Mobo kapot? 5 videokaarten versleten in 1,5 jaar tijd...

Pagina: 1
Acties:

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:19

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Topicstarter
m'n specs:

-Mobo: ASUS K8V Deluxe
-Graka: Xpertvision Ati Radeon 9800 pro 256 mb
-geheugen: twinmos pc400 512MB ddr 2x
-proc: athlon 64 3200+
-kast: A-Open ATX H600 (incl 350 watt voeding)
-Creative Soundblaster Audigy 2 -7.1 ZS
-Nec 3500
-16x 48x Lite on
-Maxtor DM 10 160GB PATA
-noname diskette station

Niet geovergeklokt

In het eerste half jaar draaide dit heel redelijk, alleen een keer de hdd kapot. daarna begon de ellende met de videokaarten: artifacts en vastlopers, maar het systeem draaide makkelijk nog een paar uur. Tweede kaart na een paar maanden idem. Liep alleen iets sneller vast. De volgende kaarten waren na steeds kortere tijd stuk en liepen ook steed sneller vast. (Nu maar 10-20 min stabiel en vanaf het begin problemen) Alle kaarten zijn onder RMA vervangen maar ik ben het nogal zat.

De volgende dingen heb ik gecontroleerd:

-Voltages: normaal, ook als ik het tot het vastlopen opneem met een tooltje van asus en achteraf bekijk (niet meer dan 1 á 2 % afwijking)
-temperaturen meestal in de 30 graden, niet hoger
-condesatoren, volgens mij niets bijzonders

Voor de duidelijkheid: alles loopt vast, tot memtest aan toe. En in spellen forse artifarts.

Wat kan hier dan fout zijn, want ik ben het nogal zat en wil het board graag met goeie argumenten RMA sturen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 07:00
Kun je je voeding es vervangen door een ander? mss is die te zwak.

[ Voor 78% gewijzigd door skelleniels op 17-05-2006 18:04 ]

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

kan aan mij liggen, maar ik vind 2% afwijking voor een voeding behoorlijk veel eigenlijk

• Dirk

Dirk

Topicstarter
tot 10% heet acceptabel te zijn.
daarom zoek ik het ook niet bij de voeding.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 20:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Een voeding mag 5% afwijken....bij grotere afwijkingen krijg je last met apparaten.

Heb je toevallig last van stroompieken in je elektranet?

Ik heb in een jaar verschillende harde schijven erdoorheen gejaagd..na het plaatsen van een piekfilter was ik ervanaf :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Voltage afwijking van 2% stelt weinig vol.

Gewoon ter controle; staat je AGP-voltage ook goed? Ik dacht namelijk dat deze op 1,5 en 3,3 konden draaien.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Probeer eens een andere voeding. Ik denk dat de voeding wel voldoende is, maar hij kan bijvoorbeeld wel piekspanningen geven op de 5 volt. Je HD vind dat niet echt leuk, en ook je videokaart kan daar ook niet om lachen (en jij ook niet, want jij mag hem weer vervangen).

Een tweede is dat het mobo kapot kan zijn, en dat deze systematisch een te hoge Vagp aanbied. Dat je HD ook stuk gegaan is is dan gewoon toeval. (deze is ook maar één keer stuk gegaan, en niet systematisch).

Een derde optie is dat je misschien in de bios de Vagp of de agpfrequentie te hoog heb staan. Dit lijkt mij echter onlogisch omdat je nooit heb overgeklokt.

Een vierde optie is dat je helemaal geen airflow in je kast heb, en je graka kan z'n warmte totaal niet kwijt. Dit lijkt mij ook niet echt logisch, maarja, het zou kunnen.

edit:

ben ik een heel verhaal aan het tikken, zijn vijf personen mij voor :( )

[ Voor 6% gewijzigd door Theo op 17-05-2006 18:09 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Kijk eens in de BIOS naar agp frequency?
misschien staat die per ongelijk te hoog, daar kunnen je videokaarten niet tegen.

