Toon posts:

Informatiezuil maken. hoe slimst te realiseren.

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de opdracht gekregen om een informatiezuil te gaan maken.

Daarbij is het de bedoeling dat er een aantal vragen op het scherm komen. Dat hierop vervolgens ja of nee geantwoord kan worden en dat de antwoorden van de vragen vervolgens ergens worden opgeslagen / verstuurd. Ook is het de bedoeling dat dit wordt opgeslagen als naam van de gene die de vragen beantwoord.

Nu heb ik met iemand anders een beetje geprobeerd te bedenken hoe we dit het slimste kunnen doen. Alles gaat via een toutchscreen dus we zouden gewoon buttons kunnen gebruiker voor de ja/nee antwoorden.

Wij zaten dus te denken om dit te doen in Visual basic. Met daarachter een database met de vragen in acces.
Is het slim om dit zo te doen? Of is er een veel slimmere makkelijkere oplossing om dit beter te realiseren.

Hoop dat iemand ons beetje op weg kan helpen. Alvast bedankt.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 03:31

Gerco

Professional Newbie

Toen ik eens een "Informatiezuil" moest implementeren voor 1 of ander suf prakticum heb ik daarvoor een eenvoudige webpagina gebruikt. Op de zuil draait een browser in kiosk mode en alle processing doe je op een server.

Op die manier is het makkelijk om een zuil toe te voegen of te vervangen door een ander model (ander OS bijvoorbeeld) en je hoeft je niet bezig te houden met ingewikkelde client-server communicatie, daar heb je die browser voor.

[ Voor 37% gewijzigd door Gerco op 17-05-2006 11:07 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Gerco schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:06:
Toen ik eens een "Informatiezuil" moest implementeren voor 1 of ander suf prakticum heb ik daarvoor een eenvoudige webpagina gebruikt. Op de zuil draait een browser in kiosk mode en alle processing doe je op een server.
Je kan het met powerpoint ook heel simpel in elkaar zetten :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Mittnick
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Gonadan schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:07:
[...]

Hoe koppel je Powerpoint dan aan een database?

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Gonadan schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:07:
Dat had gekund ja, maar ik was toch niet echt van plan om een presentatieprogramma te gebruiken om een hotelreserverings systeem in elkaar te zetten. Daarnaast creeer je een afhankelijkheid van MS Office, waardoor je voor iedere zuil al €400,- (office) + €100,- (windows) kwijt bent, terwijl het met een thin-client achtige zuil met alleen een browser en touchscreen al had gekund. Kun je toch al snel een paar extra zuilen van kopen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Gonadan

Gonadan

Gerco schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:10:
[...]

Dat had gekund ja, maar ik was toch niet echt van plan om een presentatieprogramma te gebruiken om een hotelreserverings systeem in elkaar te zetten. Daarnaast creeer je een afhankelijkheid van MS Office, waardoor je voor iedere zuil al €400,- (office) + €100,- (windows) kwijt bent,
De kosten had ik niet over nagedacht, je raadt wel waarom ;)
terwijl het met een thin-client achtige zuil met alleen een browser en touchscreen al had gekund. Kun je toch al snel een paar extra zuilen van kopen.
Afhankelijkheid van windows lijkt me inderdaad niet handig.
Die kan je niet lang laten draaien en crasht toch wel regelmatig omdat hij het leuk vindt. :)

kijk maar naar het routescherm in de bussen :(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
Gerco schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:10:
[...]

