Toon posts:

Computer start wel/niet

Pagina: 1
Acties:
  • 778 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey, }:O

Ik heb hier een probleem met een bepaalde computer zoals de topictitel je al deed vermoeden.
Het probleem is als volgt:

Als ik de computer opstart doet die het de ene keer wel en de andere keer niet, soms slaat die na 3 uur werken ook compleet vast. Als ik hem een reboot geef dan krijg ik geen boot-up beep of hoe dat ook heet en er komt een raar geluid uit de dvd speler/ cdrom speler/ floppy drive.
Wanneer ik hem losschroef en het geheugen in een ander bankje doe doet die het wel weer ineens, of als ik een dvd speler afkoppel en later weer aansluit.

Systeeminfo
  • Intel Pentium 4
  • 2.4 ghz
  • GA-81848P -L (P4 Titan 848p series) zie screenshot
  • 40 GB hdd van Seagate (beetje crappy I know) Model ST340016A
  • 2x 256MB DDR-DIMM TwinMos geheugen (op het andere moederbord 256 MB SDR geheugen)
  • Gewoon DVD spelertje
  • Floppy Drive
  • Voeding, Highlight 350 W, 230V ~4A 50Hz
    de oude voeding WAS 250 W misschien ietwat aan de mindere kant maarja die is dus verleden tijd, deze voeding komt uit een bestaande p4 met een zwaardere videokaart dus die zou het moeten doen.
  • Grafische kaart: zowel AGP als PCI getest.

# ATI gga-7032 DTV (dat is het enige wat erop staat) AGP
    # SIS (staat helemaal niets op) PCI
Afbeeldingslocatie: http://image2.beareyes.com.cn/2/lib/200308/21/004/age001.jpg
GA-81848P -L

Wat ik heb gedaan

Hiervoor zat er al een ander moederbord in, ik dacht dat dit de boosdoener was dus nu heb ik er een nieuw moederbord in gezet (de GA-81848P). In het andere moederbord zat overigens 256 MB SDR geheugen.
  • Moederbord vervangen (er zit nu dus een gloednieuwe in)
  • Geheugen getest (test op 3x gezet geen van alle keren fouten gevonden, ook 1 van de geheugen banken er uit gelaten)
  • Opgestart zonder hdd, floppy drive afgekoppeld, opgestart zonder dvd speler, opgestart met beide afgekoppelt. Weer wil die soms niet aan
  • Andere voeding erin gedaan
  • Andere videokaart erin gedaan (zowel AGP als PCI)
  • Andere harddrive erin gedaan
  • Bios update gedaan
Wat blijft er nu nog over voor mij dan?
Een half defecte videokaart of de processor?
Klinkt dit logisch want ik ga niet weer zomaar iets bestellen om dit te testen want ik heb nu dus eigenlijk al voor nop een nieuw moederbord besteld. Weet iemand van jullie dus hier misschien wat ik het beste kan doen voordat ik weer ga bestellen/proberen. Ik kan hier ook zogauw geen andere processor vinden voor dit socket.

Hartelijk dank, als er onduidelijkheden zijn hoor ik het wel. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 16:53 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat voor voeding heb je?
Misschien is hij te zwak :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 11:29

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Probeer es een andere voeding.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Alj jij denkt dat t misschien aan de videokaart kan liggen, moet je dat gewoon testen, anders kom je er nooit achter. Is overigens heel goed mogelijk, misschien brak videogeheugen.

Ikheb zelf ook weleens dat soort problemen gehad, getest met een ATi mach64 Pro PCI kaart, problemen waren toen wel verholpen.

Dus ik zou zeggen, test even met een andere graka, het liefst met zowel een AGP als een PCI, kun je gelijk een brak AGP slot uitsluiten. Want ja dat is ook goed mogelijk bij een nieuw mobo. DOA's komen nou eenmaal wel eens voor.

Edit:
Aan je geheugen zal t wel niet liggen, aangezien je problemen met dat oude mobo met SD en met dit mobo met DDR hebt.
Test anders gelijk ook je harddisk met een tool van de desbetreffende fabrikant. Aan je TS te zien heb je die nog niet getest namelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben1985 op 17-05-2006 16:07 ]

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is qua vormgeving zo'n mooie topicstart dat ik het niet over m'n hart kan verkrijgen een slotje te zetten, toch ontbreekt er erg veel inhoud :o

Je specs zijn onvolledig (merk+type voeding!) en je hebt blijkbaar de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nog niet (geheel) doorgenomen. Begin maar eens daarmee...

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 17-05-2006 16:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Nou gedaan, dat was het dus ook niet, videokaart is het ook niet.. dan zou die

a; moeten gaan piepen lijkt me en
b; ik heb het al vervangen :D.

