Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Draagbare audio systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 7.047 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ceesietopc
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24
Na vandaag een leuke excursie gehad te hebben, heb ik weer een idee voor een leuk elektronica projectje. Iemand in de bus had een draagbaar speakerssysteem bij zich, op 4 oplaadbare penlites.
opzich leuk, gewoon 3.5 mm jack input. Het ging alleen nogal zacht.

Over een tijdje heb ik schoolreis, en nu wil ik zelf ook zoiets meenemen, alleen dan beter >:)
Fatsoenlijk output volume, redelijke kwaliteit, en zuinig.
Om het geheel te gaan voeden had ik een loodaccu in gedachte.
Eerst wilde ik pc boxjes gaan gebruiken, maar die zijn niet bepaald zuinig.

Dus: Heeft er iemand een idee voor het bouwen van een zuinige versterker. voor de luidsprekers wil ik gewoon iets uit pc boxjes slopen.

Beetje inactief... maar toch best aanwezig :)

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
ceesietopc schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 20:37:
Na vandaag een leuke excursie gehad te hebben, heb ik weer een idee voor een leuk elektronica projectje. Iemand in de bus had een draagbaar speakerssysteem bij zich, op 4 oplaadbare penlites.
opzich leuk, gewoon 3.5 mm jack input. Het ging alleen nogal zacht.

Over een tijdje heb ik schoolreis, en nu wil ik zelf ook zoiets meenemen, alleen dan beter >:)
Fatsoenlijk output volume, redelijke kwaliteit, en zuinig.
Om het geheel te gaan voeden had ik een loodaccu in gedachte.
Eerst wilde ik pc boxjes gaan gebruiken, maar die zijn niet bepaald zuinig.

Dus: Heeft er iemand een idee voor het bouwen van een zuinige versterker. voor de luidsprekers wil ik gewoon iets uit pc boxjes slopen.
Gewoon een autoradio + autospeakers + 12v Motoraccu in een houten doosje timmeren.

• ceesietopc
is zo'n accu een beetje te betalen?
en hoelang zou zon ding dan kunnen draaien zonder opladen. Een beetje versterker slurpt al 850mA, houdt dat in dat ik met een 8.5Ah 10 uur kan luisteren?

Een radio is trouwens niet nodig, alleen een input. vandaar dat ik liever een zelfgemaakte versterker gebruik, omdat ik alleen het versterker gedeelte uit de autoradio wil gebruiken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Wat wil je van volume? Een beetje speaker haalt 85 à 90dB op 1W (ja, een watt), dus veel vermogen heb je vermoedelijk niet nodig.
Dit schema, gevoed met een 9V batterijtje, geeft al een leuk volume, dus met 5W lijkt het me dat je genoeg hebt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Kratradio topic

Check die shit even :D

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Heel simpel:

Bij de kijkshop kan je een autoversterker kopen van "250W" (17W RMS) voor 20 euro ofzo, en bij de bouwmarkt (gamma, karwei etc) koop je een boombox van €12,95. Dat samen met een 12V 7Ah accu en een tulp naar jack verloopsnoertje en je hebt prima geluid, zo heb ik al jaren een prima draagbare radio voor op het strand of op de boot.

Succes

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26
-Oude munitie kist
-Auto accu
-Auto radio
-Zooi boxen
Dat is alles wat je nodig hebt :P
En ipv een munitie kan je ook een ander kistje/kratje/whatever gebruiken

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• ceesietopc
Bedankt voor de berichten iedereen!
Ik ga toch voor het bouwen van een versterker, dat is wat goedkoper namelijk. :+ :Y)
naftebakje schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:36:
Wat wil je van volume? Een beetje speaker haalt 85 à 90dB op 1W (ja, een watt), dus veel vermogen heb je vermoedelijk niet nodig.
Dit schema, gevoed met een 9V batterijtje, geeft al een leuk volume, dus met 5W lijkt het me dat je genoeg hebt.
Is het dan ook zo dat je op 5W harder gaat? of gaat dat niet op?
En dan nog iets: Ergens las ik dat de versterker meer Watt tot zijn beschikking moet hebben als de output. (zeg ik dat zo goed?) Zie je daaraan ook het verbruik.
Ook had ik nog een vraagje over de echte luidsprekers: Kan ik gewoon die uit een computerboxje gebruiken, of kan ik dan toch beter echt iets gaan kopen? (of iets meepikken van de vuilstort >:) )