Dat had gekund ja, maar ik was toch niet echt van plan om een presentatieprogramma te gebruiken om een hotelreserverings systeem in elkaar te zetten. Daarnaast creeer je een afhankelijkheid van MS Office, waardoor je voor iedere zuil al €400,- (office) + €100,- (windows) kwijt bent, terwijl het met een thin-client achtige zuil met alleen een browser en touchscreen al had gekund. Kun je toch al snel een paar extra zuilen van kopen.
openoffice werkt nagenoeg hetzelfde
maar ik vermoed niet dat je voor zoiets powerpoint-like programma's zult gebruiken normaal

zal over het algemeen wel custom made zijn
website is wel mooi alternatief zijn als demo

iRacing Profiel

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Gonadan schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:12:
De kosten had ik niet over nagedacht, je raadt wel waarom ;)

Die kan je niet lang laten draaien en crasht toch wel regelmatig omdat hij het leuk vindt. :)
Over die kosten: Voor een eenmalige opdracht is dat niet zo belangrijk natuurlijk, maar wij moesten dat soort dingen wel meenemen in de overweging. Was een onderdeel van de opdracht.

Verder is embedded Windows wel erg stabiel en bovendien gaan die dingen toch meestal 's nachts uit, een dagje kan alles wel draaien, zelfs Windows 98. Wij hebben uiteindelijk de software keuze van de zuil zelf beperkt tot "Embedded Windows" of "1 of andere Linux variant". Er zijn commerciele zuilen te koop met beide operating systems en ze hebben allemaal een kiosk-mode browser.

• JJvG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-02 10:34
Wat je ook kunt overwegen is om een website in elkaar de proggen en een systeem te installeren met Opera als browser in kiosk mode. Kun je helemaal afschermen dat ze niet iets anders kunnen doen. Rechten van de gebruiker kun je verder via het OS regelen, dan.

Link: http://www.chooseopera.com/tutorials/kiosk.html

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:19
Gonadan schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:12:
Je draait thuis zeker nog windows 95? Dit argumentDeze flame gaat natuurlijk allang niet meer op.

[ Voor 3% gewijzigd door sig69 op 17-05-2006 11:21 ]

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk idd dat een webpagina een stuk makkelijker zou wezen. Wat Gerco & JJvG zeggen.

Alleen snap ik dan niet precies hoe dit gaat met dat kiosk mode. Want ik snap dan niet hoe de vragen worden opgeslagen zodat daar uiteindelijk een uitdraai van gemaakt kan worden.

* gaat nu even info opdoen over kiosk mode ( http://www.chooseopera.com/tutorials/kiosk.html )

Reacties nog altijd welkom :)

• Gonadan

Gonadan

sig69 schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:21:
[...]

Je draait thuis zeker nog windows 95? Dit argumentDeze flame gaat natuurlijk allang niet meer op.
offtopic:
geen flame een constatering. bij de meeste schermen die veel draaien zie ik wel een keer zo'n windows foutmelding

je hebt zeker nooit in een regioliner bus gezeten? daar gebeurt het wel erg vaak

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JJvG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-02 10:34
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:31:

Alleen snap ik dan niet precies hoe dit gaat met dat kiosk mode. Want ik snap dan niet hoe de vragen worden opgeslagen zodat daar uiteindelijk een uitdraai van gemaakt kan worden.

* gaat nu even info opdoen over kiosk mode ( http://www.chooseopera.com/tutorials/kiosk.html )
Binnen kiosk mode kun je de gebruiker beperken in de websites die ze bezoeken. Je kunt dan bijvoorbeeld slechts 1 URL of 1 domein toelaten, zodat ze niet ergens anders naar toe kunnen. In de webpagina die je toont doe je de afhandeling van je vragen (scripts met PHP/ASP o.i.d. en dat in een database wegschrijven). Uitlezen van de database kun je dan apart scripten.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:56

mulder

ik spuug op het trottoir

Gonadan schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:33:
[...]

offtopic:
geen flame een constatering. bij de meeste schermen die veel draaien zie ik wel een keer zo'n windows foutmelding

je hebt zeker nooit in een regioliner bus gezeten? daar gebeurt het wel erg vaak
Wauw ja een regioliner is toch wel representatief voor alle software in de wereld.