Er zat een 250 W voeding in (merk zie ik er niet op staan) die is vervangen door een 350 W voeding van Highlight, het merk zegt me niets maar die komt uit een goed werkende p4 met veel zwaardere instellingen dus ik sluit bij deze de voeding ook maar even uit.

Ik heb net de troubleshooter doorgelezen (dit had ik inderdaad nog niet gedaan :'( ) Maar ik stuit zogauw niet op iets waarvan ik denk dat is het, ik ga nog steeds uit van een defecte processor, hieraan is niets gedaan niets overgeclockt. Ook de temperaturen zijn normaal maar ik ben nog steeds even voorzichtig met het bestellen van een nieuwe, ik hoop dat er iemand is die dit probleem ook ooit heeft gehad.

offtopic:
dion_b Mijn dank voor jou goede hart ik probeer er zoveel mogelijk aan toe te voegen in de loop van dit topic.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 16:55 ]

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Blijft over, Harddisk en cpu. Heb je niet toevallig een kennis die even een Socket 778 P4 te leen heeft om te testen. En zoals ik al eerder heb vermeld, test ook de harddisk. Voeding zal het inderdaad niet zijn denk ik, 350W is in ieder geval zat voor een machine als deze.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

offtopic:
socket 778 p4? Sinds wanneer is die uitgekomen of kan jij de roadmap van intel voorspellen :+

Self reflection is the school of wisdom

Verwijderd

Topicstarter
Ben1985 schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 16:20:
Blijft over, Harddisk en cpu. Heb je niet toevallig een kennis die even een Socket 778 P4 te leen heeft om te testen. En zoals ik al eerder heb vermeld, test ook de harddisk.
Harddisc is niet eens aangesloten nu, ik heb de harddisc, floppy drive en de cd-rom speler alle 3 afgekoppelt van zowel de IDE kabels als de voeding kabels dus dit sluit ik ook uit. Ook heb ik er toch voor de zekerheid alsnog een andere hdd in gezet om dit echt uit te sluiten.

Het gekke is om er wat aan toe te voegen: hij valt uit (alles afgekoppeld alleen mobo, videokaart, processor en geheugen zit erop). Als ik dan het geheugen omzet naar een ander geheugen slot boot die (vaak) wel weer. Toch heb ik 2x een ander moederbord gehad en totaal ander geheugen gehad (DDR en SDR) en beide geheugenbanken kwamen 100% goed uit de test.
quote: ben
Dus ik zou zeggen, test even met een andere graka, het liefst met zowel een AGP als een PCI, kun je gelijk een brak AGP slot uitsluiten.
Goed punt ik heb het meteen gedaan er zit nu een PCI videokaart in maar helaas ook dit wil niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 16:33 ]

Verwijderd

met die voeding kun je het met gemak redden man!

ik heb nu 350 watt erin en ik draai er een Ati Radeon 9800 Pro mee, 5 koelers waarvan 1 met ledjes en 2 neonbuizen en als jij er niet van die fratsen in hebt zitten dan moet je het met gemak redden!

ik denk zelf dat het aan je temperatuur ligt! dit probleem had ik namelijk ook ooit eens...

kijk ff het volgende na:
- heb je laatst je pc vervoerd waardoor koeling misschien los is gaan zitten?
- schroef ff alle koelers los en haal stof onder vandaan anders kan de koeler niet (goed) zn werk doen
- zet de pc aan en zodra die uitvalt controleer dan (met de hand uiteraad) of de temperatuur niet te hoog is... dus check ff door je hand op het koelingsblok van je videokaart te leggen en op koelings blok van je CPU enzo...

zou moeten werken zoniet zeg dan ff wat je geprobeerd hebt enzo en dan help k je verder ff...

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Temparatuur zou goed kunnen.

Maar misschien ook een bios update?

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Okay, socket 478, ben toe aan koffie denk ik :7 Heb net ff gekeken op de site van Gigabyte, je cpu wordt iig ondersteund.

Maar je zegt dat het geheugen door "de" test komt, maar welke test is dit? Memtest? Daar is het zo dat als ie fouten genereert, dat je reepjes brak zijn. Echter geeft ie geen fouten, dan wil dat niet automatisch zeggen dat de reepjes per definitie niet brak zijn. Probeer eens een heel ander geheugenbankje, of verhoog het voltage ervan een klein beetje, wil af en toe helpen. Het zou natuurlijk ook een geheugenslot kunnen zijn, aangezien hij wel boot na het omprikken van een dimm.

