Toon posts:

Systeem Hangt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik maak me een beetje zorgen.

Ik heb pas een nieuwe computer, en heb een paar dagen oblivion gespeeld, niets aan de hand. Nu speel ik sinds gisteravond Tomb Raider Legend en op een gegeven moment zag ik rare spikkels in beeld (artefacten denkik dat dat zijn) en een paar levels later liep tijdens het spelen mn computer vast, kon niets anders meer dan resetten.

Kan het dat het aan het spel ligt, of moet ik het in de hardware zoeken?

Mijn systeem:
Moederbord: Asus A8N SLI SE
CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+
Geheugen: TwinMos 2048 MB DDR 400
Grafische Kaart: Asus Geforce 7900GT TOP
Geluidskaart: Creative Soundblaster Audigy 2

Ik heb de nieuwe drivers van nvidia geinstalleerd (V84.21)

Oja, ik heb de kaart niet overgeklokt, en heb de temperatuur gekeken, en die was 57 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 14:18 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Misschien moet je een keer het geheugen van je videokaart controleren :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen van je videokaart testen? Hoe?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:17:

Oja, ik heb de kaart niet overgeklokt, en heb de temperatuur gekeken, en die was 57 graden.
is die temperatuur tijdens gamen?
uit ervaring kan ik zeggen dat hoge temperatuur artifacts geeft , en uiteindelijk ook een vastloper.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 14:24 ]

Verwijderd

Witte spikkels zijn meestal een teken van een GPU (core) die te warm wordt.
Zwarte strepen ed in beeld zijn een teken van het geheugen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 14:26 ]

Verwijderd

De nieuwste drivers zijn niet altijd de beste!
Probeer eens een paar anderen...zo kun je uitsluiten of het aan je hardware ligt!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:25:
Witte spikkels zijn meestal een teken van een GPU (core) die te warm wordt.
Zwarte strepen ed in beeld zijn een teken van het geheugen.
Het waren geen witte spikkels en zwarte strepen, eerder allerlei gekleurde spikkels.

Ik heb de laatste stabiele drivers van nvidia geprobeerd. Ik lees op het forum van TRL dat de technische issues bekend zijn met het spel, en dat er een patch aankomt, maar ik wist niet zeker of ik daar nou last van had, of dat een van mijn onderdelen niet helemaal top is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:27:
De nieuwste drivers zijn niet altijd de beste!
Probeer eens een paar anderen...zo kun je uitsluiten of het aan je hardware ligt!
betwijfel zeer sterk dat dit aan drivers komt , dan zou je geen recht evenredige gebeurtenissen hebben (recht evernredige gebeurtenissen... wat zeg ik nu :7 )
bedoel:
normaal -> spikkels -> gedaan met de pret.
komt goed overeen met :
warm -> heet -> eitje bakken

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
Probeer eens met een aantal andere games je videokaart te belasten.
Mocht het met andere spellen niet voorkomen kun je je hardware en drivers uitsluiten :)

iRacing Profiel

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 13:25
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:29:
[...]

betwijfel zeer sterk dat dit aan drivers komt , dan zou je geen recht evenredige gebeurtenissen hebben (recht evernredige gebeurtenissen... wat zeg ik nu :7 )
bedoel:
normaal -> spikkels -> gedaan met de pret.
komt goed overeen met :
warm -> heet -> eitje bakken
wtf :? |:(

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:20
hij bedoelt dat als het een driver issue is, dat het dan vanaf het begin van het spel is, en dat het op deze manier duidt op een warmte/hitte probleem.
Trek je kast eens open en zet een fan als luchtaanvoer voor de fan van je videokaart, op een manier dat hij constant een goede flow koele lucht heeft, ga het spel spelen en kijk of het probleem zich nog steeds voor doet, is dit niet het geval, dan betekend dat dus dat de airflow in je kast niet genoeg is voor je videokaart.

