Nieuwe stekker solderen aan universele laptop voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 2.321 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jiroenu
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-07-2021
Ik ben in het bezit van een universele laptop voeding (ednet world travel adapter)
waarvan enkele weken geleden het stekkertje voor mijn type laptop van kapot is gegaan.

Nou kwam ik op het idee om hier maar een nieuw stekkertje aan te solderen, aangezien ik er weinig voor voel om een nieuwe voeding te kopen als alleen het stekkertje maar kapot is.

Ik heb dus een nieuw stekkertje gehaald, en zet mijn kniptang in de kabel..
en kom er achter dat er 3 draden inzitten, een dunne witte, een iets dikkere rode en één zonder isolatie (de - draad mag ik aannemen).

Dus ik zet mn multimeter op de verschillende draden en kom er achter dat er uit de rode en de blanke 16V komt en uit de witte en de blanke 2,5V.

terwijl mijn laptop 18/18,5V bij 4/5A nodig heeft

De laptop start wel op 16V maar valt dan na enkele seconden weer uit.

Deze laptop voeding werkt met meerdere stekkertjes die je zeg maar op een multifunctionele stekker schuift
De multifunctionele stekker heeft 8 pinnetjes die dan weer gebruikt worden voor verschillende typen stekkertjes

Op de voeding staat dat deze meerdere outputs heeft namelijk:

16V DC 4.6A
18V DC 4.2A
19V DC 4.0A
20V DC 3.8A
24V DC 3.1A

nu is mijn vraag dus.. hoe ga ik ooit aan die 18V 4.2A output komen
die die voorheen wel gaf met het juiste stekkertje

Website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Snij het bestaande stekkertje eens open? Dan zie je toch hoe het aangesloten moet worden?

[ Voor 38% gewijzigd door djluc op 17-05-2006 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tussen welke kabels meet je nou? Of gebruik je iets waarvan je zeker weet dat het 0 is?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
16V + 2.5V = 18.5V, mss moet je je stekker tussen de witte en rode draad hangen (en heb je eigenlijk -2.5V gemeten tov de blanke draad)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jiroenu
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-07-2021
Gizz schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:32:
Tussen welke kabels meet je nou? Of gebruik je iets waarvan je zeker weet dat het 0 is?
Die blanke draad is zeg maar de buitenste draad die zit om de witte en rode gevlochten
bij eerdere voedingen die ik open maakte was dit altijd de 0 dus neem aan bij deze ook
naftebakje schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:32:
16V + 2.5V = 18.5V, mss moet je je stekker tussen de witte en rode draad hangen (en heb je eigenlijk -2.5V gemeten tov de blanke draad)?
even nagemeten

tussen rood en blank meet ik 16,21V
tussen wit en blank meet ik 2,5V
tussen rood en wit 13,68V

ging er van uit dat blank dus de 0 draad was dus heb de min van multimeter constant op de blanke gehad en heb nergens - gemeten
djluc schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:30:
Snij het bestaande stekkertje eens open? Dan zie je toch hoe het aangesloten moet worden?
dat is zeg maar niet te doen, die oude is helemaal weggesmolten na mijn eerste soldeer fix actie
en als ik een ander stekkertje openzaag word ik er niet wijzer uit

Website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dan is het mss zo dat tussen die 2.5V draad en de massa (blanke draad) een weerstandje wordt gezet om de voeding in te stellen?

Kan je mss eens een foto posten van die voeding en de aansluitingen erop, dat denkt wat gemakkelijker.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

die 2.5v draad zal wel een "data" draadje zijn. Mijn laptopvoeding (Dell) heeft ook zo'n ding, daarmee kan de laptop herkennen wat voor voeding het is. Als die niet aangesloten is begint de laptop te zeuren dat de adapter niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

naftebakje schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:32:
Je weet dat je met een multimeter meet het potientiaalverschil meet??
Hang je de meter tussen 16 en 2.5 dan zou je ongeveer 13.5 moeten krijgen (wat dus ook zo is).

Daarnaast hoor je adapters belast te meten.
Op deze manier het spanningsniveau meten lukt nooit correct en je zal altijd een te lage spanning krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 18-05-2006 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Als je de adapter belast zal de spanning doorgaans alleen maar nog lager uitvallen lijkt me. Misschien is de adapter wel gewoon kapot gegaan door de eerdere soldeeractie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
job schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 17:46:
[...]