Verwijderd

waarvoor zou je een bios update nodig hebben als alles gewoon voorheen perfect werkte (neem ik aan)

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 16:39:
waarvoor zou je een bios update nodig hebben als alles gewoon voorheen perfect werkte (neem ik aan)
Ehm, volgens mij heeft ie juist het mobo vervangen omdat hij een probleem had wat waarschijnlijk te verhelpen was met ander mobo, maar heeft dit blijkbaar niet geholpen. Als ik zo z'n TS lees heeft het met dit mobo ook nooit geholpen. Een bios update kan overigens nooit kwaad, vaak zijn er nieuwe features toegevoegd, bugs verholpen en is er vanalles verbeterd.

Verwijderd

Topicstarter
Ben1985 schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 16:44:
Ehm, volgens mij heeft ie juist het mobo vervangen omdat hij een probleem had wat waarschijnlijk te verhelpen was met ander mobo, maar heeft dit blijkbaar niet geholpen. Als ik zo z'n TS lees heeft het met dit mobo ook nooit geholpen. Een bios update kan overigens nooit kwaad, vaak zijn er nieuwe features toegevoegd, bugs verholpen en is er vanalles verbeterd.
Ik denk dat jij mijn probleem HELEMAAL snapt, even uitzoeken hoe je een bios update buiten windows doet, ik deed het altijd in windows B)

Verder de temperatuur hmm ja, mijn cpu koeler werkt naar mijn weten prima en zelfs DIE heb ik ook zojuist nog vervangen. Verder de koeling in de kast, tja maakt opzich niet zo heel veel uit nu want de kast ligt los en niets is echt warm. Meeste hitte komt denk ik vaak van de hdd en de videokaart en de hdd heb ik weer afgekoppelt en mijn videokaart doet geen ene moer bij dat 3x opstarten.

Trouwens Ben1985 ondertussen even bedankt voor de moeite die je erin stouwt.

• Scorchor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
misschien een stomme reactie, zo is ie nie bedoeld
maar heb je ook al je stopcontact (wel even stroom afzetten),
evt.contactdoos en kabel nagekeken?

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Ik zou zeggen met een andere pc een nieuwe bios opzoeken (bijv de pc waar je de GoT berichten mee tikt) en die via floppy of cd op de mobo updaten. Er staat als het goed is wel in de handleiding van het mobo hoe je dat moet doen.

Verwijderd

Topicstarter
De Gesnaakte schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 16:54:
misschien een stomme reactie, zo is ie nie bedoeld
maar heb je ook al je stopcontact (wel even stroom afzetten),
evt.contactdoos en kabel nagekeken?
Hij boot ook gewoon alle fans gaan draaien, mn hdd en power led gaan branden (mits de hdd eraan hangt wat nu even niet zo is). Maar speciaal voor jou heb ik hem UIT de haspel (zo heet dat geloof ik) gehaald en in een geaard stopcontact gezet.

offtopic:
To be continued :'( ik moet naar huis, dit is voor het eerst balen dat je naar huis kan omdat er nu behulpzame mensen aanwezig zijn die er tijd in steken

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 16:59 ]

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Daar zal het wel niet aan liggen dan. Ik kijk vanavond oko nog wel even of ik nog online kan wezen, moet ook naar huis (goh t is zeker 17:00 uur :7 )

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
het is misschien vergezocht , maar zou het de cpu niet kunnen zijn , of als je een metalen backplate hebt, dat die kortsluiting maakt met de rest (zou me sterk wezen met een heel nieuw mobo , maar je weet maar nooit )

ik kijk nog altijd met medenogen naar je voeding , maar ik heb zwaardere systemen met brakkere voedingen gehad (Q-Tec anyone ? ).

het enige wat er nog fout kan zijn is dus ofwel de proc ofwel de videokaart , ofwel een PCI kaart , mits er in steken.

Out of the box? What box? There is no box.

• EvilVoicez942
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-05-2021
Haal mobo en noodzakelijke eens uit je kast en test dit op een losse houte plak oid.
Verder kan je nog je IDE-kabel vervangen, misschien zit hier het probleem in (kleine kans)

P4°2.0blablablablabla

Verwijderd

Topicstarter
EvilVoicez schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 19:17:
Haal mobo en noodzakelijke eens uit je kast en test dit op een losse houte plak oid.
Verder kan je nog je IDE-kabel vervangen, misschien zit hier het probleem in (kleine kans)
IDE ga ik niet vanuit aangezien ik die allemaal afgekoppelt heb, er zit alleen maar een cpu op, geheugen en een videokaart (2 verschillende erop getest, PCI en AGP). Morgen zal ik alles los op de tafel leggen om kortsluiting of rare contacten ook uit te sluiten.

*Edit, los op de tafel boekte ik ook geen vooruitgang mee ;(.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 10:10 ]

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Ik vrees dat er nog maar één mogelijkheid overblijft, de cpu... Kun je die niet testen in een ander systeem of een andere cpu in dit systeem prikken?

