Toon posts:

[DHCP] Command line management

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een grafische interface te scripten mbv HTA om support medewerkers de kans te geven met een simpele GUI dhcp reservaties aan te maken op onze dhcp server.

Ik dacht dit te doen door het netsh commando in het script te verwerken, blijkt het argument "dhcp" voor netsh enkel te werken op de server lokaal. Netsh is ook onder Windows XP beschikbaar maar zonder deze optie. Weet iemand of er andere manier is om dit vanaf een client OS te doen? Ik heb me al suf gezocht...

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33

Tijntje

Hello?!

via de ps tools van sysinternals
PsTools v2.33
The PsTools suite includes command-line utilities for listing the processes running on local or remote computers, running processes remotely, rebooting computers, dumping event logs, and more.

[ Voor 81% gewijzigd door Tijntje op 17-05-2006 14:29 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Daarnaast heb je 'dhcpcmd' om remote servers te kunnen beheren - zit geloof ik in de Windows Resource Kit :)

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33

Tijntje

Hello?!

elevator schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:53:
Daarnaast heb je 'dhcpcmd' om remote servers te kunnen beheren - zit geloof ik in de Windows Resource Kit :)
Ik heb net even zitten zoeken maar ik zie hem bij mij niet staan in mijn Windows resource kit. :?
EDIT:
Net even google los gelaten en die tool lijkt voor NT4 te zijn.
Link

[ Voor 19% gewijzigd door Tijntje op 17-05-2006 15:00 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Tijntje schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:58:
[...]

Ik heb net even zitten zoeken maar ik zie hem bij mij niet staan in mijn Windows resource kit. :?
EDIT:
Net even google los gelaten en die tool lijkt voor NT4 te zijn.
Link
Die tool lijkt me gewoon de voorganger van netsh, syntax is bijna dezelfde, ben ik dus nix mee (hebben hier enkel Windows Server 2003 staan)

Wat betreft ps tools: Ik zie veel maar niets over dhcp... :?

Verwijderd

hij bedoelt psexec, zodat je netsh remote kan uitvoeren.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 15:36:
Die tool lijkt me gewoon de voorganger van netsh, syntax is bijna dezelfde, ben ik dus nix mee (hebben hier enkel Windows Server 2003 staan)
Waarom ben je er niks mee? Je kan er namelijk wel degelijk een DHCP server IP address mee opgeven en dus wel degelijk vanaf afstand dit soort zaken regelen :)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 15:36:
[...]Wat betreft ps tools: Ik zie veel maar niets over dhcp... :?
't Idee is dat je met PSEXEC commando's op een remote machine (de DHCP server, in dit geval) kunt uitvoeren
code:
1
PSEXEC \\<dhcpserver> netsh dhcp \\<dhcpserver> scope <ipaddress> add reservedip <ReservedIP> <MAC_Address> [ClientName] [ClientComment] [ClientType(DHCP | BOOTP | BOTH)]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 16:27:
[...]

't Idee is dat je met PSEXEC commando's op een remote machine (de DHCP server, in dit geval) kunt uitvoeren
code:
1
PSEXEC \\<dhcpserver> netsh dhcp \\<dhcpserver> scope <ipaddress> add reservedip <ReservedIP> <MAC_Address> [ClientName] [ClientComment] [ClientType(DHCP | BOOTP | BOTH)]
Commando werkt ook zonder psexec hoor, met netsh dhcp \\<dhcpserver> gaat ie al naar die specifieke dhcp server.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ZeRoC00L schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:03:
[...]Commando werkt ook zonder psexec hoor, met netsh dhcp \\<dhcpserver> gaat ie al naar die specifieke dhcp server.
Het Netsh DHCP commando is alleen beschikbaar op een DHCP-server, niet op een willekeurige (beheers)-werkplek Stond ook in de TS vermeld. Vandaar dat met PSExec het commando gestart wordt op de DHCP-server ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ZeRoC00L schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:03:
[...]Commando werkt ook zonder psexec hoor, met netsh dhcp \\<dhcpserver> gaat ie al naar die specifieke dhcp server.
Voor dat je dit soort boude uitspraken doet, zou je 't eerst even kunnen controleren
code:
1
2
3
4
5
Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Brahiewahiewa>netsh dhcp
The following command was not found: dhcp.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1