Maar Wildhagen, als je zegt dat
wildhagen schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:41:
Of
reacties die gewoonweg inhoudelijk niet juist zijn en het goed proberen te praten.
Persoonlijk ga ik bij dit soort ranzige replies nogal over mijn nek, en ik vraag me serieus af of 40-45 op scholen tegenwoordig nog wel word behandeld, of gaat het algemene IQ van de jeugd zover achteruit dat dit als normaal gezien word? Kan het me nauwelijks voorstellen, maar als ik dit soort dingen zie, krijg ik toch altijd weer pukkeltjes.
- dan heb ik toch twijfels bij je visie op wat gebeurde.
Zoals ik mijn geschiedenis leerde was Duitsland na WOI kaalgeplukt door de winnaars. Ze waren zo arm, dat toen er een man opstond die de Duitsers gouden bergen beloofde, iedereen deze man volgde. Hij gebruikte diverse retorische truuks, ontdekte de samenbindingskracht van de zondebok, en omdat het land zo groot was had hij zelfs het potentieel om een wereldoorlog te starten. Waarbij oorlogen in die tijd veel vaker voorkwamen dan nu.
Wat duitsers tijdens de oorlog deden was heel verkeerd. Het is inmiddels echter bekend dat je via groepsgedrag mensen heel ver kan krijgen in het doen van moreel verwerpelijke daden. Daarom is ook nog steeds een van de ergeste beschuldigingen die je in de politiek kan uiten, dat iemand demagogisch bezig is.
Jouw houding lijkt begrip voor hun groei naar dat foute gedrag te negeren, en je concentreert je alleen op wat fout was. Wat naar mijn smaak veel te gemakzuchtig is. Het is maar al te makkelijk om naderhand met het vingertje te wijzen. En het is net zo zinloos als het spijt hebben van vroegere beslissingen in je leven op grond van de kennis die je daarna hebt verworven. Heel logisch en menselijk, maar voor je anderen op grond daarvan veroordeeld mag je je wel drie keer over je achterhoofd krabben...
Voor zover ik weet zijn misdaden begaan in de oorlog nooit verjaard, dus deze persoon is nog steeds strafbaar als dit bewezen kan worden. En in hoeverre werknemers en klanten moeite hebben met deze zaken is voor ieder persoonlijk.