Toon posts:

Gebruik wireless binnen een middelgrote KMO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen, ben momenteel met mijn eindwerk bezig (optie netwerkbeheer). Dit handeld over het gebruik van IEEE 802.11 binnen een middelgroot bedrijf. Nu had ik enkel vragen, waarop ik hoop dat jullie een antwoord kunnen geven.

1)Als ik PoE wil gebruiken met CAT5E bekabeling, moet ik dan speciale pluggen voorzien, of kan ik de kabels gewoon vanuit het patcpaneel naar het AP trekken. Waardoor stroom en data echt via RJ45 plug verstuur worden. Of dienen er nog de nodige aanpassingen aan de kabel gebeuren. Op het Internet vind ik daar enkel elkaar tegensprekende artikels over terug.

2)Hebben jullie toevallig al gehoord over een midspan-oplossingen (PoE-hub) en een stroomvoorzienend patchpaneel. Weten jullie misschien of deze in praktijk veel gebruikt worden. En hoe deze juist werken en? Kan ik hierbij de bestaande switchen (3Com Superstack 3 4400) uit mijn fictieve omgeving behouden?

3) Heb je daarnaast om PoE te gebruiken speciale wandcontactdozen nodig of niet?

4)Raden jullie bij de keuze van de wireless netwerkkaart een USB (dongle) variant of een interne PCI kaart aan? En waarom de keuze voor één van de twee.

5)Is het aan te raden om printers ook wireless te laten werken (zijn netwerk laserprinters van HP) met behulp van een wireless print server of raden jullie dit af om een specifieke reden? Geen enkele wireless printserver kan immers 802.11i (AES + 802.1X) aan.

6) Welke toepassing kan een bedrijf invoeren dat wireless ondersteunt.

7)Welke freeware tools kan ik gebruiken om een site survey uit te voeren. Aangezien de software van Ekahau of Airmagnet nogal prijzig is.

Cool Kan ik voor een site survey ook een spectrum analyzer gebruiken?

Ik weet het zijn een hele boel vragen, maar als ik op een aantal al een duidelijk antwoord kan krijgen, helpen jullie mij al een hele stap verder! Alvast bedankt!

Groeten Grounddog

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gewone Cat5E bekabeling volstaat. Wel alle aders aansluiten. Voor midspans, zie PowerDSine en Cisco (stervensduur overigens, maar in patchpanelformaat). De gemiddelde respectabele switchboer heeft ook switches die direct POE injecten. (3Com ook geloof ik, maar ben ik geen fan van). Je hebt geen speciale wandcontactdozen nodig, zolang alle aders maar aangesloten zijn.

Wireless op niet-mobiele apparaten raad ik af. HP heeft netwerkprinters met ingebouwd wireless. Echter raad ik ook dat af. Statische appatuur kun je beter bekabeld aansluiten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb geen ervaring met Power-over-Ethernet producten, dus die vragen kan ik niet voor je beantwoorden. Maar ik zou je wel willen adviseren om te kiezen voor interne PCI kaartjes. USB oplossingen zijn het vaak net niet qua stabiliteit en snelheid, en vaak kan je op PCI kaartjes nog andere antennes zetten om de ontvangst te verbeteren. Wel zou ik bij gewone PC's ervoor kiezen om ze bedraad te houden, zoals Cyber al zegt. Over het algemeen is dat toch betrouwbaarder dan wireless.

Printservers zou ik gewoon bedraad houden, zowiezo is dat een stuk sneller en stabieler (waarbij ik wel moet vermelden dat ik alleen ervaring heb met Linksys wireless printservers). Ook kan je dan nog gewoon gebruik maken van de eventuele ingebouwde printservers (Jetdirect?) in de printers.

[ Voor 11% gewijzigd door AtleX op 17-05-2006 19:47 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 19:37:
6) Welke toepassing kan een bedrijf invoeren dat wireless ondersteunt.

7)Welke freeware tools kan ik gebruiken om een site survey uit te voeren. Aangezien de software van Ekahau of Airmagnet nogal prijzig is.
Je vraag 6, ik heb geen flauw idee wat je bedoelt, wireless is toch het medium (ipv bekabeld), een toepassing hoeft dat niet te ondersteunen?? Anders kunnen ze best Internet Explorer invoeren, die ondersteunt wireless. Firefox trouwens ook ;-)

Freeware tool: Netstumbler (.org). En een spectrumanalyzer lijkt me niet echt handig, DECT werkt geloof ik ook op 2,4Ghz. Evenals die goedkope draadloze beveiligingscameraatjes die je bij oa de Blokker koopt.