TS: Waar heb je zelf ervaring mee, er zijn genoeg wegen naar Rome. Een webapplicatie zul je ook met een (script)taal moeten ontwikkelen wil enigzins dynamisch zijn ;)

oogjes open, snaveltjes dicht

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Vergeet niet dat als je met een touchscreen werkt je ook invoer moet regelen k, maw wil je er een tobo bij of een schermtoetsenbord ?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 17:08
Wij hebben voor een tentoonstelling ooit zoiets gemaakt met een enigszins aangepaste fullscreen Firefox :) Met XUL kun je een hoop dingen maken en met JavaScript heb je dan gewoon toegang tot de schijf etc. :)

Verwijderd

Topicstarter
TS: Waar heb je zelf ervaring mee, er zijn genoeg wegen naar Rome. Een webapplicatie zul je ook met een (script)taal moeten ontwikkelen wil enigzins dynamisch zijn
Heb wel enige kennis met PHP & HTML. En pas ook een site gemaakt m.b.v. MSql en een database. Dus dat moet geen probleem zijn
Vergeet niet dat als je met een touchscreen werkt je ook invoer moet regelen k, maw wil je er een tobo bij of een schermtoetsenbord ?
De vragen worden gewoon beantwoord door ja / nee met buttons op het scherm.
Verdere invoer van naam enz. gaat gewoon met los toetsenbordje.

• Fles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2023
Ik zou dit zelf doen in Flash met PHP en een database. Voor de dataoverdracht tussen Flash en PHP kun je AMFPHP gebruiken.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-02 03:42
Don Facundo schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:43:
Wauw ja een regioliner is toch wel representatief voor alle software in de wereld.
De schermen op station Leiden hadden er ook last van (nu zijn ze helemaal stuk) en ook op de treintijdenborden op Schiphol staat regelmatig een Windows foutmelding. Dat zijn dus wel feitelijke constateringen. Misschien komt het door de goedkope hardware waar ze op draaien, maar dat is alleen maar reden te meer om te onderzoeken of er niet een beter alternatief is, zeker aangezien Windows een vrij dure optie is, terwijl er geen specifieke reden is waarom je Windows zou draaien.

• Gonadan

Gonadan

Soultaker schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 13:33:
[...]

De schermen op station Leiden hadden er ook last van (nu zijn ze helemaal stuk) en ook op de treintijdenborden op Schiphol staat regelmatig een Windows foutmelding. Dat zijn dus wel feitelijke constateringen. Misschien komt het door de goedkope hardware waar ze op draaien, maar dat is alleen maar reden te meer om te onderzoeken of er niet een beter alternatief is, zeker aangezien Windows een vrij dure optie is, terwijl er geen specifieke reden is waarom je Windows zou draaien.
Precies, en ik heb het echt niet alleen in de bus gezien.

Ik vind het niet erg als je fan bent van MS maar persoonlijk vind ik een *nix OS stabieler en zou er dus voor kiezen zo een te gebruiken :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Ik zou eerder zeggen, maak in een omgeving waar jij goed in bent.

Ik ben redelijk goed in Java, dus ik zal niet zo snel kiezen voor PHP/MYSQL. Ondakns dat het met PHP/MySQL handiger is.VB en Access is allemaal abracadraba

Regioliners, NS, GVB(Amsterdam) hebben allemaal van die "doe het zelf in 24 uur" (vind ik) programma's. Sorry een beetje ontwikkelaar weet hoe vernederend is als je programma niet probleemloos werkt.

Waarom praat iedereen meteen over de OS?

PHP/MYSQL, Java zijn OS onafhankelijk....

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Je kunt gewoon een webpagina scripten, en dan bijvoorbeeld een .HTA (HyperText Applicatie) gebruiken om die te presenteren. Met een heel simpel stukje AutoIt kun je de pagina opnieuw starten, mocht hij worden gesloten.
M.b.v. XMLHttpRequest kun je alle informatie naar de server sturen, dan heb je zelfs geen witte voorbijflitsende schermen, alleen een wachtbalkje (als je dat wilt)

We are shaping the future

Pagina: 1