magneet en HD > wanneer gaat dat mis?

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-02 09:48
Voor het ontwerp van een apparaat met hardeschijf overweeg ik om een kleine magneet te gebruiken. Wanneer gaat dit mis? en is het mogelijk om de hardeschijf te 'isoleren' van magnetisme? (bij luidsprekers staat wel eens dat ze magnetisch afgeschermd zijn?)

Mixed Reality dev

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:55

Haan

dotnetter

Niet om flauw te doen, maar in iedere hardeschijf zit al een heel sterke magneet :P

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-02 09:48
Dus het kan geen kwaad? :P

Mixed Reality dev

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Tuurlijk zijn hardeschijven gevoelig voor magnetisme, maar ze zitten al wel in een metalen behuizing en zijn dus al enigszins afgeschermd. Zolang je de schijf niet in de behuizing ophangt met een neodymium magneet lijkt me er niet al te veel aan de hand ;)

🖥️ | 🚗

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt een érg krachtige magneet nodig om überhaupt de bitjes te laten omvallen. Met een huis-tuin-keuken magneetje gaat je dat niet zo snel lukken, nee :)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

_Ernst_

Mark It Zero!

Haan schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:31:
Niet om flauw te doen, maar in iedere hardeschijf zit al een heel sterke magneet :P
Dat zegt natuurlijk niet veel, deze zal op een speciale manier geplaatst zijn zodat hij geen negatieve invloed heeft op de platters ;)

Verder is magnetisme heel moeilijk af te schermen dacht ik, dus die metalen behuizing houdt vrijwel niks tegen.
Maar dat neemt niet weg dan hij niet zo heel snel kapot zal gaan, zolang je je magneet er niet te dicht in de buurt hangt, en hij niet al te sterk is. Mijn ervaring is dat ze heel wat kunnen hebben, heb regelmatig met magnetische schroevedraaiers en wat grotere magneten in de buurt gezeten van m'n hd's, maar nog nooit last gehad van data corruptie ofzo :)

Last.fm

Verwijderd

BalusC schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 15:01:
Je hebt een érg krachtige magneet nodig om überhaupt de bitjes te laten omvallen. Met een huis-tuin-keuken magneetje gaat je dat niet zo snel lukken, nee :)
"Erg krachtig" als in "Die wil je het liefst zo ver mogelijk van je vandaan hebben" :Y)

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

De magneet die in een harddisk zit heeft erg veel kracht, toch is hij goed afgeschermd. Volgens mij kan je magnetisme alleen afschermen met lood. Lood heb ik niet kunnen vinden in de harddisks. Toch kan je met een harddisk nog geen schroefje oppakken.

Ik heb weleens harddisks op m'n subwoofer neergelegd of mensen gezien die hun hele computer naast een subwoofer hadden staan. Geen problemen toen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 15:04:
[...]

"Erg krachtig" als in "Die wil je het liefst zo ver mogelijk van je vandaan hebben" :Y)
Juistem :Y) http://en.wikipedia.org/wiki/Neodymium_magnets
Pagina: 1