Je weet dat je met een multimeter meet het potientiaalverschil meet??
Hang je de meter tussen 16 en 2.5 dan zou je ongeveer 13.5 moeten krijgen (wat dus ook zo is).
...
Neem je multimeter, en een batterijtje (bijvoorbeeld een 9V blokbatterij). Stel je multimeter in op DC en 20V meetbereik. Meet dan de spanning over de 2 aansluitingen van de batterij, onthoud de waarde. Wissel daarna de 2 meetpennen van plaats, en kijk nogmaals wat de uitlezing is. Het is mogelijk dat je een negatieve spanning meet, je multimeter meet een potentiaalverschil en bij DC duidt deze ook aan waar het hoogste potentiaal aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

Dat klopt zeker, maar je kan er toch wel vanuit gaan dat iemand die een multimeter heeft er ook wel mee om weet te gaan. :)

Ik probeerde alleen maar aan te geven dat die te lage spanning (18V is nodig, maar de adapter geeft 16V) wordt veroorzaakt omdat de adapter waarschijnlijk onbelast wordt gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 20:15
het kan heel goed zijn dat aan dat dunne draadje een weerstands deler zit die de uitgangs spanning van de voeding instelt.

als ik mag gokken hebben er 1 of 2 smd weerstandjes in dat stekkertje gezeten.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Blank is dan de 0V, Rood altijd 16V, Wit is regelbaar.
Als je de adapter instelt op bv 24V zal de 16V-lijn constant blijven en de witte lijn hoger worden.

Je moet dus (waarschijnlijk?) de rode aan de witte vastmaken en de blanke als 0V gebruiken.
Weet niet zeker, iemand met meer verstand van elektronica moet dit even controleren :)

Het werkt iig ongeveer hetzelfde als batterijen: Pak twee 9V-blokjes, de plus van de eerste aan de min van de tweede, en een multimeter (spanning meten) aan de twee overgebleven polen. Nu meet je 18V.
Dit trucje moet je bij je voeding ook weten uit te halen zonder kortsluiting te maken (want je hebt maar één 0V-lijn...)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Nop het is niet zo dat je deze spanningen in serie kunt zetten, dus die truc gaat niet op.

Die witte draad is ws zelfs voor de spannings instelling.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12318

wie weet waar ik zo'n plug kan kopen, die je in je laptop steek.
Ik bedoel zo'n plug van een dell.
Ik heb er wel een foto van, maar ik weet niet hoe ik die hier erbij zet.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 12318 op 19-08-2006 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Als het deze plug is :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/temp/dell/KIF_2780.JPG

Kon je wel eens het volgende probleem krijgen :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/temp/dell/error.PNG

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee het is er zo een met 3 gaatjes

------
l o l
---- ----
l o o l
----------------

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 12318 op 20-08-2006 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-06 14:07
http://www.worldofcables.com/store/catalog/PWR-1080-06.jpg
Bedoel je die? (rechter) Dat is een standaard AC connector.
offtopic:
GoT stript de spaces in je plaatje, zet er code tags omheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Waarschijnlijk deze :

Afbeeldingslocatie: http://www.eurobatteries.com/images/productimages/Thumb/Dell-lt-input-plug.jpg

En daarbij kun je het zelfde probleem krijgen, de derde pen is namelijk om de adapter te kunnen identificeren.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja die laatste die bedoel ik, maar waarom is die derde pen een probleem dan ?
want ik heb net voor die stekker een breuk, het kan toch niet zo wezen dat ik dan die adaptor weg kan gooien om dat er geen stekkers los verkrijgbaar zijn

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 12318 op 20-08-2006 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 166250

maak die kapotte stekker open! Met een mes of weet ik wat.. kijk wat er in zit en bouw dat na..

of soldeer vanaf de draden (wit/rood/blank) opnieuw vast (zonder breuk dit keer)

PaWoN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rix
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-02-2024

Rix

Aanvuling: Bij dit soort Delll-stekkers zit er op zo'n vijf tot tien cm van de stekker een verdikking. Hierin zit in dit geval geen magneet, maar een klein printplaatje. Vanaf de stekker komen er drie draden (zwart, rood, wit), richting de voeding gaan er alleen zwart (0) en rood (19V).

Het printplaatje stuurt over wit een signaal naar het puntje binnen in de stekker. Zonder dit signaal kun je de laptop wel gebruiken, maar laadt de accu niet op.

Je kunt de voeding (mocht deze defect zijn) gewoon vervangen door een ander exemplaar met dezelfde waardes (spanning en minimale stroom), alles blijft dan gewoon werken. Gewoon zwart en rood weer juist aan elkaar solderen.

Zodra het printplaatje verwijderd wordt of de witte ader niet aangesloten, laadt de accu dus niet meer. Mocht je een andere stekker willen monteren, zorg dan voor eentje met drie aders en zorg dat je 'de magneet' (die dus geen magneet is) niet verwijdert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rix
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-02-2024

Rix

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvXDR-D-GZJNCsVLfzY3cuit_S4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0D9OTAhrmwzRNtqJ1TWntUDE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 22:34

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk niet dat na 18 jaar de laptop nog problemen heeft met de laadstekker :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.