WinXP wel/zwak/geen verbinding met router via kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 1.992 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Beste allemaal,

Al enige dagen ben ik aan het knoeien met mijn internet verbinding. Ik kom er niet uit en hoop dat jullie kunnen helpen. Dit is de situatie:

- Dell Dimension 4600 met ingebouwde 10/100 ethernet card
- Windows XP Professional SP2 (up to date) (Windows firewall uitgeschakeld)
- Sitecom DC-202v5 router (laatste firmware)
- Kerio 4.0.15
- glasvezelverbinding tot aan modem, = tegelijkertijd de aansluiting, modem is niet meer dan een kastje aan de muur, weet niet van welk type

Mijn PC kan onder bepaalde omstandigheden wel verbinding maken met router en internet en anders niet. De volgende situaties heb ik geprobeerd:

1- modem - 1m UTP kabel - router - 30m UTP kabel - Dell PC > werkt niet
2- modem - 30m UTP kabel - router - 1m UTP kabel - Dell PC > werkt wel
3- modem - 30m UTP kabel - Dell PC > werkt niet

- met een andere pc werken al deze constructies wel
- (uiteraard zijn het steeds dezelfde kabels)
- in/uitschakelen firewall maakt geen verschil

Heb nog iets geprobeerd, wat het niet echt duidelijk maakt voor mij:
- Ethernet is dus geschikt voor 100 Mbps
- Router voor 10 en 100 Mbps
- Ful-/half-duplex instellingen netwerkkaart onder Windows:
- Automatische detectie: geen of zwakke verbinding (dus ook geen IP adres van router, geen gateway)
- 100 Mbps: half en full: geen of zwakke verbinding (dus ook geen IP adres van router, geen gateway)
- 10 Mbps: full duplex: verbinding, maar valt vaak weg (wel IP adres van router, gateway = router), maar verbinden met router of internet lukt niet!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het oplossen van dit probleem, ik zie nl. niet precies wat er mis is.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

• tech-notes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-04-2023
Aangezien je al verschillende dingen getest hebt met kabels lijken die wel goed te zijn.

Andere pcs ondervinden deze problemen niet.

Heb je al eens gekeken naar driver updates voor de Netwerkkaart ?
Dat zou misschien uitkomst kunnen bieden

Succes !

https://www.tech-notes.nl

• theredspecial
  • Niet online
heb ik nog verzuimd te doen... vanavond het eerste als ik thuis kom, zal berichten over voortgang

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Verwijderd

check inderdaad je netwerk kaart eens, probeer ook een andere als dat mogelijk is. Is die 30m kabel trouwens wel helemaal in orde? heb je die trouwens opgerold liggen ? en is dat een UTP kabel of STP ?

• theredspecial
  • Niet online
- Een andere netwerk kaart is niet mogelijk, nou ja op korte termijn
- Die kabel van 30m lijkt in orde, omdat 'ie wel werkt tussen modem en router en als ik 'm i.c.m. een andere pc gebruik
- heb het sterke vermoeden dat het een UTP kabel is. loopt door een gang, waar (voor zover ik weet) weinig andere kabels lopen
- kabel ligt grotendeels uitgerold, alleen in het begin een beetje opgerold

Verwijderd

hmz, niet mogelijk om een 8euro realtek te kopen ergens ?

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Test al je kabels eens met een kabeltester, kun je dat alvast uitsluiten.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• theredspecial
  • Niet online
zo'n speciaal apparaatje voor utp-kabels is niet echt goedkoop volgens mij, zou dan eens moeten kijken of iemand er zo eentje heeft
of kan ik met een gewone volt/weerstand/etc-meter ook een test uitvoeren (maar dat betwijfel ik gezien het feit dat de kabel an sich niet kapot is)?

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Nee daar moet je echt zo'n apparaatje voor hebben, die kunnen dan ook gelijk zien of het signaal goed door komt, een beetje of helemaal niet. Een vriend van me heeft zo'n ding, vaak was een brakke verbinding een kwestie van de stekkers nog even goed dichtknijpen.

[ Voor 35% gewijzigd door Ben1985 op 17-05-2006 12:31 ]

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

ik verdenk je netwerkkaart. Niet genoeg 'power'.