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:41
Ik zou sowieso geen pc-luidsprekertje nemen. Die dingen hebben het meest brakke geluid van alle speakertjes.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
ceesietopc schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 06:48:
Bedankt voor de berichten iedereen!
Ik ga toch voor het bouwen van een versterker, dat is wat goedkoper namelijk. :+ :Y)
Dat betwijfel ik.
Is het dan ook zo dat je op 5W harder gaat? of gaat dat niet op?
Jups dat is een stuk harder
En dan nog iets: Ergens las ik dat de versterker meer Watt tot zijn beschikking moet hebben als de output. (zeg ik dat zo goed?) Zie je daaraan ook het verbruik.
Hoeft niet
Ook had ik nog een vraagje over de echte luidsprekers: Kan ik gewoon die uit een computerboxje gebruiken, of kan ik dan toch beter echt iets gaan kopen? (of iets meepikken van de vuilstort >:) )
Gewoon echte goede kopen joh! www.lautsprechershop.de of www.bmm-electronics.com bijv

• ceesietopc
De FR7 van Visaton? is dat iets?

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:01

Santford

FP PowerMod
Als je toch pc luidsprekers gaat gebruiken kan je net zo goed het versterkertje van die boxen ook gebruiken en aansluiten op je accu. Ik heb eens een paar oude philips funpower boxjes aangesloten op een 12V versterkertje uit een stel legato boxjes en het geheel in een houten kistje gebouwd. Het geluid is natuurlijk hetzelfde als wat er uit je 2.0 computerboxjes komt, het kan niet hard en gaat al snel vervormen. Ik had dit geheel voor in de buddy van m'n scooter gemaakt, ff een paar foto's:

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~movie-zone/Audio.JPG

ps. Ik had dit niet gemaakt om met een hoop herrie en luide muziek door te stad te gaan rijden :P maar omdat ik het leuk vond om te maken, heb het onderweg eigenlijk ook nooit gebruikt en was ook niet eens over het motorgeluid heen te horen met de buddy dicht, heb het wel gebruikt om muziek te luisteren in de garage >:)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Aangezien het redelijk power moet geven EN op accu moet werken kun je imho t beste speakers scoren met zo hoog mogelijk rendement, kleine PA speakers ofzo.

93db/watt met 2 watt versterker geeft evenveel geluid als 90db/watt met een 4watt versterker.. maar verbruikt wel minder energie.

Verwijderd

Klasse D versterker opbouwen, gigantisch vermogen met enorm klein verlies.
Om het zelf te bouwen wens ik je dan weer veel succes :p
Kan es kijken bij TI ofzo, dacht dat die net een nieuwe chip hadden met klasse D en A/B in, sample?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:04

Cheezus

Luiaard

Ik heb zelf een cheap-ass '2x50 watt' (geen idee wat ie RMS doet) versterker met autospeakers van conrad. Een loodaccu van 7Ah erbij en ik kan er makkelijk 10 uur meer doen. Het verbruik hangt wel erg af van je muzieksmaak, veel bass = meer energie :)
Als input zou ik iig geen autoradio nemen maar gewoon een discman/mp3 speler, die zijn compacter en zuiniger.

• ceesietopc
DJSmiley schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 11:30:
Aangezien het redelijk power moet geven EN op accu moet werken kun je imho t beste speakers scoren met zo hoog mogelijk rendement, kleine PA speakers ofzo.

