bestellen. Waar heb je deze info vandaan? Lekker handig bezig zijn ze daar bij Linksys...

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-03 16:39

GekkeR

key = key

De GL heeft geen versie 5.
Of ze hem hebben aangepast lijkt me sterk want de L in de GL staat voor Linux (hij blijft daar dan hoe dan ook op draaien).
Als ze het geheugen hebben gehalveerd zou dan zwaar jammer zijn , welke versie heeft die GL ?
Zou dan 1.2 of 2.0 moeten zijn.
Maar gaarne meer informatie hierover inderdaad :)

Je kan overigens zoiezo misschien nog even wachten want de opvolger van de GL komt er ook aan.
De WRTSL54GS dus (komt eind Juni in EU dacht ik).

Heeft een USB2 poort , 300Mhz proc , 32MiB Ram en een 8MiB flash chip.

Ietsjes beter dan de G/GS/GL :p
(en hyperwrt+thibor werkt er ook al mee)

[ Voor 40% gewijzigd door GekkeR op 08-06-2006 01:44 ]

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-03 15:00
Ok bij WRT54GL versie 5 kun je de firmware wel veranderen (een alternatieve firmware is bij de gewone WRT54G versie 5 niet mogelijk) maar de hardware is net zo goed veranderd. Wat hebben ze nou gedaan? Het interne geheugen is tov versie 4 gehalveerd! Nou als je p2p programma's gebruikt (DC++, eMule, Bittorrent, etc, etc) worden er enorm veel poorten per pc open en dichtgegooid, en dan heb ik het niet over wat je in een NAT tabel in je router invult.
Ik ben benieuwd waar je deze wijsheid vandaan hebt, want het is voor zover ik kan nagaan gewoon onzin. Er zijn twee versies van de WRT54GL, namelijk 1.0 en 1.1. Voor zover bekend is de hardware van beide versies hetzelfde, alleen de standaard Linksys firmware van 1.1 is anders. De hardware is sowieso niet gelijk aan die van de WRT54G v5, aangezien daar geen opensource drivers voor zijn en daar dus nooit Linux op gezet kan worden (als dat wel zo zou zijn, springt denk ik heel de OpenWRT-community een gat in de lucht).
De WRT54GL was toevallig de afgelopen week (en volgens mij nu nog) in de aanbieding bij Computerland voor iets van 65 euro, waar ze vollop voorraad hebben, en dat is gewoon versie 1.1 van dat ding waar dus 4MB ROM en 16MB RAM in zit. Deze dingen zijn op hardwaregebied overigens identiek aan de WRT54G versie 4.0.
De WRT54GS is ook leuk, maar de laatste versie (versie 5.0 en 5.1) hebben ook geen mogelijkheid voor Linux-firmware, en beschikken net als de WRT54G v5 over maar 2MB ROM en 16MB RAM (de WRT54G v5 heeft maar 8MB RAM).
Die WRTSL54GS ziet er inderdaad ook wel interessant uit, alleen gaat die wel een stukje duurder worden dan de huidige modellen zo te zien (meer dan 100 dollar volgens een preview van Tom's Hardware).

Verwijderd

...
Je kan overigens zoiezo misschien nog even wachten want de opvolger van de GL komt er ook aan.
De WRTSL54GS dus (komt eind Juni in EU dacht ik).

Heeft een USB2 poort , 300Mhz proc , 32MiB Ram en een 8MiB flash chip.

Ietsjes beter dan de G/GS/GL :p
(en hyperwrt+thibor werkt er ook al mee)
Weet iemand of de WRTSL54GS inmiddels al in Nederland verkrijgbaar is? (ik kan hem online nergens in Nederland vinden).
Pagina: 1