Mobiele laptop gezocht

Pagina: 1
Acties:

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Hij moet vooral draagbaar zijn, wat dus klein en lange autonomie inhoudt. Toch moet hij redelijk krachtig zijn, hij is namelijk bedoeld voor coderen, Flash, Photoshop, Premiere, Cubase/Nuendo, ... Games moet hij zeker en vast niet aankunnen. Het mag een 15.4 inch scherm zijn, maar kleiner is altijd beter. Ik had graag volgende specificaties gehad:

CPU: Intel Core Duo T2500 (2.0 Ghz)
RAM: minstens 1 Gb. 667 Ghz.
HDD: 80 Giga (liefst 7200 RPM)
GPU: dit is niet direct noodzakelijk, maar een X1400 zou altijd handig zijn (voor de zaken die ik doe heb ik genoeg met integrated van Intel, dacht ik?)

Mijn budget ligt op maximum 2000 euro, liefts wat minder natuurlijk. Ik heb al gekeken bij Dell, maar de laptops daar (Inspiron 6400) voldoet qua specificaties maar ziet er veel te lomp uit. Asus heeft wel mooi exemplaren, maar die zijn dan weer wat te kostelijk. De nieuwe MacBook interesseert mij ook wel (met 2Ghz. en 1 Giga dan natuurlijk), maar ik moet zoiezo Windows kunnen draaien, en ik twijfel eraan of xp wel zo snel draait bij mijn applicaties met Bootcamp (wanneer komt overigens de nieuwe MacOS uit, met standaard Bootcamp?). De msi megabook S262 is ook wel handig, maar daar vind ik de 8-cell batterij dan weer te lomp, ... Ja, ik weet het, ik ben te kieskeurig ... Maar hebben er mensen hier goede ervaringen of tips wat de beste koop is ...

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02 20:56

Haan

dotnetter

Imo gaat het werk wat jij doet sowieso nooit heel lekker op een kleine notebook.. maar dat is een ander verhaal.

Heb je al naar Acer gekeken? Bijvoorbeeld de 5610 serie

[ Voor 61% gewijzigd door Haan op 17-05-2006 11:41 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• F e r o x
Cubase/Nuendo en Premiere zijn minder belangrijk. Vooral het coderen (voor school) en Flash/Photoshop (hobby) zijn belangrijk. Ik heb die Acer al gezien, maar ik wil een zwaardere cpu zoals ik zei in mijn openingspost ... Maar de draagbaarheid is toch wel belangrijk, want ik heb nog een desktop.

PS: ik ga volgend jaar Informatica (Universitair niveau in België) volgen. Zijn er hier mensen die deze richting ook doen, of goed kennen. Ik vraag mij namelijk af welke programma's en programmeertalen ik zoal in de eerste 3 Bachelor-jaren zal krijgen.

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 15:30

Neoz

Neoz & Hobbes

Ik zou eens bij Averatec kijken, Betaalbare mobiele laptops met veel opties. Als ze echt aan je eisen voldoen moet je maar even bekijken. http://www.averatec.nl

Serve The Humanity , Be Server

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 04:28

Gerco

Professional Newbie

Apple heeft net de perfecte notebook voor jou gelanceerd:

CPU: Intel Core Duo vanaf 1.87GHz
RAM: vanaf 512MB, tot 2GB
HDD: vanaf 60GB - 120GB
GPU: Intel Integrated GPU (minpuntje)
Prijs: Vanaf €1099,-

Met de gewenste config (wit, 2.0GHz, 1GB, 80GB) kom je op €1.449,- uit (€1339,- in de onderwijsstore). BootCamp draait er natuurlijk prima op, en het is geen emulatie of wat, dus Windows XP draait gewoon op volle snelheid. Je mist alleen nog de driver voor de webcam, maar dat duurt vast niet lang meer.

Zie ook de MacBook pagina op apple.com

[ Voor 26% gewijzigd door Gerco op 17-05-2006 12:23 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb zelf de MSI S260 incl de 8cells accu en die steekt idd een klein beetje uit, maar kwa lompheid valt dat echt heel erg mee moet ik zeggen.