[ Voor 37% gewijzigd door paazei op 17-05-2006 15:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die temperatuur van 57 graden is meteen na het spelen.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 15:33:
Die temperatuur van 57 graden is meteen na het spelen.
Ja maar pas nadat hij weer opnieuw opgestart is en jij je temp metertje geopend hebt.
Dan heeft hij nog redelijk wat tijd om een aantal graden af te koelen :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• paazei
en hoe meteen is dat? de temperatuur kan namelijk binnen een seconde of 10 ook zon 10 graden dalen, het is naief om te stellen dat ie achteraf wel koel genoeg is, wat is de temp tijdens het spelen?
een snelle alt-tab ofzo...

die 10 graden in 10 seconden is dus bij hoge temps in vergelijking met de luchttemps van je kast.

[ Voor 19% gewijzigd door paazei op 17-05-2006 15:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net ga ik snel uit het spel, en zie n temp van 58 graden.

En er komt ook koele lucht uit mijn kast aan de zijkant, waar een opening zit voor een eventuele extra fan die niet geinstalleerd is, pal naast mijn Grafische kaart.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 17:11 ]

Verwijderd

hoe lang speel je dan al?
want de temp stapelt zich als maar op he...
zou zo zeggen , als de spikkels komen leg je vinger eens op de heatsink van je graka... krijg je hem er niet meer af dan is er iets mis ;)

je moet je temp weten als de spikkels komen.
uit ervaring kan ik zeggen : 65 - 70 ° begint een kaart moeilijk te doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 17:53 ]

• paazei
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 17:10:

En er komt ook koele lucht uit mijn kast aan de zijkant, waar een opening zit voor een eventuele extra fan die niet geinstalleerd is, pal naast mijn Grafische kaart.
Of de lucht die je voelt word in je kast gezogen, of je kast heeft last van een overdruk en in dat geval raad ik je zoieso aan om een fan op die plaats neer te hangen die de lucht eruit zuigt. Een overdruk houdt namelijk de warmte in je kast, (teveel onderdruk is ook niet goed, zoals bij mij het geval is, de lucht word nu uit mijn voeding in mijn kast getrokken, maar dat terzijde).

En zoals smg_phoenix al zegt: het werkt niet als je net je spel opgestart hebt, dan is je kaart nog niet zo warm, maar dat komt dus vooral omdat je casetemp ook omhoog moet gaan, het beste is dus om te checken, op het moment dat je artifacts krijgt.
Ik vind dat je een beetje weinig doet voor te testen...

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-05 15:25
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 17:48:
hoe lang speel je dan al?
want de temp stapelt zich als maar op he...
zou zo zeggen , als de spikkels komen leg je vinger eens op de heatsink van je graka... krijg je hem er niet meer af dan is er iets mis ;)

je moet je temp weten als de spikkels komen.
uit ervaring kan ik zeggen : 65 - 70 ° begint een kaart moeilijk te doen.
mijn kaart gaat lekker door bij de 80 graden, behalve als ik em ga overklokken dan :) en mijn kaart is een 6800 ultra

die puntjes en bende had ik ook met oblivion toen ik mn kaart ff had overgeklokt maar de fan niet volop draaide, nadat ik deze op 100% had gezet had ik nergens meer last van :) ding werd ongeveer 75 graden tijdens het spelen

probeer eens rivatuner (www.guru3d.com) als je die in de achtergrond draait met hardware monitor aan dan houdt ie een grafiekje bij met de temperatuur

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 13:03
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 17:10:

Die temp is vrij normaal in mijn ogen... 50 tot 60 graden tijdens gamen komt bij veel opstellingen voor.
Install eens Coolbits 2.0 en kijk hoe het geheugen staat,vink ook gelijk fan always on als je die optie heb in het tabblad.
Heb je nog steeds last van die ongein download dan eens andere drivers.

Mocht het euvel dan nog niet weg zijn,dan kaart uitbouwen en teruggaan.

