IBM Travelstar overleden?

Pagina: 1
Acties:

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-02 09:57

Padvinder

doet z'n best

Topicstarter
Voordat ik morgen voor niets naar de winkel ren... eerst jullie mening.

Mijn 5 jaar oude IBM Travelstar 20GB, 4200rpm (NTFS geformatteerd) doet irritant.

Afgelopen week wilde mijn laptop niet meer opstarten. Ik kreeg een BSOD tijdens het starten van Windows XP met daarin de melding "Unmountable Boot Volume". Dus ik heb op GoT en Google gezocht naar die term. Resultaat: http://support.microsoft.com/?kbid=297185

Dus wat heb ik geprobeerd:
1. In de recovery console "chkdsk /r". Werkte niet. Gaf een error.
2. In de recovery console "fixboot". Werkte ook niet. Gaf ook een error.
3. IBM Drive Fitness Test gedaan, gaf aan dat er niets mis was met de schijf
4. Memtest gedaan, geheugen is ook OK.
5. Geprobeerd Windows opnieuw te installeren, maar ik kan de partitie niet verwijderen.
6. Met de software van IBM geprobeerd de MBR te verwijderen. Gaf een error.

Vreemde is, dat na al dit gepruts, m'n laptop spontaan wel kon opstarten. Windows werd geladen, alles werkte. Toen heb ik via Windows een chkdsk gedaan, die werd uitgevoerd tijdens de reboot. Die gaf geen foutmeldingen. Windows vond het ook niet nodig om te defragmenteren. Hierna wilde ik weer opstarten en toen deed ie het weer niet. Nu snap ik er niets meer van. :?

Nu kan ik er best inkomen dat de schijf is overleden. Het is geen ramp want al m'n bestanden staan op een externe schijf, al m'n e-mails in gmail en m'n outlook agenda in m'n telefoon. Ik heb ook goede verhalen gehoord over de WD Scorpio serie (de WD400VE) dus dat zou een mooie en vooral stillere vervanger kunnen zijn. Alleen geef ik niet graag onnodig geld uit. ;)

Heeft iemand nog een tip of idee waarmee ik de drive weer leven in kan blazen?

[ Voor 6% gewijzigd door Padvinder op 18-05-2006 08:59 . Reden: Tekst iets verduidelijkt ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:57
Ik begrijp dat hij het gewoon doet...
Dat diagnose tool geen fouten vindt...
Wat vraag je nu eigenlijk?
of hij verder te verbeteren is? lijkt me niet.
of hij nu nog bedrijfszeker is? imho niet.

gewaarwordingshorizon

• Padvinder

Padvinder

doet z'n best

Topicstarter
Hij doet het dus niet gewoon... want nu wil ie weer niet opstarten (sorry, was inderdaad niet helemaal duidelijk als ik het zo teruglees).

Hij start dus niet meer op, hooguit af en toe bij toeval. Mijn vraag is dus inderdaad of de schijf nu nog te gebruiken is (of ik op een andere manier het file system kan repareren bijvoorbeeld).

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:23

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Zolang 'ie het gewoon doet... Ik zou het een tijdje aankijken (regelmatig backups maken!) om te zien of je 'm weer kunt vertrouwen.

Hier stond een dode link.

• Padvinder

Padvinder

doet z'n best

Topicstarter
Ja, dat lijkt me ook een prima idee, maar hij doet het dus niet. Hij komt niet verder dan het WinXP logo. Daarna meteen die BSOD en dan reboot.