Verwijderd

F e r o x schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:50:
-

PS: ik ga volgend jaar Informatica (Universitair niveau in België) volgen. Zijn er hier mensen die deze richting ook doen, of goed kennen. Ik vraag mij namelijk af welke programma's en programmeertalen ik zoal in de eerste 3 Bachelor-jaren zal krijgen.
hehe, zorg maar eerst dat je het eerste jaar doorkomt. Dat heeft namelijk totaal niets met computers te maken. Voor zover ik weet zit je het eerste jaar samen met wiskunde, dus heb je in eerste instantie niet meer/minder computer nodig dan eender welke student. Veel mensen zijn teleurgesteld door de manier het er aan toe gaat, dus er zijn veel afvallers. Als je een computer van dichtbij wil zien in de eerste twee jaar zul je toch naar de hogeschool moeten gaan zien. Gezien het feit dat het nogal vaak mogelijk is een kot te hebben vlakbij de univ kan je voor programeren en stuff beter gewoon een desktop met dual screen nemen.
just my 2 cents

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 12:09 ]

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Zoek naar: Libretto (nope geen luier maar een 12" laptop, best krachtig).

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:12

Ravhin

no <root>...

Ik zou eens kijken voor een Dell Inspiron 6400.. loopt een draadje van bij GoT

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• F e r o x
6400 vind ik persoonlijk wat te weinig draagbaar. En ik weet inderdaad ook wel dat er zéér veel wiskunde in de eerste jaren bij te pas komt, maar ik ben er zeker van dat je al vanaf het eerste jaar begint met programmeren, etc. maar er komt gewoon minder hardware bij te kijken (toch in de Bachelor).

Ik begin meer een meer in de MacBook te gaan geloven ... Iemand info over besturingssysteem?

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:36

weebl

YARR!

F e r o x schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 12:20:
6400 vind ik persoonlijk wat te weinig draagbaar. En ik weet inderdaad ook wel dat er zéér veel wiskunde in de eerste jaren bij te pas komt, maar ik ben er zeker van dat je al vanaf het eerste jaar begint met programmeren, etc. maar er komt gewoon minder hardware bij te kijken (toch in de Bachelor).

Ik begin meer een meer in de MacBook te gaan geloven ... Iemand info over besturingssysteem?
Je kan er gewoon windows op zetten hoor. Naast Mac OS X :Y) :)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Net wel/net niet binnen je budget: Thinkpad X60
http://hardware.kelkoo.nl/b/a/sbs/113501/16051393.html
De specs zijn niet alles voor zoveel geld, maar het ding is licht, klein en doet lang met de batterijen, en toch een Core Duo... http://www.pcpro.co.uk/re.../lenovo-thinkpad-x60.html

edit: zie nu dat je dan niet alleen genoegen moet nemen met een T2400 (wel te overkomen dacht ik), maar ook met maar 512Mb RAM.... misschien toch niet zo'n goeie tip... surry!

[ Voor 24% gewijzigd door John_Glenn op 17-05-2006 12:28 ]

• F e r o x
John_Glenn schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 12:25:
Net wel/net niet binnen je budget: Thinkpad X60
http://hardware.kelkoo.nl/b/a/sbs/113501/16051393.html
De specs zijn niet alles voor zoveel geld, maar het ding is licht, klein en doet lang met de batterijen, en toch een Core Duo... http://www.pcpro.co.uk/re.../lenovo-thinkpad-x60.html

edit: zie nu dat je dan niet alleen genoegen moet nemen met een T2400 (wel te overkomen dacht ik), maar ook met maar 512Mb RAM.... misschien toch niet zo'n goeie tip... surry!
Bedankt voor de tip. Die T2400 is inderdaad geen ramp, maar dat ram-geheugen moet echt wel meer zijn. Had hetzelfde probleem bij Asus. Ik vond er ook een T2400 met Ati X1600, maar jammergenoeg slechts 512 mb ram.