De kabels lijken het goed te doen, maar het feit dat je op 10 mbit een beetje connectie hebt, en met 1m wel en 30 m niet lijkt erop dat je netwerkkaart de verbinding er niet goed door krijgt.

Je *kan* nog even kijken of de 30 m een straight of een cross is. Als je de connectors naast elkaar houdt (allebij lipje omlaag) moeten de draadjes dezelfde kleurcombi hebben. (orw - or - grw - bl - blw - gr - brw - br)

Als ze niet bij allebij op dezelfde plek zitten heb je een cross kabel te pakken (van origine tussen 2 dezefde apparaten, bijv. pc-pc) Maar ik denk niet dat dat het is

als ze niet op dezelfde plek zitten kan het ook nog gewoon verkeer zijn, maar als 1-3 en 2-6 omgedraaid zijn heb je cross

[ Voor 13% gewijzigd door J2pc op 17-05-2006 12:47 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• theredspecial
  • Niet online
zo'n idee had ik ergens al wel, maar wist niet of dat (te weinig "power") mogelijk zou zijn - de oplossing in dit geval is dan een andere netwerkkaart neem ik aan

• theredspecial
  • Niet online
Heb wat kunnen vogelen, maar eerst meer gegevens:
mijn pc heeft: Intel(R) PRO/100 VE Network Connection 82562 ET, met artikelnummer 0004A0-002
- nieuwste driver helpt niet
- huisgenote heeft router op haar kamer, maar ze is er niet :(
Heb dus niet de kabel kunnen controleren

Verwijderd

Voor zover mij bekend geeft windows standaard niet aan dat er een zwakke verbinding, en aangezien je niet aangeeft iets draadloos te hebben, klopt er iets niet of mis ik iets?

• theredspecial
  • Niet online
Windows zegt letterlijk "Beperkte of geen verbindingsmogelijkheden"

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-04 21:38
Ik denk dat de 30m kabel niet helemaal lekker is. De modem en de router zijn er misschien niet zo gevoelig voor. Is het een kan en klare kabel of een zelfgemaakte?

• WitBit
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 10:43
"Beperkte of geen verbindingsmogelijkheden" wijst er meestal op dat de pc geen IP-adres ontvangt van een DHCP-server en gebruik maakt van de interne DHCP-procedure. Het IP-adres van je LAN-verbinding zal dan beginnen met 169.- nog wat. Als de router een ingebouwde DHCP-server heeft en deze ook actief is zou de pc een adres toegewezen moeten krijgen in de range 192.168.1.x of 10.0.0.x. In de handleiding van de router staat vermeld in welke range en onder welk IP-adres de router te benaderen is mbv IE. Door zelf een IP-adres aan je pc toe te kennen in dezelfde range kun je dan de router benaderen en controleren of het aan je kabel ligt of niet.

Succes

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 19:29
Jimster schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:34:
Ik denk dat de 30m kabel niet helemaal lekker is. De modem en de router zijn er misschien niet zo gevoelig voor. Is het een kan en klare kabel of een zelfgemaakte?
Denk het ook, iedere test situatie is gebruik gemaakt van de 30meter kabel, die lijkt mij dan hoofdverdachte. is het een crosskabel of straight? Ik krijg ook wel een verbinding met een crosskabel maar kan niet verzenden, dus komt de kleur codering aan bijde kanten overeen op de stekkers?

Zo dus: Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

[ Voor 6% gewijzigd door 5mebibyte op 18-05-2006 14:47 . Reden: foto codering ]

verdwaalde ict'er op elektro!

• theredspecial
  • Niet online
beste tweakers,

inmiddels ben ik weer een stapje verder.
ik heb een andere netwerkkaart geinstalleerd: een 3Com. Die werkt op zich goed (met laatste driver): ik krijg verbinding met de router, krijg een IP adres toegewezen.
Als ik de router ping dan krijg ik meestal 1 van de 4 keer geen antwoord/een time-out. Internet kan ik helemaal niet gebruiken. Gelijktijdig kan ik wel op een andere PC (deze) het internet gebruiken.

Zal het dan toch aan de kabel liggen. Die is op zich straight (maar blw en grw zijn aan beide kanten omgedraaid, zodat het op zich niet meer uit zou maken).

