[PHP] volgorde berichten CMS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Mensen,

Samen met een vriend/klasgenoot zelf een CMS ontwikkeld (opdracht voor school, derhalve geen zin in discussies over waarom geen open-source-pakket :>).

Om te begrijpen wat ik wil zal ik kort uitleggen hoe het nu werkt:
- pagina wordt aangemaakt (tabel 'page'; id_page = auto increment)
- content wordt aangemaakt (tabel 'news'; id_news = auto increment)
- content wordt aan pagina gekoppeld (tabel 'pagerow')

In tabel 'pagerow' wordt per koppeling een regel toegevoegd met de id's van de pagina en het bewuste 'content-blok'.

De pagina's worden opgebouwd: content wordt opgehaald en getoond op volgorde van toevoeging aan database (id_content).

Stel: een content-blok moet op een later tijdstip op dezelfde pagina op een andere positie (bijvoorbeeld bovenaan, of op een willekeurige andere plaats tussen andere berichten) of op een andere pagina op een specifieke positie, hoe fixen we dat?

Ik heb al een en ander uitgedacht, maar weet niet hoe te realiseren.

Mijn ingeving: elk bericht krijgt een positie mee, per pagina waar 'ie op gekoppeld staat. Wanneer bericht met positie 2 naar beneden wordt verplaatst, wordt 2 3 en 3 2. Klinkt vrij logisch, dunkt mij, maar waar moet ik rekening mee houden? En hoe verwerk ik zoiets in mijn normalisatie en database (tabel 'pagerow', neem ik aan)? Heeft dit enige kans van slagen (lees: zou dit kunnen werken en voldoen), zijn er nog punten waar ik rekening mee moet houden, andere suggesties?

Het is absoluut niet de bedoeling om een ander m'n huiswerk te laten doen; alles werkt al, al was het handiger geweest als we hier vooraf over nagedacht hadden 8)7. Leraren snappen er de ballen van, dus ik moet met m'n vragen even uitwijken naar elders :)...

Het is lastig uit te leggen, heb ik gemerkt. Hoop dat iemand mij geheel of grotendeels snapt. Zo niet, dan probeer ik het anders uit te leggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:50

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Nu ben ik absoluut geen DB guru (en die zitten hier wel), maar mijn simpele implementatie voor mijn cms'jes:

OrderID bij elk stukje 'tekstblok' en aan de hand van dat OrderID de resultaten orderenen en weergeven. Wil je volgorde veranderen, dan haal je alle relevante orderid's op en kan je die nieuw nummertje meegeven via input velden die corresponderen met een blok tekst.
Of mooi doen met javascript menu waarmee je met pijltjes alles goed kunt zetten en dan automatisch daar nieuwe ID's uit laat rollen, maar dat kan ik niet met JS, wellicht jij wel.

Waar je rekening dan mee moet houden: als er nieuw blok tekst wordt aangemaakt, moet je die dus wel (automatisch) een orderid meegeven zodat deze onderaan de lijst terecht komt qua tekst blokken

[ Voor 25% gewijzigd door We Are Borg op 17-05-2006 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een handig javascriptje om volgordes te veranderen:
http://tool-man.org/examples/sorting.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulh
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 20:05
Je kan ook je contentblokken een waarde of order meegeven. En deze waarde dan per blok met 100 laten verschillen. Als je dan een blok er tussen positie 1 en 2 wilt proppen geef je deze gewoon waarde 150. Dit kan je natuurlijk niet oneindig doen, maar je komt een heel eind. Desnoods als het niet meer kan reset je de complete lijst weer naar blokken van 100.

(hmm We are the borg heeft al zoiets geplaatst ;-))

[ Voor 9% gewijzigd door paulh op 19-05-2006 20:43 . Reden: We are borg heeft al ook al zoiets geplaatst + typo ]

[ZwareMetalen.com] - [Kom in aktie tegen de CO2 maffia]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 14:06
gewoon bij het veranderen van volgordes alles in een sessie-variabele zetten... en als wijzigen klaar is de volgordes weer wegschrijven naar database. (zo heb ik het ooit iig es gedaan..)

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Bedankt, ik ga e.e.a. proberen!
Pagina: 1