93db/watt met 2 watt versterker geeft evenveel geluid als 90db/watt met een 4watt versterker.. maar verbruikt wel minder energie.
Zijn er ergens goedkope speakers te krijgen met die specs? Ik ben ze nog nergens tegengekomen. Ook niet duur trouwens.
En nog iets: Doet een 150W RMS speaker, het ook op 2W of niet? Hoe meten ze anders hoeveel die output op 1W?
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 13:46:
Klasse D versterker opbouwen, gigantisch vermogen met enorm klein verlies.
Om het zelf te bouwen wens ik je dan weer veel succes :p
Kan es kijken bij TI ofzo, dacht dat die net een nieuwe chip hadden met klasse D en A/B in, sample?
Er zijn idd heel wat van die D dingen te vinden, alleen zijn de schema's idd een beetje "uitgebreid" :P
primusz schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 17:50:
Ik heb zelf een cheap-ass '2x50 watt' (geen idee wat ie RMS doet) versterker met autospeakers van conrad. Een loodaccu van 7Ah erbij en ik kan er makkelijk 10 uur meer doen. Het verbruik hangt wel erg af van je muzieksmaak, veel bass = meer energie :)
Als input zou ik iig geen autoradio nemen maar gewoon een discman/mp3 speler, die zijn compacter en zuiniger.
Hoeveel heb je uiteindelijk betaald?

[ Voor 5% gewijzigd door ceesietopc op 18-05-2006 18:22 ]

• ceesietopc
KICKJE.. er is namelijk nogal haast bij..

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Zoalns boucing_tom al gezegt heeft check het kratje-radio topic even:

Mooiste krat radiootje

Een behoorlijk vermogen en als je goed zoekt goedkoop te maken.

- Radio, oude van de auto handelaar op de hoek ofzo. Ik gebruik een Pioneer Radio/cd-speler van 4 * 50 watt.
- Accu's, zoek en gij zult vinden of ge betaald gewoon een paar centen (ik 2 * 25 amp 12 volt gel-accu)
- Speakers, mja.. das eigen keuze. Ik had 2 Sony X-plods, later er 2 Marquants ingeschroefd omddat deze meer bass wisten te produceren.

Foto;s van mijn apparaat:

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/jansenklomp14/kratjetw.jpg[img]

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/jansenklomp14/accuspeakerdetailtw.jpg

2 * 25 amp aan accu;s hier kan ik 2 avonden (een avond is bij mij van 21.00 - 06.00) op max vermogen (2 * 40 watt ong) mee knallen en heb dan misschien nog wel de reserves om hem nog een avond te laten brullen.

Overdag leg ik hem aan de laderij dus inprincipe elk avond een volle accu.

Het kost wat maar dan heb je ook wat... want het gaat echt hard zat.

[ Voor 5% gewijzigd door Henning op 19-05-2006 17:54 ]

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

• ceesietopc
Mooi ding!
wat is het echte verschil tussen gewone en gel accu's (voor en nadelen)? En hoe zit het met het opladen van de accu's?

Dit topic heb ik ook maar aangemaakt op CircuitsOnline: http://www.circuitsonline.net/forum/view/34853/

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:11
Als het zuinig moet zijn, moet je vooral goed opletten dat je luidsprekers zuinig zijn. Een luidspreker die 3dB meer rendement heeft, heeft maar half zo veel vermogen nodig om even veel herrie te maken.

Let ook eventjes op dat de specificaties van het rendement betrouwbaar zijn. Bij kijkshop-achtig spul zou ik het cijfertje voor geen haar betrouwen. Als het bij de Thiele/Small parameters staat, is het meestal al wat betrouwbaarder.

Voor een leuke zuinige klasse D versterker hebben Maxim en Texas Instruments wel een aantal chips ter beschikking. Je kan ze gratis samplen, maar je moet wel aardig wat elektronica-ervaring hebben. Bij klasse D is er nogal wat ruimte voor mogelijke problemen, zeg maar.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-10 07:57
Wat dacht je van zoiets?
http://www.jvc.nl/product.php?id=RV-NB10WE&catid=108

Is wel kant en klaar, en een heel laag mod gehalte, maar er komt wel een flinke berg herrie uit.
En nog strak ook.

• Henning

Henning

Hoogvlieger...

ceesietopc schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 09:08:
Mooi ding!
wat is het echte verschil tussen gewone en gel accu's (voor en nadelen)? En hoe zit het met het opladen van de accu's?

Dit topic heb ik ook maar aangemaakt op CircuitsOnline: http://www.circuitsonline.net/forum/view/34853/
Verschil Gel / Lood accu's....

Eigenlijk is het principe hetzelfde maar het electroliet (wat zorgt voor de geleiding tussen de lood-platen) zit bij een gel-accu (zoals de naam al zegt) in een soort gel en bij een lood accu in een vloeistof.