Wat anders nog een mogelijkheid zou kunnen zijn is de combinatie van cpu met geheugen dat niet lekker werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog een andere CPU zelfde socket maar het nadeel is, die kwam ook uit een kapotte pc dus die heb ik erin gezet toen deed die het ook niet maar ik denk dat die CPU ook kapot is, ik heb dit topic ook gestart om zoveel mogelijk uit te sluiten zodat ik niet weer een miskoop maak of iets verkeerds bestel. Bij deze is dat toch goed gelukt? Ik ga zo een bestelling de deur uit doen een 3Ghz processortje, wordt die nog wat sneller ook nog. Die dingen zijn nog wel best duur zeg pff, naja ik bestel hem daar gaat wat tijd overheen en zodra ik hem heb gooi ik dit topic wel omhoog met het antwoord of het gelukt is, in iedergeval heel erg bedankt kerel!

Verwijderd

Heel vreemd probleem dit!

Ik denk dat ik met de TS meega dat de CPU overleden is.
Die cpu gaan toch eigenlijk nooit kapot...maarja...1x kan de 1e keer zijn natuurlijk.

Heb je al een ander aan/uit schakelaartje geprobeert?
Probeer hem anders met een schroevendraaier aan te zetten..

En krijg je wel een bios post als hij verder niet opstart?

Verwijderd

Topicstarter
Als hij echt niet opstart krijg ik ook niets van de bios nee dat is het gekke. Alle fans gaan draaien (daarom denk ik niet dat het met de knop te maken heeft) maar het scherm blijft niet alleen zwart, ik krijg ook geen groen lampje, dus mn beeldscherm krijgt ook geen ja hoe zeg je dat... connectie je snapt me wel, geen input.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 11:30:
Als hij echt niet opstart krijg ik ook niets van de bios nee dat is het gekke. Alle fans gaan draaien (daarom denk ik niet dat het met de knop te maken heeft) maar het scherm blijft niet alleen zwart, ik krijg ook geen groen lampje, dus mn beeldscherm krijgt ook geen ja hoe zeg je dat... connectie je snapt me wel, geen input.
Lijkt me dan toch sterk op een verrote CPU...
Of ergens een soort los contactje..maar waar?

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:18
Als ik dit zo hoor moet het iets van deze zijn:

moederbord
cpu
voeding
geheugen

De reden dat ik dit denk is als volgt: Als een pc al bij het booten de fout ingaat kan het geen videokaart, hdd, fdd of optical drive zijn. Als het wel een van deze zou zijn zouden er namelijk piepjes te horen zijn, of foutmeldingen na de POST (beeld!)

Voeding lijkt niet het probleem, die komt uit een andere pc. Let op het woordje "lijkt" !

Geheugen kan dit wellicht veroorzaken, maar ik twijfel, ook bij defect geheugen zijn vaak piepjes hoorbaar. Dit hoeft echter niet!

Pentiums gaan niet snel dood, dus die verdenk ik op dit moment niet sterk. Ik sluit het niet uit, vanwege (exact) dezelfde (?) problemen met de TS zijn vorige pc. Als een cpu dood zou zijn, zou het mobo tenslotte ook piepjes (kunnen) geven.

Zoals ik al tussen de regels vertelde: ik verdenk het mobo. Check condensators, (brand)plekjes etc. Of laat je spullen eens testen op een ander mobo bij "de computerboer op de hoek". Belangrijk is dan dat je jouw cpu en RAM en voeding erbij laat testen. Succes!

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Verwijderd

Topicstarter
Beetje late reactie en ik haal hem misschien omhoog maar ik heb vandaag pas een nieuwe CPU ontvangen. Ik vrolijk dat ding erin bouwen en nee hoor hij deed het eerst prima (maarja remember, hij deed het soms wel soms niet) dus ik begin vrolijk aan een schone installatie en hop hij zit zo weer vast en boot weer niet... waarom kan het niet het geheugen, mobo, cpu, voeding zijn?

Omdat dit allemaal nieuw is, het zit zelfs niet eens meer in die systeemkast.
Samenstelling botst ofzo? Dat lijkt me ook heel stug.

*Edit, ik krijg hier iets aan de praat dus het lijkt toch alsnog opgelost, danku en mensen die nog in dit topic belanden met een soortgelijk probleem, bij mij loste een nieuwe CPU het probleem op ;) .

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 09:51 ]

Verwijderd

Het is maar een idee, maarre als je de timings van het geheugen iets hoger zet ergens in de range van 3-3-8-3 of zo loopt de pc dan ook vast? En krijgt het geheugen de juiste snelheid?
Pagina: 1