Toon posts:

CD/FDD boot niet. Moederbord kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een DFI Lanparty UT NF4 SLI-DR Expert gekocht, die wou ik natuurlijk gelijk uitproberen zonder op m'n kast te moeten wachten, dus ik heb alles uitgestald op de tafel en uitgetest. Ik wou Windows XP Pro installeren op de ook nieuw gekochte Hitachi Deskstar T7K250, maar de CD wou niet booten. Ik heb 't BIOS zo ingesteld dat ie eerst de CD en dan de HD boot, maar dat werkte niet.. soms kreeg ik alleen linksbovenin een wit knipperend streepje, en soms deze fout:

“DISK BOOT FAILURE. INSERT A SYSTEM DISK AND HIT ENTER”

Ofzo. Dus ik heb dit gedownload op een andere computer en op Floppy's gezet:

http://www.microsoft.com/...ed408ea73f&DisplayLang=en

Maar dat werkte ook niet, dezelfde fout.

Ik heb dus m'n FDD terug gezet in m'n oude computer, die had ik eruit gehaald om te proberen of die wel booten met FDD, maar niet dus, maar nu leest ie geen Floppy's meer in me oude computer. Ik heb dus in Device Mangar de floppy weggegooit en opnieuw opgestart, toen stond ie d'r weer maar deed 't nog niet.

Die fout die ik boven beschreef, kan volgens een forum post die ik ergens had gelezen, liggen aan een verkeerd ingesteld BIOS. En op 't gamer.nl forum zeiden ze dat 't moederbord mischien kapot is.

Ik ga nu eerst wachten op de kast en op m'n nieuwe DVD brander, daar stop ik alles in en breng 't even naar de lokale computer shop. Kijken of die 't kunnen ontdekken. Zo niet.. dan stuur ik m'n moederbord terug naar DFI, die hebben 2 jaar garantie gegeven.

Maar mischien weet een van jullie 't.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Als ik het zo lees zou je gewoon Master/Slave jumperissues kunnen hebben met de CDRom en bij de floppy heb je ws. de kabel verkeerd om erin zitten :z

- Exact welke IDE apparaten heb je (maak onderscheid tussen SATA en PATA)?
- mbt PATA (iig de CDRom) - zorg dat de eerste drive op een kabel Master is (CDRom liefst op Secondary Master zetten)
- mbt HDD: als het PATA is, als Primary Master instellen, bij SATA maakt dat niet uit.

Probeer dan te booten. Geef sowieso ook aan of de BIOS de CDRom in POST vindt :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 13:05:
Als ik het zo lees zou je gewoon Master/Slave jumperissues kunnen hebben met de CDRom
Dat zou kunnen, ik kijk 't als ik thuis kom nog wel effe na.
en bij de floppy heb je ws. de kabel verkeerd om erin zitten :z
Dat denk ik niet, want ik heb alleen de FDD uit m'n oude computer gehaald, en niet de kabel. Omdat ik nog een extra kabel had, had ik die niet nodig. Die heb ik dus gewoon laten zitten. Maar ik zal 't proberen om 'm om te draaien.
Exact welke IDE apparaten heb je (maak onderscheid tussen SATA en PATA)?
Ik heb een PATA CDrom brander erin gezet, en een SATAII HD op SATA poort 1. Die worden allebei in 't BIOS herkent. De FDD niet, maar die staat wel aan in 't BIOS als 'Drive A'.
Probeer dan te booten. Geef sowieso ook aan of de BIOS de CDRom in POST vindt :o
Wat is 'POST'? Als je daarmee bedoelt dat de CDrom drive als eerst boot drive moet worden gezet, is dat al zo.

Heel erg bedankt trouwens, op andere fora wisten ze 't helemaal niet wat er uberhaupt mis KON zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 15:26 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

POST: Power On Self Test - die scherm waar je BIOS aangeeft hoeveel geheugen en (hier relevant) welke drives je hebt :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 15:45:en (hier relevant) welke drives je hebt :z
Hij herkent ze wel in 't BIOS, voor als ik dat nog niet heb gezegt. Dus ze zaten wel goed aangesloten, maar de CD boot gewoon niet. Maar ik zal de CD drive op IDE2 zetten als Master en de SATAII HD op SATA poort 1. En gewoon de FDD in de FDD poort op 't moederbord.

Ik probeer 't als ik thuis kom. Zit momenteel nog op school.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 16:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu thuis, heb 't net effe uitgeprobeerd en ik ben zo ver gekomen als:

"Setup is inspecting your computer's hardware configuration..."

Maar dan blijft ie hangen. Ik heb 't met dezelfde CD op een andere PC geprobeerd, en na 2 seconden starten de install setup zelf al. Hij blijft dus gewoon hangen bij die regel nu.

En ik denk dat me FDD ook fucked is. Want als ik 'm nu op me oude computer aansluit, leest ie geen floppy's, op me nieuwe ook niet, en 't zelfde floppy word wel gelezen op een andere computer. Maar ik ben niet van plan om die FDD eruit te schroeven, dus ik wacht wel totdat ik me kast, DVD brander en FDD heb, dan breng ik 'm wel compleet naar een computer winkel bij me in de buurt, en kunnen hun kijken of ze mischien wat kunnen vinden.

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 18:29:
Ik ben nu thuis, heb 't net effe uitgeprobeerd en ik ben zo ver gekomen als:

"Setup is inspecting your computer's hardware configuration..."

Maar dan blijft ie hangen. Ik heb 't met dezelfde CD op een andere PC geprobeerd, en na 2 seconden starten de install setup zelf al. Hij blijft dus gewoon hangen bij die regel nu.

En ik denk dat me FDD ook fucked is. Want als ik 'm nu op me oude computer aansluit, leest ie geen floppy's, op me nieuwe ook niet, en 't zelfde floppy word wel gelezen op een andere computer. Maar ik ben niet van plan om die FDD eruit te schroeven, dus ik wacht wel totdat ik me kast, DVD brander en FDD heb, dan breng ik 'm wel compleet naar een computer winkel bij me in de buurt, en kunnen hun kijken of ze mischien wat kunnen vinden.
Blijft hij niet hangen doordat je je defechte FDD drive er nog aan hebt hangen? En je pc naar een computer winkel brengen? |:( Wat doe je dan op deze site? een beetje tweaker lost dit zelf op B)

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Verwijderd

Topicstarter
vingerfrits schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:55:
Wat doe je dan op deze site? een beetje tweaker lost dit zelf op B)
Omdat ik eerst wil proberen om 't zelf op te lossen, maar als dat niet lukt. Wat dan? En als jij 'een beetje tweaker' bent, kom dan 's met goeie oplossingen.

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:30:
[...]

Omdat ik eerst wil proberen om 't zelf op te lossen, maar als dat niet lukt. Wat dan? En als jij 'een beetje tweaker' bent, kom dan 's met goeie oplossingen.
Gewoon door blijven prutsen, had ik ook vele uurtjes met mijn pentium 3 gedaan :P

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Pagina: 1