Een lood accu kan daarom gaan lekken als hij op de zijkant ligt en een gel-accu niet.

Als je trouwens herrie wilt; redelijk volume maar niet al te hard, pak dan een gemiddeld setje pc-speakers en sluit ze aan op een 12 volt accu.

Ik het zelf een setje 2 * 5 watt pc-speakers (laser cheap ass) gemod. transformator eruit gehaald en aangesloten op een 12 volt 7 Amp Gel accu. Dat ding kan makkelijk een week mee.
Koste me in totaal ong 25 euro ex lader.

(Heb evt wel foto;s)

Voor het opladen van de gelaccu;s heb ik een simpele 3-way gel accu lader gekocht bij de plaatselijke electronica boer a 20 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Henning op 21-05-2006 01:37 ]

• ceesietopc
Is het dus gevaarlijk om een beetje te schudden/ondersteboven te houden/schuin in te bouwen met lood accu's?

• DarthPlastic
  • Laatst online: 16-10 14:32
Hmm, die topic komt goed uit aangezien ik ook zoiets wilde gaan bouwen..

"Toevallig" heb ik gister 2 nieuwe autospeakers gekregen (van iemand die niet wist hoe ze ingebouwd moesten worden :X) van 360 Watt! (!!!!) Er staat achterop 180 Real Watts en 360W Music Watts, het zijn Climax Magnum 130-speakers.

Omdat ik echt totáál geen ervaring heb met aansluiten van versterkers is mijn vraag wat ik nodig heb om deze monsterspeakers aan de gang te krijgen.

Kijkshop heeft idd versterkers, maar kunnen die wel 180W RMS leveren?
Minder kan natuurlijk ook, maar gaat het geluid dan niet ontzettend zacht worden?

Toen ik ze iig op mijn stereo aansloot ipv de standaardboxen klonk het niet hard terwijl de stereo bijna vol open stond, dus ik vermoed dat ze écht wat meer power nodig hebben.

Mocht het blijken dat er echt 180W inmoet (wat nauwelijks te doen is op een accu denk ik) dan ga ik ze iig verkopen, want ik kan er verder ook niet veel mee...

Wel leuk projectje iig, heerlijk op het strand zo'n radio :)

edit: Check hier, een ander topic over zo'n zelfbouwkast:
[rml][ DIY] Portable radio/cdspeler op accu[/rml]

edit2:
Hier wat meer info + foto's over mijn speakers:
DarthPlastic in "Het grote 'kleine' mededelingen' topic d..." [HK]

[ Voor 19% gewijzigd door DarthPlastic op 21-05-2006 15:42 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 12:55
Ik ben zelf nu ook bezig met een soort draagbaar geval. ik heb nog een oud 2.1 setje( het is een Harman Kardon zetje een HK395) komt Veeeel geluid uit dus ik dag van die kan ik wel mooi gebruiken maar nu heb ik een probleem. op het "moederbord" moet 12 volt AC staan. Maar uit een accu komt 12 volt DC. Dus ik moet een Inverter maken maar ik kan alleen op internet vinden van bijv 12 naar 120 volt of 12 naar 220 volt maar ik moet juis 12 volt AC naar 12 volt DC. Ik kwam 1 schema tegen met een NE555 timer.(http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/555dcac.html) als ik nou op het eind die transformator weg laat werkt het dan wel???

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
DarthPlastic schreef op zondag 21 mei 2006 @ 14:48:
Kijkshop heeft idd versterkers, maar kunnen die wel 180W RMS leveren?
Minder kan natuurlijk ook, maar gaat het geluid dan niet ontzettend zacht worden?

Toen ik ze iig op mijn stereo aansloot ipv de standaardboxen klonk het niet hard terwijl de stereo bijna vol open stond, dus ik vermoed dat ze écht wat meer power nodig hebben.

Mocht het blijken dat er echt 180W inmoet (wat nauwelijks te doen is op een accu denk ik) dan ga ik ze iig verkopen, want ik kan er verder ook niet veel mee...