Verwijderd

Moning2 schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 19:42:
[...]

mijn kaart gaat lekker door bij de 80 graden, behalve als ik em ga overklokken dan :) en mijn kaart is een 6800 ultra

die puntjes en bende had ik ook met oblivion toen ik mn kaart ff had overgeklokt maar de fan niet volop draaide, nadat ik deze op 100% had gezet had ik nergens meer last van :) ding werd ongeveer 75 graden tijdens het spelen

probeer eens rivatuner (www.guru3d.com) als je die in de achtergrond draait met hardware monitor aan dan houdt ie een grafiekje bij met de temperatuur
hangt dan waarschijnlijk van kaart tot kaart af , heb een X800XL

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Goh, dat nog niemand de vraag heeft gesteld: welk merk en type voeding heb je in je PC zitten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MAX3400 schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 20:03:
Goh, dat nog niemand de vraag heeft gesteld: welk merk en type voeding heb je in je PC zitten?
Met stom :) Enne, ter aanvulling, waarom rept er hier niemand over Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• paazei
The_Eagle schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 20:09:
[...]

Met stom :) Enne, ter aanvulling, waarom rept er hier niemand over Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
MAX3400 schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 20:03:
uhm, krijg je in deze gevallen ook eerst last van artifacts? :?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

paazei schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 20:42:
[...]

[...]

uhm, krijg je in deze gevallen ook eerst last van artifacts? :?
Wat ikzelf heb ondervonden, ja... En dat kwam omdat de voeding constant liep te hikken met hoge/lage spanningspieken en ik geloof niet dat een afwijking van 10% je videokaart veel goed doet.

But hey; het probleem voor TS kan inderdaad ook aan andere dingen liggen...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Antec Smartpower 2.0 450 Watt voeding.

Ik heb net de hele tijd gewerkt, dus heb nog niet veel kunnen testen, ik zal nog eens kijken. Ik heb trouwens een patch voor het spel geinstalleerd. En als ik op het forum technical support van het spel lees, dan lijkt het er erg op dat t tog aan het spel ligt. Veel mensen hebben last met dit spel. IK heb ook de laatste paar dagen een paar uurtjes oblivion gespeeld en nooit ergens last van gehad, dus ik denk toch dat het aan het spel ligt.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-05 15:25
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:56:
Ik heb een Antec Smartpower 2.0 450 Watt voeding.

Ik heb net de hele tijd gewerkt, dus heb nog niet veel kunnen testen, ik zal nog eens kijken. Ik heb trouwens een patch voor het spel geinstalleerd. En als ik op het forum technical support van het spel lees, dan lijkt het er erg op dat t tog aan het spel ligt. Veel mensen hebben last met dit spel. IK heb ook de laatste paar dagen een paar uurtjes oblivion gespeeld en nooit ergens last van gehad, dus ik denk toch dat het aan het spel ligt.
dan kunnen wij je niet helpen als het maar bij 1 spel voorkomt en dit een bekend probleem is :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja neej klopt, maar in eerste instantie wist ik nog niet of het nou was waar iedereen last van had, of dat er nou iets met mn systeem aan de hand was.
Eerst had ik de patch ook nog niet, die kwam ik later tegen en nu ben ik 99% zeker dat het dus aan het spel ligt, en daar kunnen we verder weinig aan doen.
Het schijnt dat nvidia aan nieuwe drivers werkt, waarna de Next Generation Content (fancy grafische geintjes) wel goed weer te geven is (nu geeft ie zelf op de meest HIGH END systemen haperingen die nergens voor nodig zouden moeten zijn. Die Next Generation Content had ik overigens uit staan toen ik die problemen kreeg, maar die bekende problemen zijn ook niet afhankelijk van die NGC.

Ik heb trouwens even mijn vingers op het koelblok van de graka en de processor gelegd, die zijn niet te heet.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 10:21 ]

Verwijderd

Ik denk eerder dat het ook aan het spel kan liggen, want ik heb het spel ook en bij mij bevriest ie heel soms ook. Druk dan de Windows toets in, en dan start ik het opnieuw, probleem opgelost. Het is een soort van 'Tombraider-kwaaltje' volgens mij...

Al m 'n andere spellen doen het namelijk perfect op me computer! En dat zijn geen kleine spelletjes... Heb verder me drivers e.d. ook up to date!
Pagina: 1