[ Voor 12% gewijzigd door theredspecial op 22-05-2006 22:02 ]

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 19:29
theredspecial schreef op maandag 22 mei 2006 @ 21:49:
beste tweakers,

inmiddels ben ik weer een stapje verder.
ik heb een andere netwerkkaart geinstalleerd: een 3Com. Die werkt op zich goed (met laatste driver): ik krijg verbinding met de router, krijg een IP adres toegewezen.
Als ik de router ping dan krijg ik meestal 1 van de 4 keer geen antwoord/een time-out. Internet kan ik helemaal niet gebruiken. Gelijktijdig kan ik wel op een andere PC (deze) het internet gebruiken.

Zal het dan toch aan de kabel liggen. Die is op zich straight (maar blw en grw zijn aan beide kanten omgedraaid, zodat het op zich niet meer uit zou maken).
Maar kun je wel internet pingen? en zoveel packet lost is veel, ik heb op een lagere sessie eigenlijk nooit verlies.

verdwaalde ict'er op elektro!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-04 11:26
Ik verdenk ook je kabels of misschien zelfs je connector op je netwerkkaart. Ik heb een oude iBook waar ik met sommige kabels wel en met andere kabels geen verbinding kan krijgen. Het komt gewoon omdat de connector niet helemaal fris meer is. Als ik bij gelijk welke kabel de connector iets omhoog duw dan krijg ik wel een verbinding. Er wordt meestal wel gezegd dat er een kabel verbonden is en ik krijg dan inderdaad een automatisch ip adres in de 169 range.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

theredspecial schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 23:31:
Windows zegt letterlijk "Beperkte of geen verbindingsmogelijkheden"
Als je deze melding krijgt, heeft dat helemaal niets te maken met je kabels of iets dergelijks.
Dat heeft te maken met je rechteninstellingen/configuratieinstellingen van je netwerk. (dus m.a.w. je Win instellingen staan niet goed).
Dit komt zo vaak voor namelijk. Windows kan niet eens meten/berekenen hoe goed het signaal is. Dus check effe of je rechten e.d. goed staan. Daar ligt het namelijk aan.

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03
......

Dat maakt zeker uit. test ze maar eens omgedraaid

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

Verwijderd

tazzdevil schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 08:21:
[...]
Dat maakt zeker uit. test ze maar eens omgedraaid
Als je aan beide kanten de kabels hebt omgedraaid, maakt het inderdaad niets uit.
Alleen ik wil wel zeggen dat je afwijkt van de standaard. Hierdoor kan er onduidelijkheid worden gewekt in de toekomst. (als je er weer mee aan de slag gaat).
Maar dat is mijn mening.

• theredspecial
  • Niet online
Op zich denk ik dat mijn instellingen wel goed zijn (immers, met korte kabels werkt het wel) en mijn rechten ook (tenminste, ik ben een admin gebruiker op het systeem)
ik wil eens een iets kortere kabel gaan proberen, die 30m kabel had mijn huisgenote nl gewoon en dat was dus erg makkelijk. vermoedelijk wordt die test volgende week uitgevoerd.
ondertussen zal ik de instellingen toch nog even nakijken en een beetje aan de kabel en connector friemelen

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:03
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 09:07:
[...]

Als je aan beide kanten de kabels hebt omgedraaid, maakt het inderdaad niets uit.
Alleen ik wil wel zeggen dat je afwijkt van de standaard. Hierdoor kan er onduidelijkheid worden gewekt in de toekomst. (als je er weer mee aan de slag gaat).
Maar dat is mijn mening.
Hier ga je dus de fout in want het maakt zeker wel uit. zie link
http://www.knudde.be/printer.php?page_name=utp_kabel

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

Verwijderd

1- modem - 1m UTP kabel - router - 30m UTP kabel - Dell PC > werkt niet
2- modem - 30m UTP kabel - router - 1m UTP kabel - Dell PC > werkt wel
3- modem - 30m UTP kabel - Dell PC > werkt niet

- met een andere pc werken al deze constructies wel
- (uiteraard zijn het steeds dezelfde kabels)
- in/uitschakelen firewall maakt geen verschil
Heb je het al met andere kabels geprobeerd?