• F e r o x
Je kan er gewoon windows op zetten hoor. Naast Mac OS X :Y) :)
Ja, dit wist ik wel, maar mij vraag was wanneer het nieuwe Mac OS X (Leopard) zal uitkomen.

Ik heb nog nooit met een Mac gewerkt (wel kort wat internet enzo), en ben wel geïnteresseerd om er eens mee te beginnen, maar ik vroeg mij af wat ik allemaal wel in Mac OS X zal kunnen draaien, qua programma's voor school. Visual Basic.net zal niet lukken, maar Java, C++, ... lukken deze?

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

F e r o x schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 12:57:
Ja, dit wist ik wel, maar mij vraag was wanneer het nieuwe Mac OS X (Leopard) zal uitkomen.
'It is generally expected to be released in late 2006 or early 2007'
Ik heb nog nooit met een Mac gewerkt (wel kort wat internet enzo), en ben wel geïnteresseerd om er eens mee te beginnen, maar ik vroeg mij af wat ik allemaal wel in Mac OS X zal kunnen draaien, qua programma's voor school. Visual Basic.net zal niet lukken, maar Java, C++, ... lukken deze?
Geen probleem daar. Alles wat je nodig hebt staat er al op of is te installeren van de meegeleverde DVD.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Win xp zal niet trager draaien door bootcamp of zo he...

Het is geen emulatie software. Het laat toe een partitie te maken en de windows cd te launchen. Vanaf daar is het native all the way, zoals op een gewone windows laptop.

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
deze heb ik sinds kort

bevalt prima :)
zowel Windows als Linux :D

en erg draagbaar met 12.1 inch en 1.8 kilo

iRacing Profiel

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

frankivo schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 13:29:
deze heb ik sinds kort

bevalt prima :)
zowel Windows als Linux :D

en erg draagbaar met 12.1 inch en 1.8 kilo
en 512 mb, wat voor de TS te weinig is

@ TS: Kijk eens naar de Dell 640M, die heeft dezelfde specs als de 6400
(alleen wel 'n geintegreerde gra-ka) maar is wel 14", compacter en dus minder log!

Nu gratis 2 gb RAM/ harde schijven kiesbaar tussen 60 gb en 120 gb.
Processoren kiesbaar van T2300 t/m T2600, en al met al voor 'n leuke prijs!

[ Voor 44% gewijzigd door CLB op 17-05-2006 13:38 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:24

Theo

moederbord

Terw_Dan schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:58:
Ik heb zelf de MSI S260 incl de 8cells accu en die steekt idd een klein beetje uit, maar kwa lompheid valt dat echt heel erg mee moet ik zeggen.
ik denk dat de S262 beter is voor de TS, hij wilt immer dual core en DDR2, en dat bied de s260 niet (helaas, ik heb zelf ook de s260.

De Msi S262 met de volgende specs moet makkelijk kunnen voor 1500 euro zelfs:

dual core 1.66 GHz (miss zelfs 1.83 Ghz of beter)
1024 MB DDR 667 MHz (miss zelfs 2048 MB)
80 GB 5400 (verchil tussen 5400 en 7200 is veel geld en eigelijk bijna geen preformance)
8 Cell accu voor >4 uur werktijd

de S262 heeft geïntergreerde graphics, maar dat is goed genoeg voor wat jij wilt.(een 3dmark03 score van 1500 moet haalbaar zijn).

In het[rml][ Ervaringen] MSI Megabook S2x0 series (deel 3)[/rml] topic staat erg veel informatie over de S262 en waar je hem goedkoop kan bestellen

Nu met WP, PV, EV en PC

• CLB
  • Niet online

CLB

ik lees toch echt overal dat 5400 rpm 'n minder beduidende snelheid heeft dan 'n 7200 schijfje..

Dit is dan bv. te zien met 't opstarten van windows/ spelletjes en grote .pdf bestanden enzo..?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:24

Theo

moederbord

In een gewone pc met een 3.5" zit er echt veel verschil tussen een 5400 en 7200 exemplaar, maar bij 2.5" laptopschijven is dat verschil veel kleiner, het verschil tussen beide is daarmee te verwaardelozen.