• Dirk

Dirk

Topicstarter
Agp-voltage is volgens instelling 1,5 volt. andere optie is 1,7 volt.
Agp frequentie is niet apart te regelen. Algemene frequentie staat goed.

Agp voltage meten met een multiemeter kan dat? En hoe dan?

Stroompieken zijn niet waarschijnlijk. Er draaien hier verschillende pc's zonder problemen.

Op de videokaart heb ik geen temperatuur sensor zitten, maar de moederbord en cpu temperatuur zijn laag. En rondom de videokaart zit genoeg ruimte.

Andere suggesties?

• Theo

Theo

moederbord

Je voeding kan gaar zijn en daardoor zelf spanningspieken genereren die je pc sloopt. Dit kan ook gebeuren als je op het stopcontact nooit stroompieken heb.
Probeer daarom eens een adere voeding.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Dirk

Dirk

Topicstarter
Ik heb helaas geen andere voeding liggen. En bovendien is de kaart nu toch al gaar, dus dan zal ik met een andere voeding ook geen verbetering zien. Daarnaast het is alleen de videokaart die problemen geeft, die harddisk was helemaal in het begin en heeft voor de rest nooit problemen gehad.

Dus als ik aan een nieuwe voeding ga moet ik sowiso ook de videokaart vervangen. Daarom wil ik eerst alle andere mogelijkheden uitsluiten. Ik heb tenslotten geen zin om nog een videokaart te slopen als het niet aan de voeding ligt...

[ Voor 10% gewijzigd door Dirk op 18-05-2006 10:43 ]

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Voor testen kun je toch een oud pci kaartje gebruiken? En kun je niet van iemand een voeding lenen? Misschien dat je er tijdelijk een kunt regelen bij de plaatselijke computerboer.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Theo

Theo

moederbord

ruk anders even de voeding uit een andere pc.

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Ruk?? Ik zou eerder deze voorzichtig eruit halen :D

• Dirk

Dirk

Topicstarter
De andere systemen zijn allemaal al wat ouder (voor de minder veeleisende familieleden) dus ik verwacht niet dat ik daar een geschikte voeding uit kan trekken. Een PCI kaartje moet nog wel te regelen zijn, zodat ik me er tenminste van kan overtuigen dat het enkel de videokaart / agp slot is die het zaakje laat vastlopen, want anders heb ik helemaal een probleem. :P

(Ik heb overigens weleens gedraaid met alleen mobo processor een reepje geheugen de videokaart en de harddisk, maar toen liep ie even snel vast)

Overigens, als ik na een vastloper hem opnieuw opstart (Altijd even wachten anders werkt het zeker niet) krijg ik ook nog weleens de medeling 'overclocking failed' terwijl ie helemaal niet was overgeklokt :*) Moet ik dus even naar kijken waar dat allemaal aan kan liggen... (oftewel wanneer geeft ie die melding)
Hmm in manual niets te vinden vraag me af waar dan wel...

[ Voor 29% gewijzigd door Dirk op 18-05-2006 17:36 ]

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Dat die systemen wat ouder zijn wil niet zeggen dat er geen geschikte voeding in zit, een 250W is zat als je m alleen gebruikt om te testen icm mobo + cpu + reepje ram + hdd. Geeft ie zo geen problemen moet je de voeding waarschijnlijk vervangen.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Dirk

Dirk

Topicstarter
Ja, maar mijn videokaart is zeker brak. En als het aan het moederboard ligt, zal ik met een andere voeding de nieuwe kaart weer slopen. En daar heb ik dus geen zin in.

Dus ik wil graag willen weten of ik kan controleren of de spanning die mijn mobo levert aan mijn agp slot juist is. Dan loop ik tenminste geen risico dat ik weer een kaart sloop.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
die kan je idd controleren , je zoekt naar een FET op je moederbord die 1.5 volt levert aan de uitgang, meestal dicht bij het AGP slot

[ Voor 14% gewijzigd door successor op 18-05-2006 17:51 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• nemo55
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Ik heb dus nu hetzelfde probleem ben ik bang.

