Toon posts:

pc aan versterker verbinden

Pagina: 1
Acties:
  • 287 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik wil graag mijn pc aan mijn versterker verbinden, ik heb dit al een hele tijd alleen ik wil betere kwaliteit. nu heb ik gewoon tulp in mijn versterker en een mini-jack in de koptelefoon/center uitgang ofzow. op mijn pc zit wel een Optical S/PDIF alleen mijn versterker heeft dit niet (een iets oudere harman kardon). hoe kan ik toch betere kwaliteit krijgen. ik had wel wat gelezen over een dac ofzow maar weet niet precies of dat ook bij mij kan. ik hoor het wel, alvast bedankt.

groeten.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
een digitaal naar analoog converter is inderdaad een optie , maar als je pc niet ver van je versterker staat is het misschien raadzamer om een geluidskaart te kopen met een hoge geluidskwaliteit (audigy, x-fi , en nog een paar om alleen die van creative maar te noemen)

Out of the box? What box? There is no box.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Een Dac is een Converter voor Digitaal naar analoog. "Digital analoge converter"
Daar schiet jij niks mee op aangezien je onboard-sound ook in spdif niet veel beter zal zijn.
Je moet dus een betere geluidskaart kopen, met goede analoge uitgangen.
Denk dan aan Creative, M-Audio, Terratec.
Oftewel; Zoek ze :)

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe sluit ik die er op aan dan ? want mijn versterker heeft alleen tulp aansluitingen en zon goede kaart komt het best tot zijn recht als je die S/PDIF gebruikt toch ? en zon kaart heeft geen tulp aansluitingen. en met zon mini-jack naar tulp gaat toch een hoop sound verloren?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 14:38 ]

Verwijderd

Misschien heb ik een alternatief voor je. Mits jouw PC nog over een ISA slot beschikt. Ik heb hier namelijk nog een Creative Soundblaster AWE64 Gold liggen. Deze heeft namelijk de line-out beschikbaar als twee vergulde tulp aansluitingen. Beetje fatsoenlijke interlink tussen PC en Harman Kardon en je kan spelen. Zoals gezegd, aangezien het een ISA kaart betreft, moet je PC dus wel nog over een ISA slot beschikken. Ik heb destijds bewust die kaart gekocht met dezelfde reden als jij nu je PC aan de versterker wil koppelen en dat ging prima. Geen high-end hifi, maar meer dan acceptabel. Als het je wat lijkt mag je kaart komen halen. Ik hoef er uiteraard niets voor.
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:32:
maar hoe sluit ik die er op aan dan ? want mijn versterker heeft alleen tulp aansluitingen en zon goede kaart komt het best tot zijn recht als je die S/PDIF gebruikt toch ? en zon kaart heeft geen tulp aansluitingen. en met zon mini-jack naar tulp gaat toch een hoop sound verloren?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:32:
Mits de geluidskaart een goede Dac onboard heeft (en dat hebben die realtek gevallen dus niet)
zal de analoge geluidskwaliteit vrijwel even goed zijn als dat je het via spdif doet. En ik zie niet in waarom van mini-jack naar tulp slecht is voor het geluid? :?

• Arnold-D
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06-2025

Arnold-D

Nad - Feel The Power

je kan beter een nieuwe geluidskaart kopen...
want de interne geluidskaart van realtec is meestal slecht..

NAD 320BEE, NAD 512, Sony 32p3000, Kimber kable....

Verwijderd

Metal schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:32:
Een Dac is een Converter voor Digitaal naar analoog. "Digital analoge converter"
Daar schiet jij niks mee op aangezien je onboard-sound ook in spdif niet veel beter zal zijn.
Je moet dus een betere geluidskaart kopen, met goede analoge uitgangen.
Denk dan aan Creative, M-Audio, Terratec.
Oftewel; Zoek ze :)
Wat een onzin. Koop gewoon een losse dac. De sample rate zal wel niet optimaal zijn, maar laat foobar dat software matig maar doen en samen met een losse dac zal het veel en veel mooier klinken.

Mooiste oplossing is een andere geluidskaart (44.1kHz) en die digitaal aansluiten op een losse dac.

Of koop een betere kaart die analoog mooier geluid geeft, maar dat zal nooit zo mooi worden als de bovenste twee oplossingen.

Verwijderd

Topicstarter
dus het handigste/beste is een betere geluidskaart kopen deze digitaal aansluiten op een externe dac en die dan vervolgens via tulp op mijn versterker aansluiten ?? mijn pc heeft trouwens geen isa slot pkievits maar bedankt voor het aanbod. maar zijn er trouwens niet gewoon goede geluidskaarten waar gewoon een tulp aansluiting op zit? of moet er dan perse zon dac tussen zitten?

zou dit trouwens geen goede oplossing zijn ??
Audiophile 2496 is een goede kaart en heeft goede tulp uitgangen.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 12:19 ]

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Afstand pc <-> versterker boeit ook nog. Analoge kabel over die afstand (indien groot) geeft meer verlies...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:59
Heeft je versterker helemaal geen digitale ingangen? (toslink of coax?)