Wel leuk projectje iig, heerlijk op het strand zo'n radio :)

edit: Check hier, een ander topic over zo'n zelfbouwkast:
[rml][ DIY] Portable radio/cdspeler op accu[/rml]

edit2:
Hier wat meer info + foto's over mijn speakers:
DarthPlastic in "Het grote 'kleine' mededelingen' topic d..." [HK]
Veel mensen overschatten het aantal watt's dat nodig is voor hard geluid enorm. Met 1 watt kan je makkelijk 90 decibel aan herrie maken, die gigantisch grote wattages is alleen nodig voor subwoofers, die slurpen inderdaad veel stroom en daarom hebben echte dikke geluidsinstallaties dus versterkers van over de 1000 watt. Verkijk je dus niet op wat er allemaal word vermeld op een doos bij de kijkshop, 180watt aan vermogen kan je wel vergeten bij zon toko. Dat zal wel de uberpiek zijn die hij heel kort kan leveren misschien, maar dat kan nooit het continu vermogen zijn.

Ook heeft de impedantie van je speakers te maken met hoe hard te gaan. Als je een stereo hebt die gemaakt is voor 4ohm speakers en je hangt daar 8 ohm speakers aan, gaat er dus minder stroom lopen (heel kort gezegt) en is het geluid dus ook minder hard. daar moet je ook op letten bij aanschaf van versterkers en speakers enzo.

IIG, verkijk je niet op wattages en allemaal hoge waardes die fabrikanten aangeven, vooral bij el cheapo zooi kan het echte vermogen soms gewoon 10x lager zijn.
CodeConnected schreef op zondag 21 mei 2006 @ 22:15:
Ik ben zelf nu ook bezig met een soort draagbaar geval. ik heb nog een oud 2.1 setje( het is een Harman Kardon zetje een HK395) komt Veeeel geluid uit dus ik dag van die kan ik wel mooi gebruiken maar nu heb ik een probleem. op het "moederbord" moet 12 volt AC staan. Maar uit een accu komt 12 volt DC. Dus ik moet een Inverter maken maar ik kan alleen op internet vinden van bijv 12 naar 120 volt of 12 naar 220 volt maar ik moet juis 12 volt AC naar 12 volt DC. Ik kwam 1 schema tegen met een NE555 timer.(http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/555dcac.html) als ik nou op het eind die transformator weg laat werkt het dan wel???
Maak je setje eens open en kijk wat er direct na de inputstekker van je setje komt. Kan me niet voorstellen dat er geen gelijkrichter op zit, dus kijk even of die er zit (4 diodes, of een gelijkrichtercel) en een elco. Als dat eropzit, zou ik gewoon 12V op je ingangsspanning zetten, polariteit maakt niet uit want dat word toch gelijkgericht in het apparaat (als er dus een gelijkrichter op zit heh ;) ) . Vervolgens is het wel zo dat de spanning die je dan aanbied lager is dan 12VAC gelijkgericht, want dat is 12*1.41-1.4 en dat is iets van 15,5V, maar je kan iig proberen of het werkt.

[ Voor 26% gewijzigd door Widow op 21-05-2006 22:54 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• CodeConnected
The Widow Maker schreef op zondag 21 mei 2006 @ 22:50:
Maak je setje eens open en kijk wat er direct na de inputstekker van je setje komt. Kan me niet voorstellen dat er geen gelijkrichter op zit, dus kijk even of die er zit (4 diodes, of een gelijkrichtercel) en een elco. Als dat eropzit, zou ik gewoon 12V op je ingangsspanning zetten, polariteit maakt niet uit want dat word toch gelijkgericht in het apparaat (als er dus een gelijkrichter op zit heh ;) ) . Vervolgens is het wel zo dat de spanning die je dan aanbied lager is dan 12VAC gelijkgericht, want dat is 12*1.41-1.4 en dat is iets van 15,5V, maar je kan iig proberen of het werkt.
Bedankt voor deze tip het werkt indd(ik had hem al open liggen en ik had wel gekenen hoe het bord in elkaar zat en hij ging indd als eerst naar 4 diodes maar ik wisten niet dat die kon werken als een soort gelijkrichter. bedankt!!!!)

• DarthPlastic
  • Laatst online: 16-10 14:32
The Widow Maker schreef op zondag 21 mei 2006 @ 22:50:
[...]