Afgelopen zomer begaf één van mijn twee schijven het. Heb daarna een raid in m'n pc gebouwd met twee nieuwe samsung schijven. Hiervoor had ik m'n bios nog even geupdate, omdat hier ook updates bij zaten voor de SATA controller. Diezelfde maand begeeft mijn Radeon 9700 pro het na een lange dienstijd. Kan gebeuren dacht ik. Nu twee maanden later begeeft de Radeon X800 het ook en op precies dezelfde manier als de vorige videokaart. De voeding of het moederbord maakt van m'n grafische rekenmachines waardeloze plastic plankjes. ;(

De specs

Proc: AMD Athlon 64 3400+
Mobo: Asus K8N-e Deluxe
Videokaart: ATI Radeon X800
Voeding: CWT 300W
Shijven: 2 samsung schijven in Raid 0
Geheugen: 2x Corsair 215MB DDR PC3200

[ Voor 5% gewijzigd door nemo55 op 10-11-2006 12:47 ]

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

skelleniels schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 18:03:
Kun je je voeding es vervangen door een ander? mss is die te zwak.
Lol waarom is steevast de eerste reactie voeding? Mij lijkt dat het probleem inderdaad bij het moederbord ligt omdat hij op diverse procedures vastloopt.

Beroeps brabander

• MRCL
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Vuurvoske schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 10:27:
[...]

Lol waarom is steevast de eerste reactie voeding? Mij lijkt dat het probleem inderdaad bij het moederbord ligt omdat hij op diverse procedures vastloopt.
Een voeding is wat makkelijker te vervangen dan een moederbord, dus het is handig als je dat eerst probeerd.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Ik zou inderdaad eerst de voeding proberen te vervangen. Al is het maar even om te testen.
Als dit niet werkt dan zit het probleem waarschijnlijk in je moederbord, dit verwacht ik eigenlijk eerder dan je voeding. Misschien is er iets in je hd kortgesloten toen hij kapot ging en heeft hij 12v door de ide/sata kabel naar het moederbord gestuurd. Probeer eerst maar eens de voeding. Je kunt waarschijnlijk prima testen met een 250 Watt voeding. Als het echt niet wilt kun je ook nog 2 zwakke voedingen gebruiken om te testen.

• nemo55
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Het probleem van de topicstarter en mezelf is dat de videokaart definitief kapot gaat. Dus om het te testen zouden we dezelfde videokaart en de voeding moeten vervangen. Gaat ie weer kapot, is het een duur grapje. Voor mij is het pas de 2e terwijl de topicstarter er al 5 doorheen heeft gejast.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm...

Lastige. Het zou de voeding inderdaad kunnen zijn (AOpen voedingen zijn doorgaans goed, maar het kan altijd een maandagmorgenexemplaar zijn), maar dat is idd moeilijk testen. Ik zou zelf eerder aan iets anders denken, namelijk iets met aarding.

Aan wat voor monitor zit de kaart vast? (met name CRT of TFT, en bovendien of het dubbelgeisoleerd is (dus 2-pins stekker zonder randaarde) of niet (stekker met randaarde))

Het zou zomaar kunnen dat als PC en monitor geen van beide geaard zijn er een potentiaalverschil is tussen de GND-vlak op beide. Dat betekent dat die videokaart steeds een opdonder krijgt bij booten en mogelijk nagenoeg continu lekspanningen tot 115VAC te verwerken heeft. Dat is een van de vele redenen waarom je niet-dubbelgeisoleerde apparaten (zoals PCs, vrijwel alle CRT-monitoren en een flink aantal TFTs) altijd geaard zou moeten aansluiten :o

Oslik blyat! Oslik!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-05 22:27

Flo

Zou sowieso ook de auto overclock functie van de K8V uitzetten. mn ouders kregen ook 1x in de zoveel tijd een "overclocking failed" melding. Nu de auto overclock functie uit staat nooit meer.
Zou misschien kunnen dat die functie ook een of andere spanning gewoon net to hoog geeft?
Pagina: 1