Verwijderd

tazzdevil schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 09:46:
[...]
Hier ga je dus de fout in want het maakt zeker wel uit. zie link
http://www.knudde.be/printer.php?page_name=utp_kabel
Uhm, de weerstand etc. etc. van alle kleurencombi's zijn hetzelfde.
Dus bijv. oranje is exact dezelfde soort kabel als de bruine kabel (kabeltjes in de CAT5 dan he).
Dus als je een andere kleuren combinatie maakt, maar wel op dezelfde manier doet (beide kanten), dan maakt het niets uit.
Dat haal ik uit de info die op die site staat beschreven.
Maar ik weet verder niet hoe hij dat allemaal heeft gedaan, maar oke.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 08:11:
[...]

Als je deze melding krijgt, heeft dat helemaal niets te maken met je kabels of iets dergelijks.
Dat heeft te maken met je rechteninstellingen/configuratieinstellingen van je netwerk. (dus m.a.w. je Win instellingen staan niet goed).
Dit komt zo vaak voor namelijk. Windows kan niet eens meten/berekenen hoe goed het signaal is. Dus check effe of je rechten e.d. goed staan. Daar ligt het namelijk aan.
Dat is niet waar. Knip maar eens een oranje draadje door, dan krijg je ook die melding.

Ik denk dat je connectors vies zijn, misschien wat aanslag wat de verbinding vermoeilijkt.

Probeer in ieder geval even een andere kabel. Je kunt ook proberen een switch te kopen (van e-tech ofzo van 15 euro), die aante sluiten via de 30m kabel, en daarachter jouw pc hangen.

Verwijderd

Knijp er gewoon effe 2 nieuwe connectoren aan. Dan ben je ook wel klaar denk ik

• Jimster
Hier zit je probleem dus. Het maakt dus wel uit. De 3e en de 6e draad vormen namelijk een paar. Volgens de officiele bekabelingsmethode zijn dat dus groen/wit en groen. Jij hebt groen/wit en blauw/wit omgedraaid, zodat blauw/wit een paar vormt met groen en groen/wit met blauw. Hier gaat het dus fout. En laat dat nou net een paar zijn welke wel gebruikt wordt bij 100BaseTX. Sommige apparatuur is net wat gevoeliger dan andere.

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dit maakt echt uit! De demping en frequentie karakterstiek van je UTP kabel klopt niet en geeft Ethernet connectiviteit problemen.

Pinnen 1-2 3-6 moeten paren vormen, in dit geval Wt.Or./Or. en Wt.Gr./Gr. . Deze zijn in de kabel getwist met een specifiek aantal twistsn per meter. Deze draaing wijkt af tov de 2 andere paren.

Verwijderd

Dan heb ik zijn post niet helemaal goed begrepen.. :)
Als je identiek (beide kanten dus) wat kleuren omwisseld, dan zou dat toch nie uit mogen maken?
Zolang je die paren maar behoudt.
Waarschijnlijk lees ik het gewoon verkeerd. Twello he. ;)

• Jimster
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 08:47:
Dan heb ik zijn post niet helemaal goed begrepen.. :)
Als je identiek (beide kanten dus) wat kleuren omwisseld, dan zou dat toch nie uit mogen maken?
Zolang je die paren maar behoudt.
Waarschijnlijk lees ik het gewoon verkeerd. Twello he. ;)
Nee, UTP kabel is namelijk op een speciale manier gedraaid, zodat data die erdoorheen loopt zo min mogelijk hinder van elkaar ondervinden. Als je kleuren gaat omdraaien, dan worden verkeerde draden met elkaar getwist en krijg je dus collisions en packetloss.

• theredspecial
  • Niet online
het probleem is verholpen! dat wil zeggen, ik heb het geheel met een andere kabel getest (zo uit de fabriek, zullen we maar zeggen) en het werkt.
Wat wel opvallend is, is dat de geïntergreede Intel netwerkkaart nog steeds een beetje moeilijk doet, de 3Com doet echter gewoon waarvoor het gemaakt is.

De hele discussie over de 30m kabel is interessant, zeker gezien het feit dat de kabel met een andere PC wel gewoon werkt. Dit zou er dus op duiden dat het omdraaien van de resp. gekleurde kabeltjes dus in sommige gevallen wel werkt.

Ik ga nog even kijken of ik daar wat testjes op los kan laten, en zal die even posten.

In elk geval: iedereen reuze bedankt voor het meedenken!

Pagina: 1