IIG, verkijk je niet op wattages en allemaal hoge waardes die fabrikanten aangeven, vooral bij el cheapo zooi kan het echte vermogen soms gewoon 10x lager zijn.
Hmz, achterop staat '180 Real Watts', en mijn stereo (vol open = 75 Watt RMS) krijgt niet veel herrie uit die speakers, dus toch vermoed ik dat die RealWatts het RMS-vermogen betekenen.
Maja, de 360W 'normaal muziekvermogen' wat erop staat geloofde ik iig al niet ;)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• ceesietopc
Willen jullie ook allemaal ff het topic op CO in de gaten houden? :> :7
http://circuitsonline.net/forum/view/34853/1

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 20:33

_AvA_

en dat ben zo.

Kuch**

Heb zelf ook zo'n "draagbaar" dingetje gebouwd.
Maar ik kan je wel zeggen, in de praktijk ga je hem waarschijnlijk minder gebruiken dan in theori;)

Wat ik heb gedaan:

Een goede vriend neergeknald;
Zijn kleine PC speakertjes geerft;
ergens anders nog wat speakertjes vandaan halen;

3hoekig kastje bouwen;
versterkertje van speakers van vriend erin;
speakertjes erin;
9 Volt blokbatterij eraan of gewoon een 9volt adapter.

KLaar is AvA!

Heb de speakertjes op een bepaalde manier aangesloten.

Ik had uit een oude Philips radio een setje van 2 bass speakertjes gehaald.

die draaien direct op de uitgang van de versterkert.
Toen nog 4 kleinere speakerts, 2 midden en 2 hoog,
nu hadden ze de neiging om ook de hoge tonen weer te geven.

Heb ze dus zo aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://img135.imageshack.us/img135/8581/speakertjes3ku.th.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door _AvA_ op 28-05-2006 12:08 ]

Droogkloot.

• ceesietopc
Hoe heeft de rest van je vrienden gereageerd op de onverwachte dood?

Hoelang ga je op een 9v blokje? en hoe hard ga je?

Verwijderd

Ik heb zelf ook eens zo'n project gehad, om te pimpen op het strand. Het makkelijkste is om een bestaand 2.1 systeem van een pc aan te passen, bijvoorbeeld je creative setje.
- Meet wat voor spanning de trafo levert, meestal is dit iets van 12V AC. Dan sloop je de gelijkrichters van de print af en kun je er een loodaccu op aansluiten.
- Meet nu de afmetingen op van de subwoofer en de sattalieten en maak een nieuwe box waar alles in past.
- pas de bekabeling aan.

Kan haast niet simpeler en werkt uitstekend met een effecientie van ongeveer 70% bij een halve watt en 80% bij 1 watt.

Ik heb dit gedaan bij een altec lansing setje, er was niemand op de camping die harder kon als mijn setje, daarnaast ging mijn set dagen mee ipv uren. Ik heb een brommer loodaccu (12V 12ah) gebruikt.

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

ceesietopc schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:20:
Hoeveel heb je uiteindelijk betaald?
De accu was 20 euro en de speakers ergens tussen de 10 en de 20.. de versterker had ik gekregen, verder was ik aan materiaal (hout, handvatje, stekkertje) <10 euro kwijt.

Dat krat apparaat lijkt me trouwens nogal overkill, het lijkt me de bedoeling om muziek te draaien en niet iedereen in een straal van een paar honderd meter lastig te vallen..

• Henning

Henning

Hoogvlieger...

Het valt mee hoor ;) er zit een volume knop op :)
Mensen ermee lastig vallen, daar doe ik niet aan, dan krijg je alleen maar probs.

Ik gebruik heb alleen @ kampen ed. Wanner er bij een kampvuur etc een relaxt muziekje gewenst is (erg sfeer verhogend :P) en soms bij vrienden als we ergens bij iemand thuis in de achtertuin / garage zitten.

En een paar 100 meter... bij een metertje of 100 houd het wel op.