Afbeeldingslocatie: http://www.barefeats.com/image05/pb12-boo.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.barefeats.com/image05/pb12-law.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.barefeats.com/image05/pb12-rnd.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.barefeats.com/image05/pb12-rrnd.gif

schaamteloos uit het Laptop --> welke harde schijf? topic gejat :)

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

F e r o x schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:50:
Zit zelf in 2e Bach Informatica (KUL)

-voor 90% van de (programmeer)vakken wordt er java gebruikt (eclipse wordt als standaard genomen, maar je mag gebruiken wat je wil)
-daarnaast in inleidende vakken (meer als illustratie of een korte kennismaking, niet echt 'serieus' programmeren): perl, vb, c, drama (assembler-achtige 'virtuele' taal)
- standaard inleiding op html, (open/microsoft) office, (la)tex...
- voor de wiskunde vakken: matlab & maple

Nu het draaien van de applicaties is geen probleem op een laptop (op gebied van prestaties). Maar als je langere tijd wilt gaan coden op je laptop is dat niet altijd even comfortabel...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

theodouma schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 13:42:
[...]

ik denk dat de S262 beter is voor de TS, hij wilt immer dual core en DDR2, en dat bied de s260 niet (helaas, ik heb zelf ook de s260.
de S262 zou idd beter zijn, enige reden dat ik de S260 even benoemde is omdat deze er hetzelfde uitziet als de S262 en het bij die dus ook best meevalt met de lompheid van de accu.
Persoonlijk vind ik het wel fijner met een iets grotere accu omdat hij dan aan de achterkant iets hoger is.

• CLB
  • Niet online

CLB

@ TheoDouma: Thanks voor de uitleg, dit is wel heel duidelijk. Nja dan ga k voor 'n 5400 schijfje!

• F e r o x
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 14:45:
[...]

Zit zelf in 2e Bach Informatica (KUL)

-voor 90% van de (programmeer)vakken wordt er java gebruikt (eclipse wordt als standaard genomen, maar je mag gebruiken wat je wil)
-daarnaast in inleidende vakken (meer als illustratie of een korte kennismaking, niet echt 'serieus' programmeren): perl, vb, c, drama (assembler-achtige 'virtuele' taal)
- standaard inleiding op html, (open/microsoft) office, (la)tex...
- voor de wiskunde vakken: matlab & maple

Nu het draaien van de applicaties is geen probleem op een laptop (op gebied van prestaties). Maar als je langere tijd wilt gaan coden op je laptop is dat niet altijd even comfortabel...
Ah, bedankt dit had ik nodig. Applicaties om met deze talen te coderen, draaien die ook in Mac OS X? Of moet je wel Windows hebben?

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
CLB schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 13:33:
[...]

en 512 mb, wat voor de TS te weinig is
klopt...
maar voor de 1000 euro die ie overhoudt is dat wel uit te breiden 8)

iRacing Profiel

Verwijderd

- java heeft zijn eigen virtuele machine voor mac, dus dat levert geen probleem.
- matlab & maple hebben elk een mac-versie (weet wel niet hoe het zit met licenties enzo)
- html, office, ... geen specifieke programma's waarvoor er geen mac versie of equivalent bestaat
- visual basic: dit kan wel eventueel probleem opleveren om dit op mac te draaien (heb er geen ervaring mee) maar ik heb vb maar 1 keer moeten gebruiken en heb dat toen gedaan in pc-klassen (24/7 toegang). Hangt er wel vanaf waar je gaat studeren (gent, leuven, ... ) Maar misschien dat je ergens anders zelfs geen vb krijgt. Ik zou daar dus niet te veel rekening mee houden.

ps. Het is soms wat moeilijker (speciale versie zoeken) maar er lopen genoeg proffen rond met een 'alternatief' systeem (mac/linux/..) die dezelfde software gebruiken en die ook rekening houden met studenten die geen windows gebruiken.
Pagina: 1