Als ie dat wel heeft kun je m gewoon digitaal aansluiten. Je gebruikt dan de DAC van je versterker, die ws beter is dan een standaard geluidskaartje. Zoiezo is t al een stuk afgeschermder dan een DACje tussen al je "storende" PC onderdelen.

Anders zul je idd moeten kijken naar een andere geluidskaart.

Verwijderd

Een externe DAC in combinatie met een goede geluidskaart is natuurlijk een goede oplossing, maar zeker ook geen goedkope oplossing. Externe DAC's zijn doorgaans redelijk prijzige apparaten. Een vierhonderd Euro ben je al snel kwijt. Tel daar een goede geluidskaart bij op en dan weet je ongeveer wat je te wachten staat. Komen uiteraard nog kabels bij ook. Ik weet niet wat je budget is om eea op te lossen. Kun je net zo goed een Sonos ZP-80 kopen. Die heeft zowel analoge als digitale uitgangen en een uitstekende DAC aan boord. Met de meegeleverde software voor op je PC kun je hiermee al je muziek afspelen. Ik neem tenminste aan dat dit de bedoeling is. Deze kost Euro 399,=. In een later stadium kun je ook nog een draadloze remote controller bijkopen met display, waarmee je door je hele muziekverzameling kunt bladeren en afspelen. Wellicht een hele andere invalshoek, maar misschien de moeite waard om er eens naar te kijken.
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 12:06:
dus het handigste/beste is een betere geluidskaart kopen deze digitaal aansluiten op een externe dac en die dan vervolgens via tulp op mijn versterker aansluiten ?? mijn pc heeft trouwens geen isa slot pkievits maar bedankt voor het aanbod. maar zijn er trouwens niet gewoon goede geluidskaarten waar gewoon een tulp aansluiting op zit? of moet er dan perse zon dac tussen zitten?

zou dit trouwens geen goede oplossing zijn ??
Audiophile 2496 is een goede kaart en heeft goede tulp uitgangen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:26:
hallo,

ik wil graag mijn pc aan mijn versterker verbinden, ik heb dit al een hele tijd alleen ik wil betere kwaliteit. nu heb ik gewoon tulp in mijn versterker en een mini-jack in de koptelefoon/center uitgang ofzow. op mijn pc zit wel een Optical S/PDIF alleen mijn versterker heeft dit niet (een iets oudere harman kardon). hoe kan ik toch betere kwaliteit krijgen. ik had wel wat gelezen over een dac ofzow maar weet niet precies of dat ook bij mij kan. ik hoor het wel, alvast bedankt.

groeten.
Koptelefoon/center uitgang? Stop em eens gewoon in de front uitgang (groene aansluiting)?

Koptelefoonuitgang is namelijk versterkt en niet bepaald bedoeld om een versterker aan te hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 18-05-2006 15:03 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:00

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Orion84 schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:30:
[...]

Koptelefoon/center uitgang? Stop em eens gewoon in de front uitgang?
+1 scherp.

Life is not about specs, it is about joy!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Mijn advies: Koop gewoon een creative soundblaster live, goedkoop kaartje van ongeveer 35 euro ofzo, goede kwaliteit geluid, in iedergeval veeel beter dan welke onboard oplossing dan ook. Dan gebruik je een kabeltje met aan de ene kant een 3.5" koptelefoonstekker en aan de andere kant twee tulpstekkers. Dat werkt best goed en kost geen fluit. By the way, de soundblaster live werkt ook perfect onder linux, de audigy 2 en hoger niet.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik gewoon voor zon m-audio geluidskaart ga, die kun je voor ongeveer 50-60 euro wel op marktplaats kopen. zit een tulpaansluiting op kan ik hem prima aan mijn versterker aansluiten. en waneer ik evt een nieuwe versterker ga kopen ga ik wel over op digitaal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:34:
ik denk dat ik gewoon voor zon m-audio geluidskaart ga, die kun je voor ongeveer 50-60 euro wel op marktplaats kopen. zit een tulpaansluiting op kan ik hem prima aan mijn versterker aansluiten. en waneer ik evt een nieuwe versterker ga kopen ga ik wel over op digitaal.
Dat is een hele goede. Die kaart kan ook 44.1 kHz digitaal doorsturen, dus wanneer je toe bent aan een losse dac dan is je kaart er ook na. Verder is het analoog geluid ook een stuk beter dan die andere kaartjes.

• Kogando
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07-2025

Kogando

Humordenaar

Misschien heb je hier wat aan: Welke geluidskaart best voor stereo?

Citeerde hij de halve wereldbevolking..

Pagina: 1