Prijzen @ krat:

Accu's = €Gratis (2de hands te vinden voor ong 25 euro p/s nieuwe 100 euro p/s ong)
Radio = €Gratis (2de hands ong €75 euro nieuw €veel)
Speakers = Sony X-plod €35,- ; Marquant €Gratis
Krat = €2.40
MDF = €5,-
Schroeven / kit / schuimrubber = €15,-

[ Voor 37% gewijzigd door Henning op 29-05-2006 07:58 ]

• CodeConnected
Mijn systeem is ook bijna Klaar hij werkt goed nog effe een handvat er op en dan de speakers nog effe goef er in bouwen(ik zal een keer foto's maken :) )

ik ben kwijt:
Oud harman kardon 2.1 zet (de sub deed het niet goed maar naardat ik alles effe goed had aan gedrukt en alles effe had doorgemeten deed hij het weer goed) Was Gratis anders iets van 20 euro ofzo.
Accu 12V ik kon hem van een vriend kopen voor 5 Euro
Handvat Heb ik vast wel ergens liggen anders heb ik straks maar een kast met 1 handvat minder :P
voor de rest geen extra hout gebruikt ik bouw gewoon alles in de Subwoofer klank kast.

dus ik was intotaal maar 5 euro kwijt :)

en er komt leuk geluid uit en ook hard genoeg(echt HARD genoeg).

Foto's komen er aan

• ceesietopc
Mijne gaat wel wat meer kosten als het spul dat hier staat :P

Zoals het er nu uitziet, wordt de totaalprijs rond de 50 euro (ik probeer er onder te blijven).
Je hebt dan een klein kastje (HxLxB) van 20 x 35 x 20.. en daarma ga je toch heel erg dicht in de buurt van de 100 db rondhangen.
Er zit dan een 3 kanaals mixer in (zelfbouw prut, maar het zal wel werken :P), een vu meter, accu bewaker, accu lader.

• CodeConnected
ik ben vandaag nog effe bezig geweest en hij is nu zo goed als af :)

Afbeeldingslocatie: http://jorisleem.nl/boxen/P5190106.JPG

Ach kijk nou er zit een extra knopje(das mijn aan uit en harder en zachter knopje)
Afbeeldingslocatie: http://jorisleem.nl/boxen/P5190107.JPG
Afbeeldingslocatie: http://jorisleem.nl/boxen/P5190108.JPG
Afbeeldingslocatie: http://jorisleem.nl/boxen/P5190109.JPG
Afbeeldingslocatie: http://jorisleem.nl/boxen/P5190110.JPG

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:47
Dit is de mijne, ik moet enkel nog de scooterbatterij er nog in plaatsen. Ik heb het simpel gehouden omdat ik em veel ga gebruiken.

1watt stereo versterker gemaakt (meer als genoeg in mijn ogen), oude speakers 15 of 25 Watt (weet niet meer zeker), de kist gebruikt waar 1 van de boxen al in zat, dit dus aangepast en dan de accu die ik der nog bij moet doen. Ik denk dat ik 25 euro ofzo kwijt ben als het niet minder is.

Afbeeldingslocatie: http://cobox76.be/boombox.JPG

Afbeeldingslocatie: http://cobox76.be/boombox3.JPG

[ Voor 40% gewijzigd door Weswyp op 06-06-2006 22:47 ]

• JuuL20
  • Laatst online: 18-11-2021
CodeConnected schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 18:53:
ik ben vandaag nog effe bezig geweest en hij is nu zo goed als af :)
Zie ik het goed dat hij lek is? (achterkant gat, boven bij je mid/hoog speakers?)
Zo ja, kit dat maar eens dicht, je zult verstelt raken hoeveel meer (+mooier) bas je krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door JuuL20 op 06-06-2006 22:45 ]

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Aangezien ik (weer) een digicam heb zal ik ook even wat foto's posten van mijn apparaat:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/primus/DSCF0129.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/primus/DSCF0130.JPG

Als deze uit elkaar valt ga ik het uit wat dikker MDF maken en ook wat beter lakken :P

• hovingtim
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-06-2023

hovingtim

Wicked

Heb ook een keer het idee gehad. En ook uitgevoerd natuurlijk:
Zie hier het resultaat;)

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2102

Save Water Drink Beer

• ceesietopc
>:) Yeah, norgen heb ik mn onderdeeltjes! :9~

paar dagen bouwen en solderen, en dan foto's showen! 8) filmpjes komen ook

En kijken jullie asjebliieeeeft ff op het CO topic?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/34853/7 O+

Pagina: 1